Men varför måste allt vara så galet puttinuttigt nuförtiden?! Att domarna ska behöva "hitta på" nåt positivt för att inte anses elaka är väl helt sjukt?
Tycker de ska tänka lite mer så när det är små barn som tävlar möjligtvis, vilket de gör. Men när vuxna människor som själva bestämmer vilken klass de ska rida behöver få lite snälla kommentarer oavsett hur det sett ut har man gett sig in i fel sport, bedömningssporter öht.
När domare kommenterar, tänker jag att jag vill veta varför jag inte får en 10:a. Vad saknas? Det som inte kommenteras alls i bedömningspunkten får man anse vara åtminstone godkänt, även om det inte skrivs ut.
Konstruktiva lösningar och tips på vägen är tränarnas uppgift. Tyvärr är det alldeles för många som inte har någon tillräckligt bra tränare, någon man passar ihop med, eller ingen tränare alls. Hur kan det bli domarnas fel?
Och självklart kan (de flesta iaf) domarna och otaliga andra se på ett par sekunder om ekipaget har en bra grund men en dålig dag, eller om hästen brukar gå, ungefär, lika dåligt på hemmaplan.