Sv: Vet ni...

Visst han kan få vård, men i fängelset utan nån form av permission!
Du får förlåta men jag har ingen som helst medkänsla för såna svin...Sjuka eller ej...
Hade helst sett att man låste in dem o slängde bort nyckeln!
 
Sv: Vet ni...

Visst han kan få vård, men i fängelset utan nån form av permission!
Du får förlåta men jag har ingen som helst medkänsla för såna svin...Sjuka eller ej...
Hade helst sett att man låste in dem o slängde bort nyckeln!

Det handlar inte om medkänsla för HONOM! Det handlar om att förhindra det som nu hänt att hända igen! Jag hade också velat att man kastar bort nycklen och aldrig släpper ut sånna. Eller varför inte skära av snoppen på karln, han kan väl kissa genom ett hål som kvinnor gör?

Jag vet inget om hur svenska fängelse arbetar, men jag tror inte att de har samma möjlighet att ge personer där vård, annars hade ju inte olika avdelningar där psykisk vård utförs varit kvar.
 
Sv: Vet ni...

Tycker LÄTT han skulle kunna få 15 år i fängelse o SEN ev få vård, både straff och vård alltså.

Tycker det är sjukt att de ska "komma undan" med bara terapi liksom :(

Eller kemisk kastrering, fast det hindrar ju inte att han förgriper sig iofs.
 
Sv: Vet ni...

Jag vet inte heller hur det funkar men ibland hör man om dömda pedofiler som avviker från sin permis... Känns ju supertryggt...:crazy:
 
Sv: Vet ni...

Jag tycker omvänd ordning !

Först terapi och blir "frisk" SEN stå för sina gärningar -> fängelse.
 
Sv: Vet ni...

:eek::eek::eek::eek::eek:

Usch vad jag mår illa. Hur kan man göra en sån sak. Jag hoppas verkligen dom får tag i honom så han åker dit och får vård och sen fängelse.
Sen så förstår jag inte varför han skickade allt henne och berättar såna här saker. Såna saker skryter man inte om. Jag fattar iinte. Såna saker man har sett på tv så vet man vad som kan hända och man brukar oftast hålla tyst om såna saker. Så istället pratar han öppet om det och skickar bevisen till din kompis. Helt sjukt. Han vill nog åka dit. Finns ingen annan förklaring..:crazy:

mvh
 
Sv: Vet ni...

Jag tycker omvänd ordning !

Först terapi och blir "frisk" SEN stå för sina gärningar -> fängelse.


Nu kan inte jag säga om pedofili är en psykisk sjukdom eller en läggning,
men i princip, så är ju det uttalandet helt galet.
Man kan inte STRAFFA människor för att de beter sig galet på grund av SJUKDOM. Vare sig när de är sjuka eller när de blivit friskförklarade.
Psykisk sjukdom är lika verklig som fysisk (och vi straffar inte folk för sina symptom på Cancer.)
 
Sv: Vet ni...

Jag förstår hur du tänker.

Jag tycker dock att oavsett så skall man ta konsekvenser av sitt handlande, frisk eller sjuk spelar ingen roll för mig. Det kanske är taskigt och inhumant.
 
Sv: Vet ni...

Problemet med att vara psykiskt sjuk är att man ofta inte kan ställas ansvarig för sina handlingar (nu säger jag inte att pedofiler är sådana, för det vet jag inte), lika lite som man kan ställas till svars för att man stönar av smärta vid en fysisk skada.
Om man inte kan ställas ansvarig kan det heller aldrig bli rätt att man får ta konsekvenser i form av straff, för det man gjort.
 
Sv: Vet ni...

*kl*
En liten reality check bara,
finns det någonting som styrker att TS väns nätbekant faktiskt är pappa, är pappa till tre döttrar, har ensam vårdnad om dem, och har förgripit sig på dem... annat än hans egen utsaga? Går det utifrån framkomna personuppgifter och ansikten/omständigheter på filmerna att konstatera att det är samma person? Finns möjligheten att TS väns nätbekant är en person med pedofila och mytomana böjelser men som inte själv förgripit sig på någon utan "bara" vidarebefordrat filmerna?

En rejäl dos skepsis och misstänksamhet har vid många tillfällen visat att allt inte alltid är vad det ser ut att vara, bara...
 
Sv: Vet ni...

Problemet med att vara psykiskt sjuk är att man ofta inte kan ställas ansvarig för sina handlingar (nu säger jag inte att pedofiler är sådana, för det vet jag inte), lika lite som man kan ställas till svars för att man stönar av smärta vid en fysisk skada.
Om man inte kan ställas ansvarig kan det heller aldrig bli rätt att man får ta konsekvenser i form av straff, för det man gjort.

Hear, hear! :bow:
 
Sv: Vet ni...

Det är förvisso helt sant.

Jag kan bara spontant känna att ibland havererar systemet. Det är eventuellt (jag har inga källor, bara min egen känsla) för lätt att hävda psykisk ohälsa när man gjort något helt galet bara just för att det är så galet. Enligt devisen en sån galen sak kan ingen människa vid sina sinnens fulla bruk göra..
 
Sv: Vet ni...

Det lär ju komma fram när polisen får fram namn på honom. Han är ju redan misstänkt för spridande av barnporr.
 
Sv: Vet ni...

*kl*
En liten reality check bara,
finns det någonting som styrker att TS väns nätbekant faktiskt är pappa, är pappa till tre döttrar, har ensam vårdnad om dem, och har förgripit sig på dem... annat än hans egen utsaga? Går det utifrån framkomna personuppgifter och ansikten/omständigheter på filmerna att konstatera att det är samma person? Finns möjligheten att TS väns nätbekant är en person med pedofila och mytomana böjelser men som inte själv förgripit sig på någon utan "bara" vidarebefordrat filmerna?

En rejäl dos skepsis och misstänksamhet har vid många tillfällen visat att allt inte alltid är vad det ser ut att vara, bara...

Vad vi vet är att TS fått bilder från en nätbekant och sedan kontaktat polisen. Polisen har nu TS dator och tittar igenom den.
Kanske är det TS-webbekant som gjort övergreppen, kanske är det någon annan och TS-webbekant har "bara" tittat på bilder.

Jag för min del håller tummen att polisen hittar personen/erna som gjort övergreppen så att dessa kan få sitt straff.
 
Sv: Vet ni...

Jag anser att en pedofil som begriper sig på barn faktiskt ska få vård. Bommar du in honom i ett fängelse är han ute igen inom några år utan att bli av med "störningen" och fortsätter då att förgripa sig på barn. Får han vård finns det en större chans att han ska bli bra och inte förgriper sig på barn när han väl kommer ut.

Du berör något som är så enormt svårt.

Jag håller med dig i att han måste få vård, samtidigt undrar jag om det har någon nytta. Är pedofili verkligen inte en sexuell läggning? Och en sexuell läggning kan man ju inte bota, vad jag vet. (Om man inte heter Carola ;)) Men det där råder det ju delade meningar om.

Däremot, jag skulle aldrig vilja att han kom ut igen, även om han nu fick någon form av vård istället för fängelse. Anser man att han mår bättre av vård, visst. Men att han får komma ut igen?. Aldrig. För du kan aldrig, aldrig veta om han berår något liknande igen. Och jag värnar faktiskt mer om de barnen man kanske räddar, än om honom som kanske låter bli. Låses han in är man säker. Han kan inte skada fler barn, och för mig är det, det viktigaste. Jag ser tusen gånger hellre att man eventuellt räddar fler barn, än att han ska få en chans till.

Dessutom, är det inte så att majoriteten av pedifiler har själva blivit utnyttjade någon gång? Då vet man ju vad de för vidare till de barnen de träffar...

Det är ett hemskt resonemang av mig, inte speciellt människovärdigt. Men jag kan ändå inte låta bli att sätta barnen i första rummet.
 
Sv: Vet ni...

Spelar det någon roll?

Jag tycker att får man den informationen som min vän fått, så går man till polisen. Det är inte hennes sak att väga informationen. Hon har misstanke om ett brott och går till polisen, och det tycker jag är det viktigaste.

Min vän fick barnporrfilmer skickat till sig. Menar du att hon ska studera barnen i filmen, innan hon gör något? I vilket fall som helst så är det ju ett brott, det han håller på med. Oavsett om det är hans barn eller inte så är ju filmen olaglig.

Sedan, om det nu är så att han har gjort något eller inte, det är ju inte relevant just nu.

Jag är glad över att hon agerade, därför skrev jag tråden. Inte för att hänga ut honom.
 
Sv: Vet ni...

Oavsett om det är hans barn eller inte så är ju filmen olaglig.
Absolut, och jag är den förste att hålla med om att det var helt rätt att gå till polisen med uppgifterna.
Sedan, om det nu är så att han har gjort något eller inte, det är ju inte relevant just nu.
Fast det var nog mest det jag inte höll med om - för det är trots allt skillnad både i straffvärde och totalt sett, mellan att sprida barnporr och att konkret förgripa sig på sina egna barn. Spekulationer växer lätt till proportioner som inte har grund i belagda fakta. Det tog inte många inlägg förrän hela tråden utgick från att filmspridaren också var förövaren, och jag ifrågasatte bara om det fanns verklig grund att anta det.
 
Sv: Vet ni...

Jag tror nog att pedofili är en sexuell läggning, visst kan det vara så ( jag vet inte, jag har inte de böjelserna...). Men att utöva den är olagligt och fel och visar brist på förståelse för andra människors känslor. Stor brist tycker jag.

Jag förstår ditt resonemang, förstår du mitt om att skära snoppen av honom? Tyvärr funkar det inte så i Sverige. Man skär inte av folk kroppsdelar och man låser inte in folk på obegränsad tid ( för övergrepp, hur det ser ut för de här seriemördarna som mördat massor personer vet jag faktiskt inte). Med andra ord så får inte du och jag och många andra här som vi vill utan i alla fall jag funderar då på vilket som faktiskt är bäst, fängelse eller vård?

Om pedofili är en sexuell läggning, så går det ju inte att bota. Men stör en pedofil verkligen oss om han eller hon INTE utövar den i tex övergrepp, blottning osv? Finns det något att bota hos en pedofil som inte stör andra med sin läggning? Det som ska botas tycker jag är att han tagit steget att utnyttja barnen, där har han gått över gränsen rejält. Botar man verkligen det med fängeslestraff?

Du hävdar att du sätter barnen först, jag vet inte om jag håller med till 100%. Ja, du tänker på barnen, självklart, men du vill ha ett straff som troligtvis aldrig kommer att finnas i Sverige. Om du funderar på fängelsestraff och vård ( båda inom den tid som är vanlig i Sverige), vilket tycker du då är bäst för barnen?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 895
Senast: manda
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 186
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 863
Senast: Unafraid
·
Relationer Som ni säkert har läst i mina tidigare trådar så har jag en tendens att träffa fel killar, att bli för på osv när jag dejtar. Jag skulle...
Svar
19
· Visningar
2 877
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp