Sv: Vet ni...

Absolut, och jag är den förste att hålla med om att det var helt rätt att gå till polisen med uppgifterna.

Fast det var nog mest det jag inte höll med om - för det är trots allt skillnad både i straffvärde och totalt sett, mellan att sprida barnporr och att konkret förgripa sig på sina egna barn. Spekulationer växer lätt till proportioner som inte har grund i belagda fakta. Det tog inte många inlägg förrän hela tråden utgick från att filmspridaren också var förövaren, och jag ifrågasatte bara om det fanns verklig grund att anta det.

Det vet varken jag eller min vän, men av bilderna och filmerna att döma var det hans barn. Vad jag vet har han tidigare talat om att han hade tre flickor, och ensam vårdnad. Det jag hon sagt tidigare, hon brukar tala om för mig vad för män hon träffar. Dock vet jag inte hur väl hon studerat bilderna och filmerna, men ja, jag syftade på att det var hans barn. Jag hade i alla fall inte brytt mig så mycket om vilka barn det var om jag var i hennes sits, jag hade blivit enormt chokad bara över att få sådant tillskickat och hade förmodligen tagit bort det innan jag ens fattat att jag borde gjort som hon.
 
Sv: Vet ni...

Jag tror nog att pedofili är en sexuell läggning, visst kan det vara så ( jag vet inte, jag har inte de böjelserna...). Men att utöva den är olagligt och fel och visar brist på förståelse för andra människors känslor. Stor brist tycker jag.

Jag förstår ditt resonemang, förstår du mitt om att skära snoppen av honom? Tyvärr funkar det inte så i Sverige. Man skär inte av folk kroppsdelar och man låser inte in folk på obegränsad tid ( för övergrepp, hur det ser ut för de här seriemördarna som mördat massor personer vet jag faktiskt inte). Med andra ord så får inte du och jag och många andra här som vi vill utan i alla fall jag funderar då på vilket som faktiskt är bäst, fängelse eller vård?

Om pedofili är en sexuell läggning, så går det ju inte att bota. Men stör en pedofil verkligen oss om han eller hon INTE utövar den i tex övergrepp, blottning osv? Finns det något att bota hos en pedofil som inte stör andra med sin läggning? Det som ska botas tycker jag är att han tagit steget att utnyttja barnen, där har han gått över gränsen rejält. Botar man verkligen det med fängeslestraff?

Du hävdar att du sätter barnen först, jag vet inte om jag håller med till 100%. Ja, du tänker på barnen, självklart, men du vill ha ett straff som troligtvis aldrig kommer att finnas i Sverige. Om du funderar på fängelsestraff och vård ( båda inom den tid som är vanlig i Sverige), vilket tycker du då är bäst för barnen?

Du har så rätt i det du skriver.

Jag skriver enbart i känslomässig perspektiv, inte realistiskt. Jag förstår ju att det inte fungerar så som jag tänker, jag inser att det aldrig skulle gå.

Man måste givetvis tänka ett steg längre, och det enda som då är vettigt är förmodligen vård.

Men det finns ju ingen garanti för att det inte upprepas.

Samtidigt kanske det finns möjligheter för att hjälpa dessa människor. Som du skriver, det bör väl finnas pedofiler som inte utövar sin läggning? Och varför kan de i så fall motstå, kan dom borde andra kunna. Eller handlar det om viljestyrka?

Men jag skulle vilja att han aldrig fick chansen att göra så igen. Jag skulle vilja att pedifili inte ens fanns...
 
Sv: Vet ni...

Det är eventuellt (jag har inga källor, bara min egen känsla) för lätt att hävda psykisk ohälsa när man gjort något helt galet bara just för att det är så galet.

Det tror jag inte ett dugg på att det är.
Man tjänar inte på det heller, eftersom tunga brott ger inlåsningar på mentalavdelningar som oftast blir _långt_ längre än fängelsestraff.
 
Sv: Vet ni...

Jag håller med dig i att han måste få vård, samtidigt undrar jag om det har någon nytta. Är pedofili verkligen inte en sexuell läggning?

Jag såg ett program på TV för några år sedan om hur man i USA botade pedofiler som förgripit sig på sina egna barn. Barnet och pappan behandlades samtidigt. (Och var för sig oxå, naturligtvis.) Barnet fick berätta om det han/hon varit med om och pappan fick lyssna, vilket tydligen var oerhört jobbigt för honom. Det verkade vara en både dyr och tidskrävande behandlingsform, men effektiv. Jag vet inte om vi lägger pengar på något sånt i Sverige, men jag hoppas det.

Det billigaste hade väl varit att avlägsna alla som inte fungerar och tillfogar andra människor skada, men eftersom vi inte vill ha dödsstraff tycker jag vi är skyldiga att betala vad det kostar att bota dem. Man kan inte göra något mellanting.
 
Sv: Vet ni...

Bra agerat av din vän Banana!

Kan inte skriva vad jag tycker om pedofiler, mer än gör man sådant mot en minderårig har man inte rätt att leva längre.
 
Sv: Vet ni...

Det tror jag inte ett dugg på att det är.
Man tjänar inte på det heller, eftersom tunga brott ger inlåsningar på mentalavdelningar som oftast blir _långt_ längre än fängelsestraff.

Håller med fullständigt!

Dessutom har många brottslingar en motvilja att bli "kryssade" dvs sjukförklarade.
Jag har ännu mer insideinformation isf, med en mamma som i 20 års tid jobbat på rättpsykiatriska kliniken i huddinge.

Det är dessutom nästintill omöjligt att "fejka" psykisk sjukdom så trovärdigt att man blir sjukförklarad. En utredning tar ju ett par veckor.
 
Sv: Vet ni...

Jag tror nog att pedofili är en sexuell läggning, visst kan det vara så ( jag vet inte, jag har inte de böjelserna...). Men att utöva den är olagligt och fel och visar brist på förståelse för andra människors känslor. Stor brist tycker jag.


Är du allvarlig? :eek:
Pedofili är en psykisk sjukdom. En sexuell läggning innebär inte att man manipulerar, utnyttjar de som är i underläge och tvingar/mutar dem att utföra sexuella handlingar. En sexuell läggning bör alltid ha hänsyn, förståelse och empati för vilka den berör. Även inom BDSM finns det förståelse, hänsyn och gränser - det finns det INTE inom pedofili.
 
Sv: Vet ni...

Jag tycker att får man den informationen som min vän fått, så går man till polisen.

Klart man gör! Hon gjorde helt rätt.

Men: jag tror inte att resten är sant. Jag tror inte att en man som förgriper sig på sina egna barn generöst mailar över bilder till tjejer han träffar på nätet.

Däremot tror jag att det är en präktigt störd person hon haft kontakt med - och att han förhoppningsvis går att spåra så att han kan sättas dit för barnporrinnehav.
 
Sv: Vet ni...

Ja, det är ju lite fel att spekulera i allt runt omkring. Men det var heller inte meningen, jag ville bara lyfta fram min vän som jag tyckte gjorde något bra :)
 
Sv: Vet ni...

Är du allvarlig? :eek:
Pedofili är en psykisk sjukdom. En sexuell läggning innebär inte att man manipulerar, utnyttjar de som är i underläge och tvingar/mutar dem att utföra sexuella handlingar. En sexuell läggning bör alltid ha hänsyn, förståelse och empati för vilka den berör. Även inom BDSM finns det förståelse, hänsyn och gränser - det finns det INTE inom pedofili.

ÄR du expert på psykiska sjukdomar? Och sexuella läggningar?
Jag skrev faktiskt att jag TROR, inte att jag vet.

Jag TROR nog att även en pedofil kan visa hänsyn, förståelse och empati. Hur många pedofiler tror du sitter i sina hem och runkar till tankar på barn, men som ALDRIG någonsin skulle göra ett barn illa?

Jag vet inte, men eftersom jag inte vet så kan jag inte säga säkert om det är en sexuell läggning eller psykisk sjukdom. Jag kan bara tro.
 
Sv: Vet ni...

ÄR du expert på psykiska sjukdomar? Och sexuella läggningar?
Jag skrev faktiskt att jag TROR, inte att jag vet.

Jag TROR nog att även en pedofil kan visa hänsyn, förståelse och empati. Hur många pedofiler tror du sitter i sina hem och runkar till tankar på barn, men som ALDRIG någonsin skulle göra ett barn illa?

Jag vet inte, men eftersom jag inte vet så kan jag inte säga säkert om det är en sexuell läggning eller psykisk sjukdom. Jag kan bara tro.

Jag har haft samma tankar som du även om jag inte heller kan säga att jag VET att pedofili är en psykisk sjukdom. I så fall borde även zoofili också vara det :confused:

Sedan slog mig även tanken, vem är pedofil? 18 åringen som runkar till bilden på en 14 årig tjej borde ju också räknas dit i så fall,vidrig äcklig och sjuk i huvudet och allt man kallar pedofiler för. Sedan de som faktiskt kan fantisera om sex med minderåriga men aldrig skulle skada någon osv. Jag tror det är en ytterst liten del av alla pedofiler som faktiskt går till handgripligheter. Likaväl som alla homosexuella inte våldar första bästa av samma kön de springer på,eller att heterosexuella våldtar alla av olika kön.

Jag skulle faktiskt tippa på att folk tänder på väldigt mycket sjuka/annorlunda saker för sig själva i stugorna utan att någonsin varken berätta om det eller praktisera det.

Nu sitter jag inte och tycker att pedofiler är helt ok,långt därifrån.
 
Sv: Vet ni...

Jag skulle nog inte säga att vara en pedofil är en sexuell läggning, men ja ja vet ej:/

Ts: bra gjort av din vän!
 
Sv: Vet ni...

Nej jag är inte heller säker...Men

Det är ok att tända på: Människor av samma kön,djur,kiss/bajsex,förnedring,leka våldtäkt även om det är på samma villkor,njuta av att ge sin partner smärta,vara flera st osv...Det räknas som läggning.

Men när det kommer till att tända på barn så är det en sjukdom.

Förstår inte riktigt skillnaden.
 
Sv: Vet ni...

Min tanke är som Kats att han vill ha hjälp. OBS jag försvarar inte detta svinet. Hoppas att han får finka i 33 år och sedan vård. Och inte bara vård. Skaka galler ska dom jävlarna göra.
 
Sv: Vet ni...

Jag tror det är en ytterst liten del av alla pedofiler som faktiskt går till handgripligheter. Likaväl som alla homosexuella inte våldar första bästa av samma kön de springer på,eller att heterosexuella våldtar alla av olika kön.

Det var en väldigt konstig jämförelse. Homo resp hetrosexuallitet har ingenting med våldtäkt att göra. Homo resp hetrosexualla utövar sin sexuallitet utan att förgripa sig på någon. Det kan inte pedofiler göra.
 
Sv: Vet ni...

En pedofil som tänder på barn behöver inte våldta någon.

Han kan tända på barn i sin fantasi,han kan titta på barnporr/bilder (som iofs stödjer våldtäkt även om han inte utför detta själv), 18 årige "Nisse" som "drar i pillevinken" tänkandes på 13 åriga Lisa...de våldtar ingen. Endå är de pedofiler.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 895
Senast: manda
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 186
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 863
Senast: Unafraid
·
Relationer Som ni säkert har läst i mina tidigare trådar så har jag en tendens att träffa fel killar, att bli för på osv när jag dejtar. Jag skulle...
Svar
19
· Visningar
2 877
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp