Vårterminens tävlingar

Inte ens Ridsprotsförbundet känner till det, märkligt ...

Jag menade inte att vara spydig i min kommentar. Jag har aldrig stött på fenomenet och blev väldigt förvånad.

Att nybörjare inte vet hur saker funkar är ju givet.
Men jag har aldrig mött någon som tävlat ett par ggr och tränar för tränare som inte ansett att man dömer högre på programridning. Ever!

@Fiador nej det är ingen skröna att PR/PJ till stor del kommit att konkurrera drastiskt med lokala tävlingar . Det är ett ekonomiskt bekymmer för klubbar och SvRF och har diskuterats mycket i media .

Det är heller ingen skröna att träningstävling brukar dömas lite generösare och det blir inte mer skröna för att du påstår att det är det eller en person på SVRF.
Däremot tror jag definitivt inte det är något DIREKTIV domare får på domarutbildningarna och det har nog ingen här påstått heller att det skulle vara så. Träningstävlingarna ligger som sagt inte under SVRF .

Ändå ligger dom på TDB....som ju ligger under förbundets hemsida...märkligt om det var så att dom ville stoppa detta. Här omkring är det svårt att hitta p&r och programridning, men ganska gott om tävlingar...bara en massa rykten igen...skrönor...det är sånt tryck på tävlingar ibland att dom inte hinner öppnas förräns det är fullt...
Inte för att just Ridsport står för alla svar i världen men de hade en artikel i ett nummer för några veckor sen om just det fenomenet. Tyvärr finns inte artikeln på nätet men eftersom detta är buke så:
http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2016/6/Nytt-nummer-ute/

Ändå ligger dom på TDB....som ju ligger under förbundets hemsida...märkligt om det var så att dom ville stoppa detta. Här omkring är det svårt att hitta p&r och programridning, men ganska gott om tävlingar...bara en massa rykten igen...skrönor...det är sånt tryck på tävlingar ibland att dom inte hinner öppnas förräns det är fullt...

Det är nytt att pay and ride ligger i TDB med egen knapp, och det beror på att förbundet ansåg sig tvingade o lägga in de träningarna där. Och om du läster noga så står de under arrangemang och inte tävling.:idea: Påminner: Pay and ride är INTE tävling.:sneaky:
Det beror på att TDB fungerar som så att Klubbtävlingar sköter klubbarna själva och lägger in i TDB, tävlingar ,alltså lok o reg, nat, går först till distriktet för godkännande. Mao, pay and ride , lades förut ofta in som klubbtävling fast det inte var tävling eller tillåtet men ingen kom åt problemet då det bara var klubben som kom åt den TDB knappen.

Och jo, det är som de andra säger, pay and ride är ett problem och en ekonomisk förlust för förbundet, de blir av med sin 10-krona.
Att klubbarna väljer pay and ride- alltså träning innanför staket, istället för tävling beror bl a på att det räknas som träning :angel: och på träning behöver man inte ha en överdomare som kanske tar 200- 250 kr / timmen.

Jag förstår inte hur du kan vara så säker och gapig om rykten och skrönor och att alla andra har fel när du nära är noll insatt i tävlingsdressyren och hur det fungerar runt den.
Du har ju inte varit ute på någon lok o reg tävling som du påstod i en annan tråd, ex. Du har ju inget att jämföra med. Och här har du massor av erfarna tävlande ryttare och allt de skriver rinner av dig som vatten på en gås.

Jag menade inte att vara spydig i min kommentar. Jag har aldrig stött på fenomenet och blev väldigt förvånad.

Att nybörjare inte vet hur saker funkar är ju givet.
Men jag har aldrig mött någon som tävlat ett par ggr och tränar för tränare som inte ansett att man dömer högre på programridning. Ever!
Men att folk "anser" betyder ju inte att det är sanning, folk anser en väldig massa som är helt uppåt väggarna.

Dressyrprogrammen är dom samma, TR (som ju domarna är utbildade på) är den samma, betygsskalan (som ju även den ingår i domarutbildningen) är också densamma. Så hur kan man motivera att frångå detta bara sådär helt inofficellt (du måste typ vara "invigd" för att känna till detta för det är ju inte officiellt uttalat)? Jag tror inte på det och har inte egen erfarenhet av det heller, då har jag både tävlat och ridit programridningen ett flertal gånger, samma klasser, och får likvärdiga resultat. Ser ingen större skillnad och kan inte förstå vitsen med det heller.

Jag tror inte på det och har inte egen erfarenhet av det heller, då har jag både tävlat och ridit programridningen ett flertal gånger, samma klasser, och får likvärdiga resultat. Ser ingen större skillnad och kan inte förstå vitsen med det heller.

Du har inte tävlat på lokal eller regional tävling som du påstod i en annan tråd.Programridning och pay and ride vad nu de kallar det är fortfarande bara träning och faktum är i dagsläget lyder det inte under TR.

Alltså @Fiador - jag förstår att du blir frustrerad över alla oskrivna regler, subjektiv bedömning och all mumbo jumbo som omger dressyr och det kan man ju absolut ha åsikter om och verka för att det ska bli tydligare!
Det går dock inte att komma ifrån att det är en bedömningssport och det går helt enkelt inte att ha exakta värden i alla bedömningar, domarna är människor, ryttarna är det också och sen har vi ju ytterligare en levande individ med i ekvationen där inte alla har samma förutsättningar.

För övrigt tycker jag det är ett snudd på sjukligt beteende att snoka rätt på folks riktiga namn för att sedan Equipe-stalka dem. Då känns det som man har gett ett jävla internetforum lite för stor plats i sitt liv. :crazy:

Det är jag kanske, jag för inte bok över varken min, din eller någon annans tid här på forumet, det är liksom inte så viktigt för mig. :)

Och det var snarare det jag syftade på - när det blir så viktigt att ha rätt, få rätt eller att sätta någon annan på pottkanten så tycker jag det är på gränsen till osunt.
Herregud, folk ljuger medvetet eller omedvetet i alla möjliga sammanhang, både här och irl och ska man lägga en massa energi på att motbevisa alla så får man till slut häcken full! :)

Och det var snarare det jag syftade på - när det blir så viktigt att ha rätt, få rätt eller att sätta någon annan på pottkanten så tycker jag det är på gränsen till osunt.
Herregud, folk ljuger medvetet eller omedvetet i alla möjliga sammanhang, både här och irl och ska man lägga en massa energi på att motbevisa alla så får man till slut häcken full! :)

Du får tycka vad du vill, jag tycker personligen det är mer osunt att fara med osanningar för att genom det sätta andra på pottkanten.

Mina första dressyrstarter finns inte med på några resultatsidor. Det skedde liksom före stallet.com tom. Allt går inte att hitta på nätet.

@ginnies det är inte 10 kronan bara förbundet blir av med utan det är även licenskostnader för ryttare och häst, plus att klubbarna betalar förbundet för att få anordna tävlingar. Distriktet får väl 5 spänn per start oxå eller nått . När det kommer till pay and ride får klubbarna allt och det är en mkt större inkomstkälla än vilken tävling som helst oftast!

Mina första dressyrstarter finns inte med på några resultatsidor. Det skedde liksom före stallet.com tom. Allt går inte att hitta på nätet.

Mina första starter skedde på familjen Hedenhös tid så självklart går inte allt att hitta på nätet.. fanns inte ens ett nät när jag började tävla , mer än fiskenät!

Men att folk "anser" betyder ju inte att det är sanning, folk anser en väldig massa som är helt uppåt väggarna.

Dressyrprogrammen är dom samma, TR (som ju domarna är utbildade på) är den samma, betygsskalan (som ju även den ingår i domarutbildningen) är också densamma. Så hur kan man motivera att frångå detta bara sådär helt inofficellt (du måste typ vara "invigd" för att känna till detta för det är ju inte officiellt uttalat)? Jag tror inte på det och har inte egen erfarenhet av det heller, då har jag både tävlat och ridit programridningen ett flertal gånger, samma klasser, och får likvärdiga resultat. Ser ingen större skillnad och kan inte förstå vitsen med det heller.

Fast fiador det handlar inte om att frångå något, det räcker att det handlar om 0.5 poäng per rörelse så har du helt plötsligt 5 procent i skillnad.

Fast fiador det handlar inte om att frångå något, det räcker att det handlar om 0.5 poäng per rörelse så har du helt plötsligt 5 procent i skillnad.
Jag förstår det, tycker bara rent allämnt att känns tokfel att ha olika poängskalor för samma sak. Jag har aldrig hört talas om det, har heller ej sett någon sån skillnad på mina egna bedömningar, däremot har har kommentarerna varit genomgående mer konstruktiva i mer positiv och stöttande anda i programridningen. Men det kan ju bero på att domaren har mer tid avsatt för varje ekipage plus att man ibland har "egen" tid med domaren för genomgång. Jag uppfattar att det är just detta som är programridningens mer utbildnings-/träningslika syfte, inte att själva poängsättningen ska vara annorlunda. Det plus att det inte är lika strängt vad gäller utrustning och klädsel. Att man inte behöver börja med att införskaffa allting nytt tex. I det avseende är det snällare och mer överseende. Eller om hästen ballar ur helt, så kan man få börja om. Det kan ju för många vara en väldigt stor hjälp så att man kommer vidare utan att känna stort nederlag och misslyckande.

@Fiador fast så kan det ju vara på tävling oxå! Jag har fått 64 procent på en ritt som varit bättre än en ritt där jag fått 68 procent och då har inte ritten på 68 procent varit överbetalt! Det beror ju på om domaren ligger högt eller lågt i skalan. Vissa domare är hårdare än andra. Däremot har jag aldrig fått så uppenbart mkt bättre betalt på tävling som jag fått på Payandride!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar