Vem Väljer du?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vem Väljer du?

Jag skulle absolut inte vilja köra på någon annan. Men om jag skulle välja mellan att köra på en gravid kvinna eller min mor skulle jag välja att inte köra på min mor. Varför? För att hon står mig närmast. Det är min familj.

Så varför får jag inte byta ut min mor mot min hund?
Jättebra skrivet av dig, allting! Jag håller helt med dig även om jag inte kan formulera mig på samma sätt. :bow:

Precis som du skriver ovan, varför inte få byta ut en familjemedlem mot en annan i scenariot. :bow:

men vadå klaga för ni "inte bryr er om djuren" jag som skulle valt människan skulle ju gå till psykolog o var helt pantat i huvudet (inte riktat mot enbart dig Tant Gredelin)!! Om mitt djur var hotat slkullejag glädjeligen ge mitt liv i utbyte. Utan dem finns det ändå inget liv. Människor är idag väldigt ego och även jag.. tillhör ju oxå samhället, och jag gillar inte vart det är påväg och där vi "undervärderar" djuren, dom var här innan oss och jag anser då att dom näst intil har större rätt att vara här än vi.

Gud va jag kommer få skit nu :crazy:
Ingen skit av mig iaf! :D

Jag håller med till stor del.
Jag värdesätter djur mer än människor.
Kanske inte en zebra på prärien mot min sambo.
Men hellre ett djur, vilket som helst, än en främmande människa.
Allt som ligger mig nära, ligger såklart närmre än det långt bort.
Varken det är djur eller människor.

Och ärligt talat.
Fy fan för er som påstår att vi ska uppsöka psyk för att vi älskar våra djur! :mad:

Om vi hårddrar det så menar du alltså att om din grannes hus brann och du bara hade tid att rädda hunden eller mannen, så skulle du rädda hunden. Skulle du kunna döda en jägare/slaktare för att rädda flera djurliv? I krig svälter ju ofta djurparksdjuren, tycker du att det är en bra idé att mata dem människor då?
Vill även gärna veta din ålder.

Kör på hunden

2 - 20 år
1 - 24 år
3 - 26 år
1 - 28 år
1 - 29 år
1 - 33 år
1 - 34 år
1 - 35 år
1 - 55 år

29,6 år

Kör på människan

1 - 18 år
1 - 20 år
1 - 21 år

19,6 år

men vadå klaga för ni "inte bryr er om djuren" jag som skulle valt människan skulle ju gå till psykolog o var helt pantat i huvudet (inte riktat mot enbart dig Tant Gredelin)!! Om mitt djur var hotat slkullejag glädjeligen ge mitt liv i utbyte. Utan dem finns det ändå inget liv. Människor är idag väldigt ego och även jag.. tillhör ju oxå samhället, och jag gillar inte vart det är påväg och där vi "undervärderar" djuren, dom var här innan oss och jag anser då att dom näst intil har större rätt att vara här än vi.

Gud va jag kommer få skit nu :crazy:

Jag håller med dig. :bow:

Då ber jag om ursäkt om jag feltolkade ditt inlägg.
Vad är det som gör att kattens lek med musen ursäktas som instinkt, medans t.ex. människans jakt på rovdjur är ondska?

Ja som du skrev det kunde jag bara tolka det på ett sätt, nämligen att det var en löljig regel som ingen annan följde så varför skulle du.
PL

:D :D Det har jag också reflekterat över och har i mitt stilla sinne kommit fram till en logisk förklaring; De måste vara väldigt UNGA :rofl:
Om det är en åldersfråga så är det väl ok, om det däremot är en generationsfråga så stundar bistra tider med den syn på medmänniskan som ges uttryck för!
PL

Nu verkar det som mitt inlägg togs bort för jag hittar det inte. Jag skrev om exempel på att folk inte följde regeln men det fick man visst inte.

Det är en bra sk regel men ingen som bryr sig i dagens samhälle.

Då ber jag om ursäkt om jag feltolkade ditt inlägg.
Vad är det som gör att kattens lek med musen ursäktas som instinkt, medans t.ex. människans jakt på rovdjur är ondska?

Jag vet inte om du blandar ihop mig med nån annan användare, om jag har minnesförlust eller har jag skrivit om jakt här? Citera gärna i så fall?

Om det är en åldersfråga så är det väl ok, om det däremot är en generationsfråga så stundar bistra tider med den syn på medmänniskan som ges uttryck för!
PL

Men du kan ju inte tro att precis alla människor ska tycka lika i den här frågan? Det är en klar minoritet som tycker man ska köra på människan så du behöver inte vara orolig.

KL

Jag hade kört på mitt djur ( om jag hade haft tid att fundera vill säga, antagligen styr man bara panikartat och blundar "in real life")

-Varför undrar en del uppenbarligen...
Därför att en bekant till mig dog i en trafikolycka i höstas , 26 år gammal. Min pojkvän, som var med när det hände, satt med honom vid sidan av vägen och väntade på ambulansen, han var med på sjukhuset när föräldrarna fick reda på att han inte klarat sig, han fick berätta för flickvännen per telefon vad som hade hänt... :( Den sorgen och smärtan är inte av denna värld. Själv kände jag inte killen särskilt bra men fick ändå uppleva de anhörigas sorg mycket nära och jag skulle alla dagar hellre köra på mitt djur än utsätta andra människor för något sådant:(
Jag har själv mist en del högt älskade djur genom åren, men inget av det har påverkat mig lika djupt som detta. Min pojkvän skulle köra på sin högt älskade hund om det betydde att X hade klarat sig. Jag vill inte förminska kärleken man kan känna till ett djur, men jag har lärt mig hur otroligt ont det gör när man mister en anhörig (person). Att någon skulle välja att köra över min pojkvän/min familj/mina vänner hellre än sin hund är för mig obegripligt...

Svarar både dig och Tant Gredelin, m.fl.:

Jag ville absolut inte anklaga någon för att inte ha några känslor för sitt djur, absolut inte. Men det borde ju synnerligen vara en viktig anledning till varför man väljer som man gör, och jag var därför nyfiken på om någon funderat över den och om det fanns ett sådant samband.

Sen var säkert mitt inlägg väldigt klumpigt och kanske vresigt uttryckt, men jag blir lite arg när jag ser denna elakhet(vet inte om mobbning är rätt ord). Det var inte meningen att mitt inlägg skulle reta upp någon, utan att det kanske kan belysa andra synsätt. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det här en fråga att debatera och det är en mycket, mycket svår och intim fråga. Jag själv skulle inte vilja bemötas med ett "jaja, lilla gumman, du växer ur det.", utan hellre vilja bemötas med en nyfikenhet om varför man svarat som man gjort.

för att för vissa ÄR hunden din familj, du kanske inte har någon annan som du tyr dig till. När min hund blev huggen i halsen o vi inte visste om han skulle klara sig var jag mkt ledsnare än när en släkting i familjen (som jag träffade nästan dagligen) dog.

Bara för man själv väljer djuret kan man inte bara tänka; ja men annars kan man ju inte ha mkt i huvudet.. Men när den reflexen kommer så kommer du troligen köra på den som inte ligger dig nära till hjärtat! För man tänker inte alls då

Tycker det är en helt vansinnig frågeställning över huvud taget! Fundera på vem man skulle köra på!!:eek:
Om det väl skulle hända så sker nog "manövern" rent instinktivt utan att man hinner tänka.

Jag håller med. Jag är helt kluven i frågan beroende på om jag resonerar teoretiskt, praktiskt, rationellt eller emotionellt. Det skulle vara en tragedi hursom, det går inte att vinna.

Ja, visst äslar jag mina hundar men att "välja" att köra på en människa finns inte i min fantasi! Skulle tragedin vara ett faktum så visar det sig den dagen vad man rent instinktivt "väljer". Tror inte man hinner tänka så mycket för har man så gott om tid att tänka så hinner man nog väja för båda!

Jag vet att djur ofta är familjemedlemmar, jag vet att de ibland är folks hela familj. Jag försöker inte racka ner på folk för att de älskar sina djur, men för mig ( obs MIG ) smäller nog ett människoliv högre, därför att det berör så många fler runt om, inte bara just den personen.:(
Jag ser inte ner på människor som sätter sina djurs liv högre än sina medmänniskors men jag undrar kanske lite över vad de har i bagaget som gjort att det blivit så.
Den här diskussion blir väldigt teoretiskt eftersom man nog inte riktigt kan svara på hur man hade reagerat i en sådan situation när man inte hinner tänka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: inverterad
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 111
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare