Varulvslekarnas anmälningstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
För övrigt... Jag är inte helt bekväm med den här parallella diskussionen. Jag är ju inte LL härinne (än... :sneaky:), men jag kan i alla fall be er fundera på vad som lämpar sig att diskutera allmänt utanför en pågående lek men mellan aktiva deltagare. Saker som lämplig strategi för olika roller beroende på nuvarande uppställning kan jag tex tycka snarare hör hemma i lektråden...?

Fast det är det ju ingen som gör? Pladdrar här om nuvarande lek alltså?

Var det inte någon som ville att man skulle ta de diskussionerna här istället för i lektråden eftersom det är mer generellt för alla lekar, så att det inte skulle bli så mycket spammat i den andra? :rofl:

Det blir fel hur man än gör :banghead: ;)

Jo, det var en uppmaning i lektråden att ta allmänna diskussioner här. Jag kan ju inte förbjuda det, men jag håller inte riktigt med helt enkelt. ;)

Jag tycker det vandrar väldigt nära gränsen för att diskutera leken utanför leken, och jag ser stora risker med att folk talar utifrån sin roll/sidtillhörighet, medvetet eller omedvetet... Jag tycker dessutom att rollerna just nu lär diskuteras ganska fokuserat kring den laguppställning som är i nuvarande lek, så jag tycker mycket av diskussionen faktiskt hör hemma i leken.

Det blir väldigt mycket "jag tycker" av det här, men så är det ju. ;)

Var det inte någon som ville att man skulle ta de diskussionerna här istället för i lektråden eftersom det är mer generellt för alla lekar, så att det inte skulle bli så mycket spammat i den andra? :rofl:

Det blir fel hur man än gör :banghead: ;)

Jag är skyldig:p

Å det var väl inte för att undvika spam utan mer för att det är sådant som rör lekarna generellt och inte just den aktuella så det passar bättre här.:)

Fast det är det ju ingen som gör? Pladdrar här om nuvarande lek alltså?

Det är ju svårt att säga säkert... Och tex ängelns roll utifrån nuvarande lek, om man ska skydda sig själv när det inte finns någon spion och onda kan få spioninfo? Det är både allmänt sant och något som jag tycker hör hemma specifikt i pågående lek.

Det går inte att komma ifrån att ni som diskuterar här har roller just nu. Tycker jag. ;)

Jo, det var en uppmaning i lektråden att ta allmänna diskussioner här. Jag kan ju inte förbjuda det, men jag håller inte riktigt med helt enkelt. ;)

Jag tycker det vandrar väldigt nära gränsen för att diskutera leken utanför leken, och jag ser stora risker med att folk talar utifrån sin roll/sidtillhörighet, medvetet eller omedvetet... Jag tycker dessutom att rollerna just nu lär diskuteras ganska fokuserat kring den laguppställning som är i nuvarande lek, så jag tycker mycket av diskussionen faktiskt hör hemma i leken.

Jag tycker det blir väldigt konstigt om vi i leken ska disskutera massa roller som inte är med i leken? Det är nog tillräckligt krångligt för de nya deltagarna att få grepp om de roller som är med i leken utan att vi börjar prata om en massa roller som inte är med och hur de roller borde agera vid x och y situationer.

Jag tycker det blir väldigt konstigt om vi i leken ska disskutera massa roller som inte är med i leken? Det är nog tillräckligt krångligt för de nya deltagarna att få grepp om de roller som är med i leken utan att vi börjar prata om en massa roller som inte är med och hur de roller borde agera vid x och y situationer.

Roller som inte är i leken kan jag hålla med om. Men då kanske det kan vänta till mellan lekar istället?

Det är ju svårt att säga säkert... Och tex ängelns roll utifrån nuvarande lek, om man ska skydda sig själv när det inte finns någon spion och onda kan få spioninfo? Det är både allmänt sant och något som jag tycker hör hemma specifikt i pågående lek.

Det går inte att komma ifrån att ni som diskuterar här har roller just nu. Tycker jag. ;)

Det finns ju ingen spion i nuvarande lek så att diskutera hur och om en ängel borde hinta till en spion(vilket var vad som diskuterades) tycker inte jag hör hemma där.

Att jag har en roll i leken betyder ju inte att jag tar med den när jag kliver ur tråden? Jag lämnar den liksom där.

Jag tycker faktiskt att det faktum att folk i lektråden har roller är en starkt vägande orsak till att inte ha disskussionen där. För då skulle vi riskera att folk blandar in taktik och hintar i det plus att folk kan få misstankar/röster mot sig utifrån vad som skrivs i en allmänn disskussion.

Men vi får kanske komma överens om att vi inte är överens.

Fast om man verkligen lämnar leken i leken så kan man ju disskutera allmänt här?

Vad av det som nämnts här tycker du borde tagits i leken?

Roller som inte är i leken kan jag hålla med om. Men då kanske det kan vänta till mellan lekar istället?

Jag tycker ju att allmäna disskussioner ska kunna hållas trots att en lek är igång. Någon kanske funderar på att vara med i nästa lek och har frågor t.ex. Eller kommande LL som vill prata om detaljer till sin lek? Dock kan det ju vara bra att undvika sådant som kan kopplas till nuvarande lek. Just roller som inte är med passar väl utmärkt att disskutera pga det det blir inte ihopblandat? Det är ju roller som är med som bör undvikas snarare anser jag.

Fast om man verkligen lämnar leken i leken så kan man ju disskutera allmänt här?

Vad av det som nämnts här tycker du borde tagits i leken?

Jag tycker hela diskussionen bör tas i leken, med undantag för roller som inte ingår i nuvarande lek. Tex angående ängeln, och varför det inte är aktuellt i nuvarande lek att agera som om det finns en god spion utan istället vara medveten om att det kan komma spioninfo till onda.

Ja, om man verkligen lämnar leken i leken så kan man diskutera här. I teorin... Men jag tycker det blir alldeles för svårt, och väldigt onödigt. Jag har dock inget emot att gå med på att vi bara tycker olika i den frågan! Jag har sagt vad jag tycker om det hela, och jag har ingen auktoritet härute mer än någon annan så jag är nöjd så. :)

Men det blir ju jättesvårt om alla såna diskussioner ska hållas mellan lekar, ibland blir det ju bara nåt dygn emellan. Att diskutera roller i anmälningstråden har ju alltid funkat hittills så länge det inte handlar om den pågående leken, då tas det i lektråden. Det är ju också trevligt om vi som inte är med i pågående lek men faktiskt brukar spela får delta i dessa diskussioner. Och det blir ju dumt om vi går in och skriver i en lek som man inte deltar i.

Jag tycker hela diskussionen bör tas i leken, med undantag för roller som inte ingår i nuvarande lek. Tex angående ängeln, och varför det inte är aktuellt i nuvarande lek att agera som om det finns en god spion utan istället vara medveten om att det kan komma spioninfo till onda.

Men om t.ex. en ny spelare som inte deltar i pågående lek frågar om en viss vanlig roll som även är med i pågående lek, ska då inte deltagare i nuvarande lek få svara? Endast vi som inte deltar? Eller ska ingen svara förrän leken är över? Det funkar ju inte.

Ja, om man verkligen lämnar leken i leken så kan man diskutera här. I teorin... Men jag tycker det blir alldeles för svårt, och väldigt onödigt. Jag har dock inget emot att gå med på att vi bara tycker olika i den frågan! Jag har sagt vad jag tycker om det hela, och jag har ingen auktoritet härute mer än någon annan så jag är nöjd så. :)

Fast vi diskutera ju om en ängel borde hinta till en god spion, finns ingen god spion finns ju ingen anledning att hinta? Alltså har det inget med nuvarande lek att göra.

Men om du tror det stör din lek så kan vi vänta med att prata om det. Anledning till att jag ville flytta disskussionen hit var liksom för att inte störa din lek.

Men om t.ex. en ny spelare som inte deltar i pågående lek frågar om en viss vanlig roll som även är med i pågående lek, ska då inte deltagare i nuvarande lek få svara? Endast vi som inte deltar? Eller ska ingen svara förrän leken är över? Det funkar ju inte.

Nej, det funkar ju inte... Men vad som hänt nu är att en diskussion om roller lyft ur pågående lek och flyttats hit. Vilket jag ser som ett problem. :)

Jag försöker inte diktera vad man får diskutera här och inte, jag bara påpekar att jag tycker det är problematiskt. Jag tycker en stor del av den här diskussionen hör bättre hemma i leken.

Men det blir ju jättesvårt om alla såna diskussioner ska hållas mellan lekar, ibland blir det ju bara nåt dygn emellan. Att diskutera roller i anmälningstråden har ju alltid funkat hittills så länge det inte handlar om den pågående leken, då tas det i lektråden. Det är ju också trevligt om vi som inte är med i pågående lek men faktiskt brukar spela får delta i dessa diskussioner. Och det blir ju dumt om vi går in och skriver i en lek som man inte deltar i.

Min fetning. Där lyfter du ju en viktig poäng också.

Men vi kan ju släppa disskussionen här nu för tillfället kanske, det var för @Monstermom s lek skull som jag ville ha disskussionen här från början. Så vill hon hellre att det diskuteras där kan vi väl göra det om någon har frågor.

Fast vi diskutera ju om en ängel borde hinta till en god spion, finns ingen god spion finns ju ingen anledning att hinta? Alltså har det inget med nuvarande lek att göra.

Men om du tror det stör din lek så kan vi vänta med att prata om det. Anledning till att jag ville flytta disskussionen hit var liksom för att inte störa din lek.

Fast det handlade ju om lämplig strategi just för pågående lek iom det? "Regeln" om att skydda sig själv gäller inte den här gången, eftersom det inte finns någon god spion och dessutom kan onda få info - det är ju strategi för pågående lek, eller hur?

Nåja, agree to disagree var vi väl överens om för ett tag sedan, jag släpper det här nu. :)

Jag som inte deltar i nuvarande lek fattade inte ens att diskussionen kunde handla om den, diskussionen ser väldigt "allmän" ut och jag tolkade det som att den startade med Q4s kommentar från eftersnacket i förra leken.

Jag tycker det är mycket bättre att allmänna diskussioner tas här än att personer som inte deltar går in och skriver i en pågående lek. Det blir rörigt om nåt.

Olika taktiker för vissa roller finns ju oavsett om rollen är med i just den pågående leken eller ej.

Fast det handlade ju om lämplig strategi just för pågående lek iom det? "Regeln" om att skydda sig själv gäller inte den här gången, eftersom det inte finns någon god spion och dessutom kan onda få info - det är ju strategi för pågående lek, eller hur?

Nåja, agree to disagree var vi väl överens om för ett tag sedan, jag släpper det här nu. :)

Nej, det handlade inte om strategi i pågående lek diskussionen uppkom snarare ur förra leken där jag som spion följde siaren och en del hade svårt att "läsa av" att vi hade de rollerna medan andra tyckte det var väldigt tydligt. @quarter4ever hörde till de som inte tyckte det var så självklart och ville gärna ha en disskussion om sådanna saker som var svårt att förstå som ny och nämnde då ungerfär att det hon enda hon förstått var att ängeln skulle skydda sig själv första natten å så började vi disskussionen där.

Om du kopplade det till denna leken förstår jag varför du ville ha diskussionen där.

Nej, det handlade inte om strategi i pågående lek diskussionen uppkom snarare ur förra leken där jag som spion följde siaren och en del hade svårt att "läsa av" att vi hade de rollerna medan andra tyckte det var väldigt tydligt. @quarter4ever hörde till de som inte tyckte det var så självklart och ville gärna ha en disskussion om sådanna saker som var svårt att förstå som ny och nämnde då ungerfär att det hon enda hon förstått var att ängeln skulle skydda sig själv första natten å så började vi disskussionen där.

Om du kopplade det tikl denna leken förstår jag varför du ville ha diskussionen där.

Men det är ju en relevant strategi i nuvarande lek? Och om den diskussionen tas här finns risken att den som har rollen som ängel och/eller får spioninfo om beskydd inte sett den här parallella diskussionen.

En sak som skrivits om ängeln i den här tråden är
"En oskriven regel är att om inga andra omständigheter indikerar på motsatsen så skyddar ängeln sig själv. Här finns det omständigheter som gör att det inte är självklart. Spionrader som kan hamna hos onda är exempel på omständigheter som gör att ängeln kan/bör välja annorlunda."

Oavsett om det funnits allmänna tankar om diverse roller sedan äldre lekar så upplever jag (vilket inte är något facit ;)) att den här diskussionen hör till nuvarande lek - även om den inte avsågs så. Eftersom den tar upp roller och omständigheter (och diskuterar strategi därikring) som är relevanta för pågående lek.

Jag säger inte att det inte ska gå att prata allmänt här ute, men för mig kröp det här som sagt väldigt nära gränsen och jag ser hellre att saker som kan påverka pågående lek tas inne i leken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 154
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 942
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 666
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar