Vårterminens tävlingar

@Fiador fast så kan det ju vara på tävling oxå! Jag har fått 64 procent på en ritt som varit bättre än en ritt där jag fått 68 procent och då har inte ritten på 68 procent varit överbetalt! Det beror ju på om domaren ligger högt eller lågt i skalan. Vissa domare är hårdare än andra. Däremot har jag aldrig fått så uppenbart mkt bättre betalt på tävling som jag fått på Payandride!
Jo, den rent männskliga aspekten har jag full förståelse för, det hör man ofta härikring också, den och den domaren är hårdare så då kan man troligtvis räkna med lite sämre resultat tex, men jag har inte hört något om detta med programridningen så generellt. Tycker det låter galet. Det är som att bestämma sig för att det är OK att frångå systemet, även om det inte är så stora avsteg. Det stämmer liksom inte i en värld med mycket strikta regler och nogranna riktlinjer om vad som gäller för att olika moment och rörelser ska anses vara godkända i största allmänhet.

Men har du inte läst tråden här?

Skulle jag helt plötligt inte ha läst tråden bara för att jag undrar vad du har för belägg för att påstå att något dylikt skulle läras ut på domarkurser :confused:? Du har hela tiden pratat om hur det döms hos er på PR och vad du "tror".

Domarkurser ägnas åt annat än att diskutera PR och klubbtävlingar osv. Att uppmana domare att lägga sig på olika skalor beroende på vilken typ av tävling det är görs inte. Att sedan folk dömer olika är en annan femma, och som sagt så döms PR ofta av icke-domare.

Däremot tror jag definitivt inte det är något DIREKTIV domare får på domarutbildningarna och det har nog ingen här påstått heller att det skulle vara så. Träningstävlingarna ligger som sagt inte under SVRF .

Jo, det har faktiskt påståtts i denna tråd att domare på domarutbildningar sägs till att de ska döma snällt på PR. Och det är detta som jag protesterar mot eftersom jag vet att det inte är så.

Jo, den rent männskliga aspekten har jag full förståelse för, det hör man ofta härikring också, den och den domaren är hårdare så då kan man troligtvis räkna med lite sämre resultat tex, men jag har inte hört något om detta med programridningen så generellt. Tycker det låter galet. Det är som att bestämma sig för att det är OK att frångå systemet, även om det inte är så stora avsteg. Det stämmer liksom inte i en värld med mycket strikta regler och nogranna riktlinjer om vad som gäller för att olika moment och rörelser ska anses vara godkända i största allmänhet.

Iom att den typen av träningstävlingar ofta döms av icke-domare så kan det bli än märkligare. Kan nämna KM i vår klubb för några år sedan då man anlitade en instruktör från en grannklubb som domare. H*n gav höga betyg till de som inte hade så lyckade uppvisningar, låg ca 10% för högt. Medan de som red bra blev betydligt hårdare dömda, i en klass delades segern mellan en superstadig och lydig häst och en häst som inte var eftergiven. Märkligt var det. Och h*n har inte anlitats igen...

Jo, det har faktiskt påståtts i denna tråd att domare på domarutbildningar sägs till att de ska döma snällt på PR. Och det är detta som jag protesterar mot eftersom jag vet att det inte är så.

Jaha? Ja inte jag iallafall så därför undrade jag varför du vände dig till mig i ditt förra inlägg?

Här kommer en liten tävlingsrapport från oss. :)
Min häst startade Scandinavian Open för 6-åringar i Falsterbo på drygt 64%. Han har inte tävlat mycket i sitt liv och det var den största tävling han har varit på; och han gick in på banan utan att ens lyfta på ett ögonbryn. Han är så jäkla cool och jag är så jäkla glad! :D

b196866.jpg

Domarkurser ägnas åt annat än att diskutera PR och klubbtävlingar osv. Att uppmana domare att lägga sig på olika skalor beroende på vilken typ av tävling det är görs inte. Att sedan folk dömer olika är en annan femma, och som sagt så döms PR ofta av icke-domare.

Här döms P&R alltid av domare. Sedan vad som diskuteras på deras möten beror säkert på vem som är dressyrdomarutbildare, finns säkert något distrikt där detta aldrig tas upp medans andra utbildare även lägger in P&R, och sen tror jag det är fel att tala om olika skalor, utan mer att det som är 6,8 blir 7 ist för 6,5 ex och det jag sett så blir katastoffelen snällare bedömt, det räcker för snitta 3-4% skillnad eller mer beroende på ritt.

Samma tänk har ju alltid gjorts, vad jag sett, även om det var tydligare före halvpoängen, ex vid skänkelvikn , nr 1 kanske låg mellan 6 och 7 men lite bättre åt 7:an, nr 2 låg också mellan 6 och 7 men lite mer åt 6:an, då har jag skrivit för flera som satt 7 på nr 1 fast det inte är en 7:a och då 6 på nr 2, just av anledning att båda var mittemellan.

Skulle gå in och läsa om Bukes tävlingsresultat men hamnade i ett jäkla tjafs om domarnas sätt att döma på tävling V.S. icke-tävling och folk som på riktigt snokar reda på medlemmars resultat på TDB för att motbevisa dem, ren lågstadieanda. Herregud vad fjantigt.

Vilken tur att du kom och höjde nivån.

• Gilla
Reactions: fio
Här döms P&R alltid av domare. Sedan vad som diskuteras på deras möten beror säkert på vem som är dressyrdomarutbildare, finns säkert något distrikt där detta aldrig tas upp medans andra utbildare även lägger in P&R, och sen tror jag det är fel att tala om olika skalor, utan mer att det som är 6,8 blir 7 ist för 6,5 ex och det jag sett så blir katastoffelen snällare bedömt, det räcker för snitta 3-4% skillnad eller mer beroende på ritt.

Samma tänk har ju alltid gjorts, vad jag sett, även om det var tydligare före halvpoängen, ex vid skänkelvikn , nr 1 kanske låg mellan 6 och 7 men lite bättre åt 7:an, nr 2 låg också mellan 6 och 7 men lite mer åt 6:an, då har jag skrivit för flera som satt 7 på nr 1 fast det inte är en 7:a och då 6 på nr 2, just av anledning att båda var mittemellan.

Fast det är väl inget märkligt. Det som är 7 i t.ex. LA blir kanske bara 6 i MB osv.

Men att uppmana domare att använda olika skalor beroende på typ av tävling... Nej.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 220
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV