Vem Väljer du?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vem Väljer du?

KL

Jag hade kört på mitt djur ( om jag hade haft tid att fundera vill säga, antagligen styr man bara panikartat och blundar "in real life")

-Varför undrar en del uppenbarligen...
Därför att en bekant till mig dog i en trafikolycka i höstas , 26 år gammal. Min pojkvän, som var med när det hände, satt med honom vid sidan av vägen och väntade på ambulansen, han var med på sjukhuset när föräldrarna fick reda på att han inte klarat sig, han fick berätta för flickvännen per telefon vad som hade hänt... :( Den sorgen och smärtan är inte av denna värld. Själv kände jag inte killen särskilt bra men fick ändå uppleva de anhörigas sorg mycket nära och jag skulle alla dagar hellre köra på mitt djur än utsätta andra människor för något sådant:(
Jag har själv mist en del högt älskade djur genom åren, men inget av det har påverkat mig lika djupt som detta. Min pojkvän skulle köra på sin högt älskade hund om det betydde att X hade klarat sig. Jag vill inte förminska kärleken man kan känna till ett djur, men jag har lärt mig hur otroligt ont det gör när man mister en anhörig (person). Att någon skulle välja att köra över min pojkvän/min familj/mina vänner hellre än sin hund är för mig obegripligt...

Usch vad hemskt! :cry: :crazy:

Själv skulle jag ha kört på mitt djur, och sedan varit deprimerad livet ut.

1. Ett dött djur lider inte.
2. Om djuret dör är det endast jag (kanske några till) som är "inblandade" i den sorgen.
3. Blir en människa påkörd är det så Otroligt många fler som lider av detta, förlorar sitt barn, mamma, kusin, vän, flickvän, släkting...
4. Dom flesta människor på jorden har skarkare band till en människa än till ett djur (med många undantag, jag vet)

Jag skulle kört på mitt djur. Sedan skulle jag drabbas av ångest och gråta i åratal. Min systers kompis miste sin pappa i en bilolycka när hon var sju år. Något annat barn skulle mist sin mamma om jag kört på henne. Jag skulle mista mitt djur. (prioritera?)

Kom inte och säg att jag inte älskar mina djur :(

Jag vet att djur ofta är familjemedlemmar, jag vet att de ibland är folks hela familj. Jag försöker inte racka ner på folk för att de älskar sina djur, men för mig ( obs MIG ) smäller nog ett människoliv högre, därför att det berör så många fler runt om, inte bara just den personen.:(
Jag ser inte ner på människor som sätter sina djurs liv högre än sina medmänniskors men jag undrar kanske lite över vad de har i bagaget som gjort att det blivit så.
Den här diskussion blir väldigt teoretiskt eftersom man nog inte riktigt kan svara på hur man hade reagerat i en sådan situation när man inte hinner tänka.

:bow: Bra skrivet!

Mycket svår fråga, en gravid kvinna eller mitt djur (nu ha jag en hund och en hamster).

I frågan om hamstern så hade jag valt att hellre köra på den.

Däremot min hund. Kör man på den gravida kvinnan så skadas ju dennes familj.

Kör jag på min hund så skadas bara jag, eller?

Innan jag fick min hund så var jag riktigt deprimerad och hade funderat på självmord. Jag hatade livet och mådde riktigt dåligt, efter det att jag fått min hund så är jag lyckligare än någonsin. Han är min absolut bäste vän, alla som möter honom säger att han är en på miljonen, få hundar har sådan charm och personlighet som denne hunden säger de.
Jag vet att jag antagligen aldrig mer stöter på en hund som den här, så otroligt lättlärd och så enormt snäll. Han litar på mig i ALLA lägen och följer mig vart jag än går. Tack vare denne hunden så lever jag antagligen idag.

Jag vet att någon gång efter förhoppningsvis många år så kommer han att dö, det är jag beredd på och kan ta när den dagen kommer. men att JAG skulle döda honom skulle jag inte kunna leva med. Alltså väljer jag att rädda min hund.

Skulle jag döda min egen hund så skulle jag utan tvekan bli deprimerad igen och antagligen slutar det med självmord vilket drabbar minst lika många som om jag kör på den gravida tjejen.

Ja, jag är jävligt egoistisk men man dödar inte den som räddat ens liv.

utan tvekan hade jag satsat på den okända mäniskan eftersom att jag ÄLSKAR mitt djur. Hade det vatt min älskade Lady & Mamma på andra sidan hade jag endå inte kunnat köra på Lady jag evt hur det låter men Lady är den jag älskar mest i hela världen! Folk som tycker att mäniskor är mer värda är idioter! Vi är alla djur, bara olika raser det är ganska rasistiskt! Hets mot djurgrupp! Säger någon tex J*vla negger eller j'vla viting blir det ju en big deal men endå kan man säga att mäniskan är mer värd, precis som att säga att någon som är av tex en annan hudfärg eller hårfärg är mindre värd fast ja jag säger det på ett språk dom inte förstår" Fattar ni hur det låter Vem har sakt att en hund inte ha ett hjärta? Dom kommer aldrig bli så onda som mäniskan. Hästarna kämpar för dig & ger dej allt! Vad får de i gentjänst när de blir gammla? Det bra att det bara är en liten del men endå finns de dom som skikas till att bli mat. Alla köttätande djuren förutom mäniskan äter kött men de har inget alternativ! Mäniskan har juh! Jag är vegeterian & lever ett perfekt liv & jag känner mig glad för när jag berättar att jag älsar djur till 100% vet jag att jag verkligen menar det! Att veta att ett friskt djur mördas bara för att jag skall äta det 8när det finns annat!) är inte att jag är djurvän! Så jag kör på mäniskan! Som jag absolut INTE hade tvekat! Även fast det inte var MITT djur! Ett djur har ALDRIG förtjänat att dö, ALDRIG! De är inte de som förstör jorden! Det är vi med våra utsläpp & skit! / 100% djurvän!

och så var det det där med åldern :angel:

nej men seriöst, har inte antalet förväntade levnadsår någon betydelse? en femårig hund har kanske 4-6 år kvar, medan en medelålders människa har 40. en äldre människa kan leva i 20 år till, istället för 2.

om vi bytte ut hunden mot min mormor och tjejen mot min yngsta kusin skulle jag valt mormor, trots att hon varit en extramamma under hela min uppväxt. hon har nog inte så jättemånga år kvar, men min kusin har ett helt liv...

Läste i senaste Illustrerad Vetenskap att medkänsla är en medfödd egenskap, men att den utvecklas med åldern.. och hur mycket är beroende på uppfostran & miljö

Tänk vad tydligt det bekräftas av denna tråden. :)

Senast ändrad:

Åhhh, kan ni inte sluta med erat sablans tjafs om åldern! Jesus vad förbannad man blir. Så vadå, bara för att man är ung så har man ingen medkänsla eller vettiga åsikter!? Give it a rest!!!

Bara för att vi inte resonerar på samma sätt som äldre människor så betyder inte det att vi har fel någonstans! Sluta upp med era nedvärderande inlägg. Och vem tusan här saknar medkänsla!? INGEN skulle jag tro. Vi prioriterar helt enkelt annorlunda, och då får ni faktiskt respektera våra åsikter och inte hålla på sådär.

(såhär arg har jag nog aldrig varit på buke förut..:mad: :mad: )

Och varför sitter du då och skriver sådana nedvärderande inlägg?
Bara för att dina åsikter förändrades, betyder inte det att våra är fel.

Jo, visst där fick du svaret. Kom den på posten samtidigt som romanen om min familjesituation, bakgrund och vilken sorts relation jag har till mina föräldrar?

Nej, tänkte väl det.

Åhhh, kan ni inte sluta med erat sablans tjafs om åldern! Jesus vad förbannad man blir. Så vadå, bara för att man är ung så har man ingen medkänsla eller vettiga åsikter!? Give it a rest!!!

Bara för att vi inte resonerar på samma sätt som äldre människor så betyder inte det att vi har fel någonstans! Sluta upp med era nedvärderande inlägg. Och vem tusan här saknar medkänsla!? INGEN skulle jag tro. Vi prioriterar helt enkelt annorlunda, och då får ni faktiskt respektera våra åsikter och inte hålla på sådär.

(såhär arg har jag nog aldrig varit på buke förut..:mad: :mad: )

Klart man kan ha. Det finns många bra exempel på ungdomar med en hög moral, medkänsla och respekt.

Jag har följt tråden på avstånd, och allt som jag tycker och känner har nog redan blivit sagt minst femton gånger om. Men nu kan jag bara inte låta bli.

Att köra ihjäl en människa på grund av ren egoism är inte medkänsla. För det är precis vad det är. Egoism. Att köra ihjäl en människa för att slippa sörja sitt djur är för mig ofattbart. Min hund kommer att dö från mig inom loppet av några år. Min hund är min pärla, min ögonsten. MEN, hon är inte viktig i de stora sammanhangen. Hon fyller inte en roll i det samhälle vi lever i. Hon är älskad av många, ja, men inte så många som en kvinna med (troligtvis) familj, släkt, vänner, man och barn är. Min hund älskar mig högre än allt, men jag älskar henne inte högre än allt. Att säga att man väljer sin hund framför sin mor är inte samma sak som att man väljer att ens hund ska leva framför ens mor.

Det är inte så enkelt som du tycks tro. Att vi "helt enkelt prioriterar annorlunda". Det här är en fråga om liv och död. Någon annans liv eller död. Du måste förstå att det finns folk här som blir upprörda över att någon helt lätt kan säga att man utan tvekan kör ihjäl en annan människa före ett djur.

Sen vill jag svara till Iadorehumlan som skrev:

Jag är vegeterian & lever ett perfekt liv & jag känner mig glad för när jag berättar att jag älsar djur till 100% vet jag att jag verkligen menar det! Att veta att ett friskt djur mördas bara för att jag skall äta det 8när det finns annat!) är inte att jag är djurvän! Så jag kör på mäniskan! Som jag absolut INTE hade tvekat! Även fast det inte var MITT djur! Ett djur har ALDRIG förtjänat att dö, ALDRIG! De är inte de som förstör jorden! Det är vi med våra utsläpp & skit! / 100% djurvän!!

Så du menar att en gravid kvinna, älskad av många, förtjänar att dö, bara för att hon är människa??!! Det resonemanget är ju fullkomligt galet. Ska hon "straffas" och dö, bara för att vi människor på jorden orsakar problem. Då kunde det ju lika gärna varit du som fick dö? För du är ju också människa? Men just det, du är vegetarian, du lever ett perfekt liv.. Så du har rätt att leva. Men inte hon.

En fråga till dig: Åker du aldrig bil?

Hör du inte hur absurt det låter? Vi kan väl inte välja att köra ihjäl andra människor framför djur bara för att den mänskliga arten orsakar problem på vår planet.

Och du. Du kan ju inte veta att denna kvinna som du väljer att köra ihjäl även hon rättfärdigar sitt liv som människa, precis som du, genom att leva ett "perfekt liv"?!

Fast hur hade du mått om du kört över en människa??? Tror du att du mått mindre dåligt över det än din hund?

Jag hade det som exempel tidigare att de lokförare som kör över självmordskandidater som lägger sig på spåret mår MYCKET dåligt! De har ändå inte något som helst val. ÄNDÅ så mår de så dåligt. Det är tufft att släcka ett människoliv. Det är därför djur har dödshjälp, men väldigt sällan människor...

Poängen med de artiklar och inslag som nu varit om just det är ju faktiskt att det inte är personen/ungdomen det är "fel" på, utan att det är saker som det tar lite längre tid att utveckla än man förr trodde. Vi går igenom många utvecklingsstadium, vad är det för konstigt med det? Jag är 25 år yngre än min mamma, inte blir jag arg för det bara för att jag inte utvecklat allt som hon hunnit gjort. Sen vore det väl konstigt om de som är 15-20 år äldre än er inte har hunnit utveckla mer saker. Man stagnerar ju inte direkt man fyllt 20 och anser att man är fullärd och fulländad. Den dagen man tror det så är det knappt värt att leva något mer.

Jo visst, allt är inte medfött och det tar tid att utveckla saker. Det vet jag. Men det sätt som dessa artiklar och inslag som har varit uppe på tapeten har framförts på ett nedvärderande och respektlöst sätt. Bara för att vi är yngre, betyder inte det att vi har fel, eller saknar medkänsla.

Det finns inget rätt eller fel i denna frågan, utan bara folks åsikter i hurvida dom i teorin hade gjort. Man ska väl ändå respektera folk åsikter även om dom skiljer sig från sina egna?

´Svårt att säga då jag skulle ha mina djur med mig i bilen :p
Men jag skulle nog ta människan..
Bullig mage.. menas det att hon är gravid? :o Då skulle man ju döda två liv :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: inverterad
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 111
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24