Vem Väljer du?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vem Väljer du?

Kör på hunden

2 - 20 år
1 - 24 år
3 - 26 år
1 - 28 år
1 - 29 år
1 - 34 år
1 - 35 år
1 - 55 år

Kör på människan

1 - 18 år
2 - 20 år

Kör på hunden

2 - 20 år
1 - 24 år
3 - 26 år
1 - 28 år
1 - 29 år
1 - 34 år
1 - 35 år
1 - 55 år

Kör på människan

1 - 18 år
1 - 20 år
1 - 21 år

Oj då nu stämmde det inte överens:crazy:

Men jag tror min lista är rätt:angel: :D

Jaha den regeln. Och vem går efter den?
Dom flesta? Jo tjena.

Jag blev i alla fall förvånad över att alla inte känner igen gyllene regeln. Beklagar att du inte uppfostrades efter den. Världen skulle vara en bättre plats om alla kände till den.

Det är ju en fördel om vi alla försöker följa den så gott det går eftersom den faktiskt är en av grundstenarna i vilken fungerande samhällsbildning som helst.
PL

Jag har varit med om bilolyckor och vet att man inte hinner tänka alls. Så risken är nog att den känslomässigt "fasta" biten, alltså att djuret jag älskar, syns mest framför ögonen och jag rattar åt andra hållet. Den sk "reptilhjärnan"..

Hade jag fått tänka efter & fundera en stund hade det såklart blivit så att jag undvikit tjejen.

Jag blev i alla fall förvånad över att alla inte känner igen gyllene regeln. Beklagar att du inte uppfostrades efter den. Världen skulle vara en bättre plats om alla kände till den.

Det är klart jag känner till den, det där har man ju fått höra sen man var liten. Vad f-n tror du egentligen? Du vet ingenting om min uppfostran. Jag visste inte att den kallades "den gyllene regeln" bara.
Och snälla du, hur många handlar efter den? Det begås brott varje dag, folk mördas varje dag, mobbas, misshandlas osv osv blablabla.

Åhh, vilka löjliga sandlåde fasoner. Vad vet du om hennes uppfostran? Hon kanske känner till "regeln" under en annan benämning. Skärpning tycker jag!

Det var inte att hon inte visste vad den hette, utan att hon verkade tycka att det var en löjlig/töntig regel. Om folk tänkte på den innan de handlade så skulle världen vara bättre eller tycker ni annorlunda?
Vissa är uppfostrade att tänka på andra och andra är uppfostrade att prioritera sig själva först.

På tal om det så hittade jag nu en artikel om något som jag tydligen inte fick skriva om eftersom att mitt inlägg raderades.

Men lärarnas tidning nr 3 2007 sid 5. Jag kan säga att artikelns rubrik är: Medkänsla mognar allra sist.

Mer än så får jag nog inte skriva (om ens det...)

Ditt inlägg raderades därför att det ingick i en mycket olämplig replikväxling. Det hade sett mycket dumt ut att radera inlägget du svarade på och lämna ditt osv. Man måste ta hela kedjan av inlägg och då ryker ibland vissa mindre "skyldiga" inlägg. Skriv du så mycket du vill om empatins utveckling, bara du gör det på ett bra sätt.

Mvh moderator Jadzia

Jag förstår din irritation över att ditt inlägg rök men jag tror jag förstår meningen med ditt sista inlägg. Detta inlägg är inte riktat endast mot dig :)

Jag väljer att svara de som reagerat mycket negativt över svaret "Jag kör på människan" och jag måste säga:
Herrejösses!
Människan har väl aldrig setts som en solidarisk varelse ur evolutionistisk synvinkel. Visst värnar man om sitt eget samhälle, men främst för att det gynnar en själv och i synnerlighet värnar man om de som står sig absolut närmast.
Jag betalar skatt för att människor som har det sämre ställt ska kunna överleva, javisst. Jag gnäller inte över det, eftersom det är en bra, odramatisk regel, som jag har får ha råd att "bjussa på". En påkörning gäller någonting helt annat.

Jag skulle absolut inte vilja köra på någon annan. Men om jag skulle välja mellan att köra på en gravid kvinna eller min mor skulle jag välja att inte köra på min mor. Varför? För att hon står mig närmast. Det är min familj.

Så varför får jag inte byta ut min mor mot min hund? Min hund har jag levt med i mer än mitt halva liv och han stod mig närmre än min mor. Vore min hund en valp hade det varit en helt annan sak. Men fr.o.m 7 års ålder var han mitt allt. Och är fortfarande. Efter hans död, för två veckor sedan, har han givit mig större sorg än min morfar, mormor, farmor och farfar och jag ger mig fan på att han givit mig likvärdig eller större sorg än den jag känt om min far eller mor gått bort.
Jag är osäker på om en del av er "skeptiker" någonsin uppfattat det obeskrivliga band mellan hund och människa som kan uppstå.
(läser man på Hund får man ofta uppfattningen av att hunden är ett verktyg när det gäller Utställning eller Lydnad. Visst gör man allt för att se till att hunden mår bra(JA, ERA HUNDAR MÅR BRA), men man ger aldrig sken av att familje- och kompis-känslan finns där). Även om hundar är en stor del av ens liv, om man tävlar eller avlar, så får man sällan höra att en viss, specifik hund betyder ALLT. Är man hundintresserad har man ofta många, och jag antar att man ser ganska administrativt på det, även om man tränar intensivt.
Det jag vill komma fram till är att ordentligt hundintresserade inte har en viss familjemedlem, man har många hundar.

För vissa är en hund samma sak som sin enda familjemedlem.
Står man inför valet att köra på en okänd gravid kvinna eller sin familjemedlem väljer man ofta sin familjemedlem.

När jag läser inläggen om Den Gyllene Regeln tänker jag på Sthlm i rusningstid. Jäklar vad den regeln skulle falla.

----
Förtydligande:
Jag vill inte förknippas med ngn som inte bryr sig om sina medmänniskor, det gör jag, men vi lever fortfarande i en tid där individen måste kämpa för sin överlevnad och det är en balansgång. Men vårt eget intresse brukar gälla, eftersom vi endast har ett liv.
Ge mig gärna exempel på totalt osjälviska handlingar :)

Ge mig gärna exempel på totalt osjälviska handlingar

jag tappade min mobil idag. när jag märkte det ringde jag till den och en kille svarade. han var han var så att jag kunde hämta den. DET är totalt osjälviskt. han ville inte ens ta emot någon hittelön, men jag tryckte kuvertet i näven på honom. snällhet ska belönas.

jag tappade min mobil idag. när jag märkte det ringde jag till den och en kille svarade. han var han var så att jag kunde hämta den. DET är totalt osjälviskt. han ville inte ens ta emot någon hittelön, men jag tryckte kuvertet i näven på honom. snällhet ska belönas.

Nu kommer det snart komma en kommentar som att "Ja men det är också egoistiskt iom att du/han själv kände att ni bägge gjorde något gott för den andre och på så vis var belåtna med er själva"
:D :cool:

Jag röstar dock på att handlingen var oegoistisk:o

Ja HERREGUD! Jag har bara mina hundar som ett redskap för min egen egoism inom lydnadsträning. Eller hur? Jag förstår inte alls de banden som finns mellan hund och människa. Jag har själv inte offrat något för mina hundar. Jag har aldrig stått på knä ute i snön och gråtit förtvivlat när mina hundar haft ont. Nej för jag är en människa som inte kan tänka som du gör eftersom att jag hellre väljer att köra på ett bekant djur istället för en främmande gravid människa.

Egoism?

Osjälviska handlingar gör man väl varje dag? Man håller upp en dörr. Underläta för servicepersonal osv osv.

:smirk:

Jag har väntat på att vi skulle bli anklagade för att inte ha känslor för djuren. Jag håller precis på att kämpa mig ur en depression som utlöstes av att mina råttor dog i höstas. När jag sålde min häst tog det ett år innan jag hämtat mig från sorgearbetet, det tog även ett år för mig att hämta mig efter att min katt dog när jag var liten, mamma sa att jag sörjde så djupt att hon aldrig trodde att jag skulle hämta mig. Men visst, fortsätt du inbilla dig att jag saknar begreppsuppfattningen att djur kan betyda i stort sätt allt, och att jag skulle reager med ett "hepp! attans nu måste jag köpa en ny" om jag skulle köra på mitt djur. Jag gissar på att den inställningen får dig att känna dig bättre. Jag skulle i varje fall inte sätta min egen sorg framför någon annans, och i millisekunden man har på sig att reagera på denna osannolika händelse så tror jag att det sitter så djupt inbäddat i min ryggmärg att inte skada andra människor att jag automatiskt väjer utan att tänka vad som finns på andra sidan.

Undrar just varför så många som väljer människan låter bli att säga sin ålder :angel:

men vadå klaga för ni "inte bryr er om djuren" jag som skulle valt människan skulle ju gå till psykolog o var helt pantat i huvudet (inte riktat mot enbart dig Tant Gredelin)!! Om mitt djur var hotat slkullejag glädjeligen ge mitt liv i utbyte. Utan dem finns det ändå inget liv. Människor är idag väldigt ego och även jag.. tillhör ju oxå samhället, och jag gillar inte vart det är påväg och där vi "undervärderar" djuren, dom var här innan oss och jag anser då att dom näst intil har större rätt att vara här än vi.

Gud va jag kommer få skit nu :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 024
Senast: inverterad
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 113
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka