Vårterminens tävlingar

Så nu har jag provat en svårare klass, med mer rörelser och moment och "svårare" då enligt skalan och hör och häpna, lyckades jag inte kamma hem nära 70%. Då har jag legat på runt 55-59 % i dom lättare klasserna och känt mig ganska frustrerad. Inte pga bedömningen, den håller jag helt med om, utan pga problemet jag har som gör det svårt för mig att förbättra ridningen i dom klasserna.

Det blir ju oerhört svårt att veta vad du menar med svårare klass då du inte skriver vilken klass det gäller.

Och sen kan vem som helst påstå vad som helst, inte ens alla som får låga % håller sig till sanningen har det visat sig.

Nej. MsvC räknas som Msvklass och är kvalklass till vidare Msv program. Klargjordes efter brevsvar från Ridsportsförbundet.

Fast det klargjordes väl inte alls vad jag minns att du skrev? Du fick väl ett goddag yxskaft svar på det? Det hamnar ju fortfarande under Lätt klass på blup.

Det hänger väldigt mycket ihop med debatten som pågått länge allmänt . Många elever har tränare som inte riktigt förmår utifrån egen kunskap och insikt att utifrån elev se till just den enskilda elevens behov av lämpligaste häst typ för att kunna nå mål och ha glädje av den .

Många debatter har handlat om
Just tränarnas roll och ansvar att ärligt utifrån kunskap och utifrån elevens läge, inte rekommendera Ferrari hästar att köpa när ryttarna hade fått ett så mycket bättre material med en Volvo x 2014+ modell ;) typ ;)

Det där beror ju också på att ganska många tränare levererar det eleven blir nöjd av på lättast sätt. Dvs man säger inte sanningen även om man förstår att något är fel. Det gäller både att man bör byta hovis, byta sadel/bett, att hästen är för svår, att man inte är redo för klasser etc. Det blir för obekvämt.
Jag kan räkna upp fler såna tränare än jag har fingrar.

Det blir problem för domare när såna kommer och tävlar och får kassa %. För sen kommer de eller tränaren på någon ursäkt för %.
Givetvis skiter det sig ibland med vissa hästar i tävlingssammanhang eller för vissa ryttare. Men går det inte hemma på träning.. Ja..
Och då blir domaren en idiot alt så får hästen skit för det.

Lever väl kvar i det gamla när det hetta LA:5 och LA: 6.:laugh:

Är väl egentligen bra att det bytte namn till MsvC klass eftersom just dom är kvalklasser till MsvB klass, fast jag håller med Bo Tibblin om att det är vansinnigt att MsvC klass är kval till alla MsvB klasser eftersom det inte ingår byten! Han menar på att MsvC klass skulle ju vara kval till MsvB2 och sedan skulle godkända kval i MsvB2 behövas till B3-B5

Nästa år skulle väl enbart MsvB5 bli kvalklass till MsvA om jag fattat det rätt vilket jag personligen tycker är väldigt bra!

Fast det klargjordes väl inte alls vad jag minns att du skrev? Du fick väl ett goddag yxskaft svar på det? Det hamnar ju fortfarande under Lätt klass på blup.

Jag kan inte tolka svaret annat än att MsvC hör till Msv klasserna.
Annars hade dom börjat med Lätt, eller hur ;-)
Att blup registrerar annat vet jag ej.

Själv har jag tex ryggproblem, pga en ryggskada, och har svårt att sitta ner i arbetstraven. Framför allt i dom lättaste klasserna då det är mycket transportsträckor och stora volter och lite som händer i största allmänhet. Då blir jag alldeles stel och hästen anpassar sig till det, vilket drar ner på %.

Så du menar att din ryggskada är av sådan art att du får problem i LC´s transportsträckor men klarar dig bättre i klasser högre upp på skalan, då med mindre volter i trav och i det mellangångarter , ev skolor?, finns ingen rimlighet i det , och under förutsättning att hästen regelbundet går på 55- 59 % i de lättare klasserna( vilka det nu är), finns heller ingen möjlighet att helt plötsligt slå till med nära 70 % i en svårare klass.( vad nu svårare är förstås men du skriver verkligen svårare)

Såhär är det: Om du "bara" får 55 i LC pga travprogrammets spändhet pga din ryggproblematik, så kommer du inte där få så mkt mer i en högre klass( under förutsättning att 55 % nivån är regelbunden-alltså ingen enstaka start, och under förutsättning att det hänger ihop tidsmässigt ( alltså , det går inte riktigt jämföra om man inte tävlat på ett år sen 55 %: arna och tränat o utvecklats bra under tiden).
Högre upp i klasserna är det så mkt mellangångarter som inte under några förutsättningar är lättare o rida med en kass rygg än transportsträckor i trav -LC, tro mig , jag vet.

Och även om du menar dig klara dig bättre i högre klasser pga att det är mindre trav så räcker inte det för att i slutändan få nära 70 %, travarbetets mindre bra kvalite slår igenom på allmänna intryck, ryttaren, vägarna osv- så det låter orimligt- faktiskt.

Isf skulle du ha en häst som med bättre travarbete och bättre ryttarrygg skulle ligga på 75 % i de svårare klasserna och då ligger man inte på 55 i LC.

MsvC hamnar under msv i Blup. :) Heddans resultat är två i msvC o resten i msvB
https://www.blup.se/sv-SE/horses/171160-hedwig-20-s

Det var väl för att man nu börjar kalla gammal la-klass för medelsvår på alla vis och resultaten reggades som msv-resultat som det blev lite ramaskri då det ändrades.
Då skulle ju alla rida msv c för att ha ridit msv.

Många gamla stofiler och så såna låsta människor som jag blev ju lite störda över namnbytet.
För mig är msv innehållande byten i språnget. Det är just vad som gör skillnaden, den svårighetshöjningen.
Men reglerna säger ju annat.

Jag kan inte tolka svaret annat än att MsvC hör till Msv klasserna.
Annars hade dom börjat med Lätt, eller hur ;-)
Att blup registrerar annat vet jag ej.

Ja det hör till MsvC klass precis som det står. Men din sista mening? Du skrev ju i den andra tråden som jag länkade till att dina MsvC resultat hamnade i lätt klass stapeln?

Det var väl för att man nu börjar kalla gammal la-klass för medelsvår på alla vis och resultaten reggades som msv-resultat som det blev lite ramaskri då det ändrades.

Många gamla stofiler och så såna låsta människor som jag blev ju lite störda över namnbytet.
För mig är msv innehållande byten i språnget. Det är just vad som gör skillnaden, den svårighetshöjningen.

Fast nä dom reggas normalt inte i Msv stapeln. Dom reggas i Lätt klass stapeln .. förutom på Hedwig. andra jag vet inklusive mig själv har det reggats i lätt klass stapeln. Så jag vet inte varför det ibland läggs i lätt klass stapeln och ibland i Msv stapeln? Det är verkligen konstigt. Har ju ganska stor betydelse om man har ett sto faktiskt. Annars inte.

Ja det hör till MsvC klass precis som det står. Men din sista mening? Du skrev ju i den andra tråden som jag länkade till att dina MsvC resultat hamnade i lätt klass stapeln?

Sorry Fio, jag var för kort i mitt svar.
Menade att jag inte vet varför blup registrerar MsvC i lätt klass.
Jag har flertal placeringar i MsvC och de ligger i lätt klass, tråkigt tycker jag.

Fast nä dom reggas normalt inte i Msv stapeln. Dom reggas i Lätt klass stapeln .. förutom på Hedwig. andra jag vet inklusive mig själv har det reggats i lätt klass stapeln. Så jag vet inte varför det ibland läggs i lätt klass stapeln och ibland i Msv stapeln? Det är verkligen konstigt. Har ju ganska stor betydelse om man har ett sto faktiskt. Annars inte.

Jaha, det var konstigt. Jag vet iaf fler än Heddan som det registrerats i msv-stapeln. Antog att det gällde samma för alla..

Ska det reggas som lättklass fattar jag ännu mindre varför man bygge namn.

Ja och Msv spänner ju ända till MsvA, hör ju aldrig någon som rider det säga enbart Msv! Msv A hamnar oxå i msv stapeln och de klasserna är ju inte på samma karta!

Mina resultat från msvC är från 2010 vilket gör det ännu lustigare. Då hade d precis gjort om LA5 till msvC2 medan LA6 fortfarande var LA. Den klassen bytte inte namn till msvC1 förrän nått år senare.

Det blir ju oerhört svårt att veta vad du menar med svårare klass då du inte skriver vilken klass det gäller.

Och sen kan vem som helst påstå vad som helst, inte ens alla som får låga % håller sig till sanningen har det visat sig.
Svårare än det jag ridit innan. Det var väl det det handlade om, att man inte bör gå vidare i någon klass om man inte fått godkänt i klasserna innan. Ända upp till MSVC är dom ju relativt "lätta", dvs det ingår inte just något särskilt svårt, inte något som en väl grundutbildad häst inte "klarar" av, inte något det skulle vara synd om hästen för att man "provar" sig fram på för att hitta sin "nivå" helt enkelt. Sen finns det en massa "minder" bra ridning generellt, hästar som "slår" med huvudet och försöker "bryta" sig loss, hästar som viftar irriterat på svansen, hackande sporrar, hästar som flyter runt och knappt kan hålla sig raka på raka spår, nosen lååångt bakom lodplan, och nacken en bra bit nedanför manken, osv. Dessa bör enligt mig gå hem och träna mer på grunder, rent generellt, oavsett vilken klass dom rider. Men det är dom förmodligen medvetna om också. Liksom jag är medveten om mitt sitsproblem, och som jag försökt träna bort men som inte funkar då ryggen säger stopp. Då jag inte har dom andra grundproblemenen utan en lydig och följsam och lyhörd häst som bara behöver en balanserad ryttare för att prestera bättre, ja då blir det "lättare" ju svårare klassen är, eftersom hästens form anpassas till svårighetsgraden och blir därmed lättare att "sitta" med i, tom mellantraven klarar jag att få godkänt på, just för att hästen är i god form innan (och jag är inte spänd och har ont) och hästen faller inte isär lika mycket. Pratar fortfarande om Lätta klasser upp till MSVC då för att förtydliga.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar