Varulvslekarnas anmälningstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det är ju en relevant strategi i nuvarande lek? Och om den diskussionen tas här finns risken att den som har rollen som ängel och/eller får spioninfo om beskydd inte sett den här parallella diskussionen.

En sak som skrivits om ängeln i den här tråden är
"En oskriven regel är att om inga andra omständigheter indikerar på motsatsen så skyddar ängeln sig själv. Här finns det omständigheter som gör att det inte är självklart. Spionrader som kan hamna hos onda är exempel på omständigheter som gör att ängeln kan/bör välja annorlunda."

Oavsett om det funnits allmänna tankar om diverse roller sedan äldre lekar så upplever jag (vilket inte är något facit ;)) att den här diskussionen hör till nuvarande lek - även om den inte avsågs så. Eftersom den tar upp roller och omständigheter (och diskuterar strategi därikring) som är relevanta för pågående lek.

Jag säger inte att det inte ska gå att prata allmänt här ute, men för mig kröp det här som sagt väldigt nära gränsen och jag ser hellre att saker som kan påverka pågående lek tas inne i leken.

För mig handlar det om huruvida en ängel ska hinta till spionen eller inte och det finns ju ingen spion i nuvarande lek. Så varför ska vi diskutera när det är lämligt att hinta till en spion?

Att det finns spioninfo i nuvarande lek är för mig en helt annan sak och har inte med sampelet mellan två roller där den ena inte ens är med i leken att göra.

Inget vi diskuterat här tycker jag är relevant för nuvarande lek (jag har diskuterat spionrollen och den rollen är inte med.) Jag tror det är främst här våra åsikter går isär.

Jag tycker det är en tråkig utveckling om LL för pågående lekar ska gå in och styra vad som får/bör diskuteras här. Att inte aktuell lek ska diskuteras är ju alla överens om och så har det varit så länge jag spelat, men jag tycker alla roller måste få diskuteras här när man har lust.

Jag tycker det är en tråkig utveckling om LL för pågående lekar ska gå in och styra vad som får/bör diskuteras här. Att inte aktuell lek ska diskuteras är ju alla överens om och så har det varit så länge jag spelat, men jag tycker alla roller måste få diskuteras här när man har lust.

Jag är ledsen om det verkar som att jag försökt styra er, jag har försökt diskutera... Men det är svårt att släppa LL-rollen, eftersom det är i egenskap av den jag reagerar.

Från min synvinkel ser det verkligen ut som att åtminstone en roll som ingår i min pågående lek specifikt diskuterats här, med det upplägg leken har och lämplig strategi för den rollen (alltså ängeln, som jag redan nämnt). Hur jag än försöker se det som @glömmerallt (mfl) tycks läsa det så kan jag inte se annat än en uppmaning, "för den här rollen, som upplägget i leken ser ut, är det bäst att tänka såhär" angående strategi. Och det anser jag bör tas i leken, där alla kan förväntas läsa det... Den föreslagna strategin (som jag ser det) påverkar både hur ängeln i det här upplägget kan välja, och hur mottagare av spioninfo kan välja att tolka. Det handlar inte om att diskussionen inte borde få finnas, utan om att jag tycker den hör till leken...

Det handlar inte om att jag tycker den här tråden ska stängas under pågående lek, eller att de som är med i leken inte får skriva här! Jag har heller inte hotat eller ens antytt om något slags repressalier för någon som diskuterar här och hör till leken, så det är tråkigt om det framstår som att jag försöker diktera. Men jag reagerar på vad som för mig ser ut som specifik rollstrategi anpassad till pågående lek... Jag kan mycket väl ha fel om det, kanske är det bara jag som ser det så. Men det är så jag ser det, och då tar jag upp det.

Jag vet inte hur många gånger jag läst om ängeln och GAs förklaringar att det inte har med nuvarande lek att göra vid det här laget, jag får inte ihop det. För mig är det solklart relevant för leken att diskutera lämplig strategi för ängeln i en lek där man inte har en god spion. Både som ängel skulle jag påverkas i hur jag väljer att skydda, framförallt om jag inte var så erfaren och kanske bara hade hört den där "regeln" nån gång när jag läste i en lek men även med några lekar bakom mig tror jag det skulle påverka. Detsamma som mottagare av spioninfo, en diskussion om huruvida "regeln" är relevant för den här leken skulle påverka hur jag skulle tolka eventuell info om skydd. Dessa roller och omständigheter hör för mig definitivt inom pågående lek, jag får inte ihop det annorlunda.

Det betyder inte att jag tänker skrika och stampa med fötterna tills jag får som jag vill! Det betyder bara att det är vad jag ser när jag läser här, en diskussion som hör hemma i leken, och jag vill påpeka det. Sen gör ni som ni vill med det påpekandet, jag är nöjd med att ha sagt vad jag ser. :)

@Monstermom

Men ingen har ju diskuterat utifrån nuvarande leken förutsättningar?

Ingen har diskuterat hur en ängel ska bete sig när det inte finns än god spion. Hade vi gjort hade jag förståt om du tyckte det var bättre att ta det i leken.

Det enda vi diskuterat om ängeln är ju hur den bör agera om det finns en god spion.

Jag har lika svårt att förstå dig.;) Det vi diskuterar är ju inte ens nära nuvarande leks upplägg utan vi diskuterar ju strategieer för helt andra förutsättningar.

@Monstermom

Men ingen har ju diskuterat utifrån nuvarande leken förutsättningar?

Ingen har diskuterat hur en ängel ska bete sig när det inte finns än god spion. Hade vi gjort hade jag förståt om du tyckte det var bättre att ta det i leken.

Det enda vi diskuterat om ängeln är ju hur den bör agera om det finns en god spion.

Jag har lika svårt att förstå dig.;) Det vi diskuterar är ju inte ens nära nuvarande leks upplägg utan vi diskuterar ju strategieer för helt andra förutsättningar.

Och för mig är det jag tidigare tog upp och fetade en solklar beskrivning av läget i pågående lek ("En oskriven regel är att om inga andra omständigheter indikerar på motsatsen så skyddar ängeln sig själv. Här finns det omständigheter som gör att det inte är självklart. Spionrader som kan hamna hos onda är exempel på omständigheter som gör att ängeln kan/bör välja annorlunda"), men att vi inte ser detsamma är väl knappast något någon av oss gör bara för att djävlas så det är nog inget mer att säga om saken. ;)

Jag tog upp något jag anser passar i leken, inte här. Ni håller inte med. Det är ju inte mer med det. :)

regler och regler...
råkade ut för att någon påpekade att" herregud hur kan ni inte fatta pga siaren och spionen gjorde si och så" " det är ju klassiskt spel och enl boken?"
det var just det där med enl boken jag var ute efter,
för den har jag inte läst....
Jag kan tänka att du tex avser mitt svar på @glömmerallt (?) som skrev att @Habina kanske inte varit tillräckligt tydlig i sitt spel som siare. Jag tror inte jag svarade "hur kunde ni inte fatta?" men däremot att Habina inte var otydlig, för hennes och GAs spel var ett skolboksexempel.

Strategi och speltaktik tar ett litet tag att lära sig, men det går ändå rätt fort. Efter 8-10 lekar när spelarna fått testa olika roller märks det att många verkligen är på banan. Sedan kan det ta längre tid att bli riktigt duktig, speciellt som god för det är mycket svårare.

Generellt tror jag ett bra sätt att få mer kött på benen är att resonera"hur skulle jag?" Hur skulle jag göra om jag siat en ulv och inte får tala om det? Vad kan jag göra för att få fram mitt budskap? Berätta att jag är säker?

Ett sätt är att ta upp misstankarna i det första du skriver efter natt-DL. Ett sätt att säga "nu har jag ny information!" Ett annat att rösta ganska tidigt. Men kanske inte för tidigt - för att dölja sig för ulvarna. Det är ett sätt som många siare följer - men inte alla.

Om det finns spion sitter den säkert och håller koll på allt som skrivs om den som blivit siad. Så när en spelare teorier - ont eller gott - om den som är siad i sitt första inlägg efter natt-DL tror nog spionen att detta kan vara siaren. Om den potentiella siaren röstar på den siade följer spionen sannolikt, om hen av andra anledningar inte gör så.

Jag kan tänka att du tex avser mitt svar på @glömmerallt (?) som skrev att @Habina kanske inte varit tillräckligt tydlig i sitt spel som siare. Jag tror inte jag svarade "hur kunde ni inte fatta?" men däremot att Habina inte var otydlig, för hennes och GAs spel var ett skolboksexempel.

Strategi och speltaktik tar ett litet tag att lära sig, men det går ändå rätt fort. Efter 8-10 lekar när spelarna fått testa olika roller märks det att många verkligen är på banan. Sedan kan det ta längre tid att bli riktigt duktig, speciellt som god för det är mycket svårare.

Generellt tror jag ett bra sätt att få mer kött på benen är att resonera"hur skulle jag?" Hur skulle jag göra om jag siat en ulv och inte får tala om det? Vad kan jag göra för att få fram mitt budskap? Berätta att jag är säker?

Ett sätt är att ta upp misstankarna i det första du skriver efter natt-DL. Ett sätt att säga "nu har jag ny information!" Ett annat att rösta ganska tidigt. Men kanske inte för tidigt - för att dölja sig för ulvarna. Det är ett sätt som många siare följer - men inte alla.

Om det finns spion sitter den säkert och håller koll på allt som skrivs om den som blivit siad. Så när en spelare teorier - ont eller gott - om den som är siad i sitt första inlägg efter natt-DL tror nog spionen att detta kan vara siaren. Om den potentiella siaren röstar på den siade följer spionen sannolikt, om hen av andra anledningar inte gör så.
Tack @Myrten( och alla andra )
:up:
Ett litet förtydligande :)
det är ingen som skrivit detta( "hur kan ni inte fatta" etc) i någon tråd utan det kom upp i ett pm
Och personen som skrev det menade inget illa med det, utan var väl typ lika frustrerad som vi i leken;)

Fast det handlade ju om lämplig strategi just för pågående lek iom det? "Regeln" om att skydda sig själv gäller inte den här gången, eftersom det inte finns någon god spion och dessutom kan onda få info - det är ju strategi för pågående lek, eller hur?

Nåja, agree to disagree var vi väl överens om för ett tag sedan, jag släpper det här nu. :)
Fast hur kan vi diskutera lämpliga strategier för pågående lek när vi diskuterar samspelet där ena rollen inte ens finns med?

Tack @Myrten( och alla andra )
:up:
Ett litet förtydligande :)
det är ingen som skrivit detta( "hur kan ni inte fatta" etc) i någon tråd utan det kom upp i ett pm
Och personen som skrev det menade inget illa med det, utan var väl typ lika frustrerad som vi i leken;)
Det är det där jag är lite rädd för. Dvs att man helt enkelt inte fattar något som man egentligen borde fatta.

Jag tror att jag inte är en naturbegåvning på Ulvleken, snarare åt andra hållet, en av dom som aldrig riktigt lär sig.

Egentligen hade det inte varit något problem bortsett från att det verkar vara några som kanske tar leken på lite väl stort allvar. Antar att det är vinnarinstinkten som visar sig där. Och till stor del förstår jag dom. Man är ju med och leker för att vinna och jag vill ju givetvis inte sabba för dom.

Men samtidigt är ju tanken att det skall vara just en rolig lek att fördriva tiden med och inget att ta på för stort allvar.

Det är det där jag är lite rädd för. Dvs att man helt enkelt inte fattar något som man egentligen borde fatta.

Jag tror att jag inte är en naturbegåvning på Ulvleken, snarare åt andra hållet, en av dom som aldrig riktigt lär sig.

Egentligen hade det inte varit något problem bortsett från att det verkar vara några som kanske tar leken på lite väl stort allvar. Antar att det är vinnarinstinkten som visar sig där. Och till stor del förstår jag dom. Man är ju med och leker för att vinna och jag vill ju givetvis inte sabba för dom.

Men samtidigt är ju tanken att det skall vara just en rolig lek att fördriva tiden med och inget att ta på för stort allvar.
Jag tog som sagt inte alls illa upp,
har själv ganska bra tävlingsinstinkt,
men också en ganska stor portion humor.
Och vi är alla förvirrade ibland, men det var just
det där om sånt man "ska" känna till jag var ute efter
Det är ju synd att inte se det som är enl skolboken,
bara för att man inte vet man ska titta efter.
Men jag är lugnad;)
Man har minst 8- 10 lekar på sig innan man
kan räknas som varm i kläderna:p

Och för mig är det jag tidigare tog upp och fetade en solklar beskrivning av läget i pågående lek ("En oskriven regel är att om inga andra omständigheter indikerar på motsatsen så skyddar ängeln sig själv. Här finns det omständigheter som gör att det inte är självklart. Spionrader som kan hamna hos onda är exempel på omständigheter som gör att ängeln kan/bör välja annorlunda"), men att vi inte ser detsamma är väl knappast något någon av oss gör bara för att djävlas så det är nog inget mer att säga om saken. ;)

Jag tog upp något jag anser passar i leken, inte här. Ni håller inte med. Det är ju inte mer med det. :)

Vi har många nya och ett gäng halvnya, det är lämpligt att det finns en plats där man kan ventilera hur roller i allmänhet fungerar utan att riskera att bli utnämnd som ond. Här i anmälningstråden kan även de som inte är med i leken svara och diskussionen lever längre här än i lektråden. Alla följer dessutom inte lekar eller läser gamla (jag har inte läst en enda som jag inte är med i ;) ). Jag har svårt att se hur diskussionerna här kan påverka i negativ mening, visst kan folk ta åt sig tips, men om de lär sig här eller i andra trådar eller genom att praktisera med trail and error ska väl inte spela någon roll. Det är liksom inte så att någon skriver "jammen funkar det så, då ska jag testa att göra på det här vist i leken"

Det känns olustigt om mer allmänna diskussioner måste vara i leken. Att vilja ha lite kött på benen om hur standardroller fungerar eller hur man spårar interaktionen, den mindre uppenbara i lekar, har med strategi och göra och har inte med specifika lekar.

Din lek är fantastisk och troligen kommer vi minnas den länge, men den är en lek av många :)

Vi har många nya och ett gäng halvnya, det är lämpligt att det finns en plats där man kan ventilera hur roller i allmänhet fungerar utan att riskera att bli utnämnd som ond. Här i anmälningstråden kan även de som inte är med i leken svara och diskussionen lever längre här än i lektråden. Alla följer dessutom inte lekar eller läser gamla (jag har inte läst en enda som jag inte är med i ;) ). Jag har svårt att se hur diskussionerna här kan påverka i negativ mening, visst kan folk ta åt sig tips, men om de lär sig här eller i andra trådar eller genom att praktisera med trail and error ska väl inte spela någon roll. Det är liksom inte så att någon skriver "jammen funkar det så, då ska jag testa att göra på det här vist i leken"

Det känns olustigt om mer allmänna diskussioner måste vara i leken. Att vilja ha lite kött på benen om hur standardroller fungerar eller hur man spårar interaktionen, den mindre uppenbara i lekar, har med strategi och göra och har inte med specifika lekar.

Din lek är fantastisk och troligen kommer vi minnas den länge, men den är en lek av många :)

Hahaha, jag lovar, jag försöker inte ge min lek särställning! :p (Däremot är jag garanterat rätt insnöad på den för närvarande, den är krånglig! :laugh:)

Och det är väl som sagt i "mer allmänna diskussioner" vi ser annorlunda på det hela, för mig ser det inte så särskilt allmänt ut utan snarare specifikt (delar av den). Men jag har verkligen inga problem att acceptera att det bara är jag som ser det så, jag är 100% villig att släppa det hela. Jag har sagt min åsikt, det är det totala av vad jag förväntar mig ha som inflytande: jag får yttra mig. :D

Vad gäller vad det kan göra för skada så är det framförallt för att vi har ett antal nya och ganska nya med i leken, och jag gillar inte tanken på att några av dem får strategitips här som andra kanske inte ser - jag vill inte att det ska vara något "krav" att läsa i andra trådar för att spela "rätt" i leken. Det verkar finnas lite prestationsångest redan, och om det finns ett "facit" här utanför leken som kanske inte alla hänger med i så tror jag det kan ytterligare spä på osäkerheten litegrann... Men som sagt, det är hur jag ser det, och jag ska inte traggla vidare om det här nu!
(Och jag köper vad du säger att det kan vara värdefullt att kunna diskutera saker utan att få ulvmisstankar på sig... Tror jag... :))

Jag ber om ursäkt om jag dragit ner stämningen här, det var inte meningen att vara otrevlig eller domderande! :)

Vad gäller vad det kan göra för skada så är det framförallt för att vi har ett antal nya och ganska nya med i leken, och jag gillar inte tanken på att några av dem får strategitips här som andra kanske inte ser - jag vill inte att det ska vara något "krav" att läsa i andra trådar för att spela "rätt" i leken. Det verkar finnas lite prestationsångest redan, och om det finns ett "facit" här utanför leken som kanske inte alla hänger med i så tror jag det kan ytterligare spä på osäkerheten litegrann... Men som sagt, det är hur jag ser det, och jag ska inte traggla vidare om det här nu!
(Och jag köper vad du säger att det kan vara värdefullt att kunna diskutera saker utan att få ulvmisstankar på sig... Tror jag... :))
Men vi har alla olika intressegrad, olika förkunskap och har lärt oss strategiskt tänkande på diverse olika håll. Varför undanhålla nya och de som kommer i nästa lek tips på mer allmängiltiga strategier om de är intresserade? Var folk läser tipsen spelar väl ingen som helst roll? Och här når man lite större publik och kan diskutera friare utan att ha sin egen roll i åtanke.

Men vi har alla olika intressegrad, olika förkunskap och har lärt oss strategiskt tänkande på diverse olika håll. Varför undanhålla nya och de som kommer i nästa lek tips på mer allmängiltiga strategier om de är intresserade? Var folk läser tipsen spelar väl ingen som helst roll? Och här når man lite större publik och kan diskutera friare utan att ha sin egen roll i åtanke.

Jag förstår era argument till viss del, men jag tror vi får enas vid att verkligen bara inte hålla med varandra?

Att fortsätta den här diskussionen verkar snarare gå i cirklar än närmare ett konsensus och diskussion-om-diskussion blir så meta att tråden kärvar fast. Jag har sagt hur jag ser på det hela och förväntar mig ingen jag-hör-och-jag-lyder-respons, så jag släpper det här. Jag ser ett potentiellt problem, ni gör inte det. Fine. :)

(Och jag är inte ute efter att undanhålla nya information, tvärtom!)

Jag förstår era argument till viss del, men jag tror vi får enas vid att verkligen bara inte hålla med varandra?

Att fortsätta den här diskussionen verkar snarare gå i cirklar än närmare ett konsensus och diskussion-om-diskussion blir så meta att tråden kärvar fast. Jag har sagt hur jag ser på det hela och förväntar mig ingen jag-hör-och-jag-lyder-respons, så jag släpper det här. Jag ser ett potentiellt problem, ni gör inte det. Fine. :)

(Och jag är inte ute efter att undanhålla nya information, tvärtom!)
Det finns alltid potentiella problem hur man än gör ;)

Jag tog som sagt inte alls illa upp,
har själv ganska bra tävlingsinstinkt,
men också en ganska stor portion humor.
Och vi är alla förvirrade ibland, men det var just
det där om sånt man "ska" känna till jag var ute efter
Det är ju synd att inte se det som är enl skolboken,
bara för att man inte vet man ska titta efter.
Men jag är lugnad;)
Man har minst 8- 10 lekar på sig innan man
kan räknas som varm i kläderna:p

Jag håller med. Det här att Habina spelade efter skolboken som siare i förra leken, det visste inte jag! Jag reagerade över att hon röstade tidigt, men inget mer. Men då var ju jag i lyan och fick tips vad jag skulle titta efter, bla. att hon skrev "sovit på saken" och höll fast vid sin röst på Dentaku och sedan att hon röstade tidigt. Nästa dag röstade hon ju tidigt igen och då kunde jag liksom känna aha! är det så man gör :p För när jag var siare så var jag så fruktansvärt rädd att göra fel, och jag hade ju ingen aning om hur siaren "skall" föra fram sin info.
Jag tycker att det är jättebra med diskussion så man får lära sig mer, jag känner mig fortfarande helt förvirrad. Och är lite för dålig på att fråga sånt jag undrar om! Super att du gör det!
Jag förstår också hur Monster menar men jag gillar att man kan fråga och fundera i anmälningstråden -både att man kan få svar av fler erfarna eftersom inte alla deltar i leken, och att jag tycker i tidigare lekar att har man funderat massa kring roller eller frågat om en roll som inte finns med så är det lätt att bli misstänkt. Det är ju inte så roligt när man frågar för att lära sig mer :) då blir man ju lite rädd för att fråga!

Det är på lite gott och ont detta med hur man ska och inte ska göra. Att säga att ulvar gör si eller gör inte så - det förenklar livet för ulvarna tycker jag för då är det lite fritt fram att göra precis tvärt om.

Eller att siare gör si eller så - det är ju livsfarligt för siare är ju typ primetarget för ulvarna att käka

Jag försöker att vara oförutsägbar för det mesta.

I den leken som många var nya (Dentaku, q4 och bollen tror jag) och jag var spion och Lobelia var ängel så försökte jag vara supertydlig ...av pedagogiska skäl.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 154
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 942
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 666
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar