Vi dejtar vidare del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det fetmarkerade hade varit avgörande för mig. Jag vill inte vara i en kärleksrelation där det är så då ovanstående punkter är otroligt viktiga för mig. Om det är avgörande för dig behöver du nog fundera vidare på.
En paus där du inte träffar frukostkillen eller någon annan tror jag inte behöver vara fel om det känns mest rätt :heart Kanske kan det få dig att inse om relationen med honom är något du vill bygga vidare på?

Jag tänker precis som du, att det är avgörande. Det jag funderar på är om vi bara behöver mer tid att lära känna varandra, eller om vi är så fundamentalt annorlunda att vi aldrig kommer hitta dit. Jag vet faktiskt inte O_o

• Gilla
Reactions: ptr
Fast det är ju inte att vara säker som är grejen utan att UPPLEVA sig säker. Förklaringar till hur man ska bete sig för att vara säker kan faktiskt göra att man upplever sig mer otrygg. Känslor och upplevelser är inte nödvändigtvis rationella men skall ändå bemötas med respekt.

Mjo, men hon fattade ju det själv liksom. Men hon fattade också att jag talade det av omtanke för henne. Hon berättade om den här mannen i parken som var väldigt obehaglig och jag vart lite orolig för henne. Och det var väl egentligen bara det jag ville få fram. Att jag brydde mig.

Jag tänker precis som du, att det är avgörande. Det jag funderar på är om vi bara behöver mer tid att lära känna varandra, eller om vi är så fundamentalt annorlunda att vi aldrig kommer hitta dit. Jag vet faktiskt inte O_o
Då låter det rimligt med lite andrum tycker jag :) Kanske känner du att du verkligen saknar honom efter ett tag, eller så känns det mer ovärt. Bra att hinna komma ikapp sig lite emellanåt också tror jag :)

Men @Singoalla kan du inte tänka att det är bra för nu? Det är ju inte så att du måste lova bort dig HELA LIVET till den här personen? Kommer det någon om ett halvår som du blir störtförälskad i så får du väl ta det då? Känns ju onödigt att avsluta något som är trevligt och gör en glad bara för att det kanske kommer någon bättre senare. Den dagen det valet, typ.

Nu utgår jag från vad jag känner just idag då, som bekant kan ju detta svänga en del. Men vi är väldigt olika han och jag. Jag svänger mellan sprudlande och låg, ena dagen är jag helt uppeldad i projekt som jag dragit igång. Drömmar, visioner, och planer. Jag kan bli helt fnittrig av att se min lilla basilikaplanta sticka upp ur jorden eller drunkna i gamla hus på Pinterest. Andra dagen har jag lite lätt ångest så då får jag svepa in mig själv som en lite burrito i täcket i soffan och dämpa ångesten med en kopp te och en bra film. Han är inte så känslostyrd, varken upp eller ner, utan mer mittemellan hela tiden. Logisk och rationell. Man hade kunnat se det som en väldigt bra motsats som balanserar mig, men ärligt talat så känner jag mig lite ensam ibland.. När jag drömmer och drar igång idéer så hakar han inte på. När jag är nedstämd så förstår han inte. Det är oftast jag som pratar och han är tyst. Jag vet inte, ibland så känns det lite som att jag saknar någon som möter mig på min nivå. Som förstår mig.

Det där låter så mycket som mitt ex. Jag kände mig så ensam i den relationen. Och den värsta ensamheten som finns är den man delar med någon som inte är där på samma sätt. Då är jag hellre helt ensam. För det blev aldrig bättre, tvärt om.

Men @Singoalla kan du inte tänka att det är bra för nu? Det är ju inte så att du måste lova bort dig HELA LIVET till den här personen? Kommer det någon om ett halvår som du blir störtförälskad i så får du väl ta det då? Känns ju onödigt att avsluta något som är trevligt och gör en glad bara för att det kanske kommer någon bättre senare. Den dagen det valet, typ.

Eller så måste man ibland lämna någonting bekvämt för att kunna ge utrymme för någonting bättre? Jag träffade en kille i 1,5 år. Vi var inte rätt för varandra, det visste vi båda. Men vi hängde varje vecka, en eller två dagar. Det innebar att ingen utav oss orkade gå på några andra dejter. Det vi hade var ju så bekvämt och det sexuella behovet var tillfredsställt. Tillslut insåg vi att vi måste sluta träffas, för att ge oss själv en ärlig chans att träffa den rätta.

Det är väl ganska sällan någon ramlar in i ens liv, eller kommer och knackar på dörren som vi pratat om tidigare, som man blir stormförälskad i. Oftast kommer ju detta av att man öppnat en dörr för det.

Han är inte så känslostyrd, varken upp eller ner, utan mer mittemellan hela tiden. Logisk och rationell. Man hade kunnat se det som en väldigt bra motsats som balanserar mig, men ärligt talat så känner jag mig lite ensam ibland.. När jag drömmer och drar igång idéer så hakar han inte på. När jag är nedstämd så förstår han inte. Det är oftast jag som pratar och han är tyst. Jag vet inte, ibland så känns det lite som att jag saknar någon som möter mig på min nivå. Som förstår mig.

Jag förstår vad du menar.
Jag tror alla tjejer jag har varit med har varit mer känslostyrda än jag. Mkt upp och ner på humöret.
Men jag förstår också att det är enklare att knyta an till nån som förstår ens känslor och som kan dras med av dom. Dvs, enklare för dig att bli himlstormande kär.
Men du tror inte den här killen kan öppna sig lite med tiden ? Om han är introvert kan det ta ett tag kanske innan man visar alla sina sidor. Låter som han är ganska försiktig av sig fortfarande. Vågar kanske inte säga så mkt om du är nedstämd, medan du vill att han ska prata mer.

Nu utgår jag från vad jag känner just idag då, som bekant kan ju detta svänga en del. Men vi är väldigt olika han och jag. Jag svänger mellan sprudlande och låg, ena dagen är jag helt uppeldad i projekt som jag dragit igång. Drömmar, visioner, och planer. Jag kan bli helt fnittrig av att se min lilla basilikaplanta sticka upp ur jorden eller drunkna i gamla hus på Pinterest. Andra dagen har jag lite lätt ångest så då får jag svepa in mig själv som en lite burrito i täcket i soffan och dämpa ångesten med en kopp te och en bra film. Han är inte så känslostyrd, varken upp eller ner, utan mer mittemellan hela tiden. Logisk och rationell. Man hade kunnat se det som en väldigt bra motsats som balanserar mig, men ärligt talat så känner jag mig lite ensam ibland.. När jag drömmer och drar igång idéer så hakar han inte på. När jag är nedstämd så förstår han inte. Det är oftast jag som pratar och han är tyst. Jag vet inte, ibland så känns det lite som att jag saknar någon som möter mig på min nivå. Som förstår mig.
Jag vill inte vara sån, men han låter precis som mitt ex. Han passade mig bäst på pappret. Han var supersnygg, trevlig och charmig på alla sätt. Empatisk på ett nästan inlärt sätt och men kemin fanns inte där. Jag gillade att tänka på hur det skulle vara mellan oss, men blev lite besviken när han inte levererade. Där låg mitt (vårt) problem.

Klarar du av att leva i nuet och kan få utlopp för din egen dynamiska kreativitet själv och med vänner så kanske det funkar. Och kanske är det vad du behöver nu? Eller så behöver du någon mer som du för att blomma på riktigt?

Nej precis, det finns ingen bättre än honom. Eller, jag har åtminstone inte träffat någon som är bättre. Men jag har varit mer kär. Helt sjukt kär, faktiskt, fast i personer som haft mer små fel och brister än vad denna karl har. Så frågan är vad som är värt mest. Jag vet faktiskt inte, den kärleken kanske inte hade hållit i sig heller.

Jag har inget emot att träffa "the one" om 30-40 år :p
Du tror inte att avståndet hade viss betydelse för hur du kände för M när du var borta en månad? Att det var ok att släppa känslorna lösa och längta när objektet är för stunden ouppnåeligt än när han är på armlängds avstånd och du vet exakt var han är? Är det frukostkillen den som du beskrev er helg i Roslagen med?

När det kommer till känslor har jag tyckt om, varit förälskad, kär, älskat och upplevt den stora passionen med olika män. Det senare var faktiskt riktigt hemskt och jag mådde förfärligt dåligt efteråt i många år, men då jag var mitt i det var det även helt fantastiskt fast jag vill aldrig gå igenom det igen. Under ett års tid gick jag inte ens ut på krogen då jag blev riktigt självdestruktiv och inte brydde mig i om jag levde eller dog, så av omtanke om mina nära och kära satte jag mig själv i karantän efter några riktigt dumma grejer första tiden efter jag bröt.

Jag älskade aldrig ex men jag tyckte väldigt mycket om honom och kan sakna det vi hade fortfarande, det som var bra var väldigt bra och under andra omständigheter hade jag kanske inte brutit upp. Nu är jag betydligt mer luttrad vilket självklart även gör att jag för närvarande inte riktigt orkar engagera mig i att träffa någon som vill ses. :grin:

Det där låter så mycket som mitt ex. Jag kände mig så ensam i den relationen. Och den värsta ensamheten som finns är den man delar med någon som inte är där på samma sätt. Då är jag hellre helt ensam. För det blev aldrig bättre, tvärt om.

Jag vill inte vara sån, men han låter precis som mitt ex. Han passade mig bäst på pappret. Han var supersnygg, trevlig och charmig på alla sätt. Empatisk på ett nästan inlärt sätt och men kemin fanns inte där. Jag gillade att tänka på hur det skulle vara mellan oss, men blev lite besviken när han inte levererade. Där låg mitt (vårt) problem.

Klarar du av att leva i nuet och kan få utlopp för din egen dynamiska kreativitet själv och med vänner så kanske det funkar. Och kanske är det vad du behöver nu? Eller så behöver du någon mer som du för att blomma på riktigt?

Det är både skönt och jobbigt att läsa era svar. Jobbigt för att det låter som att mina farhågor kanske stämmer, och skönt för att jag uppenbarligen inte är ensam att känna sådär.

@Amanda_F jag klarar mig alldeles utmärkt på egen hand, och blommar ypperligt själv. En dag kanske det vore givande att dela det med någon dock. Nu ska man inte jämföra med sina ex, men han och jag kunde spinna vidare på idéer hela nätterna. Bli helt uppeldade tillsammans över något skitfånigt litet projekt. Jag saknar det.

Du tror inte att avståndet hade viss betydelse för hur du kände för M när du var borta en månad? Att det var ok att släppa känslorna lösa och längta när objektet är för stunden ouppnåeligt än när han är på armlängds avstånd och du vet exakt var han är? Är det frukostkillen den som du beskrev er helg i Roslagen med?

När det kommer till känslor har jag tyckt om, varit förälskad, kär, älskat och upplevt den stora passionen med olika män. Det senare var faktiskt riktigt hemskt och jag mådde förfärligt dåligt efteråt i många år, men då jag var mitt i det var det även helt fantastiskt fast jag vill aldrig gå igenom det igen. Under ett års tid gick jag inte ens ut på krogen då jag blev riktigt självdestruktiv och inte brydde mig i om jag levde eller dog, så av omtanke om mina nära och kära satte jag mig själv i karantän efter några riktigt dumma grejer första tiden efter jag bröt.

Jag älskade aldrig ex men jag tyckte väldigt mycket om honom och kan sakna det vi hade fortfarande, det som var bra var väldigt bra och under andra omständigheter hade jag kanske inte brutit upp. Nu är jag betydligt mer luttrad vilket självklart även gör att jag för närvarande inte riktigt orkar engagera mig i att träffa någon som vill ses. :grin:

Ja, det var han jag var i Roslagen med. Den perfekta framtida familjefadern. Det är svårt med M att veta varför jag kände som jag gjorde. Jag var kär i honom innan jag åkte också, men då visste jag ju också att jag skulle åka och att vi skulle vara ifrån varandra. Jag var kär när jag kom hem också, men det brast ju så snabbt när han visade sig vara en douche.

Jag vet inte heller vad som är rätt och fel. Jag vet inte om någonting någonsin kommer att kännas "rätt" för mig i det långa loppet, oavsett om det är den stora passionen eller något mer lågmält. Men om något så säger väl det att jag hellre borde vara själv då, och det är ju faktiskt inte illa heller. Inte illa alls.

Jag undrar om du hade förhållt dig annorlunda till honom om han var den första personen du träffade efter att ha varit helt singel och utan att träffa någon ett antal år. En helt omöjlig fråga att besvara men kan ändå vara en sak att tänka på. Jag tror att man på gott och ont får användbar erfarenhet men även blir avtrubbad av att konstant ha så mycket valmöjligheter.

Det är både skönt och jobbigt att läsa era svar. Jobbigt för att det låter som att mina farhågor kanske stämmer, och skönt för att jag uppenbarligen inte är ensam att känna sådär.

@Amanda_F jag klarar mig alldeles utmärkt på egen hand, och blommar ypperligt själv. En dag kanske det vore givande att dela det med någon dock. Nu ska man inte jämföra med sina ex, men han och jag kunde spinna vidare på idéer hela nätterna. Bli helt uppeldade tillsammans över något skitfånigt litet projekt. Jag saknar det.

Jag tolkade det först som att det fanns en del känslor ändå. Men efter att du uttryckt det som lämna ngt bekvämt så känns det ju inte som det är superfestligt direkt.

Det finns ju relationer med starka känslor man bör undvika. Vissa terapimodeller varnar ju en del folk för att satsa på såna relationer där allt bara sprakar. För de tror att man sprakar sas på saker som följer ens osunda mönster.

Men som du beskriver det nu känns det ju rätt oinspirerande.

Jag har ju dejtat en massa människor som varit rätt på pappret sas. Men som jag ledsnat på. Jag har lite trott att jag är oförmögen att fastna för någon och funderat på vad jag har för issues. Men sen blev jag kär i någon jag inte hade trott och som inte var som "min perfekt på pappret" som jag förr tänkt det.
Det finns fel och brister hos oss båda. Men vi känner saker. Och jag har inte ledsnat än, min vana till trots.

Även om ett förfållande inte är fel i form av bråk, osämja, man vill för olika saker etc så känner jag mig extremt kvävd om jag inte känner nog. Trots att människan är perfekt på pappret.

Man är väl olika i hur man funkar. Men jag funkar iaf så och behöver vissa saker för att inte tröttna, bli kvävd etc.

Jag undrar om du hade förhållt dig annorlunda till honom om han var den första personen du träffade efter att ha varit helt singel och utan att träffa någon ett antal år. En helt omöjlig fråga att besvara men kan ändå vara en sak att tänka på. Jag tror att man på gott och ont får användbar erfarenhet men även blir avtrubbad av att konstant ha så mycket valmöjligheter.

Jag håller med dig, och svaret är att jag inte har någon aning tyvärr.

• Gilla
Jag tolkade det först som att det fanns en del känslor ändå. Men efter att du uttryckt det som lämna ngt bekvämt så känns det ju inte som det är superfestligt direkt.

Det finns ju relationer med starka känslor man bör undvika. Vissa terapimodeller varnar ju en del folk för att satsa på såna relationer där allt bara sprakar. För de tror att man sprakar sas på saker som följer ens osunda mönster.

Men som du beskriver det nu känns det ju rätt oinspirerande.

Jag har ju dejtat en massa människor som varit rätt på pappret sas. Men som jag ledsnat på. Jag har lite trott att jag är oförmögen att fastna för någon och funderat på vad jag har för issues. Men sen blev jag kär i någon jag inte hade trott och som inte var som "min perfekt på pappret" som jag förr tänkt det.
Det finns fel och brister hos oss båda. Men vi känner saker. Och jag har inte ledsnat än, min vana till trots.

Även om ett förfållande inte är fel i form av bråk, osämja, man vill för olika saker etc så känner jag mig extremt kvävd om jag inte känner nog. Trots att människan är perfekt på pappret.

Man är väl olika i hur man funkar. Men jag funkar iaf så och behöver vissa saker för att inte tröttna, bli kvävd etc.

Jag förstår hur du tänker. Sanningen är väl att det absolut finns känslor mellan oss, och jag har känslor för honom. Vissa dagar kan jag till och med känna mig lite bubblande, andra dagar mer bekväm. Men varför skaver det ändå, och varför känner jag mig ensam ibland?

Jag vet inte, jag kan inte förklara det här på ett rationellt sätt eller beskriva varför det känns si eller så. Jag känner för honom, men min magkänsla är ändå inte rätt. Jag kan inte förklara det bättre än så.

• Gilla
@Singoalla, har du kunnat prata med honom om just det här, om hur det känns? Jag har varit med om att vissa inte riktigt "vågar" lägga sig i eller vågar känna saker speciellt start och att det pga det blivit fel åt andra hållet istället. Ibland har det lett till att personen ändrat sig (och mått bra av förändringen) ibland har det lett till att vi dragit ner på hur mycket kontakt vi har.

Men just att den ena är mer känslomänniska än den andra verkar inte vara speciellt ovanligt. Eller ja, det blir väl lätt så när jag själv är extrem känslomänniska och utan tvekan känner igen hur du beskriver dina humörsvängningar osv :angel:

Det är väl ganska sällan någon ramlar in i ens liv, eller kommer och knackar på dörren som vi pratat om tidigare, som man blir stormförälskad i. Oftast kommer ju detta av att man öppnat en dörr för det.

Alltså.. Ja, jag förstår vad du menar. Det du skrivit om i tidigare inlägg att du inte känner dig förstådd och att ni inte riktigt delar samma grundtänk - det hade också stört mig om jag vore du. Det känns fundamentalt för mig att känna mig förstådd och sedd av min partner. Även om hen inte är som jag behöver hen förstå mig osv. På samma sätt som jag behöver förstå min partner.

Jag är nog lite cynisk men jag tänker att jag inte vill gå runt och hålla dörren öppen för bättre alternativ hela livet. Risken är ju i så fall att ingen duger för någon annan kan alltid vara bättre. Det är ju en balansgång det där. Men o andra sidan hade jag hade verkligen inte velat känna att jag "nöjer mig" med min partner och jag hade blivit helt förstörd om hen kände så om mig.

Jag förstår hur du tänker. Sanningen är väl att det absolut finns känslor mellan oss, och jag har känslor för honom. Vissa dagar kan jag till och med känna mig lite bubblande, andra dagar mer bekväm. Men varför skaver det ändå, och varför känner jag mig ensam ibland?

Jag vet inte, jag kan inte förklara det här på ett rationellt sätt eller beskriva varför det känns si eller så. Jag känner för honom, men min magkänsla är ändå inte rätt. Jag kan inte förklara det bättre än så.

Man kan ju ha mer eller mindre känslor. Och man kan ha känslor för någon som inte matchar det man egentligen behöver.
Och man kan själv ha issues etc etc..

Det är ju svårt att säga om han bara behöver mer tid för att planera, drömma om gemensamma saker etc.
Eller om han alltid kommer vara sån.

Min kille fick ju snabbare än mig såna känslor att han kände sig säker på att han såg långsiktigt på oss. Jag har högre skyddsmurar för sånt och det tog längre tid för mig. Sen iom att jag liksom inte ville falskt hopp/ljuga så hakade jag inte på lika mycket i drömmandet/planerandet först när det gällde gemensamma saker.
Det tror jag kan ha fått min kille att känna sig ensam. Numer gör han det ju inte.

Men det är ju omöjligt att säga vad det beror på för er. Vi är ju olika allihop liksom..

Hoppas du kommer fram till vad som är rätt för dig!

@Singoalla, har du kunnat prata med honom om just det här, om hur det känns? Jag har varit med om att vissa inte riktigt "vågar" lägga sig i eller vågar känna saker speciellt start och att det pga det blivit fel åt andra hållet istället. Ibland har det lett till att personen ändrat sig (och mått bra av förändringen) ibland har det lett till att vi dragit ner på hur mycket kontakt vi har.

Men just att den ena är mer känslomänniska än den andra verkar inte vara speciellt ovanligt. Eller ja, det blir väl lätt så när jag själv är extrem känslomänniska och utan tvekan känner igen hur du beskriver dina humörsvängningar osv :angel:

Det är det jag tänker också ibland, att vi bara behöver lära känna varandra bättre. Vi har inte pratat om det ännu och det kanske vi borde. Jag är bara så rädd för att han ska känna sig otillräcklig. Han slår verkligen knut på sig för att träffa mig och försöka förstå mig i dagsläget. Det hade gjort mig oerhört ledsen om han kände att han inte räcker till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 573
Senast: Whoever
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 670
Senast: LovingLife
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar