Varulvslekarnas anmälningstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
regler och regler...
råkade ut för att någon påpekade att" herregud hur kan ni inte fatta pga siaren och spionen gjorde si och så" " det är ju klassiskt spel och enl boken?"
det var just det där med enl boken jag var ute efter,
för den har jag inte läst....

regler och regler...
råkade ut för att någon påpekade att" herregud hur kan ni inte fatta pga siaren och spionen gjorde si och så" " det är ju klassiskt spel och enl boken?"
Det är inte regler utan det är att lära sig läsa spelet. Det lär man sig genom erfarenhet, förmåga att tänka logiskt i flera led hjälper, samt fantasi och att veta hur vissa spelare brukar bete sig.

regler och regler...

Aha. Jag tror sådant är svårt att lära ut. Det är lite som att försöka förklara hur en hittar ulvarna.

Det beror ju också mycket på hur rolllistan ser ut. Om du vill försöka se sådant så är mitt tips att läsa rolllistan noga, fundera över rollerna. Vad kan de tänkas veta? Om varandra och om övriga? Hur hade du agerat i de olika rollerna? Osv.

Du kanske kanske om du vill "träna" gå tillbaka och läsa en tidigare lek och då börja med att kolla vem som har vilken roll(brukar stå i slutet av lekarna, ofta står det också i sammanfattningarna vilken information de fått och när) och kolla hur specialarna agerat genom leken.

Det är inte regler utan det är att lära sig läsa spelet. Det lär man sig genom erfarenhet, förmåga att tänka logiskt i flera led hjälper, samt fantasi och att veta hur vissa spelare brukar bete sig.
En oskriven regel är att om inga andra omständigheter indikerar på motsatsen så skyddar ängeln sig själv. Här finns det omständigheter som gör att det inte är självklart. Spionrader som kan hamna hos onda är exempel på omständigheter som gör att ängeln kan/bör välja annorlunda.

ok så det är inget man ska förväntas kunna efter 3 lekar?
egentligen handlar det om logik och förmågan att hitta information i text, en del är födda med förmågan, en del kan träna upp sig och andra kan hålla på hur länge och mycket som helst utan att bli något vidare duktiga. Så vissa är säkert duktiga så fort de fått pejl på vad leken går ut på, kanske redan första eller andra leken ;)

Erfarenheten kommer inte från ulvspel bara utan livet själv ;)

För övrigt... Jag är inte helt bekväm med den här parallella diskussionen. Jag är ju inte LL härinne (än... :sneaky:), men jag kan i alla fall be er fundera på vad som lämpar sig att diskutera allmänt utanför en pågående lek men mellan aktiva deltagare. Saker som lämplig strategi för olika roller beroende på nuvarande uppställning kan jag tex tycka snarare hör hemma i lektråden...?

Var det inte någon som ville att man skulle ta de diskussionerna här istället för i lektråden eftersom det är mer generellt för alla lekar, så att det inte skulle bli så mycket spammat i den andra? :rofl:

Det blir fel hur man än gör :banghead: ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 155
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 942
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 666
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar