Vem Väljer du?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vem Väljer du?

KL

Jag tror inte det är en slump att de som väljer att köra på människan är unga personer, 18-21 år.

Däremot tror jag inte det är en åldersfråga egentligen.

Människor fastlägger sin världsbild och syn på människor i ca 15-16 års åldern. I grova drag.

Det innebär om jag frågade mina yngre barn skulle jag acceptera och förstå om de hypotetiskt valde att rädda sitt eget djur. De har inte mognaden att relatera ett djur mot en (främmande) människa på det viset. (Jag är tämligen säker på att de skulle välja att köra på hunden. De ÄLSKAR sina djur, men har också varit med om att förlora djur av alla slag, och vet att det måste vara så. Det ingår i själva konceptet så att säga.)

Om mina äldre tonåringar däremot, skulle välja att köra på människan, skulle jag känna mig väldigt, väldigt ledsen. Och totalt misslyckad som mamma och vägledare i livet. Hela min uppgift som förälder är ju att lotsa ut dem i livet som starka, självständiga och medkännande människor. Med förmåga att känna sig in i andra människors situation, och handla därefter.

Jag blir faktiskt också ledsen för bl.a lazios skull. Och de andra som väljer att köra på människan. De visar att det brister allvarligt någonstans i förmågan att känna empati. De uppskattar om någon annan hade valt att köra på den personens hund istället för deras mamma/bror/pojkvän. Och kör (tom gärna får man intrycket av ibland) i nästa stund över någon annans barn/mamma/vän/syster utan att tveka för att rädda sin egen hund. Sorgligt, tycker jag.

Att ens VÄLJA vem man vill ta livet av tycker jag är helt galet. :crazy:
Vem fan kommer på de här sjuka frågorna? :mad:

Det är inga sjuka frågor. Det är moraliska dilemman, som är bra för människor att diskutera och fundera kring.

Förnuftet säger att man borde svara att man hade kört på sitt eget djur... Men jag är ganska säker på att om jag mot all förmodan skulle hamna i den situationen så skulle jag "bara se" mitt djur & göra allt för att inte köra på det.

Varför skulle det vara sjukt att diskutera moraliska dilemman?
Ge gärna ett skäl istället för att bara påstå att det är sjukt.
PL

Jag tycker att sådana frågor är sjuka. Jag påstår inte att det ÄR så eller att alla måste tycka det.
Det finns säkert tillfällen när det kan vara givande att diskutera sådant men jag tycker inte att så är fallet nu.

Det enda denna tråden har lett till är att folk anklagar varandra för att vara dumma i huvudet pga hur de tycker och människor försöker ändra på varandras värderingar och påstår att vissa behöver söka hjälp.
Som vanligt när såkallade moraliska dilemman diskuteras på Bukefalos så delas användarna i två läger där vissa, ivrigt påhejade av de som tycker likadant, talar om för andra hur och varför de ska tycka som dem.

Jag tycker inte att det är givande. Jag tycker att det är obehagligt och jag tycker inte om sådana frågor.

Om det var en kvinna med bullig mage eller ens egen son (istället för djur) som man fick "välja" mellan. Vad svarar man då? Hur kan NÅGON tro sig att ha rätt att bestämma vad någon annan ska tycka eller känna? Vilket liv som är mest värt eller hur någon annan människa fungerar. Jag mår illa av sådant.

Det är endast därför jag inte tycker om sådana frågor.

Jag tycker att sådana frågor är sjuka. Jag påstår inte att det ÄR så eller att alla måste tycka det.
Det finns säkert tillfällen när det kan vara givande att diskutera sådant men jag tycker inte att så är fallet nu.

Det enda denna tråden har lett till är att folk anklagar varandra för att vara dumma i huvudet pga hur de tycker och människor försöker ändra på varandras värderingar och påstår att vissa behöver söka hjälp.
Som vanligt när såkallade moraliska dilemman diskuteras på Bukefalos så delas användarna i två läger där vissa, ivrigt påhejade av de som tycker likadant, talar om för andra hur och varför de ska tycka som dem.

Jag tycker inte att det är givande. Jag tycker att det är obehagligt och jag tycker inte om sådana frågor.

Om det var en kvinna med bullig mage eller ens egen son (istället för djur) som man fick "välja" mellan. Vad svarar man då? Hur kan NÅGON tro sig att ha rätt att bestämma vad någon annan ska tycka eller känna? Vilket liv som är mest värt eller hur någon annan människa fungerar. Jag mår illa av sådant.

Det är endast därför jag inte tycker om sådana frågor.

Mkt bra svar tycker jag!

Så känsliga ämnen där man riskerar att få en polariserad diskussion är sjuka att ta upp?
Bäst att stoppa huvudet ordentligt i sanden!
PL

Nej ta upp det bäst ni vill. Men jag har all rätt att tycka att frågan är sjuk!
Jag ångrar att jag öppnade tråden och att jag skrev var jag tycker. Jag tänker inte fortsätta.
Ha din åsikt, men låt mig får ha min utan att anklaga mig för att stoppa huvudet i sanden bara för att jag inte gillar ämnet.
Du bad om en förklaring till varför jag tycker som jag gör och du fick den.

Ha en fortsatt trevlig (?) diskussion. :)

Det är ju inte med ont uppsåt vi förstör naturen och planeten.
Jag skulle kalla det mer okunnighet, och vi lär oss av våra misstag och försöker reparera skadorna.

Vad snackar du om? Lär oss av våra misstag? Nej det gör vi ju inte..

Men herregud.. jag är inte nån störd person som inte har nån empati för folk eller typ skrattar när folk dör som du får det att låta. :crazy:

Jag kommer inte att ändra mig när jag blir äldre, det vet jag. Jag skulle alltid köra på människan.
Sen som jag redan nämnt i den här tråden, om nån skulle kört på tex min pappa för att rädda sin hund, visst skulle jag bli ledsen och förbannad, men ändå förstå hur den personen tänker.

Vad snackar du om? Lär oss av våra misstag? Nej det gör vi ju inte..

Läser du inte dags/kvällstidningar?
Ser du aldrig på nyheterna?
Sitter du skyddad från all media?
Vad gör du för klimathotet?

Hahaha media :rofl:
Ge mig exempel på att vi lär oss av våra misstag tack.

Jag kan ge dig exempel på att vi inte lär oss av våra misstag:
"Klimathotet" snackades det om för flera år sen också, att isarna skulle börja smälta osv men inte gjordes det ett skit åt det inte. Vi har vetat lääänge att växthuseffekten är dålig för planeten och ändå fortsätter vi köra våra bilar, ha våra fabriker osv
Och så alla krig överallt, dom gör väl ingen glad, ändå fortsätts det kriga och kriga.
Osv osv osv i all evighet. :smirk:

Hahaha media :rofl:
Ge mig exempel på att vi lär oss av våra misstag tack.

Jag kan ge dig exempel på att vi inte lär oss av våra misstag:
"Klimathotet" snackades det om för flera år sen också, att isarna skulle börja smälta osv men inte gjordes det ett skit åt det inte. Vi har vetat lääänge att växthuseffekten är dålig för planeten och ändå fortsätter vi köra våra bilar, ha våra fabriker osv
Och så alla krig överallt, dom gör väl ingen glad, ändå fortsätts det kriga och kriga.
Osv osv osv i all evighet. :smirk:

Som sagt var, du hänger tydligen inte med i utvecklingen:smirk:
"Klimathotet" har varit på tapeten i många, många år och visst arbetas det över hela världen för att minska utsläpp. Bilfri-dag, har du hört talas om den? Låg energi lampor, vet du vad det är? Vet du en av anledningen till varför vi sopsorterar? Kärnkraften är en stor fråga också....har du missat den?

Vi kan inte reparera skadorna vi gjort på några år bara, vad trodde du? Alla måste hjälpa till för att det ska bli någon förbättring!!

Vad gör du för att förbättra våran miljö?

problemet är att folk inte är villiga att ta ett steg tillbaka i utveckligen. vi vill ha det bekvämt, äta god mat, kunna ta oss till jobbet osv. så det är inte bara att stänga alla fabriker och skrota alla bilar. istället jobbas det hårt på att få fram miljövänlig energi. men när en hel civilisation är uppbyggd på petroleumprodukter tar det ett bra tag att byta ut grunden. under tiden denna grund byggs om kan vi enskilda människor göra vad vi kan för att minska vår konsumtion.

eller så kan vi tänka att alla människor är onda och jordklotet ändå är helt kasst och skita i att sopsortera och köra bil utan katalysator.

vad väljer du?

Som sagt var, du hänger tydligen inte med i utvecklingen:smirk:
"Klimathotet" har varit på tapeten i många, många år och visst arbetas det över hela världen för att minska utsläpp. Bilfri-dag, har du hört talas om den? Låg energi lampor, vet du vad det är? Vet du en av anledningen till varför vi sopsorterar? Kärnkraften är en stor fråga också....har du missat den?

Vi kan inte reparera skadorna vi gjort på några år bara, vad trodde du? Alla måste hjälpa till för att det ska bli någon förbättring!!

Vad gör du för att förbättra våran miljö?

Jag har lust att skriva **** ****** men jag ska inte.
Jag har sopsorterat så länge jag har kunnat, går/cyklar eller åker kollektivt hellre än bil, har bara lampor tända i det rum jag är i osv osv OSV detta gjorde jag innan alla började babbla om KLIMATHOTET. :smirk:
Men hur många brydde sig om sånt för några år sen?

Jag sopsorterar och bilen har katalysator ja.

Jag "tänker" inte att alla människor är onda utan alla människor är onda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 951
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: inverterad
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 111
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka