Varulvslekarnas anmälningstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mja. Kan bli spännande från många håll, den här... :cautious: :angel:

Kan ju säga det redan nu också, jag vill se en minskning av hintar/outningar i min lek också. Teorier ska motiveras, och med andra saker än "jag har räknat ut att x har roll y därför är z w". :up:

Det där är väl en sån sak som är på gränsen... Att en siare vill lämna ledtrådar om vilka tankar som faktiskt är sior och vilka som bara är funderingar, så det går att nysta lite vid ett senare frånfälle är nog både vanligt och acceptabelt? Att däremot säga "eftersom jag är s***en trooooooor jag att x är ond :angel:" funkar ju inte. Men allting blir ju en avvägning.
(Vilket är anledningen att jag vill att alla spelare i nästa lek helt skippar alla försök till hintar och outningar, så jag slipper fälla några avgöranden! :angel: :laugh:)

I fallet med "efter jag sovit på saken..." är nog något jag skulle se som acceptabelt om det var den enda hinten som kom från den spelaren (man kan ju faktiskt sova på saker och komma fram till något), men var det ett antal "hint-hint, nudge-nudge" så hade det varit över gränsen. Tror jag. O_o

Liten följdfråga:
Hur ser du på att man säger att man INTE har en roll?
Tex
Jag VET inte någonting, det är inte min roll?

Min tanke om hintar: om jag formulerar mig på ett visst sätt när jag lägger fram något, kan jag tänka mig att någon från lyan skulle kunna formulera sig på samma sätt utan att jag ansåg att hen ljög? Om ja så är det en OK hint, om nej så är den för grov...

Är det ett rimligt rättesnöre?

Jag beskrev hintningsregeln så här i min senaste lek

"Det är inte tillåtet att hinta. Som hint räknas att påstå sig ha en specifik roll(oavsett om det stämmer eller ej) att skriva att du tror någon är ond eller god utan teorier. Grundregeln är att så länge det finns teorier så är det okej(att skriva att någon känns God/ond räknas inte som teori och om man tycker att någon är ond/god för att den spelar som den brukar när den är det vill jag ha konkreta exempel på vad som är likt för att inte räkna det som hint men är du osäker fråga LL innan du skriver. LL bedömer vad som är hintar.( jag kommer sannolikt att granska särskilt sådana fall där ni faktiskt har extra info men tänk på att det räknas som hint oavsett om något stämmer eller ej)"

Har suttit och funderat på det där med hintar, vad som är tillåtet och inte.

Det verkar som om gränsen är ganska flytande?

Liten följdfråga:
Tex

Nu frågade du inte mig men jag svarar endå:p

Jag tycker inte det är okej om det görs uppenbart för att hinta(om du nu inte skulle ha en teori till varför du inte vet något) vilket det verkar som i ditt exempel eftersom du skrev vet med versaler.

Jag beskrev hintningsregeln så här i min senaste lek

"Det är inte tillåtet att hinta. Som hint räknas att påstå sig ha en specifik roll(oavsett om det stämmer eller ej) att skriva att du tror någon är ond eller god utan teorier. Grundregeln är att så länge det finns teorier så är det okej(att skriva att någon känns God/ond räknas inte som teori och om man tycker att någon är ond/god för att den spelar som den brukar när den är det vill jag ha konkreta exempel på vad som är likt för att inte räkna det som hint men är du osäker fråga LL innan du skriver. LL bedömer vad som är hintar.( jag kommer sannolikt att granska särskilt sådana fall där ni faktiskt har extra info men tänk på att det räknas som hint oavsett om något stämmer eller ej)"
Det där lät väldigt tydligt och bra i mina öron. Är ju *piiiip*nervös för att göra bort mig totalt.

Tänk om man sabbar för sitt lag :nailbiting:

Liten följdfråga:
Tex

Det ser jag som OK eftersom jag faktiskt förväntar mig att den som har en inforoll också ska påstå det om pressad... Kanske är dumt tänkt av mig nu när jag sätter ord på det dock.

När jag började spela så var det verkligen så att goda roller var hysch-hysch, man outade inte sig själv eller andra, alls. Därför skulle "nä jag vet ingenting" gott och väl kunna sägas av tex siaren. Nu verkar det tagit lite av en vändning, där man mer eller mindre presenterar sig med business cards direkt nån tittar på en. :laugh:

Jag vet inte riktigt vad man ska göra åt det, annat än driva igenom förbud mot hintning/outning och säga att sånt ska vi låta bli. Jag tror det är väldigt lätt att dras med när man är i leken, så det är bra att det blir en diskussion här när det inte är någon lek pågående...

Lilltess och Matmissbrukaren hade ju något inlägg där de skrev om siare spion och ängel med olika användare till. Är det något man får göra?
Där tycker jag det är bra tveksamt, nu var det ju ganska sent i leken och är det viktigt att få med sig rätt folk så kan det bli nödvändigt.
Det förekom dock redan tidigare i leken.

Kan ulvarna käka en av sina egna bara för att denne är totalt värdelös på Ulvleken? :crazy:

Utröstad av dom goda kan man ju bli (men då är man inte den förste gode att bli utröstad i Ulvlekens historia alla fall :p)

Där tycker jag det är bra tveksamt, nu var det ju ganska sent i leken och är det viktigt att få med sig rätt folk så kan det bli nödvändigt.
Det förekom dock redan tidigare i leken.
Precis.
Jag tycker att det var mer prat om roller i denna lek än i min första, men det kan också ha varit så att jag i den första var så jäkla nervös att jag missade allt och nu när man var ulv så läste man in mer för att man vet vilka som är goda? Den här gången tyckte jag ju att jag såg hintar, vilket jag inte sett i en enda lek tidigare. :p jag kanske har hintat själv utan att vara medveten om det också!
Om LL ser att jag skriver något som räknas åt hinthållet - säger LL det till mig personligen då? :) Det är ju bra att bli uppmärksammad på om man inte fattar det själv.
Och bra att diskussionen kom upp för en del exempel visste jag inte räknades som en hint :)

Fast regelbrott är väl inte OK bara för att det kan göra så man vinner? :D
Är det verboten så är det väl, oavsett hur sent i leken det är?
Nej, du har rätt. Jag tänkte väl mer på hur frustrerad man blir när man är mitt uppe i det och ingen fattar trots att det borde vara uppenbart! :p

Vi kommer ju inte ifrån att det alltid kommer finnas hintar, det är ju faktiskt en del av leken för utan någon typ av hintar så faller det ju platt.

Lilltess och Matmissbrukaren hade ju något inlägg där de skrev om siare spion och ängel med olika användare till. Är det något man får göra?

Det blir lättare att svara på om du tar fram inlägget ifråga.

Är det ordentligt underbyggt med teorier så tycker jag generellt att det är okej.

Om vi ska ta lite exempel så

Inte okej hintar

Jag tror X är siare för hon verkar säker.
Jag tror X är god för hen spelar som i förra leken när hon var god.

Okej
Jag tror X är god för hen spelar som i förra leken när hon var god. Hon la även då sena udda röster vid flera tillfällen precis som hen gjort ii den här leken.
Jag tror X är god för att hon la första rösten på Y som var ond
Jag tror X är spion för att hon har följt Y( siare som åkt ur leken) i två röstningar.

Kan ulvarna käka en av sina egna bara för att denne är totalt värdelös på Ulvleken? :crazy:

Utröstad av dom goda kan man ju bli (men då är man inte den förste gode att bli utröstad i Ulvlekens historia alla fall :p)

Jag vet att det är jättelätt att tro att alla andra är jättebra spelare och själv fattar man ingenting, men riktigt så är det inte. Visst, en del spelare är verkligen väldigt skärpta och fattar vad som pågår, men de flesta är rejält förvirrade och osäkra. Jag har spelat vet-inte-hur-många-lekar nu och jag fattar fortfarande ingenting. Det verkar inte göra så mycket. :laugh:

Och blir du ulv så har du ju lyan att prata med också, jag tror inte någon någonsin käkat en ulv bara för att få tyst på den i leken. :D

Om LL ser att jag skriver något som räknas åt hinthållet - säger LL det till mig personligen då? :) Det är ju bra att bli uppmärksammad på om man inte fattar det själv.

I min lek har jag tänkt varna ganska tidigt i alla fall, i förhoppning att det ska gå att undvika att någon går över gränsen. :up:

Nej, du har rätt. Jag tänkte väl mer på hur frustrerad man blir när man är mitt uppe i det och ingen fattar trots att det borde vara uppenbart! :p

Vi kommer ju inte ifrån att det alltid kommer finnas hintar, det är ju faktiskt en del av leken för utan någon typ av hintar så faller det ju platt.

Ja så är det ju. Men jag tycker hintar ska vara ganska diffusa, som sagt tänker jag mig att lyan skulle kunna skriva samma sak utan att det skulle vara fel. Då finns ändå en osäkerhet kvar, kan jag lita på den här spelaren, tolkar jag det här möjligen-kanske-lite-hintande-uttalandet fel eller är det något särskilt menat med det - eller är det en rökridå från en ulv som leder mig snett? Typ. :p

Jag tror X är spion för att hon har följt Y( siare som åkt ur leken) i två röstningar.

Fast det är väl en roll-outning? Är det OK? :confused:

Det blir lättare att svara på om du tar fram inlägget ifråga.

Är det ordentligt underbyggt med teorier så tycker jag generellt att det är okej.

Om vi ska ta lite exempel så

Inte okej hintar

Jag tror X är siare för hon verkar säker.
Jag tror X är god för hen spelar som i förra leken när hon var god.

Okej
Jag tror X är god för hen spelar som i förra leken när hon var god. Hon la även då sena udda röster vid flera tillfällen precis som hen gjort ii den här leken.
Jag tror X är god för att hon la första rösten på Y som var ond
Mitt pussel såg/ser ut såhär:

Q4-siare för att efter första DL var jag den enda som hon höll som god! Sedan kändes det som att hon visste att koppen var ond och gick riktigt hårt åt. Sedan var det någon mer jah tänkte på, kan tyvärr knte gå tillbaka och kolla nu.

GA - spion , för att jag tror att hon fick reda på att Habina eller MM var ängel för att de var helt godförklarade av henne.

Habina/MM - Ängel samma som ovan

Artline och majola - kvarvarande roller utan extra info.

Asko ulv. Något stämmer dock inte, jag vet inte var och vem det felar på!

Och sen svarade MM:
Jag tror inte Q4 är siare.

Och då funderade jag om man fick skriva så pass tydligt, men det kanske man får för att Lilltess har lite teori till?

Får får de väl (tror jag) men då våre det mer taktiskt att rösta ut dig om de ville bli av med dig. Men det är ingen som kommer tycka att du är dålig :) Det är svårt. Alla gör så gott de kan.

Och blir du ulv så har du ju lyan att prata med också, jag tror inte någon någonsin käkat en ulv bara för att få tyst på den i leken. :D

I min lek har jag tänkt varna ganska tidigt i alla fall, i förhoppning att det ska gå att undvika att någon går över gränsen. :up:
Nån gång skall väl vara den första :angel:

:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 121
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 730
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 464
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 653
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar