Varulvslekarnas anmälningstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om gabby ger mig LL rollen så lovar jag att det inte blir någon blodgivare. Som rollistan ser ut nu så finns det inte ens en siare (dock en fe) :D

Det kan lätt bli alldeles för mycket info även utan en vanlig siare, men jag är ganska nöjd så länge det inte är några förrädare eller roller som involverar bokstäver med. :p

Nu har jag inte tänkt ha med någon bokstavsroll. Men är en bokstavsroll värre än en siare eller liknande. Det fungerar ju likadant (Speciellt om den väljer ovanliga bokstäver) :)

Sedan får jag hålla med Niyama och Lena om blodgivaren. Jag var rätt nöjd med att delvis ha bidragit till att en god åkte. Men den känslan försvann ganska snabbt ;)

:p

Vi kanske kan passa på att klaga på infoinflasionen(stavas?) då också, jag tror vi är lika överens där som vi va i förra leken. ;)

Ja, det är det jag menar med retrolek. Tycker det har varit för mycket info i många lekar nu. Försökte dra ned på det i min lek men blev lite mycket där också. Gärna många specialroller, men de måste då göras mycket svagare än vad som är nu. Saknar hur man kom fram till saker genom teoriande, och inte bara att ena sidan ska ha tur/otur med informationen.

Nu har jag inte tänkt ha med någon bokstavsroll. Men är en bokstavsroll värre än en siare eller liknande. Det fungerar ju likadant (Speciellt om den väljer ovanliga bokstäver) :)

Nej, eftersom de som bara har vanliga bokstäver i namnet är gynnade jämfört med de som har ovanliga. Därför är den orättvis tycker jag.

Sedan får jag hålla med Niyama och Lena om blodgivaren. Jag var rätt nöjd med att delvis ha bidragit till att en god åkte. Men den känslan försvann ganska snabbt ;)

Det jag och jag tror @Niyama håller med mig ogillar med bokstavsroller är att de är så orättvisa en del är ensamma om bokstäver med andra bara haar vanliga osv. (exempelvis är det lätt att sia mig svåre med Sasse.

Jag har inget emot siaren, gillar den rollen. Däremot får det inte bli för mycket totalinfo. I vissa lekar kan det bli 5 "sior" de två första nätterna plus en massa annan info. Även om det inte är med någon vanlig siare. Har du älva besserviser och brevis tex så kan det ändå bli så och om du sen lägger till andra roller med info tex spion och t.ex när det skickas medelanden som de till mediumet, och t.ex vrevis nu på slutet. Så blir det massvis med info och det är inte så skoj.

Det jag och jag tror @Niyama håller med mig ogillar med bokstavsroller är att de är så orättvisa en del är ensamma om bokstäver med andra bara haar vanliga osv. (exempelvis är det lätt att sia mig svåre med Sasse.

Jag har inget emot siaren, gillar den rollen. Däremot får det inte bli för mycket totalinfo. I vissa lekar kan det bli 5 "sior" de två första nätterna plus en massa annan info. Även om det inte är med någon vanlig siare. Har du älva besserviser och brevis tex så kan det ändå bli så och om du sen lägger till andra roller med info tex spion och t.ex när det skickas medelanden som de till mediumet, och t.ex vrevis nu på slutet. Så blir det massvis med info och det är inte så skoj.

Ska tänka på det :)

Ja, det är det jag menar med retrolek. Tycker det har varit för mycket info i många lekar nu. Försökte dra ned på det i min lek men blev lite mycket där också. Gärna många specialroller, men de måste då göras mycket svagare än vad som är nu. Saknar hur man kom fram till saker genom teoriande, och inte bara att ena sidan ska ha tur/otur med informationen.

Förutom retro leken där jag tänkte ha ängel, siare och jägare bybor och ulvar (det var vad som fanns när jag började leka) så har jag funderat på en lek där alla har specialroller men där det totalt sett är lite info. Däremot endel ganska starka som t.ex Röstfiflare men inte så mycket sior eller liknande.

Exempel på roller jag ev tänkte ha med isåfall är

Ängel
Röstfiflare
Häxa
Bagare
BM(som enbart har utslagsröst oom det står lika)
Siarlärling av någon variant antingen att den bara får vet god eller ond alternativt att den får sia varanan natt eller varför inte en kombination av båda.
Bagare
Välsignad
Spionlärling
Tvillingar
Jägare
Eremiten

I övrigt så går det ju att variera en del roller lite som tex om en vill ha med älvan eller storbonden så kan en ha en regel som säger att de inte får sia tvånätter i rad t.ex. Det skulle lösa lite av problemet för nu blir det ofta väldigt mycket info som delas ut i början. Dessutom kanske då rollerna inte är kvar så länge att de hinner använda alla sior osv.

Även beesrvisern borde gå att ha en inte två nätter irad begränsning på.

Det går nog att göra lärlingsvarianter av många roller för att försvaga dem och på så sätt få med fler roliga specialroller utan att det blir förmycket specialinfo.

Förutom retro leken där jag tänkte ha ängel, siare och jägare bybor och ulvar (det var vad som fanns när jag började leka) så har jag funderat på en lek där alla har specialroller men där det totalt sett är lite info. Däremot endel ganska starka som t.ex Röstfiflare men inte så mycket sior eller liknande.

Exempel på roller jag ev tänkte ha med isåfall är

Ängel
Röstfiflare
Häxa
Bagare
BM(som enbart har utslagsröst oom det står lika)
Siarlärling av någon variant antingen att den bara får vet god eller ond alternativt att den får sia varanan natt eller varför inte en kombination av båda.
Bagare
Välsignad
Spionlärling
Tvillingar
Jägare
Eremiten

I övrigt så går det ju att variera en del roller lite som tex om en vill ha med älvan eller storbonden så kan en ha en regel som säger att de inte får sia tvånätter i rad t.ex. Det skulle lösa lite av problemet för nu blir det ofta väldigt mycket info som delas ut i början. Dessutom kanske då rollerna inte är kvar så länge att de hinner använda alla sior osv.

Jo, i min senaste lek fanns det bara totalt 4 sior. Men där blev det tyvärr ändå lite för mycket info med de andra rollerna. Egentligen kan det vara ok med en hel del sior, men som du är inne på blir det inte bra när det är så mycket info i början av leken. Det känns som att på senare tid har det bara blivit "värre och värre" med det.

När jag började leka var det typ alltid ängel, siare, spion, bybor och ulvar.

Även beesrvisern borde gå att ha en inte två nätter irad begränsning på.

Det går nog att göra lärlingsvarianter av många roller för att försvaga dem och på så sätt få med fler roliga specialroller utan att det blir förmycket specialinfo.

Ja precis! Typ alla roller går ju att försvaga. Hoppas det blir fler lekar med mindre info framöver, för som det sett ut nu tycker jag inte ens det är särskilt roligt att leka.

När vill ni ha lekstart?
Orkar ni vänta tills på måndag med första DL på tisdag? Jag kan även få upp leken på söndag men då kan det bli sent (efter nio) eller tidigare på dagen (fm/middagstid). (DL på månad borde vara efter helgen? @bollen__ )

Vad vill ni ha för DL tider? är 21:30 bra tid? Natt DL tror jag att jag vill ha 09:45.

Jag har till exempel funderat på någon slags häxlärings förmåga när det går att försvaga en röst(istället för att räkna bort den helt) och även då motsatsen förstärka en röst.

Brevbäraren går ju tex att ge "svagare" paket. Tex en spionrad istället för hel spioninfo. En förstärkning/ försvagning av röst som jag nämner här ovan. Eller varför inte den den typen av trollning jag tror jag hade på min onda fee. dvs att trollningen hindrar den från att rösta på en specifik person. (Det går ju att ha en trollkarlslärling som fungerar så varje natt också). Att en sia bara visar ond eller god. osv finns nog fler inte så starka paket som kan vara lämpliga.

Jag hade också någon ide om att någon kunde få bagarkrafter för en natt, jag tror det var en ide för min goda fee( ny roll som skulle bli någon god slags variant till min onda fee). Men det skulle kunna gå att blanda in i andra roller också t.ex i ett brevbärarpaket.

LL-listan

Turordning:

1. Artline
2. Gabby_Ossi

Intresse:
  • Gabby_Ossi, erfaren hjälp önskas.
    Tema: Angel , nya specialroller och gärna stor! :)
  • CaisaLundblad
    Tema: Silver Fang
  • Artline, mentor önskas.
    Tema: Hunger games.
  • Blacksmithfarm
    Tema: Quest for Camelot (sagan om det magiska svärdet på svenska)
    (Vill nog ha mentor...)
  • Lobelia/Paddington
    Tema: Kampen om ringen -Del II Moria Edition.
  • Koppen, Hello Kitty???

Nyligen varit:
  • Paddington , Assistent: Caisa, Tema: Harry Potter
  • Myrten, Tema: Veckans Brott
  • Niyama, Assistent: Gabby_Ossi
    Tema: Watership Down
  • Lobelia
    Tema:LoTR - "The battle of the ring part 1"2 sidor och en outsider. Den sanna historien om ringens färd till Vattnadal.
  • glömmerallt, Dentaku och bollen__
    Sherlock (den unge SH??)
  • Asko (assistent Artline, mentor Niyama)
    Tema: Lion King
  • Monstermom (mentor Myrten)
    Tema: Discworld, jättebautalek med nya specialroller
  • Mirtai
    Tema: Buffy
  • Paddington

När vill ni ha lekstart?
Orkar ni vänta tills på måndag med första DL på tisdag? Jag kan även få upp leken på söndag men då kan det bli sent (efter nio) eller tidigare på dagen (fm/middagstid). (DL på månad borde vara efter helgen? @bollen__ )

Vad vill ni ha för DL tider? är 21:30 bra tid? Natt DL tror jag att jag vill ha 09:45.

Fungerar bra för mig.

Dl tider spelar ingen större roll, dock vill jag ha gott om tid mellan deadlines och inte bara typ 1-2timmar eller så för det ger så stor nackdel för dem som kansle inte kan vara inne den tiden.

Jag tror dina tider passar bra för ganska många, har ju varit liknande nu på slutet och det har verkat ganska poppis tycker jag.

Spionrad har iaf jag (och kanske andra?) haft som paket. Sior som bara visar god/ond tycker jag inte försvagar så mycket.

Nej det försvagar ju inte så mycket, spelar ju sällan roll om den som sias är ond men om den som sias är god så ger det ju mer att veta rollen(kan vara lättare att räkna ut andra roller då). Dock gör det ju inte så mycket om något paket kanske är lite starkare kan jag tycka. det beror ju lite på vad roller det finns i övrigt också.

Nej det försvagar ju inte så mycket, spelar ju sällan roll om den som sias är ond men om den som sias är god så ger det ju mer att veta rollen(kan vara lättare att räkna ut andra roller då). Dock gör det ju inte så mycket om något paket kanske är lite starkare kan jag tycka. det beror ju lite på vad roller det finns i övrigt också.

Ja, håller med. Tänkte bara att på senare tid tycker jag ofta det funnits en "extra siare" (t.ex. besserwissern) som inte får lika tydlig info som siaren och då anses den ganska svag och det håller jag inte med om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 023
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 489
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar