Vi dejtar vidare del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hör inte till tråden men kände att jag var tvungen att inflika.

Jag tror jag förstår varför du tänker och resonerar som du gör, men jag tror även att det hindrar dig från att försöka se det ur tjejens perspektiv.

Har själv asperger och är extremt introvert i mitt privatliv, att börja dejta eller gå på en dejt med främmande män är för mig otroligt obehagligt och skrämmande. Inte enbart för att jag har autism och är introvert utan för att jag har varit utsatt för extremt våld i ett tidigare förhållande som har gett mig posttraumatisk stress.

Det jag försöker säga är att jag kan relatera till att du är introvert och jag skulle också tycka att det var jobbigt att min dejt tog med sig en kompis. Just eftersom det är stressande nog att träffa någon ny så blir stressen och oron ännu mer påtaglig om det finns ytterligare en okänd person med, vilket kanske skapar en obehaglig situation för dig?

Men samtidigt vet inte du varför tjejen har med sig en kompis, det behöver inte vara för att hon är rädd att bli våldtagen utan för att hon kanske är jätteosäker eller varit med om något som traumatiserat henne? Personligen anser jag inte att det är ett tecken på omogenhet till dejtinglivet utan ett tecken på att alla är individer och man vet inte vad varje människa har i bagaget. Det är väl lite därför man dejtar? ;)
Du har sååå rätt!! Problemet är att xxxxxxx personer har försökt få @Hero att förstå hur det är att dejta män, men DET GÅR INTE IN..... :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Gav en kille en superlike endast pga att det stod att han jobbar på fiffel och båg :rofl:
Mitt urval är lite märkligt ibland :angel::D

Kan säga att jag hade gjort likadant om jag sett en tjej som skrivit det haha, fan vad klockrent! Förstår inte riktigt mig på de som skriver ut att de aldrig ger superlikes, låter trist tycker jag! Det betyder ju inte SÅ mycket ändå.. :P

Såg precis en på Tinder som var ...spöklikt...lik mitt ex på en av bilderna, men inte så otroligt på de andra. Undrar vad det beror på egentligen..fångar kameran nått i vissa vinklar bara kanske.

Tråden är ju lite märklig när man har ignore aktiverat. Oavsett, blotta tanken på att ett nej INTE skulle respekteras gjorde att i alla fall jag hade sex med killar jag annars inte skulle haft sex med i tonåren. Idag skulle jag ju hellre ta med en kompis som fick sitta i hallen med basebollträ än göra samma sak.
Att man är försiktig är ju ren självbevarelsedrift. Ja, jag har hängt med ons men jag har nog aldrig sagt nej i det läget att vi redan kommit hem till någon av oss. I bakhuvudet finns en rädsla för vad som händer om jag säger nej. Att ha mage att ens liiiite ifrågasätta att någon är rädd om sig är ju horribelt.
Man behöver inte ha känt sig otrygg själv, lite fantasi och empati räcker långt.

Tråden är ju lite märklig när man har ignore aktiverat. Oavsett, blotta tanken på att ett nej INTE skulle respekteras gjorde att i alla fall jag hade sex med killar jag annars inte skulle haft sex med i tonåren. Idag skulle jag ju hellre ta med en kompis som fick sitta i hallen med basebollträ än göra samma sak.
Att man är försiktig är ju ren självbevarelsedrift. Ja, jag har hängt med ons men jag har nog aldrig sagt nej i det läget att vi redan kommit hem till någon av oss. I bakhuvudet finns en rädsla för vad som händer om jag säger nej. Att ha mage att ens liiiite ifrågasätta att någon är rädd om sig är ju horribelt.
Man behöver inte ha känt sig otrygg själv, lite fantasi och empati räcker långt.

Det är ju så sjukt. Det är inte svårt att förstå det du menar, det du har i bakhuvudet. Samtidigt kan ju ingen läsa ens tankar heller. Jag som kille vill ju aldrig ha sex med nån som samtidigt tänker "jag vill inte men vågar inte säga nej", det skulle ju fan vara helt förkrossande om jag fick veta att det hänt. Antar dock att du avser situationer där det var tydligt ändå (utan ord) isf...? Med tanke på hur olika personer kan läsa samma situationer helt olika och rätt/fel dock så är det ju en svår sak att förlita sig på, särskilt när alkohol är inblandat :/

Shit vad mycket ni skrivit igen i dag!

Tack till alla som svarade på min fråga tidigare. Tror jag ska försöka «vet inte helt vad jag vill» strategin nästa gång, och se om det funkar bättre. Har iofs inget emot att det eventuelt blir sex på första dejten/träffen, men blir rätt avtänd när killarna liksom förutsätter det innan man ens setts... :meh:

Skriver med två killar nå som båda är lite för «på», men försöker uppfostra dom att tagga ner lite. :p Nr 1 verkar ha fattat poängen iaf tror jag. :up:

Det är ju så sjukt. Det är inte svårt att förstå det du menar, det du har i bakhuvudet. Samtidigt kan ju ingen läsa ens tankar heller. Jag som kille vill ju aldrig ha sex med nån som samtidigt tänker "jag vill inte men vågar inte säga nej", det skulle ju fan vara helt förkrossande om jag fick veta att det hänt. Antar dock att du avser situationer där det var tydligt ändå (utan ord) isf...? Med tanke på hur olika personer kan läsa samma situationer helt olika och rätt/fel dock så är det ju en svår sak att förlita sig på, särskilt när alkohol är inblandat :/

Nope, ingen kan läsa tankar men en del killar borde verkligen fundera på det där med samtycke och engagemang hos den man ska ha sex med. Eller om man ens ska ha sex med en skitfull tonåring.
Jag tänker att ALLT utom ett hejdundrande engagemang hos den jag vill ha sex med får mig att avstå. Varför resonerar inte alla killar likadant.

Hör inte till tråden men kände att jag var tvungen att inflika.

Jag tror jag förstår varför du tänker och resonerar som du gör, men jag tror även att det hindrar dig från att försöka se det ur tjejens perspektiv.

Har själv asperger och är extremt introvert i mitt privatliv, att börja dejta eller gå på en dejt med främmande män är för mig otroligt obehagligt och skrämmande. Inte enbart för att jag har autism och är introvert utan för att jag har varit utsatt för extremt våld i ett tidigare förhållande som har gett mig posttraumatisk stress.

Det jag försöker säga är att jag kan relatera till att du är introvert och jag skulle också tycka att det var jobbigt att min dejt tog med sig en kompis. Just eftersom det är stressande nog att träffa någon ny så blir stressen och oron ännu mer påtaglig om det finns ytterligare en okänd person med, vilket kanske skapar en obehaglig situation för dig?

Men samtidigt vet inte du varför tjejen har med sig en kompis, det behöver inte vara för att hon är rädd att bli våldtagen utan för att hon kanske är jätteosäker eller varit med om något som traumatiserat henne? Personligen anser jag inte att det är ett tecken på omogenhet till dejtinglivet utan ett tecken på att alla är individer och man vet inte vad varje människa har i bagaget. Det är väl lite därför man dejtar? ;)

Oj, jag tror du har förstått :)

Det är många på buke som vill få det att tro att jag saknar sympatier och kan inte sätta mig in i andras situationer. Men så är det inte alls.
Jag utgick enbart från mitt egna perspektiv och att jag skulle tycka det va konstigt om hon plötsligt dök upp med en tjejkompis. Om hon haft sällskap bort till fiket tex och presenterade mig för sin kompis och vi slängde några ord med varann hade jag inte sett som konstigt. Men jag såg ett scenario framför mig där hennes kompis var med under hela dejten och granskade mig typ. Typ, worst case senario :p. Jag tycker dejter är nog nervöst iaf... särskilt om det är nån tjej jag skulle fatta tycke för :o

Jag skulle inte se det på samma sätt om hon förklarade precis som du sin stress , oro , att hon var introvert eller vad du nu må vara. Då skulle jag förstå att hon också var nervös och att hon behöver stöd i början och vill ha med sin kompis. Absolut, men om hon bara dök upp med sin kompis där skulle jag tycka var lite märkligt. Men ingen dealbreaker, jag kan umgås med båda men just kombinationen 3 personer där två känner varann jätteväl och en person inte känner nån av dom andra tycker jag är lite obekväm. Men jag har inga problem med det.

Så näe. Det behöver inte vara ett tecken på omogenhet. Det enda jag menade var att det är inte en optimal dejt i mina ögon. Men var jag intresserad så hade det nog inte varit en dealbreaker.

Känns som buke gör en höna av en fjäder så fort jag skriver... :D

Senast ändrad:
Den som har sex med någon som inte tydligt visar att hen vill det, är fel ute. Den som i berusat tillstånd har sex med någon som inte tydligt visar att hen vill det, är fel ute. Den som undrar om de andra vill ha sex, och inte kommer till klarhet i den frågan, undviker sex.

Hur kan detta vara svårt?

Det är jätteenkelt. Vid minsta tvekan om den andra vill : låt bli.

Nope, ingen kan läsa tankar men en del killar borde verkligen fundera på det där med samtycke och engagemang hos den man ska ha sex med. Eller om man ens ska ha sex med en skitfull tonåring.
Jag tänker att ALLT utom ett hejdundrande engagemang hos den jag vill ha sex med får mig att avstå. Varför resonerar inte alla killar likadant.

Alla tjejer resonerar inte ens så, förstås så är det en helt annorlunda situation, men jadu jag vet inte varför.. vissa ser det de vill se?

Problemet blir ju även att det blir subjektivt, särskilt bland aspackade personer som du säger, vad "engagemang" är för nått. Tänk om det du trodde var "hejdundrande" egentligen var ett nervöst spelande för kulisserna?

Nej en skitfull tonåring ska man inte ha sex med..men jag antog att killarna du pratade om också var packade och i samma ålder.

Oavsett, jag försöker inte bevisa nått för dig. Det du beskriver är ett problem, men lösningen måste bli att folk både respekterar och är ännu mer tydliga mot varann, tycker jag, iaf ser jag inte nu hur det annars ska gå.

• Gilla
Reactions: ptr
Alltså. På tinder. Vad är grejen med att skriva något i stil med "Har bott i land X, nu tillbaka i Sthlm"? Ofta då som enda presentation. Varför skulle jag öht bry mig om var någon bodde tidigare? Det intressanta är väl om någon bor i rätt del av världen nu eller inte, eftersom det kan påverka hur lätt det är att träffas...

Den som har sex med någon som inte tydligt visar att hen vill det, är fel ute. Den som i berusat tillstånd har sex med någon som inte tydligt visar att hen vill det, är fel ute. Den som undrar om de andra vill ha sex, och inte kommer till klarhet i den frågan, undviker sex.

Hur kan detta vara svårt?

Det är jätteenkelt. Vid minsta tvekan om den andra vill : låt bli.

Ja, självklart? Jag skulle aldrig påstå att det är rätt att ha sex med nån som inte visar att de vill det.

• Gilla
Alltså. På tinder. Vad är grejen med att skriva något i stil med "Har bott i land X, nu tillbaka i Sthlm"? Ofta då som enda presentation. Varför skulle jag öht bry mig om var någon bodde tidigare? Det intressanta är väl om någon bor i rätt del av världen nu eller inte, eftersom det kan påverka hur lätt det är att träffas...

Inte den blekaste. Jag ser det ofta också :D.
Jag känner precis som du att det viktigaste är väl vart personen bor just nu :).

Enda jag kunde tänka mig var om jag också hade bott i land x, och det var ovanligt. Då hade jag och den personen kanske en hel del historier att prata om.

• Gilla
Dåså. Då finns ju inte den där svårigheten du beskrev. Du slipper läsa tankar. Tvärtom är det något du absolut bör undvika.

Vet inte om du försökte förstå vad jag skrev eller bara antar en massa saker för att få ut det du ville säga till mig. Men tänker inte dras in i någon hetsig skitkastning med dig.

Enda jag kunde tänka mig var om jag också hade bott i land x, och det var ovanligt. Då hade jag och den personen kanske en hel del historier att prata om.
Haha, ja, jag har mest sett folk som bott i Norge, Japan eller USA. Det känns inte sådär jättekonstigt på något sätt alls. En sak är ju om någon är född i annat land och inte hunnit lära sig svenska speciellt bra än (det har jag sett flera gånger), det kan ju vara bra att informera om tidigt, men de som från början är härifrån..? Jag får lite intrycket av att de vill framstå som lite "häftiga"...

Haha, ja, jag har mest sett folk som bott i Norge, Japan eller USA. Det känns inte sådär jättekonstigt på något sätt alls. En sak är ju om någon är född i annat land och inte hunnit lära sig svenska speciellt bra än (det har jag sett flera gånger), det kan ju vara bra att informera om tidigt, men de som från början är härifrån..? Jag får lite intrycket av att de vill framstå som lite "häftiga"...

Mycket möjligt är det just det sistnämnda som du säger.. Men tja, finns väl de som tycker det är lite intressant ändå. Kanske inte Norge eller just det mesta av Europa, men om jag ser nån som bott i andra delar av världen så tycker jag det är lite kul att prata om det faktiskt. Är nyfiken på en massa saker som de kan ha varit med om.

Jag får lite intrycket av att de vill framstå som lite "häftiga"...
Precis, så tror jag också.
Att man vill visa att man har nån form av livserfarenhet när man har bott på olika platser och så kan det ju också vara.
Det kan ju vara ett frö till ett samtalsämne iaf. Men personligen skulle jag väl inte lägga det så högt på pluskontot. Jag kollar då på andra saker än vilka länder personen har bott.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 563
Senast: Whoever
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 664
Senast: LovingLife
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar