Vårterminens tävlingar

Min erfarenhet är också att man får lite högre betalt på PR än vad man normalt får på tävling. Bäst tror jag var när vi fick 67% på en pay&ride hemma i msvA och sen 57% på tävling någon vecka senare..:laugh: Välkommen till verkligheten liksom..:cautious::angel:

Oärliga vet jag inte men mer positiva kanske? Och precis som @Lumos_Nox skrev så blir det det högre betyget på programridning och på tävling det lägre om man befinner sig mittemellan. Jag vet inte vilket distrikt Lumos Nox tillhör ?

Vi tillhör västra götaland och så döms det här av den enkla anledningen att PR är träning och tävling är tävling.
Bedömningen ska hellre fria än fälla. Iom att man får ändra mycket annat på PR som tex lättridning, spö eller rida om vägar så är det ju redan där skillnad och snällare mot tävling.

Jag skulle vilja påstå att de högre procenten på en programridning till största delen består i att vi rider bättre på träning än på tävling.
Sen måste man också komma ihåg att poäng/procent inte är statiska, en identisk ritt (när de nu är det?) ger inte per automatik samma poäng.
Domare är människor och det går inte att komma ifrån att skalan för varje klass påverkas av den första startande.

@Amanda_F fast självklart oftast blir det tuffare bedömning om domaren är din egen tränare på PR ?
Håller med övriga ang att PR döms lite snällare pga att det ändå är träning och inte tävling . Etablerat även här - Östergötland .

Vill bara flika in att domare är tillsagda att döma positivt på programridningar för att uppmuntra men att resultaten oftast inte är jämföra med tävling där dömandet är hårdare.

Jag har skickat en fråga till förbundet angående detta. Tycker det låter horribelt om detta skulle vara sant. Vad har programridningen för syfte då om den inte går att jämföra bedömningen med tävling, hur ska man då kunna använda programridningen för att förberededa sig för just tävling? Tror att detta är en skröna, för vilket TR följer man annars? Vilka är kriterierna för poängsättningen? Vart kan man läsa sig till det som "programridare"?

Jag har skickat en fråga till förbundet angående detta. Tycker det låter horribelt om detta skulle vara sant. Vad har programridningen för syfte då om den inte går att jämföra bedömningen med tävling, hur ska man då kunna använda programridningen för att förberededa sig för just tävling? Tror att detta är en skröna, för vilket TR följer man annars? Vilka är kriterierna för poängsättningen? Vart kan man läsa sig till det som "programridare"?

Det är ju träning, det är det som är syftet! Man ska träna på att tävla. Det är ju samma på pay and ride i hoppning, där får man oftast ha fler stopp än vad som är godkänt på tävling. Det är snällare helt enkelt.
Om man drar av ca 4-5% på sina procent så stämmer det ganska bra med vad du får på tävling för en likvärdig ritt så det är klart du kan förbereda dig för tävling iallafall.

Det är ju träning, det är det som är syftet! Man ska träna på att tävla. Det är ju samma på pay and ride i hoppning, där får man oftast ha fler stopp än vad som är godkänt på tävling. Det är snällare helt enkelt.
Om man drar av ca 4-5% på sina procent så stämmer det ganska bra med vad du får på tävling för en likvärdig ritt så det är klart du kan förbereda dig för tävling iallafall.

Och ffa kan man ju rida flera gånger även i P&R och se om det går åt rätt håll.

@Amanda_F fast självklart oftast blir det tuffare bedömning om domaren är din egen tränare på PR ?
Håller med övriga ang att PR döms lite snällare pga att det ändå är träning och inte tävling . Etablerat även här - Östergötland .

Nu påstods det i tråden att domarna blir tillsagda att döma snällt på PR. Och det stämmer inte.

Tror att detta är en skröna, för vilket TR följer man annars? QUOTE]

Program ridning går inte under TR alls egentligen i dagens läge. Vem som helst får döma hur som helst faktiskt och förbundet kan inget- i dagsläget- göra något åt det.
Det är ingen skröna, jag vet flera domare som är tillsagda så på domarutbildning av dressyrdomarutbildaren. Så vet du

Jag har bara ridit en programridning, för att de helt enkelt inte finns i de lägre klasserna där jag bor särskilt ofta, i alla fall inte utlagda i varken tdb eller på klubbarnas hemsidor, och då blir det svårt att hitta dem, om de nu skulle finnas. Det finns många duktiga dressyrekipage här, och det satsas givetvis på dem, så från och med lätt B2 och uppåt (främst mot lätt A och medelsvår) finns det mycket mer att välja på. Men den jag red fick jag fina poäng på, som jag hittills INTE har fått på riktig tävling sen. Sista tävlingen var nära, och hade hästen inte fattat fel galopp i höger, som hon haft problem med och kan få återfall med främst när jag blir stressad, utan fått samma poäng där som på vänstergaloppen, hade vi nog kommit upp i det då. Men då inser jag själv hur fruktansvärt mycket bättre och mer avspänt det ser ut nu.

Domarna på tävlingarna har dömt rättvist. Poängen på programridningen var vi inte värda, så här med facit i hand. Men jag var skitnöjd då. Har bara tävlat hoppning förut, på den tiden man tävlade clear round om man inte tävlade en riktig klass, så jag hade ingen aning om vad jag skulle vänta mig.

Oärliga vet jag inte men mer positiva kanske?

Att ge betyg som ritten inte är värd bara för att vara "snäll" är inte ärligt dömt. Alla ryttare som deltar är inte erfarna och kan avgöra själva om de blivit snällt bedömda. Dessa ryttare får en käftsmäll den dag de åker ut på en riktig tävling.
Det gagnar heller inte hästarna att ge ryttarna mer betalt än de förtjänar.

Att ge betyg som ritten inte är värd bara för att vara "snäll" är inte ärligt dömt. Alla ryttare som deltar är inte erfarna och kan avgöra själva om de blivit snällt bedömda. Dessa ryttare får en käftsmäll den dag de åker ut på en riktig tävling.
Det gagnar heller inte hästarna att ge ryttarna mer betalt än de förtjänar.
Men vad spelar det för roll? I så fall är väl alla domare som inte dömer en ritt lika oärliga då? Jag har fått 47% och 62% på samma ritt (tre domare) ljög någon av domarna då?
En P&R är ju just träning, varför är det fel att vara lite snällare i bedömningen där? Jag skulle knappats kalla det för en käftsmäll bara för att jag får 4-5% lägre sedan på en riktigt tävling, så länge det inte skiljer 10-20%, för då skulle jag börja undra. Men det kan det ju bevisligen göra även på en riktig tävling.
Förhoppningsvis tränar man vidare efter sin P&R och kan snart förtjäna sina procent även på riktig tävling. Det är väl hela poängen med dressyr att träna och bli bättre? Vad är då fel med lite uppmuntran i början?

Men vad spelar det för roll? I så fall är väl alla domare som inte dömer en ritt lika oärliga då? Jag har fått 47% och 62% på samma ritt (tre domare) ljög någon av domarna då?
En P&R är ju just träning, varför är det fel att vara lite snällare i bedömningen där? Jag skulle knappats kalla det för en käftsmäll bara för att jag får 4-5% lägre sedan på en riktigt tävling, så länge det inte skiljer 10-20%, för då skulle jag börja undra. Men det kan det ju bevisligen göra även på en riktig tävling.
Förhoppningsvis tränar man vidare efter sin P&R och kan snart förtjäna sina procent även på riktig tävling. Det är väl hela poängen med dressyr att träna och bli bättre? Vad är då fel med lite uppmuntran i början?
Fel med uppmuntran är det väl aldrig, men det kan man väl göra via kommentarerna i sånt fall.

Vad är det för vits med att inte hålla sig till sanningen då? Vad tjänar jag som programridare på det? Hur många parametrar ska man då behöva ha i bakhuvudet när man ska bedöma hur man ligger till egentligen? Domarnas olika personliga bedömningar, att P&R har annan poängskala plus dagsformen och annat som kan påverka? Nej, rätt är rätt och fel är fel, bra är bra och dåligt är dåligt, är det någonstans man bäst tål och bör ha konstruktiv och korrekt kritik så är det väl på programridning då man också ofta får möjlighet att prata/gå igenom med domaren efteråt. Jag ser inget som helst positivt med eller att det skulle vara särskilt "snällt" att få en felaktig bedömning. Det är ju direkt missvisande och kan lika väl uppfattas som "elakt".

Håller med. De flesta, däribland jag, som börjat med p&r har sen fortsatt träna hemma och börjat åka ut på lokala tävlingar. Att bli totalt avsågad längs fotknölarna på sin första ritt ökar förmodligen inte lusten att fortsätta. Liksom att jag en gång i tiden började hoppa clear round innan vi började tävla på riktigt (det fanns inte p&j då), och att lilltjejen som hoppar min ponny kommer få börja med p&j innan de blir ivägsläppta på en riktig hopptävling. Det ökar självförtroendet hos både häst och ryttare. Inget fel i det. P&j finns i mycket större omfattning här än vad det gör i dressyr, men jag är ju ändå vuxen och kan ta ett sämre resultat bättre än vad hon kanske kan, så jag är glad att utbudet är större för henne. Jag kan ju även ta att behöva åka längre för en tävling som erbjuder lätta program, medan det är skönt för henne och hennes föräldrar att kunna åka till klubbarna i närheten.

Men vår avsikt är ju inte att kuska runt på p&j/programridningar i all evig tid, utan för att lära oss och sen gå vidare till svårare/riktiga starter.

Fast det går alldeles utmärkt att ge konstruktiv och positiv feedback via kommentarer (skriftliga och muntliga) istället för genom "snälla" betyg.

Apropå lättare klass :p så passade jag på att efteranmäla mig och Ådi till en Int.I efter ett par Int.II starter där vi inte fått till det riktigt, framförallt med piaff och passage som är vår svagaste punkt.

En lite mesig ritt men helt klart mycket bättre känsla! Älskar min gamle kämpe!:love:
Vi fick med oss en grön rosett hem på våra 65,9%
Harmonisk ritt!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info