Vem Väljer du?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vem Väljer du?

Ursprungligen postat av Stoppard
Då ber jag om ursäkt om jag feltolkade ditt inlägg.
Vad är det som gör att kattens lek med musen ursäktas som instinkt, medans t.ex. människans jakt på rovdjur är ondska?

Jag vet inte om du blandar ihop mig med nån annan användare, om jag har minnesförlust eller har jag skrivit om jakt här? Citera gärna i så fall?

t.ex. betyder till exempel. D.v.s. (det vill säga) att man ger ett exempel på något. Det betyder också att det finns andra exempel (förslag) på frågeställningen.

"" är citattecken och betyder att man citerar (återger vad någon sagt). Citat kan även komma efter ett talstreck -, men bör då stå på en ny rad så att missförstånd inte uppkommer. Saknas någon av citatmarkeringarna så har jag inte använt ett citat.
Förstår du nu?

Min frågeställning är vad gör människans handling till onda, medans djurets handlingar är instinkter? Många här verkar välja att köra på människan för att de är onda, men inte djuren.

Det ja förundrades över e att så många människor hellre skulle köra på sitt älskade djur istället för en människa de inte ens känner, visst ja vet inte o kommer aldrig kunna välja, svaret på den frågan kommer den dagen då olyckan händer, ja kommer troligtvis aldrig hända.

.

Tror det beror lite på att många inte vågar säga att dom skulle köra på en människa "hellre" än ett djur. Jag därimot skulle absolut skydda mitt djur in i det sista!

Ursprungligen postat av Stoppard
Då ber jag om ursäkt om jag feltolkade ditt inlägg.
Vad är det som gör att kattens lek med musen ursäktas som instinkt, medans t.ex. människans jakt på rovdjur är ondska?

t.ex. betyder till exempel. D.v.s. (det vill säga) att man ger ett exempel på något. Det betyder också att det finns andra exempel (förslag) på frågeställningen.

"" är citattecken och betyder att man citerar (återger vad någon sagt). Citat kan även komma efter ett talstreck -, men bör då stå på en ny rad så att missförstånd inte uppkommer. Saknas någon av citatmarkeringarna så har jag inte använt ett citat.
Förstår du nu?

Jag är inte dum i huvudet. :smirk:
Jag undrade om JAG hade skrivit nåt om jakt här, du kunde bara skriva "Nej." Svårt?
Tydligen.

Nu till själva frågan.

Stoppard skrev:
Min frågeställning är vad gör människans handling till onda, medans djurets handlingar är instinkter? Många här verkar välja att köra på människan för att de är onda, men inte djuren.

Djur kan inte vara onda. Det är inte så svårt att förstå. Dom kan inte sätta sig in i andras lidande, det kan vi, ändå gör vi så hemska saker mot varandra. Här är ett av mina favortitcitat:
"Inga djur jag nånsin sett skulle göra varandra så illa som människor gör."

Aldrig att jag skulle köra på min älskade hund! Å rädd för något straff för påkörning av personen skulle jag inte bli, för vad ska hon på vägen å göra. Ett djur tänker ju inte riktigt så..

Tror det beror lite på att många inte vågar säga att dom skulle köra på en människa "hellre" än ett djur. Jag därimot skulle absolut skydda mitt djur in i det sista!

Som vuxen människa törs jag absolut stå för mina värderingar :cool:

Skriver jag att jag hellre kör på någon av mina hundar i stället för en gravid kvinna, så är det så!

Delfiner kan gå ihop och mobba en annan delfin i flocken, och dom är inte snälla:angel:

En häst som är skadad blir utstött i flocken pga dom andras överlevnad...är det snällt mot den skadade hästen tycker du?

Delfiner kan gå ihop och mobba en annan delfin i flocken, och dom är inte snälla:angel:

En häst som är skadad blir utstött i flocken pga dom andras överlevnad...är det snällt mot den skadade hästen tycker du?

Och hos schimpanser våldtar hanarna honorna.

Jag har inte påstått att djuren är snälla mot varandra med det är ljusår från vad människor gör.

Om vi hårddrar det så menar du alltså att om din grannes hus brann och du bara hade tid att rädda hunden eller mannen, så skulle du rädda hunden. Skulle du kunna döda en jägare/slaktare för att rädda flera djurliv? I krig svälter ju ofta djurparksdjuren, tycker du att det är en bra idé att mata dem människor då?
Vill även gärna veta din ålder.
Det beror faktiskt på. Som jag bor nu skulle jag rädda hunden, för den är ung. Människan är riktigt gammal och bitter.
Men det är något man skulle märka när/om dagen kommer.
Att jaga är skillnad. Det är överlevnad.
Om djurparks djur svälter så finns det säket lik att mata dom med :cool:
Fö är jag emot djurparker såvida de inte jobbar med att bevara raser, tex nordens park.

Tycker det är en helt vansinnig frågeställning över huvud taget! Fundera på vem man skulle köra på!!:eek:
Om det väl skulle hända så sker nog "manövern" rent instinktivt utan att man hinner tänka.
Håller med. Onödigt att spekulera i egentligen.

Jag tycker verkligen att man ska behandla djur och människor lika.
:bow:

:bow:

Det är ju fortf instinkter. Människor vet att de gör någon illa. De mobbar inte ut en mörkhyad person för att överleva, eller någon i rullstol.

Djur har inte våra tankar, våra val.

nja, drar man det till sin spets är det nog ungefär samma sak. puckon till rasister anser ju att svarta är "en lägre stående ras" och alltså svagare än arier. de svaga ska stötas ut ur gruppen. känns det igen?

och riktiga hemskheter typ folkmord sker när det är kris på något plan. hitler hade aldrig fått makten i tyskland idag då ekonomin är stabil. så lite långsökt kan man kalla det "överlevnad" där med.

Märklig tråd det här.. Det får mig att tänka på en dokumentär jag sett.. Handlade om människa som "sammlade" djur, hon fick frågan om hon var tvungen att välja mellan sina barn och djuren?! Och hon kunde inte svara på det?! Hennes barn var inte mer värd än en papegoja!

Jag tyckte att det var hemskt.... Klart att man älskar sina djur.. Men man kan ju inte jämföra dem med människor.. Det är ju vidervärdigt..

:mad:

Inte just riktat till dig och absolut inte menat som kritik utan bara som en fråga:

Jag förstår känslomässigt vad det är som gör att man hellre väljer att köra på ett djur än sina barn, att man värnar om sin familj osv.

Men rent förnuftigt, vad är det som skiljer människan från djuren så att det är rimligt att säga exempelvis: "Klart att man älskar sina djur.. Men man kan ju inte jämföra dem med människor.. Det är ju vidervärdigt.. "

Vilka är de moraliskt relevanta faktorerna som skiljer människan från djuren?

Och hos schimpanser våldtar hanarna honorna.

Jag har inte påstått att djuren är snälla mot varandra med det är ljusår från vad människor gör.

Jag är människa, har aldrig våldtagit någon:mad: . Den kvinnan med bullig mage tror du hon våldtagit någon, eller mördat någon? Ska vi dra alla över en o samma kam här?

Vad har du själv gjort för grymheter? Tror du vi får en fredligare värld om vi tar död på alla snälla människor?:crazy:

Jag skulle kört på hunden. Annars skulle jag få väldigt mycket krångel eftersom jag kanske dödat en människa. En hund blir inte så allvarligt.
Dock så skulle jag nog vara deprimerad!!!!:cry:

Djur kan inte vara onda. Det är inte så svårt att förstå. Dom kan inte sätta sig in i andras lidande, det kan vi, ändå gör vi så hemska saker mot varandra. Här är ett av mina favortitcitat:

Jag tänkte att det var bäst att förklara ordentligt så att det
inte blev några missförstånd.
Om alla människor kunde sätta sig in i andras lidande så tror
jag att brottsligheten skulle vara låg. Det optimala straffet
är ju en dos empati.
Enligt ditt resonemang så skulle psykopater som inte känner
medlidande inte vara onda. Människor jagar ju sällan för sin
överlevnad i dagens samhälle, men det gör ju heller inte
särskilt många katter heller, men ändå är det bara en av
dem som är ond.

Nu misstänker jag ju att jag kommer att åka på argumentativ storsmisk om jag ger mig in i en debatt med någon med ditt användarnamn i en moralisk fråga, :crazy: men men here it goes!

Jag anser att människor har större värde dels på grund av livslängd, skaffar man sig säg en hund, kan man inte räkna med att den lever mycket längre än cirka 15 år, någonstans finns det alltså planerat att man under sin livstid kommer att få stå ut med att hunden dör, och man knyter därför inte upp sitt liv lika hårt kring hundens som en människa. Säg den gravida kvinnans partner för att jämföra med, h*n har ju antagligen räknat med att dela sitt liv med henne och hennes bortgång slår mycket hårdare i t.ex ekonomiska och liknande aspekter, det är såklart svårt att jämföra emotionellt och det är ju såklart en värdering jag har att jag tycker mer synd om en människa som förlorat sin gravida partner än sin hund. Även föräldrar och liknande har ju inte haft i sin föreställningsvärld att förlora barnet innan de själva kilar vidare.

Jag skrev så här i ett tidigare inlägg

F
ör övrigt, om kvinnan ni kör ihjäl är läkare, som räddar liv (kanske en föredetta läkare utan gräser) En lärarinna som kämpar mot mobbing i skolan och gör all skillnad i världen för ett barn. Hon kanske är en ensamstående mamma som lämnar en föräldralös treåring efter sig? Visst skapar djur sorg och ett tomrum efter sig, men de lämnar ändå inte samma avtryck efter sig som en människa, då människor gör en större skillnad i sin omvärld.

Jag är mycket medveten om att vad jag skrivit är en sanning med modifikation, det finns så klart skillnader. Till exempel en hund som har som jobb att besöka sjuka barn och skänker glädje på barnsjukhuset mot en missbrukande pedofil. Men det är ändå en procentuellt större chans att människan påverkar fler omring sig än en hund.

Utöver det har jag bevittnat både männskligt lidande och sjuka/skadade/döende djur, och för min egen del vet jag vad jag hellre hade bevittnat igen

Jag är människa, har aldrig våldtagit någon:mad: . Den kvinnan med bullig mage tror du hon våldtagit någon, eller mördat någon? Ska vi dra alla över en o samma kam här?

Vad har du själv gjort för grymheter? Tror du vi får en fredligare värld om vi tar död på alla snälla människor?:crazy:

:rofl:
Men guuuud. Jag har inte skrivit att du har våldtagit eller mördat nån heller.
Inte en enda människa på det här klotet kan säga att dom alltid har och alltid kommer handla efter "den gyllene regeln". :smirk:

Jag tänkte att det var bäst att förklara ordentligt så att det
inte blev några missförstånd.
Om alla människor kunde sätta sig in i andras lidande så tror
jag att brottsligheten skulle vara låg. Det optimala straffet
är ju en dos empati.
Enligt ditt resonemang så skulle psykopater som inte känner
medlidande inte vara onda. Människor jagar ju sällan för sin
överlevnad i dagens samhälle, men det gör ju heller inte
särskilt många katter heller, men ändå är det bara en av
dem som är ond.

*suck*
Det här går ju inte.
Jämför du en psykopat med ett djur? :confused:
Djur handlar efter instinkter, alltid.
Människor kan känna medlidande, skuld, ånger osv osv blablabla
Enligt mitt resonemang är alla människor onda har det inte gått in hos dig?

Gå en kurs i etologi eller nåt för jag orkar inte förklara mer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: inverterad
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 111
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka