Förstår dina känslor men undrar om du har provat att söka dig mer till ickehetero-kretsar? Du verkar hänga mycket med straighta typer? Det stärker inte ens bi-identitet direkt... Prova att välja bort heterosnubbarna istället! Börja häng med den där L utan några snubbar närvarande!
Jag tycker att för mycket straighthet (med vidhängande homofobi) är direkt nedbrytande. Man måste kunna andas!
Jag har tänkt på det, men å andra sidan så har jag precis allt annat gemensamt med mina umgängeskretsar. Intressen, ställen vi vill hänga på, saker vi vill hitta på, framtidsvisioner, stil och smak, humor osv. Ja, utöver det faktumet att det är mina vänner som jag värnar om högt. Trots deras "straighthet". Homofobin och dregglet kommer inte från de närmsta givetvis, utan folket som följer med och finns runt omkring.
Nu har jag begränsad kunskap om hur ickehetero-kretsar brukar se ut, men det finns sammanhang där jag upplever att jag blir precis lika ifrågasatt. Men då handlar det snarare om mitt val att se ut och klä mig enligt norm, och mina liberala politiska åsikter. Jag har blivit ifrågasatt som feminist av flera som inte anser att jag lever som jag lär eftersom jag ser ut som jag gör. Det är också nedbrytande.
Så visst, min krets i dagsläget stärker inte min bi-identitet. Men å andra sidan är jag ju inte bara bi, utan tusen andra saker också som inte heller får kvävas. Eftersom jag upplever att jag inte passar som handen i handsken i någon krets så tror jag helt enkelt att jag får räkna lite med att det kan stöta sig lite varstans. Jag har också gjort det lite till en mission i livet att spränga väggarna i den lilla box som folk gärna placerar mig i, och visa att de fack vi placerar oss människor i inte stämmer. Vi är betydligt mer komplexa än så, och med det kommer det alltid komma reaktioner.
Senast ändrad: