Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så nu har jag provat en svårare klass, med mer rörelser och moment och "svårare" då enligt skalan och hör och häpna, lyckades jag inte kamma hem nära 70%. Då har jag legat på runt 55-59 % i dom lättare klasserna och känt mig ganska frustrerad. Inte pga bedömningen, den håller jag helt med om, utan pga problemet jag har som gör det svårt för mig att förbättra ridningen i dom klasserna.
Nej. MsvC räknas som Msvklass och är kvalklass till vidare Msv program. Klargjordes efter brevsvar från Ridsportsförbundet.
Det hänger väldigt mycket ihop med debatten som pågått länge allmänt . Många elever har tränare som inte riktigt förmår utifrån egen kunskap och insikt att utifrån elev se till just den enskilda elevens behov av lämpligaste häst typ för att kunna nå mål och ha glädje av den .
Många debatter har handlat om
Just tränarnas roll och ansvar att ärligt utifrån kunskap och utifrån elevens läge, inte rekommendera Ferrari hästar att köpa när ryttarna hade fått ett så mycket bättre material med en Volvo x 2014+ modell typ
Lever väl kvar i det gamla när det hetta LA:5 och LA: 6.
Letade upp tråden, fick du något mer svar än detta @DressyrMupp om att MsvC hamnar i lättklass stapeln? Eller du kanske inte frågade vidare?
blup och tdb kopplingen
Fast det klargjordes väl inte alls vad jag minns att du skrev? Du fick väl ett goddag yxskaft svar på det? Det hamnar ju fortfarande under Lätt klass på blup.
Själv har jag tex ryggproblem, pga en ryggskada, och har svårt att sitta ner i arbetstraven. Framför allt i dom lättaste klasserna då det är mycket transportsträckor och stora volter och lite som händer i största allmänhet. Då blir jag alldeles stel och hästen anpassar sig till det, vilket drar ner på %.
Fast det klargjordes väl inte alls vad jag minns att du skrev? Du fick väl ett goddag yxskaft svar på det? Det hamnar ju fortfarande under Lätt klass på blup.
MsvC hamnar under msv i Blup. Heddans resultat är två i msvC o resten i msvB
https://www.blup.se/sv-SE/horses/171160-hedwig-20-s
MsvC hamnar under msv i Blup. Heddans resultat är två i msvC o resten i msvB
https://www.blup.se/sv-SE/horses/171160-hedwig-20-s
Jag kan inte tolka svaret annat än att MsvC hör till Msv klasserna.
Annars hade dom börjat med Lätt, eller hur ;-)
Att blup registrerar annat vet jag ej.
Det var väl för att man nu börjar kalla gammal la-klass för medelsvår på alla vis och resultaten reggades som msv-resultat som det blev lite ramaskri då det ändrades.
Då skulle ju alla rida msv c för att ha ridit msv.
Många gamla stofiler och så såna låsta människor som jag blev ju lite störda över namnbytet.
För mig är msv innehållande byten i språnget. Det är just vad som gör skillnaden, den svårighetshöjningen.
Men reglerna säger ju annat.
Ja det hör till MsvC klass precis som det står. Men din sista mening? Du skrev ju i den andra tråden som jag länkade till att dina MsvC resultat hamnade i lätt klass stapeln?
Fast nä dom reggas normalt inte i Msv stapeln. Dom reggas i Lätt klass stapeln .. förutom på Hedwig. andra jag vet inklusive mig själv har det reggats i lätt klass stapeln. Så jag vet inte varför det ibland läggs i lätt klass stapeln och ibland i Msv stapeln? Det är verkligen konstigt. Har ju ganska stor betydelse om man har ett sto faktiskt. Annars inte.
Det var väl för att man nu börjar kalla gammal la-klass för medelsvår på alla vis och resultaten reggades som msv-resultat som det blev lite ramaskri då det ändrades.
Då skulle ju alla rida msv c för att ha ridit msv.
Många gamla stofiler och så såna låsta människor som jag blev ju lite störda över namnbytet.
För mig är msv innehållande byten i språnget. Det är just vad som gör skillnaden, den svårighetshöjningen.
Men reglerna säger ju annat.
Svårare än det jag ridit innan. Det var väl det det handlade om, att man inte bör gå vidare i någon klass om man inte fått godkänt i klasserna innan. Ända upp till MSVC är dom ju relativt "lätta", dvs det ingår inte just något särskilt svårt, inte något som en väl grundutbildad häst inte "klarar" av, inte något det skulle vara synd om hästen för att man "provar" sig fram på för att hitta sin "nivå" helt enkelt. Sen finns det en massa "minder" bra ridning generellt, hästar som "slår" med huvudet och försöker "bryta" sig loss, hästar som viftar irriterat på svansen, hackande sporrar, hästar som flyter runt och knappt kan hålla sig raka på raka spår, nosen lååångt bakom lodplan, och nacken en bra bit nedanför manken, osv. Dessa bör enligt mig gå hem och träna mer på grunder, rent generellt, oavsett vilken klass dom rider. Men det är dom förmodligen medvetna om också. Liksom jag är medveten om mitt sitsproblem, och som jag försökt träna bort men som inte funkar då ryggen säger stopp. Då jag inte har dom andra grundproblemenen utan en lydig och följsam och lyhörd häst som bara behöver en balanserad ryttare för att prestera bättre, ja då blir det "lättare" ju svårare klassen är, eftersom hästens form anpassas till svårighetsgraden och blir därmed lättare att "sitta" med i, tom mellantraven klarar jag att få godkänt på, just för att hästen är i god form innan (och jag är inte spänd och har ont) och hästen faller inte isär lika mycket. Pratar fortfarande om Lätta klasser upp till MSVC då för att förtydliga.Det blir ju oerhört svårt att veta vad du menar med svårare klass då du inte skriver vilken klass det gäller.
Och sen kan vem som helst påstå vad som helst, inte ens alla som får låga % håller sig till sanningen har det visat sig.