Varulvsleken

Ang. CBs roll:
Alla roller är lottade denna lek. Vid ett fåtal tillfällen (tror det är kanske tre gånger totalt, förutom vid dubbelnick då) har jag styrt lottningen lite pga nåt särskilt skäl för någon. Jag räknade med att någon kanske inte skulle dyka upp och tänkte att den förhoppningsvis kan ersättas av död spelare, och om det inte är möjligt så kan en bybo överta ev. goda specialförmågor och onda kan kompenseras om det är en ond som faller bort. Dvs, det tänkte jag redan innan lottning.

Det funkar ju inte riktigt att se till att spelare som kanske inte dyker upp är bybor, eftersom det skulle bli lite för enkelt för övriga att gissa roll :p

Jag både håller med och inte. Det är knepigt, särskilt om det inte kommit några andra teorier alls från vissa - då är det än svårare att veta var man har dem. Å andra sidan så pratar vi om DL1 när det inte finns så mycket information i omlopp, de enda som vet något är ju ulvar och fårulv.

För mig skaver det också att väldigt få har reflekterat över risken att CB hade en viktig god roll - de flesta som röstat där verkar inte så bekymrade om den saken.

Fast den risken finns ju nästan alltid i dl1? Det är ju väldigt sällan goda vet vilka de andra goda är, eller vilka roller de har.

Äh fan jag tror att drevet går mot CB och hon kan mycket väl vara ulv och jag tror inte hennes kollegor i så fall drar sig för att rösta på henne.

Äh, jag tycker att LenaH är skummast med sin kommentar om at CB är ulvish osv osv.

cirkus röstar på LenaH
Hur gick tankegångarna här, cirkus? Vill mest ha förtydligande om när du skrev att CB mycket väl kan vara ulv, menade du att det fanns något som pekade åt den möjligheten eller var det mer ett konstaterande att möjligheten fanns?

Har inte varit inne på hela dagen, vilket tydligen är tillräckligt för att få en röst på sig.

Jag tyckte det var jättesvårt igår, hade glömt bort leken och kom på det 21.50. I det läget var det inte mycket att gå på. Då valde jag att rösta på någon som troligen inte sett att leken började. Precis som @LenaH sa, det kändes roligare att låta alla de som är aktiva få en chans nu när det var en evighet sedan sist vi spelade.

Hedinn missar att rösta, men röstar för sent på Lobelia pga (om jag förstår rösten rätt) hennes tankevurpa kring siare tidigare. För all del, men jag hänger inte riktigt med på vad i det som gör henne just misstänkt? Hur är det större risk att en sån vurpa görs av en ond än av en god, @Hedinn ?
Först och främst: Kan inte fatta att jag skrivit ondingar? Blev typ rädd när jag såg det, tror aldrig jag använt det ordet förut! :rofl: Men det kan ju vara förklaringen till att jag drömde att jag befann mig på ett dagis inatt... :D

Gällande rösten på Lobelia så nej, det är inte större risk att en tankevurpa görs av en ond än en god, dock ser jag det som mer sannolikt att en ond är snabb och hugger på en sån grej utan att ha tänkt igenom det. Nu har vi ju dock fått förklaringen att det var ett skämt och då faller det ju oavsett, men det var så jag tänkte.

Här är alla rösterna på CB igår.

Nu kom rösterna så väldigt tätt på slutet att det är svårt att dra några jättestora växlar på dem. Men den som sticker ut mest är i så fall rösten från q. Den kom något senare än övriga röster (jag vet att vi pratar minuter, men ändock), när läget var mer eller mindre klart.

Jag måste rösta nu då vi ska se film med besöket så snart maken fått igång alla apparater.. utan att kasta ut dom

Det finns inte mycket alls att gå på och jag vågar liksom inte vänta till senare med att rösta för jag kanske inte har möjlighet att komma in igen.

Eftersom CB lyst med sin frånvaro tänker jag att hen kan vara ond, hen kanske förlitar sig på att hens lurviga vänner ska hjälpa hen?

bollen__ röstar på _CorpseBride_

mycket dålig röst, jag vet. Hinner jag in igen så kan jag absolut tänka mig att ändra rösten när det skrivits mer, för då kanske det finns något vettigt att gå på!

Haha, snacka om att vi alla är försiktiga generaler och trippar på tå för att inte skriva något som någon kan använda som motivering!

Oavsett vilket så måste jag börja dra mig mot sängen och i brist på annat så tänker jag lägga en andraröst ...

LenaH röstar på _Corpse_Bride helt enkelt för att jag inte tror hon sett leken och när ingen spelat på så länge så kanske det är kul för alla att få vara med så länge som möjligt. Och för att hennes namn är totalt omöjligt att skriva rätt på (sorry!).

Och så är hon säkert ulv som ligger lågt och därför smyger med sin närvaro.

Jag tänker i all julifrids mening att det vore betydligt roligare om de som vill leka får leka, och jag betvivlar att CB kommer titta in. Hittar inget ulvigt i övrigt o eftersom CB smyger i skuggorna istället för att komma fram och dividera med oss andra får hon enda ullkänslan för idag.

Lenis röstar på _Corpse_Bride

Alltså, det finns väldigt lite att gå på som faktiskt har med leken att göra

Men eftersom corpse_bride inte varit inne på länge, och det känns dummare att rösta på någon som ändå är aktiv hamnar min röst där.

Mirtai röstar på corpse_bride

Ruskigt svårt att hitta någon motivering för att lägga en röst idag milt sagt

Hoppar på samma motivering och tanke som flera andra har angående CB

Pga hon troligen inte hittat leken och för att det känns troligt att hon inte kommer att göra det.

qitis röstar på _Corpse-Bride_

20.34 bollen röstar på _Corpe_Bride
21.16 LenaH röstar på _Corpse_Bride
21.53 Lenis röstar på _Corpse_Bride
21:57 Mirtai röstar på corpse_bride

21:58 Lobelia röstar på Lenis
21:58 Mistimed röstar på Fio
22:00 cirkus röstar på LenaH
22:00 qitis röstar på _Corpse-Bride_
22:00 Paddington röstar på Lenis

22:03 Karamelldrottningen röstar på LenaH
22:06 Hedinn röstar på Lobelia

Sedan kan jag inte låta bli att fundera på vad det är med just min röst på CB som är så pass utstickande att den gör mig mer misstänkt än alla de andra som röstade på henne med i stort sett samma motivering? Ledsen @Mistimed men den där rösten gör ju inte heller att det känns som om du själv letar ulvar särskilt aktivt...

Så nu har jag läst ikapp allt, inget mer jag direkt reagerar på i nuläget.

Hur hade du tänkt?
Jag tänker ju att om jag har en teori om att någon är får (och då om jag har rätt så är någon annan ulv) så hade jag röstat på den jag tror är får för att bekräfta min teori innan jag röstar på den som i den teorin är ulv.

Jag väljer att rösta nu så jag vet att det blir gjort. Om jag får tid innan jag måste gå lämnar jag öppet för röstbyte om något skulle dyka upp.

Mistimed röstar på Mirtai

Av 4 inlägg är 2 lekrelaterade, och jag reagerade på båda. Jag upplever det inte som att hon försökt leta onda, och jag tänker att hon kanske är en ond som försöker flyta med under radarn. CB blev ett lätt byte att haka på strömmen mot, där hon inte behövde anstränga sig för att motivera rösten.
Fast om hela fårteorin bygger på att en annan spelare är ulv, så är det ju jättemärkligt att "bekräfta fåret" först? Är ju skillnad om man av andra anledningar tror att någon är får och därifrån kan koppla till en eventuell ulv, då är det ju rimligt att börja med fåret. Men som jag uppfattade glömmerallt så var hela teorin att jag och LenaH är ulvar och pga gillatrycket och Lenis kommenterade det för att visa sig som får och då är det ju jättemärkligt att rösta på Lenis istället för mig eller LenaH?

Nu skrev ju visserligen GA att hon även misstänker Lenis som ulv och då blir det ju annorlunda. Men där har jag missat teorin bakom, om någon sett får ni jättegärna citera eftersom jag gissar att @glömmerallt inte kommer kunna komma in för att förtydliga idag.

Jag både håller med och inte. Det är knepigt, särskilt om det inte kommit några andra teorier alls från vissa - då är det än svårare att veta var man har dem. Å andra sidan så pratar vi om DL1 när det inte finns så mycket information i omlopp, de enda som vet något är ju ulvar och fårulv.

För mig skaver det också att väldigt få har reflekterat över risken att CB hade en viktig god roll - de flesta som röstat där verkar inte så bekymrade om den saken.

Den risken finns ju alltid, särskilt DL1 när man i regel röstar på halmstrån eller förklädda bopar. Jag tänkte tanken men eftersom det gällde samtliga i leken kändes det inte som något jag kunde låta bli att rösta på CB för, eftersom en röst på nån annan hade varit lika ogrundad och därmed lika gärna kunnat hamna på en viktig roll.

Efter att ha läst och vändigt och vridigt på det som skrivit så fastnar jag mest på det här inlägget, mest för att inte riktigt begriper resonemangen. Det gör mig förvirrad.

OM @Hedinn och @LenaH är ulvar och Lenis Får så skulle det första stycket kunna vara ett försök att hinta,(hon följde dessutom lenas röst så det skulle absolut kunna vara fallet men jag förstår annar inte alls vad gillande av ett LL inläägg skulle ha med roller att göra.

Andra stycket får jag inte alls ihop med att hon strax därefterröstade på CB( det käns motsägelsefullt på något vis jag inte kan förklara)

Så glömmerallt röstar på Lenis för att jag tror hon kan vara får enligt teorin ovan plus att hon la tredje rösten i "stömen" vilket jag generellt finner ulvigt och att jag allmänt inte begriper hennes resonemang

Om du nu ska rösta på mig får du väl iaf läsa mitt inlägg :p Jag gick ju igenom exakt hur mina tankegångar gick och min slutsats var att det därmed kunde vara både ulvar, bybor och specialroller som gillat ett inlägg, och att det därmed inte gick att säga så mkt om. Och nog för att jag inte är den bästa som ond men jag hade aldrig som får riskerat att outa två onda så- tänk om jag nu vore får och ni fick ut mig, pga att den teorin var rätt, då hade jag serverat er tre onda roller genom den hinten. Jag är inte så vass men inte riktigt så kass! Sedan var det ju DL1 och jag tycker väl inte att någon teori direkt förtjänar ett nobelpris. Tycker du att alla andras resonemang var välgrundat?
Tycker det blivit lite halmgubbe här.

I #63 lägger Lenis upp en teori som hon sen slår hål på själv i samma inlägg, jag undrar också lite kring sista stycket - vad menar du med att det skulle bli intressant att se om det går åt ett annat håll än mot CB? @Lenis

.

Därför att CB kändes som ett val många skulle ta (varför har jag redan förklarat) och om det då blivit drev mot någon annan (som inte skulle ha skrivit ngt uppseendeväckande ulvigt, som sagt) då hade det känts skumt och mer som en räddningsaktion och då hade jag definitivt misstänkt nån ond roll där.

Nu kom rösterna så väldigt tätt på slutet att det är svårt att dra några jättestora växlar på dem. Men den som sticker ut mest är i så fall rösten från q. Den kom något senare än övriga röster (jag vet att vi pratar minuter, men ändock), när läget var mer eller mindre klart.

Varför sticker det ut mer?

Som ond borde man väl i ett sånt läge hellre lägga en udda röst för att inte lägga en röst på en trolig god- eller möjligen får iofs
det var ju väldigt klart att CB skulle åka i det läget - min röst lades exakt 22.00 (jodå hade koll på det :p)
Eller menar du att jag skulle försökt ta fokus från någon annan som skulle kunnat segla förbi CB i antal röster? :idea::confused:
Vem i så fall?

jag är den första att medge att det var en extremt lätt röst från mig igår- försökte få igång leken lite tidigare under dagen- och hade svårt att delta senare delen under kvällen att fortsätta med det och hade tyvärr inga andra tankar som kunde få mig att lägga en bättre motiverad röst igår

Hur gick tankegångarna här, cirkus? Vill mest ha förtydligande om när du skrev att CB mycket väl kan vara ulv, menade du att det fanns något som pekade åt den möjligheten eller var det mer ett konstaterande att möjligheten fanns?

Ett konstaterande, både att möjligheten fanns och att i så fall så trodde jag inte att ulvarna hade dragit sig för att rösta på henne

Lobelia gör någon slags tankevurpa kring CB som siare, jag hänger inte riktigt med i hur hon menade men är väl inte direkt något jag reagerar på heller i nuläget.
Däremot stör jag mig lite på detta:

Det fetade, man har ju massvis att rösta på som god, alla är potentiella ulvar. Speciellt första DL är ingen specialinfo finns än. Det är väl bara onda som skulle vara tacksam för "någon att rösta på" förutsatt att denne nu inte var ond?
Röstar på Lenis för att hon tycker Lenis tredjeröst på CB var att göra det lätt för sig.

De fetade som inte kom med i citatet är " det är lockande att ha någon att rösta på"

Självklart har man många att rösta på, både som ond och god, men jag har själv alltid ångest att kasta ut någon ur leken innan den riktigt börjar. För mig var det lockande att rösta på någon som sannolikt inte dyker upp och jag slipper rösta ut någon som vill vara med och leka. Och det oavsett roll.

Mistimed
har röstat på Mirtai pga flyter med-teorin. Tycker den är lite klen eftersom hon inte hunnit skriva så mkt idag. Tycker faktisk att MM känns lite som att hon inte riktigt letar. Sen visst måste hon rösta där o då är det ju klent att gå på. Har tagit tid på sig att skriva och läsa deltagare för deltagare vilket är tacksamt när man ska värdera tycker jag.

glömmerallt röstar på mig vilket jag bemött och tycker är underligt motiverat men skulle kunna vara en snabbröst ifall hon inte hann/orkade leta mer. Eller behövde.

fio och cirkus vänder på stenar. Känns uppriktigt letande so far, inga specifika vibbar där.

LenaH har inte skrivits så jättemycket, vågade ta ut svängarna lite i inlägget i DL1 när alla brukar tävla om minst antal lekrelaterade ord för att inte råka ryka på ett ordval. Nu brukar ju inte LH vara särskilt superförsiktig av sig men det är iaf inget som stuckit ut där i skrivande stund. Å andra sidan är jag extremkass på att läsa av vår kära Lena så det är väl som det brukar.

Jag måste mata bebis så återkommer om övriga.

Har inte haft tid idag heller innan att leka
Jobb och :love: går liksom före :D

men lite samlade tankar så här långt vad som hänt sedan jag röstade igår

Det är några som engagerar sig mera att skriva och fundera och försöker föra leken framåt- både igår och idag - det noterar jag - sedan kan man aldrig veta vilken sida de gör det för åas.....

Sedan funderar jag kring varför hemlig käkades? (men det kanske är bara jag det :idea:)

Jag funderar kring om lyan helt enkelt riktat in sig på att inte käka fåret- eller för all del ängeln- för den bör ju ha skyddat sig själv inatt iom hur lekens roller är fördelade
Och i förlängning av den tanken så funderar jag på varför de trodde att hemlig inte var varken eller?

Det var såpass länge sedan det var en lek att det som "brukar" tas hänsyn till - dvs den käkades/lynchades tidigt i förra leken så den bör inte bli det i denna leken- inte är relevant
däremot tycker jag faktiskt att tanken att någon som inte ens hittat leken eller troligen inte alls kommer göra det -faller under lite samma kriterium - varför inte rösta bort någon som inte kan leka när alla andra vill leka?
Faktiskt så jag tänkte själv igår - häng mig för det om det känns uppåt väggarna - det är OK

Jag tänkte också tanken att CB kan ha en viktig(god) roll- men tänkte också så här - om hon nu skulle ha det- hur skulle det kunna ge något till den goda sidan? Om hon inte deltar?
Återigen- kan varit knasigt tänkt- men så tänkte jag ändå

Lite annat att notera vad som sker i leken med tanke på info och rollers specialfunktioner- bara för att ha det noterat:

*1:a siaren lever - så bör ha siat någon som ond/eller god inatt- förutsatt att den inte siade hemlig då.... hemlig var siare 2- så skulle ha siat först inatt enligt rollistan

*Spionlärlingen har fått en rad- inte vem ulvarna käkade så den bör ha fått antingen vem ängeln skyddade, vem siare 1 siat eller vem röstfifflaren röstade extra på ( har jag glömt någon rad den kan ha fått?)

jag skapar inga hönsfåglar - läste du inte hela mitt inlägg?
sedan kan man ju notera att det är LenaH som skriver att CB inte varit inloggad sedan november å samtidigt att denne kan vara ulv å smyger med..

edit: å ni fattar väl att jag djupt generaliserar för LenaH skriver:

LenaH röstar på _Corpse_Bride helt enkelt för att jag inte tror hon sett leken och när ingen spelat på så länge så kanske det är kul för alla att få vara med så länge som möjligt. Och för att hennes namn är totalt omöjligt att skriva rätt på (sorry!).
Och så är hon säkert ulv som ligger lågt och därför smyger med sin närvaro.

Så jag tror inte att hennes slutkläm överhuvudtaget är vad LenaH egentligen tror utan bara vad hon skriver för att förstärka rösten på CB.
Jo nu såg jag att du hade lagt till! :rofl:
Jag hann bara se originalinlägget. :)

Jag tänkte också tanken att CB kan ha en viktig(god) roll- men tänkte också så här - om hon nu skulle ha det- hur skulle det kunna ge något till den goda sidan? Om hon inte deltar?
Återigen- kan varit knasigt tänkt- men så tänkte jag ändå

som gammal LL så tänker jag så här: En inaktiv person kan ersättas av någon tidigare deltagare om denne röstas ut/käkas (och inte har fått ngn specialinfo i sin roll). Då riskerar man inte att ta bort en viktig roll och den försvinner för resten av leken så att säga. Så jag tycker att det är bra att fundera över vilken roll en inaktiv person kan ha.

Sedan med facit i handen får man inte glömma att ulvarna i denne lek visste ju om CB var en av dem eller inte, och så gör ju även fåret i denna lek. Så onda sidan hade ju allt att vinna på att få ut CB.

som gammal LL så tänker jag så här: En inaktiv person kan ersättas av någon tidigare deltagare om denne röstas ut/käkas (och inte har fått ngn specialinfo i sin roll). Då riskerar man inte att ta bort en viktig roll och den försvinner för resten av leken så att säga. Så jag tycker att det är bra att fundera över vilken roll en inaktiv person kan ha.
Visst är det så men vi kunde lika gärna ha lynchat ängeln tex istället (det har vi väl alla gjort DL1 :o) så det resonemanget går ju att vända hur många varv som helst. :)

Varför sticker det ut mer?

Som ond borde man väl i ett sånt läge hellre lägga en udda röst för att inte lägga en röst på en trolig god- eller möjligen får iofs
det var ju väldigt klart att CB skulle åka i det läget - min röst lades exakt 22.00 (jodå hade koll på det :p)
Eller menar du att jag skulle försökt ta fokus från någon annan som skulle kunnat segla förbi CB i antal röster? :idea::confused:
Vem i så fall?

jag är den första att medge att det var en extremt lätt röst från mig igår- försökte få igång leken lite tidigare under dagen- och hade svårt att delta senare delen under kvällen att fortsätta med det och hade tyvärr inga andra tankar som kunde få mig att lägga en bättre motiverad röst igår
Det är väl lite både och? Samtidigt skulle ju en avvikande röst där mycket väl kunna användas som "en ond som visste att en god var på väg att åka och ville skylta med att den inte hjälpte till att rösta ut den goda", typ. Min teori är att det inte går att göra rätt i DL1. :D Överlag blir ju de rösterna mer intressanta senare när man har lite mer att gå på och kan se ett mönster, en isolerad röst från första dagen säger i regel inte ett skit, enligt min erfarenhet.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 157
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 942
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 666
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar