Varulvsleken

Fast nja tycker jag.
Så jäkla illa att förlora en bybo DL1 tycker inte jag att det är - inte direkt bingo för de onda ändå. Käket däremot fick de ju verkligen utdelning på.

Jag är ju ganska konsekvent i mitt röstande på inaktiva (och är jag ulv så käkar jag dem gärna) för jag tycker det tillför ÄNNU mindre när en spelare inte deltar.

Det spelar liksom ingen roll hur viktig roll någon har om den inte är med.
Som sagt du kan inte veta om det är en bybo eller en viktig roll. Det jag ser som värst är dessutom att det gör att lynchen inte säger värst mycket. Flertalet motiveringar igår kretsade kring CB antingen som röst på henne eller en reaktion. Det var får som röstade på någon med en annan motivering så inte heller motiveringarna säger så värst mycket.

För min egen skull har jag benat upp det som hänt de första sidorna:

Cirkus: Funderar om vanliga människor och ulvar sover dagtid. Cirkus tycker det är vettigt på ett sätt att de som inte visat sig i leken blir utröstad.

Cirkus menar att det är orimligt att cb är ulv, pga att denna inte varit inne sen november :confused: som svar mot LenaH som i sin tur kontrar om hönsfjädrar av kalkoner.(dvs att Cirkus skulle uppförstora motiveringen) -jag håller inte med här tycker det var en rimlig observation från Cirkus sida.

Röstar på LenaH – pga skummast kommentar om att CB är ulvish.

Hemlig:

Lenis: Lägger tredje rösten på CB, Motivering för julfridens skull.

Qitis: Fjärde rösten på CB -Kopierar övrigas resonemang.

Glömmerallt: Glömde att rösta dag ett. Dag 2: Röstar på Lenis. Pga att hon kanske är får plus la tredje rösten mot CB.

Hedinn: Röstar på Lobelia (dock försent) pga av Lobelias tankevurpa.

LenaH: nattDL funkar även här. Lena kontrar cirkus med att i sin tur fundera om huruvida fio är en vanlig människa.

Lägger andra rösten på CB, motiveringen är att CB inte sett leken.

LenaH rättar min miss när jag läste Glömmer allts inlägg.
fio:
Skriver till LL om att det funkar bra med tiden för nattdl. Troligen för att denna har en specialroll? Tror inte en ulv skulle vara så oförsiktig, eller så kanske just därför?

Mistimed: Röstar på fio -Tror att fio spelar god och bluffar. Dag 2: röstar på Mirtai. -upplever att denna inte försöker leta onda .

Paddington: Även padd påpekar till LL att nattdl-tiden går bra. Padd funderar på Lenas andra röst på CB.

Padd ifrågasätter Lenis teori om varför det måste vara två ulvar som gillar samma inlägg (DL-tiden).

Lägger andra rösten på Lenis -därför att Lenis la den tredje rösten på CB

Paddington reagerar på mitt ord ”några” och tycker det låter som att jag vet att onda har röstat ut CB, hon håller med men reagerar ändå på detta lilla ord (även Lenis kommenterade detta).

Lobelia: Ser inte det skumma med att rösa ut någon som är inaktiv. Gör en tankevurpa om att CB är siare -Detta kan vara en riktig tankevurpa eller en fejkad för att framstå som god. I senare inlägg hävdar hon att det var mest ett skämt alltihop.

Röstar på Lenis -vill inte strömrösta och tycker att Lenis gör det för enkelt för sig och röstar därför på Lenis.

Mirtai: Lägger fjärde rösten på CB. Motivering samma som de tidigare

Bollen: röstar på CB först. I princip en BoP

Håller med.

Jag förstår första rösten och i viss mån andra men de som bara hoppar på strömmen efteråt @Lenis , @Mirtai och @qitis och efter flera börjat diskutera det vettiga i att göra så känns skumma. Varför inte stanna upp och tänka? När många röstar på samma på det viset är det min erfarenhet att det bara gynnar de onda. Man har än mindre nytta av första lynchen. Min röst hamnade på Lenis, de kunde varit på någon annan men den positionen på rösten känns en aning skummare.

Ville ni att det ska bli svårare att tolka röstningen eller hur gick tankarna? Var ni bara ute efter ett lätt praktiskt offer eller ville ni dessutom gömma er i mängden och inte riskera att er första röst avslöjar er senare i leken? Nu är dessa nästan obrukbara för analys i efterhand.

Två flugor på smällen för de onda.

Fast ulvarna visste väl inte det? CB kunde ju lika gärna varit får?

Som sagt du kan inte veta om det är en bybo eller en viktig roll. Det jag ser som värst är dessutom att det gör att lynchen inte säger värst mycket. Flertalet motiveringar igår kretsade kring CB antingen som röst på henne eller en reaktion. Det var får som röstade på någon med en annan motivering så inte heller motiveringarna säger så värst mycket.
Nä men du hade antagligen inte fått ut så mycket mer av gårdagen ändå mtp att nästan ingen började teoria förrän väldigt sent.
En annan klassisk variant av DL1 är att alla röstar på olika och det går inte heller att utläsa något av.
Jag tycker du lägger för stor vikt vid DL1 helt enkelt. :)

Känns som vi är två sidor som har lite olika syn på det här med inaktiva spelare och just i det finns inget rätt eller fel i det tycker jag :)

Men jag tycker inte vi får glömma att m facit i hand så visste ulvarna att CB var god (eller får) och att det inte var någon fara för någon av dem. Så de kunde både "elda på" eller "lugnt luta sig tillbaka" och inte behöva anstränga sig för sina teorier. Det kan vara bra å hålla i bakhuvudet tycker jag.

Cirkus menar att det är orimligt att cb är ulv, pga att denna inte varit inne sen november

Va?

Nej jag har aldrig tyckt att det är orimligt att CB kunde vara ulv för att hon inte varit inne sen i november. Det jag reagerade på var att LenaH först noterade att CB inte varit inne sedan i november och sen skrev i sin motivering att hon (CB alltså) kanske höll sig undan pga ulvighet - det fick jag inte ihop

DL1

20.34 bollen röstar på _Corpe_Bride
21.16 LenaH röstar på _Corpse_Bride
21.53 Lenis röstar på _Corpse_Bride
21:57 Mirtai röstar på corpse_bride

21:58 Lobelia röstar på Lenis
21:58 Mistimed röstar på Fio
22:00 cirkus röstar på LenaH
22:00 qitis röstar på _Corpse-Bride_
22:00 Paddington röstar på Lenis

22:03 Karamelldrottningen röstar på LenaH
22:06 Hedinn röstar på Lobelia

Varför sticker det ut mer?

Som ond borde man väl i ett sånt läge hellre lägga en udda röst för att inte lägga en röst på en trolig god- eller möjligen får iofs
det var ju väldigt klart att CB skulle åka i det läget - min röst lades exakt 22.00 (jodå hade koll på det :p)
Eller menar du att jag skulle försökt ta fokus från någon annan som skulle kunnat segla förbi CB i antal röster? :idea::confused:
Vem i så fall?

jag är den första att medge att det var en extremt lätt röst från mig igår- försökte få igång leken lite tidigare under dagen- och hade svårt att delta senare delen under kvällen att fortsätta med det och hade tyvärr inga andra tankar som kunde få mig att lägga en bättre motiverad röst igår

Som @Hedinn skrev så är det lite dubbelt. Att rösta avvikande när drevet går och det i stort sett är avvikande skulle kunna betyda en ulv som inte vill bli anklagad för att rösta ut en god.

Men det jag tänkte var egentligen tvärtom, att det var ganska lätt som ulv att komma in och lägga en sen röst som inte spelade någon roll. Just för att inte sticka ut

Nä men du hade antagligen inte fått ut så mycket mer av gårdagen ändå mtp att nästan ingen började teoria förrän väldigt sent.
En annan klassisk variant av DL1 är att alla röstar på olika och det går inte heller att utläsa något av.
Jag tycker du lägger för stor vikt vid DL1 helt enkelt. :)

Ja och även den varianten gynnar onda för det mesta, då blir det lättare för dem att styra röstningen

Som fristående DL så brukar inte DL1 vara särskilt informativ å inte DL2 heller (om man ska vara ärlig) om inte någon gör bort sig katastrofalt eller något annat inträffar. Däremot framemot DL4 kan DL1 och 2 vara otroligt intressanta att analysera på djupet tillsammans med övrigt som hänt och skrivits och vem som röstat på vem eller man ser att någon kanske ser ut att ha undvikit att rösta på någon annan. Men det kräver att man har tid att analysera på djupet å det kanske man inte alltid har.

Detta känns inte bra alls. Brukar ha något litet hum om annars men denna lek är jättesvår! Några enstaka inlägg som styckigt ut, men inte tillräckligt för att ses som en grund till att vara ulv. Ser att Lenis och Martai fått varsin röst och det säger varken bu eller bä.
Tycker annars att de med minst aktivitet kanske är de som är mest misstänkta, just för att det finns inget att gå på.

Jag väntar ett tag med att rösta men ställer mobilen på alarm så jag hinner i tid.

Som fristående DL så brukar inte DL1 vara särskilt informativ å inte DL2 heller (om man ska vara ärlig) om inte någon gör bort sig katastrofalt eller något annat inträffar. Däremot framemot DL4 kan DL1 och 2 vara otroligt intressanta att analysera på djupet tillsammans med övrigt som hänt och skrivits och vem som röstat på vem eller man ser att någon kanske ser ut att ha undvikit att rösta på någon annan. Men det kräver att man har tid att analysera på djupet å det kanske man inte alltid har.
Där håller jag helt med dig! Sen blir det inte alltid som man tänkt sig iaf (och som LL kan jag tänka mig att det inte alls blir som man trott ;)) och vem vet, vi kanske kan utläsa något av den här lynchen om några dagar ändå.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 157
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 942
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 666
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar