Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte ens Ridsprotsförbundet känner till det, märkligt ...
Inte för att just Ridsport står för alla svar i världen men de hade en artikel i ett nummer för några veckor sen om just det fenomenet. Tyvärr finns inte artikeln på nätet men eftersom detta är buke så:Ändå ligger dom på TDB....som ju ligger under förbundets hemsida...märkligt om det var så att dom ville stoppa detta. Här omkring är det svårt att hitta p&r och programridning, men ganska gott om tävlingar...bara en massa rykten igen...skrönor...det är sånt tryck på tävlingar ibland att dom inte hinner öppnas förräns det är fullt...
Ändå ligger dom på TDB....som ju ligger under förbundets hemsida...märkligt om det var så att dom ville stoppa detta. Här omkring är det svårt att hitta p&r och programridning, men ganska gott om tävlingar...bara en massa rykten igen...skrönor...det är sånt tryck på tävlingar ibland att dom inte hinner öppnas förräns det är fullt...
Men att folk "anser" betyder ju inte att det är sanning, folk anser en väldig massa som är helt uppåt väggarna.Jag menade inte att vara spydig i min kommentar. Jag har aldrig stött på fenomenet och blev väldigt förvånad.
Att nybörjare inte vet hur saker funkar är ju givet.
Men jag har aldrig mött någon som tävlat ett par ggr och tränar för tränare som inte ansett att man dömer högre på programridning. Ever!
Jag tror inte på det och har inte egen erfarenhet av det heller, då har jag både tävlat och ridit programridningen ett flertal gånger, samma klasser, och får likvärdiga resultat. Ser ingen större skillnad och kan inte förstå vitsen med det heller.
Det är jag kanske, jag för inte bok över varken min, din eller någon annans tid här på forumet, det är liksom inte så viktigt för mig.
Och det var snarare det jag syftade på - när det blir så viktigt att ha rätt, få rätt eller att sätta någon annan på pottkanten så tycker jag det är på gränsen till osunt.
Herregud, folk ljuger medvetet eller omedvetet i alla möjliga sammanhang, både här och irl och ska man lägga en massa energi på att motbevisa alla så får man till slut häcken full!
Mina första dressyrstarter finns inte med på några resultatsidor. Det skedde liksom före stallet.com tom. Allt går inte att hitta på nätet.
Men att folk "anser" betyder ju inte att det är sanning, folk anser en väldig massa som är helt uppåt väggarna.
Dressyrprogrammen är dom samma, TR (som ju domarna är utbildade på) är den samma, betygsskalan (som ju även den ingår i domarutbildningen) är också densamma. Så hur kan man motivera att frångå detta bara sådär helt inofficellt (du måste typ vara "invigd" för att känna till detta för det är ju inte officiellt uttalat)? Jag tror inte på det och har inte egen erfarenhet av det heller, då har jag både tävlat och ridit programridningen ett flertal gånger, samma klasser, och får likvärdiga resultat. Ser ingen större skillnad och kan inte förstå vitsen med det heller.
De tar tian när man betalar P&J/P&R via TDB också.
Jag förstår det, tycker bara rent allämnt att känns tokfel att ha olika poängskalor för samma sak. Jag har aldrig hört talas om det, har heller ej sett någon sån skillnad på mina egna bedömningar, däremot har har kommentarerna varit genomgående mer konstruktiva i mer positiv och stöttande anda i programridningen. Men det kan ju bero på att domaren har mer tid avsatt för varje ekipage plus att man ibland har "egen" tid med domaren för genomgång. Jag uppfattar att det är just detta som är programridningens mer utbildnings-/träningslika syfte, inte att själva poängsättningen ska vara annorlunda. Det plus att det inte är lika strängt vad gäller utrustning och klädsel. Att man inte behöver börja med att införskaffa allting nytt tex. I det avseende är det snällare och mer överseende. Eller om hästen ballar ur helt, så kan man få börja om. Det kan ju för många vara en väldigt stor hjälp så att man kommer vidare utan att känna stort nederlag och misslyckande.Fast fiador det handlar inte om att frångå något, det räcker att det handlar om 0.5 poäng per rörelse så har du helt plötsligt 5 procent i skillnad.
Jag har dock alla resultatböcker från 1990 och framåt...Mina första starter skedde på familjen Hedenhös tid så självklart går inte allt att hitta på nätet.. fanns inte ens ett nät när jag började tävla , mer än fiskenät!