Vårterminens tävlingar

Säger du nu alltså det ÄR skillnad i beömningen och att domarna dömer orättvist när det är på nätet? I synnerhet när det går bra och poängen blir lite för hög mot vad du anser möjligt? Men inte på "tävling", i synnerhet inte om det går dåigt, då är det och kan inte vara orättvist inte, då är det bara ryttaren som "klagar" och "gnäller" och inte vill ta till sig konstruktiv kritikt? Snacka om att falla på eget grepp... Sen får väl domarna betalt på tävling också. Är dom "inhyrda" och inte trovärdiga då också? Domarna på dressyrskolan dömer ju på "riktiga" tävlingar också...så låååågt av dig...

"
Du drar dina egna slutsatser om vad jag tycker och framförallt varför, men det döms inte efter film och det är därför förbundet inte står bakom ( i nuläget), det blir inte samma som att se ekipaget live och det beror på att film är i 2-D och ögat ser i 3-D.
Som sagt, det är INTE tävling. Det är träning OCH ja, skalan kan ligga annorlunda på träning än på tävling, det har diskuterats här inne förut och jag tror det t.o.m då var en domare inne som påpekade att det var så.
Nåväl, men om ni nu inte påverkas av tävlingsmiljön alls varför har då när du varit ute på tävling poängen blivit så låg, alltså lägre än det du menat dig få?

ha ha, du är ju sanslös. Jag säger inte att det inte är skillnad, jag säger bara att det inte påverkar min ridning nämnvärt. Programridning är programridning, bedömningen och poängsättningen ska ju vara densamma oavsett, en 6:a är en 6:a och 7:a en 7:a, osv.

Säger du nu alltså det ÄR skillnad i beömningen och att domarna dömer orättvist när det är på nätet? I synnerhet när det går bra och poängen blir lite för hög mot vad du anser möjligt? Men inte på "tävling", i synnerhet inte om det går dåigt, då är det och kan inte vara orättvist inte, då är det bara ryttaren som "klagar" och "gnäller" och inte vill ta till sig konstruktiv kritikt? Snacka om att falla på eget grepp... Sen får väl domarna betalt på tävling också. Är dom "inhyrda" och inte trovärdiga då också? Domarna på dressyrskolan dömer ju på "riktiga" tävlingar också...så låååågt av dig...

Så här står det om domarna på dressyrskolans hemsida "

Alla domare som dömer på Dressyrskolan har genomgått Svenska Ridsportförbundets (SvRF) domarutbildning och verkar kontinuerligt som domare i konventionella tävlingssammanhang."

Vill bara flika in att domare är tillsagda att döma positivt på programridningar för att uppmuntra men att resultaten oftast inte är jämföra med tävling där dömandet är hårdare.

Du drar dina egna slutsatser om vad jag tycker och framförallt varför, men det döms inte efter film och det är därför förbundet inte står bakom ( i nuläget), det blir inte samma som att se ekipaget live och det beror på att film är i 2-D och ögat ser i 3-D.
Som sagt, det är INTE tävling. Det är träning OCH ja, skalan kan ligga annorlunda på träning än på tävling, det har diskuterats här inne förut och jag tror det t.o.m då var en domare inne som påpekade att det var så.
Nåväl, men om ni nu inte påverkas av tävlingsmiljön alls varför har då när du varit ute på tävling poängen blivit så låg, alltså lägre än det du menat dig få?
Jag har inte påstått att poängen blir lägre på tävling, bara att poängen blir lägre i lättare klass än svårare, oavsett tävling eller programridning.

Vill bara flika in att domare är tillsagda att döma positivt på programridningar för att uppmuntra men att resultaten oftast inte är jämföra med tävling där dömandet är hårdare.
Samtidigt så är poängen jag får ganska likvärdig oavsett tävling eller programridning. En 6:a är en 6:a och 7:a en 7:a och kriterierna för dessa ska ändå följas annars förlorar ju programridningen sin funktion helt om det inte stämmer med verkligheten. Sen kanske kommentarerna är "snällare".

Samtidigt så är poängen jag får ganska likvärdig oavsett tävling eller programridning. En 6:a är en 6:a och 7:a en 7:a och kriterierna för dessa ska ändå följas annars förlorar ju programridningen sin funktion helt om det inte stämmer med verkligheten. Sen kanske kommentarerna är "snällare".

Nej, ligger du mellan poäng dömer domaren snällare på PR och hårdare på tävling. Det är för att PR är utbildning och inte tävling. Hör i trakterna skiljer det runt 5% och det vet man om.

Nej, ligger du mellan poäng dömer domaren snällare på PR och hårdare på tävling. Det är för att PR är utbildning och inte tävling. Hör i trakterna skiljer det runt 5% och det vet man om.
Det är ju en ganska marginell skillnad iof. Det är ju inte själva % i sig jag syftar på, utan skillnaden mellan olika klasser. Och den skillnaden blir ju ganska likvärdig oavsett programridning eller tävlingsbedömning då. Samtidigt kan man ju undra vad den "snällare" bedömningen ska vara till för hjälp, den är ju då inte sann. Vad har man för hjälp av det?

Jag har då aldrig hört talas om att domare skulle ha blivit tillsagda om något sådant.

Att % blir högre på PR kan nog bero på att dessa ofta döms av icke utbildade domare.

Och även om du menar dig klara dig bättre i högre klasser pga att det är mindre trav så räcker inte det för att i slutändan få nära 70 %, travarbetets mindre bra kvalite slår igenom på allmänna intryck, ryttaren, vägarna osv- så det låter orimligt- faktiskt.

.

Håller med om att det låter märkligt att ett ekipage som "normalt" ligger runt 55% i LC ska klara höga procent i MSV C.
Men just när det gäller traven kan det faktiskt bli märkliga resultat.

Jag har en Connemara (jag har många hästar) som jag för ett par år sedan testade på (lite för svår) dressyrklass.
Han gick en LA:någonting (minns inte vilket program men antagligen A4) och fick 56%. Dagen efter fick han prova en MSV C och gick på 58%. Det han fick bättre betalt för i MSV var just traven. Jag tänker att hans ganska begränsade gång satte ner siffrorna i det som kallades arbetstrav, medan hans normala arbetstrav blev snällare poängsatt som "kort trav" i MSV-programmet. När han längde ut det han kunde, blev det då en OK mellantrav medan han inte orkade med mer än fem poäng på ökade traven.

I just det specifika fallet, fick hästen alltså bättre "betalt" för sin ganska medelmåttiga trav i ett något svårare program.

Jag har inte påstått att poängen blir lägre på tävling, bara att poängen blir lägre i lättare klass än svårare, oavsett tävling eller programridning.

Men du kan ju inte veta då du inte har tävlat än, hur kan du då skriva oavsett tävling??, du som förut skrivit du tävlat på lokal och regional, det var ju inte alls sant .

Han gick en LA:någonting (minns inte vilket program men antagligen A4) och fick 56%. Dagen efter fick han prova en MSV C och gick på 58%. Det han fick bättre betalt för i MSV var just traven. Jag tänker att hans ganska begränsade gång satte ner siffrorna i det som kallades arbetstrav, medan hans normala arbetstrav blev snällare poängsatt som "kort trav" i MSV-programmet. När han längde ut det han kunde, blev det då en OK mellantrav medan han inte orkade med mer än fem poäng på ökade traven.

I just det specifika fallet, fick hästen alltså bättre "betalt" för sin ganska medelmåttiga trav i ett något svårare program.

Då ska jag friska upp ditt minne.
Den aktuella hästen fick i LA:3 58 % , på båda mellantrav 5 : or. Den aktuella hästen fick i MSV C 54 %. En 5:a på mellantrav och en 4:a på ökad trav och vips så stämmer inte det du skriver ovan alls.

Så inget du skrev stämde, betyget höjdes INTE från den lättare klassen till den svårare och den mindre bra traven fick INTE högre betyg i den svårare klassen heller.

Jösses, fattar inte hur en del av er törs sitta här o ljuga om poäng som här, eller om tävlandet som Fiador, när TDB och Equipe finns, halleluja för de programmen.

Jösses, fattar inte hur en del av er törs sitta här o ljuga om poäng som här, eller om tävlandet som Fiador, när TDB och Equipe finns, halleluja för de programmen.

Snälla du.
Jag ljuger inte medvetet. Jag kollade helt enkelt inte upp de där flera år gamla siffrorna - vilket i och för sig var dumt. Jag borde ha gått in i TDB och friskat upp minnet själv över totalpoängen.
Visste faktiskt inte att man så enkelt får tag i själva protokollen via TDB och minns inte detaljerna - uppenbarligen.
Ber om ursäkt men lögn var inte avsikten.:o
Sviktande minne är förklaringen.
Och att jag tog upp det nu är just att mitt minne påstod något annat än vad protokollet sade - men fortfarande åtminstone inte sämre poäng i MSV. Hur var bedömningen på korta traven?

Behöver hitta ett gammalt av andra skäl, ett som jag tappat bort originalet på. Lust att berätta hur man tar sig till protokollen för utskrift? :)

Du går in på EQ.
Söker på Björkliden,
Scrollar ner till rätt datum.
Går in på den tävlingen.
Scrollar ner till söndagen .
Går in på det programmet du red.
Trycker på totalpoängets knapp.
Då kommer protokollet fram.:devil:

Iof fick även min förra häst bättre betalt i program med lite mer svårigheter. Jag tänker då på gamla LA4 där man red skänkelvikning över hela medellinjen (60 m) med 8m volt vid X samt 5 serpentinbågar i galopp åt båda hållen. Kandar var obligatoriskt. I det fallet berodde det på att hästen var stark och jag klarade av henne bättre när det hände mycket, inga långa transportsträckor där jag kunde tappa henne, plus att hon fungerade bäst på kandar.

Men, det var ingen så dramatisk skillnad som från 55% i LC (vi red inte LC) till ca 70% i MsvC. En så enorm skillnad har jag faktiskt aldrig hört talas om. Det är överhuvudtaget inte lätt att nå så höga % i Msv C och det krävs en hel del kvalitet, både vad gäller hästen och ridningen.

Iof fick även min förra häst bättre betalt i program med lite mer svårigheter. Jag tänker då på gamla LA4 där man red skänkelvikning över hela medellinjen (60 m) med 8m volt vid X samt 5 serpentinbågar i galopp åt båda hållen. Kandar var obligatoriskt. I det fallet berodde det på att hästen var stark och jag klarade av henne bättre när det hände mycket, inga långa transportsträckor där jag kunde tappa henne, plus att hon fungerade bäst på kandar.

Men, det var ingen så dramatisk skillnad som från 55% i LC (vi red inte LC) till ca 70% i MsvC. En så enorm skillnad har jag faktiskt aldrig hört talas om. Det är överhuvudtaget inte lätt att nå så höga % i Msv C och det krävs en hel del kvalitet, både vad gäller hästen och ridningen.
Ja, precis så är det för mig också. Men mitt problem handlar inte om att hästen är stark, utan att min rygg är svag och smärtsam gör så jag hamnar ur balans, rejält ur balans, på dessa långa raksträckor och stora böjar som är i dom lättare programmen. Då kan jag inte rida lika effektivt och jag vill ju inte "tvinga ihop" hästen för att det ska "se" bättre ut utan jag låter honom mer vara ifred då eftersom jag vet att han får problem och det "straffar sig" i poängen. Därav att jag tagit det beslutet att "hoppa över" dom lättare klasserna, både för hästen och för min skull. Det betyder ju inte att jag inte rider dom "lättare vägarna" på träning, bara att jag då kan rida lätt och därmed behålla bjudning och arbetsglädje både för mig själv och hästen.

Sitsen och balansen har otroligt stor betydelse för hur väl hästen kan framföra ett program, både lätta och svåra såklart, det borde det inte behöva vara en diskussion om på det här forumet.

Senast ändrad:
Då ska jag friska upp ditt minne.
Den aktuella hästen fick i LA:3 58 % , på båda mellantrav 5 : or. Den aktuella hästen fick i MSV C 54 %. En 5:a på mellantrav och en 4:a på ökad trav och vips så stämmer inte det du skriver ovan alls.

Så inget du skrev stämde, betyget höjdes INTE från den lättare klassen till den svårare och den mindre bra traven fick INTE högre betyg i den svårare klassen heller.

Vadå ljuga? Vad tar det åt dig? Diskussionen handlar inte ens om huruvida några användare här har tävlat eller ej, utan om skillnader i % mellan lättare och svårare klasser, bedömda enligt TR dressyr. Dom skillnaderna kan man få även om man ENBART skulle ha ridit programridning. Eller menar du att det andra kriterier för bedömning när det är programridning?

Du går in på EQ.
Söker på Björkliden,
Scrollar ner till rätt datum.
Går in på den tävlingen.
Scrollar ner till söndagen .
Går in på det programmet du red.
Trycker på totalpoängets knapp.
Då kommer protokollet fram.:devil:

Får det inte att fungera. Får fram protokoll för programmet, men inte med siffror i. Har du någon särskild inloggning? Möjligen så att du är domare och därför har annan sorts tillgång än jag har (har märkt att min tränare kommit in i protokollet via equipe online)?
Det protokoll jag saknar är med en annan häst, en annan tävling.

Och förresten, du behöver inte skicka elaka smileys; jag lurades inte avsiktligt även om det är vad du tydligen tror. Mitt minne, som jag skrev förut, var inte tillräckligt bra.
Och jag trodde att jag markerade med glada gubbar att jag försökte låta bli att ta illa upp över ditt sätt att formulera dig.

Ja, precis så är det för mig också. Men mitt problem handlar inte om att hästen är stark, utan att min rygg är svag och smärtsam gör så jag hamnar ur balans, rejält ur balans, på dessa långa raksträckor och stora böjar som är i dom lättare programmen. Då kan jag inte rida lika effektivt och jag vill ju inte "tvinga ihop" hästen för att det ska "se" bättre ut utan jag låter honom mer vara ifred då eftersom jag vet att han får problem och det "straffar sig" i poängen. Därav att jag tagit det beslutet att "hoppa över" dom lättare klasserna, både för hästen och för min skull. Det betyder ju inte att jag inte rider dom "lättare vägarna" på träning, bara att jag då kan rida lätt och därmed behålla bjudning och arbetsglädje både för mig själv och hästen.

Sitsen och balansen har otroligt stor betydelse för hur väl hästen kan framföra ett program, både lätta och svåra såklart, det borde det inte behöva vara en diskussion om på det här forumet.

Fast jag köper inte ditt resonemang. Min upplevelse är inte alls att det krävs mindre av min egen kropp när jag ställer större krav på hästen. Att t.ex. vara följsam och inverka rätt i en öppna ställer än högre krav på balans och koordination än att "bara" trava rakt fram. Min nuvarande häst är extremt känslig och har lärt mig en hel del om hur min kropp funkar och vilka signaler jag ger. På en mindre känslig, eller mer förlåtande häst, kanske upplevelsen är en annan.

Att skillnaden skulle bli så otroligt stor mellan lätt klass och klass med mer svårigheter som i ditt fall finner jag fortfarande helt osannolikt.

• Gilla
Reactions: fio
Får det inte att fungera. Får fram protokoll för programmet, men inte med siffror i. Har du någon särskild inloggning? Möjligen så att du är domare och därför har annan sorts tillgång än jag har (har märkt att min tränare kommit in i protokollet via equipe online)?

Vem som helst kan hitta protokoll där, det är ingen särskild inloggning beroende på vem man är. Om du gör som ginnies sa, skriver in den aktuella arrangörens namn i sökfältet i Equipe online, så får du upp tävlingar för 2-3 år tillbaka. Öppna klassen i fråga och klicka på resultatet (%) för ekipaget. Då kommer protokollet upp med betygen.

Hur var bedömningen på korta traven?

Är det språkproblem här?
Vad exakt menar du med "korta traven"?
Kanske inte gäller dig men när folk pratar om "kort trav" när de menar samlad trav så har de ingen aning om hur en samlad trav öht ska ridas/visas.
En samlad trav är en trav med kadens och ökad energi med schwung från bakbenen. Kan till och med ses med något längre steglängd än arbetstraven, lite beroende på individ och mekanik.

Nejdå, som Solis säger så kan alla gå in, det krävs ingen inloggning för att se poängen.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar