Som jag skrev i det andra inlägget, jag pratar om lätta klasser upp till MSVC. Därefter kommer ju svårare moment/rörelser in, som kanske inte enbart påverkas av ryggproblem i travarbetet. Där är jag inte heller redo för alla moment även om jag inte hade haft ont i ryggen. Så jag förstår hur du tänker, men jag pratar om dom lätta klasserna och inget annat.Så du menar att din ryggskada är av sådan art att du får problem i LC´s transportsträckor men klarar dig bättre i klasser högre upp på skalan, då med mindre volter i trav och i det mellangångarter , ev skolor?, finns ingen rimlighet i det , och under förutsättning att hästen regelbundet går på 55- 59 % i de lättare klasserna( vilka det nu är), finns heller ingen möjlighet att helt plötsligt slå till med nära 70 % i en svårare klass.( vad nu svårare är förstås men du skriver verkligen svårare)
Såhär är det: Om du "bara" får 55 i LC pga travprogrammets spändhet pga din ryggproblematik, så kommer du inte där få så mkt mer i en högre klass( under förutsättning att 55 % nivån är regelbunden-alltså ingen enstaka start, och under förutsättning att det hänger ihop tidsmässigt ( alltså , det går inte riktigt jämföra om man inte tävlat på ett år sen 55 %: arna och tränat o utvecklats bra under tiden).
Högre upp i klasserna är det så mkt mellangångarter som inte under några förutsättningar är lättare o rida med en kass rygg än transportsträckor i trav -LC, tro mig , jag vet.
Och även om du menar dig klara dig bättre i högre klasser pga att det är mindre trav så räcker inte det för att i slutändan få nära 70 %, travarbetets mindre bra kvalite slår igenom på allmänna intryck, ryttaren, vägarna osv- så det låter orimligt- faktiskt.
Isf skulle du ha en häst som med bättre travarbete och bättre ryttarrygg skulle ligga på 75 % i de svårare klasserna och då ligger man inte på 55 i LC.
Sen är det så att jag startade min allra första dressyrtävling någonsin för ganska så precis ett år sen, så det har inte funnits så mycket tid för att utvecklas på det viset.