Vårterminens tävlingar

Så du menar att din ryggskada är av sådan art att du får problem i LC´s transportsträckor men klarar dig bättre i klasser högre upp på skalan, då med mindre volter i trav och i det mellangångarter , ev skolor?, finns ingen rimlighet i det , och under förutsättning att hästen regelbundet går på 55- 59 % i de lättare klasserna( vilka det nu är), finns heller ingen möjlighet att helt plötsligt slå till med nära 70 % i en svårare klass.( vad nu svårare är förstås men du skriver verkligen svårare)

Såhär är det: Om du "bara" får 55 i LC pga travprogrammets spändhet pga din ryggproblematik, så kommer du inte där få så mkt mer i en högre klass( under förutsättning att 55 % nivån är regelbunden-alltså ingen enstaka start, och under förutsättning att det hänger ihop tidsmässigt ( alltså , det går inte riktigt jämföra om man inte tävlat på ett år sen 55 %: arna och tränat o utvecklats bra under tiden).
Högre upp i klasserna är det så mkt mellangångarter som inte under några förutsättningar är lättare o rida med en kass rygg än transportsträckor i trav -LC, tro mig , jag vet.

Och även om du menar dig klara dig bättre i högre klasser pga att det är mindre trav så räcker inte det för att i slutändan få nära 70 %, travarbetets mindre bra kvalite slår igenom på allmänna intryck, ryttaren, vägarna osv- så det låter orimligt- faktiskt.

Isf skulle du ha en häst som med bättre travarbete och bättre ryttarrygg skulle ligga på 75 % i de svårare klasserna och då ligger man inte på 55 i LC.
Som jag skrev i det andra inlägget, jag pratar om lätta klasser upp till MSVC. Därefter kommer ju svårare moment/rörelser in, som kanske inte enbart påverkas av ryggproblem i travarbetet. Där är jag inte heller redo för alla moment även om jag inte hade haft ont i ryggen. Så jag förstår hur du tänker, men jag pratar om dom lätta klasserna och inget annat.

Sen är det så att jag startade min allra första dressyrtävling någonsin för ganska så precis ett år sen, så det har inte funnits så mycket tid för att utvecklas på det viset.

Så nu har jag provat en svårare klass, med mer rörelser och moment och "svårare" då enligt skalan och hör och häpna, lyckades jag inte kamma hem nära 70%. Då har jag legat på runt 55-59 % i dom lättare klasserna och känt mig ganska frustrerad. Inte pga bedömningen, den håller jag helt med om, utan pga problemet jag har som gör det svårt för mig att förbättra ridningen i dom klasserna.

Är det klubbnivå du tävlat på? Eller tävlar du i annat distrikt? För du bor väl fortfarande i Dalarna?

:p nej nu vet jag inte om det är dags att ge upp, jag slängde upp medryttaren som enligt min mening rider mycket bättre än mig och hon red LC:1 & LB:1 på tävling i lördags. (hon har ridit LB:1 hemma på programridning och fått 67%) Vi blev båda lite förvånade när hon fick 57% i LC:1 an (mycket att hästen gick i för öppen form och några galoppinslag som tyvärr drog ner) och sen fick hon 58% i LB:1 an.. vi hade båda gissat på minst över 60%, jag tyckte att det såg ungefär likadant ut som på den programridningen. vi har tydligen ingen känsla för dettta :p

Svårare än det jag ridit innan. Det var väl det det handlade om, att man inte bör gå vidare i någon klass om man inte fått godkänt i klasserna innan. Ända upp till MSVC är dom ju relativt "lätta", dvs det ingår inte just något särskilt svårt, inte något som en väl grundutbildad häst inte "klarar" av, inte något det skulle vara synd om hästen för att man "provar" sig fram på för att hitta sin "nivå" helt enkelt.

Tävlingsprogrammen är utformade så att det inte går att ta genvägar, rider man på 55 % i LC under en längre period så är det osannolikt att den ryttarens nivå egentligen är MSV C under samma period, och att den där vips ligger nära 70 %.
Helt osannolikt faktiskt.

Och till skillnad från dig så tycker jag faktiskt att MSV C är ganska svårt. Jag tycker att de som rider jämna ritter på den nivån är duktiga oavsett om hästen kvalitee gör att poängen inte blir nära 70, utan lägre och mot kvalgräns.

Håller med Ginnies om att MsvC-programmen inte är så plättlätta. Det är dessutom mycket koefficienter och med en miss eller två i de momenten sänks procenten ganska ordentligt. MsvB2 är på många sätt ettt lättare program faktiskt.

Håller med Ginnies om att MsvC-programmen inte är så plättlätta. Det är dessutom mycket koefficienter och med en miss eller två i de momenten sänks procenten ganska ordentligt. MsvB2 är på många sätt ettt lättare program faktiskt.

Håller helt med, finns linjer i MSV C som är svårare än MSV B, men det är väl bra med ett snällt program första gången det blir byten på tävling.

Apropå lättare klass :p så passade jag på att efteranmäla mig och Ådi till en Int.I efter ett par Int.II starter där vi inte fått till det riktigt, framförallt med piaff och passage som är vår svagaste punkt.

En lite mesig ritt men helt klart mycket bättre känsla! Älskar min gamle kämpe!:love:
Vi fick med oss en grön rosett hem på våra 65,9%

Tävlingsprogrammen är utformade så att det inte går att ta genvägar, rider man på 55 % i LC under en längre period så är det osannolikt att den ryttarens nivå egentligen är MSV C under samma period, och att den där vips ligger nära 70 %.
Helt osannolikt faktiskt.

Och till skillnad från dig så tycker jag faktiskt att MSV C är ganska svårt. Jag tycker att de som rider jämna ritter på den nivån är duktiga oavsett om hästen kvalitee gör att poängen inte blir nära 70, utan lägre och mot kvalgräns.
Allting är relativt, det beror på vilket problemet är, nedsittning med skadad rygg påverkar balansen mer än man tror. I synnerhet om man har en lyhörd och känslig häst som verkligen försöker anpassa sig till ryttaren i alla avseenden. Det finns ju en anledning till varför mer "samlade" gångarter blir bekvämare att sitta med i. Det gör det lättare för både häst och ryttare att utföra momenten. Det förutsätter förstås att man har förberett sig för just dom momenten. Har inte skrivit eller menat någonstans att just 70% skulle vara optimalt, jag skulle vara precis lika nöjd med strax över 60% också. Poängen är att man inte generellt kan påstå att något är lika svårt (eller lätt) för alla, vi har olika förutsättningar och problem och därmed olika svårt eller lätt för olika saker. Ibland kan det som anses lätt vara väldigt svårt ...

Är det klubbnivå du tävlat på? Eller tävlar du i annat distrikt? För du bor väl fortfarande i Dalarna?
Både och. Nu senast Dressyrskolan-programridning på nätet. Något jag varmt kan rekommendera för den som vill prova på en högre klass utan att behöva ge sig ut och tävla med allt vad det innebär.

Poängen är att man inte generellt kan påstå att något är lika svårt (eller lätt) för alla, vi har olika förutsättningar och problem och därmed olika svårt eller lätt för olika saker. Ibland kan det som anses lätt vara väldigt svårt ...

Jo, rider du runt 55 % regelbundet i LC och är på den nivån så finns ingen möjlighet att rida under samma tidsperiod i MSV C nära 70 %, och det är du som sagt nära 70, inte jag som anser det optimalt.

Både och. Nu senast Dressyrskolan-programridning på nätet. Något jag varmt kan rekommendera för den som vill prova på en högre klass utan att behöva ge sig ut och tävla med allt vad det innebär.

Jag tycker du ska var lite försiktig med att vara så tvärsäker som du är vad gäller tävling för du har ju faktiskt egentligen inte "tävlat" själv ännu, det kommer du säker och göra men att uttala sig så som du gör då kanske inte har riktigt med verkligheten att göra.
Hur det än är så är inte programridning riktigt samma sak.

Och jag är övertygad att väldigt många kan rida MSV C här inne på runt 70% genom att filma en ritt hemma i lugn och ro utan tävlingssammanhang, finns ju massor av parametrar som då blir till ens fördel.
Ge dig ut på en riktig tävling så får du se vad dina poäng blir .

Precis som ginnies skriver så är det något helt annat att tävla mot att rida hemma i lugn och ro.

Jag håller med andra här om att det är tämligen osannolikt att man helt plötsligt skulle få ca 70% i Msv C när man tidigare inte ens uppnått 60% i LC. Det känns som att du underskattar kraven i Msv C. Jag är också skeptisk till att en kravlig kropp inte skulle palla med LC/LB men helt plötsligt funka bra i MsvC. Om man nu inte tror att samling är detsamma som att rida långsamt.
Jag upplever faktiskt inte att den egna kroppen belastas mindre när högre krav ställs på hästen, det blir tvärtom "ännu mer häst" att sitta på då.

Allting är relativt, det beror på vilket problemet är, nedsittning med skadad rygg påverkar balansen mer än man tror. I synnerhet om man har en lyhörd och känslig häst som verkligen försöker anpassa sig till ryttaren i alla avseenden. Det finns ju en anledning till varför mer "samlade" gångarter blir bekvämare att sitta med i. Det gör det lättare för både häst och ryttare att utföra momenten. Det förutsätter förstås att man har förberett sig för just dom momenten. Har inte skrivit eller menat någonstans att just 70% skulle vara optimalt, jag skulle vara precis lika nöjd med strax över 60% också. Poängen är att man inte generellt kan påstå att något är lika svårt (eller lätt) för alla, vi har olika förutsättningar och problem och därmed olika svårt eller lätt för olika saker. Ibland kan det som anses lätt vara väldigt svårt ...
Jag är ganska säker eftersom jag ridit även dom lättare programen på samma sätt och med ganska likvärdiga resultat. Grejen är att just mitt fall så är tävlingssituationen, med avseende på kvaliteten inget som påverkar nämnbart, vi är ganska vana vid att vara ute på "galej" och hästkraken är inte särskilt brydd eller stressad/pressad pga tävlingssituationen i sig, det blir inte mycket skillnad mot hemma. Kanske då möjligheten att "göra om" ifall det skiter sig kan påverka, men ryggproblemet kvarstår även på hemmaplan och blir bara sämre ju mer jag "gör om".

Anledningen till att jag tycker programridningen på nätet är bra är att jag slipper "klä upp mig" och jag slipper anmälandet och åkandet och tiden det tar, i synnerhet på våren då jobbet tar mesta av min tid, då har jag inte tid att åka och tävla alls.

. Grejen är att just mitt fall så är tävlingssituationen, med avseende på kvaliteten inget som påverkar nämnbart, vi är ganska vana vid att vara ute på "galej" och hästkraken är inte särskilt brydd eller stressad/pressad pga tävlingssituationen i sig, det blir inte mycket skillnad mot hemma.

Men det är ju inte bara att hästen blir stressad/ pressad , du slipper rida fram bland andra ekipage som stör din väg, du slipper planera tiden till din start, du slipper "sluta rida" och byta bana, du behöver inte starta alls om hästen inte känns klar utan kan fixa lite till,och är den klar tidigare så behöver du inte vänta på din tur. Känns inte hästen på topp kan du filma en annan dag, skjuta på det en gång till.

Så kom inte o säg att det inte blir så mycket skillnad mot hemma, hemma är alltid hemma.

Hur som helst, det är inte att tävla att skicka in en film till ett företag som hyrt in några domare. Inget i daxläget ridsportförbundet står bakom.

Då skulle jag tävla när min tränare filmar mig när jag någon gång rider ett program.?? Nää.

Du kan väl lägga ut ditt protokoll, klippa bort ditt namn och hästens namn?, jag skulle gärna vilja se poängen i MSV C hur de är satta och veta att hästen annars fått 55-59 % i LC. Ja menar mot 70 % är inte helt enkelt att få och med din tidigare beskrivning av din hästs kortkorta trav låter det omöjligt.

Fast jag ser gärna en film istället, nu när det ändå finns en! Håller med om att det känns osannolikt att få 70% i Msvc om man rider på 55% i Lc.

Men det är ju inte bara att hästen blir stressad/ pressad , du slipper rida fram bland andra ekipage som stör din väg, du slipper planera tiden till din start, du slipper "sluta rida" och byta bana, du behöver inte starta alls om hästen inte känns klar utan kan fixa lite till,och är den klar tidigare så behöver du inte vänta på din tur. Känns inte hästen på topp kan du filma en annan dag, skjuta på det en gång till.

Så kom inte o säg att det inte blir så mycket skillnad mot hemma, hemma är alltid hemma.

Hur som helst, det är inte att tävla att skicka in en film till ett företag som hyrt in några domare. Inget i daxläget ridsportförbundet står bakom.

Då skulle jag tävla när min tränare filmar mig när jag någon gång rider ett program.?? Nää.

Du kan väl lägga ut ditt protokoll, klippa bort ditt namn och hästens namn?, jag skulle gärna vilja se poängen i MSV C hur de är satta och veta att hästen annars fått 55-59 % i LC. Ja menar mot 70 % är inte helt enkelt att få och med din tidigare beskrivning av din hästs kortkorta trav låter det omöjligt.
ha ha, du är ju sanslös. Jag säger inte att det inte är skillnad, jag säger bara att det inte påverkar min ridning nämnvärt. Programridning är programridning, bedömningen och poängsättningen ska ju vara densamma oavsett, en 6:a är en 6:a och 7:a en 7:a, osv.

Säger du nu alltså det ÄR skillnad i beömningen och att domarna dömer orättvist när det är på nätet? I synnerhet när det går bra och poängen blir lite för hög mot vad du anser möjligt? Men inte på "tävling", i synnerhet inte om det går dåigt, då är det och kan inte vara orättvist inte, då är det bara ryttaren som "klagar" och "gnäller" och inte vill ta till sig konstruktiv kritikt? Snacka om att falla på eget grepp... Sen får väl domarna betalt på tävling också. Är dom "inhyrda" och inte trovärdiga då också? Domarna på dressyrskolan dömer ju på "riktiga" tävlingar också...så låååågt av dig...

Så här står det om domarna på dressyrskolans hemsida "

Alla domare som dömer på Dressyrskolan har genomgått Svenska Ridsportförbundets (SvRF) domarutbildning och verkar kontinuerligt som domare i konventionella tävlingssammanhang."

Min tränare brukar säga att ska man rida på 70% på tävling behöver man kunna rida på 140% hemma. :angel: Att rida igenom program hemma är så otroligt mycket lättare, går inte att jämföra med när det kommer till skarpt läge. Tror jag har en ritt i år där hon kändes som hemma i princip men det blev ändå bara 66 % Man får alltid med lite extra spänning o även om min häst är cool så tappar hon lite ridbarhet på tävling om man jämför hur hon är hemma. De är ju inga maskiner så självklart påverkas de också. Film på det bästa vi presterat i år på tävling..;)
(lite takfilmning också)

ha ha, du är ju sanslös. Jag säger inte att det inte är skillnad, jag säger bara att det inte påverkar min ridning nämnvärt. Programridning är programridning, bedömningen och poängsättningen ska ju vara densamma oavsett, en 6:a är en 6:a och 7:a en 7:a, osv.

Säger du nu alltså det ÄR skillnad i beömningen och att domarna dömer orättvist när det är på nätet? I synnerhet när det går bra och poängen blir lite för hög mot vad du anser möjligt? Men inte på "tävling", i synnerhet inte om det går dåigt, då är det och kan inte vara orättvist inte, då är det bara ryttaren som "klagar" och "gnäller" och inte vill ta till sig konstruktiv kritikt? Snacka om att falla på eget grepp... Sen får väl domarna betalt på tävling också. Är dom "inhyrda" och inte trovärdiga då också? Domarna på dressyrskolan dömer ju på "riktiga" tävlingar också...så låååågt av dig...

Så här står det om domarna på dressyrskolans hemsida "

Alla domare som dömer på Dressyrskolan har genomgått Svenska Ridsportförbundets (SvRF) domarutbildning och verkar kontinuerligt som domare i konventionella tävlingssammanhang."

Självklart är en sexa en sexa och en sjua en sjua! Domarna dömer ju det dom ser. Oavsett om det är på en regional tävling eller över nätet.

Men jag tror, iallafall läste jag så, att man menade att det ÄR skillnad att rida ett program i sin hemmiljö och ett program i tävlingsmiljö, så att säga.

Min tränare brukar säga att ska man rida på 70% på tävling behöver man kunna rida på 140% hemma. :angel: Att rida igenom program hemma är så otroligt mycket lättare, går inte att jämföra med när det kommer till skarpt läge. Tror jag har en ritt i år där hon kändes som hemma i princip men det blev ändå bara 66 % Man får alltid med lite extra spänning o även om min häst är cool så tappar hon lite ridbarhet på tävling om man jämför hur hon är hemma. De är ju inga maskiner så självklart påverkas de också. Film på det bästa vi presterat i år på tävling..;)
(lite takfilmning också)
Nej dom är inga maskiner och just därför är dom också väldigt olika.

Men oavsett, så handlar min del i diskussionen inte alls om skillnader/likeheter mellan olika miljöer, det kan säkert ha stor betydelse för många, utan skillnaden jag pratar om handlar om att jag rider bättre % i en svårare klass än i en lättare klass. Denna skillnad har inget med miljön/platsen/tävlingsmomentet att göra eftersom samma skillnad uppstår (beträffande %) även om jag rider alla dessa klasser hemma och får dom bedömda.

ha ha, du är ju sanslös. Jag säger inte att det inte är skillnad, jag säger bara att det inte påverkar min ridning nämnvärt.

"

Klart att det påverkar din ridning, den blir annorlunda i ny miljö och du som ryttare får spänningar av ovan nämnda orsaker vilket påverkar din häst.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar