Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oärliga vet jag inte men mer positiva kanske? Och precis som @Lumos_Nox skrev så blir det det högre betyget på programridning och på tävling det lägre om man befinner sig mittemellan. Jag vet inte vilket distrikt Lumos Nox tillhör ?
Vill bara flika in att domare är tillsagda att döma positivt på programridningar för att uppmuntra men att resultaten oftast inte är jämföra med tävling där dömandet är hårdare.
Jag har skickat en fråga till förbundet angående detta. Tycker det låter horribelt om detta skulle vara sant. Vad har programridningen för syfte då om den inte går att jämföra bedömningen med tävling, hur ska man då kunna använda programridningen för att förberededa sig för just tävling? Tror att detta är en skröna, för vilket TR följer man annars? Vilka är kriterierna för poängsättningen? Vart kan man läsa sig till det som "programridare"?
Det är ju träning, det är det som är syftet! Man ska träna på att tävla. Det är ju samma på pay and ride i hoppning, där får man oftast ha fler stopp än vad som är godkänt på tävling. Det är snällare helt enkelt.
Om man drar av ca 4-5% på sina procent så stämmer det ganska bra med vad du får på tävling för en likvärdig ritt så det är klart du kan förbereda dig för tävling iallafall.
@Amanda_F fast självklart oftast blir det tuffare bedömning om domaren är din egen tränare på PR ?
Håller med övriga ang att PR döms lite snällare pga att det ändå är träning och inte tävling . Etablerat även här - Östergötland .
Nu påstods det i tråden att domarna blir tillsagda att döma snällt på PR. Och det stämmer inte.
Tror att detta är en skröna, för vilket TR följer man annars? QUOTE]
Tycker det låter horribelt om detta skulle vara sant.
Fast det görs ju just det så vad har du för förklaring till det?
Oärliga vet jag inte men mer positiva kanske?
Men vad spelar det för roll? I så fall är väl alla domare som inte dömer en ritt lika oärliga då? Jag har fått 47% och 62% på samma ritt (tre domare) ljög någon av domarna då?Att ge betyg som ritten inte är värd bara för att vara "snäll" är inte ärligt dömt. Alla ryttare som deltar är inte erfarna och kan avgöra själva om de blivit snällt bedömda. Dessa ryttare får en käftsmäll den dag de åker ut på en riktig tävling.
Det gagnar heller inte hästarna att ge ryttarna mer betalt än de förtjänar.
Fel med uppmuntran är det väl aldrig, men det kan man väl göra via kommentarerna i sånt fall.Men vad spelar det för roll? I så fall är väl alla domare som inte dömer en ritt lika oärliga då? Jag har fått 47% och 62% på samma ritt (tre domare) ljög någon av domarna då?
En P&R är ju just träning, varför är det fel att vara lite snällare i bedömningen där? Jag skulle knappats kalla det för en käftsmäll bara för att jag får 4-5% lägre sedan på en riktigt tävling, så länge det inte skiljer 10-20%, för då skulle jag börja undra. Men det kan det ju bevisligen göra även på en riktig tävling.
Förhoppningsvis tränar man vidare efter sin P&R och kan snart förtjäna sina procent även på riktig tävling. Det är väl hela poängen med dressyr att träna och bli bättre? Vad är då fel med lite uppmuntran i början?
Men vad spelar det för roll? I så fall är väl alla domare som inte dömer en ritt lika oärliga då? Jag har fått 47% och 62% på samma ritt (tre domare) ljög någon av domarna då?
En P&R är ju just träning, varför är det fel att vara lite snällare i bedömningen där? Jag skulle knappats kalla det för en käftsmäll bara för att jag får 4-5% lägre sedan på en riktigt tävling, så länge det inte skiljer 10-20%, för då skulle jag börja undra. Men det kan det ju bevisligen göra även på en riktig tävling.
Förhoppningsvis tränar man vidare efter sin P&R och kan snart förtjäna sina procent även på riktig tävling. Det är väl hela poängen med dressyr att träna och bli bättre? Vad är då fel med lite uppmuntran i början?
Men vad spelar det för roll? I så fall är väl alla domare som inte dömer en ritt lika oärliga då? Jag har fått 47% och 62% på samma ritt (tre domare) ljög någon av domarna då?
Harmonisk ritt!Apropå lättare klass så passade jag på att efteranmäla mig och Ådi till en Int.I efter ett par Int.II starter där vi inte fått till det riktigt, framförallt med piaff och passage som är vår svagaste punkt.
En lite mesig ritt men helt klart mycket bättre känsla! Älskar min gamle kämpe!
Vi fick med oss en grön rosett hem på våra 65,9%