Vårterminens tävlingar

@Kiwifrukt Ah tack! Är kul att inspirera andra till att våga bryta mönster och våga sig ut och tävla med en häst som inte passar in i standardformat 1.0. Din lilla Verdi är så himla fin dessutom!

Jag påstår att detta inte är något som lärs ut på domarkurser. Vad är det som är otydligt i det påståendet? Jag förstår inte vad din personliga upplevelse har med det att göra faktiskt.

Att det finns domare som dömer "snällt" på PR vet jag mycket väl (även om min personliga uppfattning är det inte är rätt att göra så), precis som att domare har olika skalor på tävlingar. Dock finns domare som håller samma skala oavsett, men som lägger mer krut på att prata med ryttarna på PR, t.ex. den GP-domare jag ridit för. Häromkring döms PR ibland av utbildade domare, men lika ofta av aspiranter, tränare osv. Det är inget som ändras bara för Hedwig, Mackan eller du bara rider för utbildade domare.

Men nu får du väl ändå ge dig, det är väl ändå inte bara min personliga erfarenhet utan ganska mångas här i tråden som du själv kan läsa!.samt från olika distrikt så nej det är inte bara Halland visade det sig! Dom flesta är ju medvetna om det så det spelar ju mindre roll att det är så.

Senast ändrad:
Barb och jag har tävlat idag. Var anmäld till MsvC1, men efter de senaste starterna som har varit sämst ever bytte jag klass till LA4. Kändes helt rätt och det var skönt att rida in på banan och hitta en bra känsla och lite bättre ridning. Hade lite missar med en felfattning och jag gjorde en usel uppridning. Missade nog segern på det, men en andraplacering på 65.8% gav tillbaka lite självförtroende att vi faktiskt kan :). Nästa start är om två veckor på connemara-SM, och då ska vi rida LAP1. Jag som aldrig tävlat på ponny under ponnyålder-och än mindre varit i närheten av de programmen tycker det ska bli jätteroligt:D!
13726863_10208604187774049_647142056786186565_n.jpg

Vi har också tävlat idag, men vill helst lämna resultaten bakom mig och gå vidare. :o:p Startade LB och LA på en otroligt tung bana. Det har spöregnat i dagar, stod vatten på precis hela banan och hästen ville helst inte röra sig överhuvudtaget. :cool: I LB fick vi ett avbrott i den ena galoppen, men annars gjorde han det han skulle om än helt utan bjudning. 58,95% blev resultatet. I LA var han åtminstone lite mer framför skänkeln, men ändå stundvis rätt framtung och galoppen rullade inte. Resultat 56,95% och första oplacerade, så uppenbarligen var det inte helt lätt för dom andra startande heller. :p På framridningen kändes han iallafall jättefin, där var underlaget också mycket bättre!

Roligt var det iallafall eftersom hästens förra ägare var på plats, kul att träffa dem! :)

Igår var vi också iväg. Red både LC:2 och LB:1 på ca 65 % :banana::banana: I LC hade jag inte en jättebra känsla. Han kändes lite avslagen och jag red inte de bästa vägarna jag kunde gjort, men trots det landade vi alltså på 65 % :up: I LB hade jag en bättre ridkänsla. Han kändes mer framåt och luftig. Igen fick jag inte till vägarna riktigt och det är verkligen min Akilles-häl det här med att rid punkt till punkt. Ändå klarar vi 65 % Nu går utvecklingen verkligen åt rätt håll :up:

Vi startade en LB igår kväll. Hästen blev tittig och tappade bjudningen när vi kom in på banan, så travprogrammet blev inget vidare. Sen släppte det lite, men fattades fortfarande mycket energi i momenten vilket drog ner på poängen. 60,65% och delad fjärdeplats. Måste lära mig att rida honom när han blir såhär bromsig, någon som har några bra tips?

LB2 och LA1 igår. Nytt personbästa i La med 62,96 %, fattade fel galopp från skritt så hade nog nått 63 annars :p
Lb var vi inte helt klara blev stressig och lite kort framridning då jag glömde kavajen hemma :angel: så min bästa sambo körde hem för att hämta den (25 min enkel väg). :o 61, 3 % där.

Glad över procenten men har inte helt haft den samma :love: känslan hemma som för två veckor sen, och hittade den heller inte helt igår. Hon blir lite matt och saknar lite energi inne på banan.

Film:

Nu kan jag äntligen skriva nåt här igen. Igår var vi och red lb2, och det var första gången i det programmet och första individuella dressyrstarten för mig (har bara ridit i lag förut).
Jag var hårt drillad av tränaren att jag banne mig inte gick fegrida och bara sitta och styra rörelserna programmet igenom. Eftersom jag var så inställd på detta satte jag rejält tryck i hästen, men sen inne på banan blåste det upp ordentligt och hästen gick från taggad till övertaggad och tittig.
Red utan stora missar men var inte nöjd egentligen med känslan, eftersom vi tappade lösgjordheten något på banan och kvar blev farten. Varje raksträcka blev en ökning, första uppridningen kändes som ett monté-lopp. Fast jag garvade mest, har hellre en häst som vill framåt än bakåt.
ÖD hade bett-, munhåle- och sporrmärkeskontroll direkt efter ritten, något som jag tyckte var jättebra! Hästen var dock fortfarande så på hugget att han inte kunde stå still alls..
Kände att jag hade noll känsla för vad procenten kunde bli, men blev glatt överraskad när vi fick 65% jämt. Dock var de flesta kommentarerna "något hastigt". Men fick två 7,5 på galoppvolten och högergaloppen!
Och sen, det bästa av allt, så lyckades vi hänga kvar i toppen och knep en fjärdeplats! Min första dressyr-rosett någonsin!
Då tyckte till och med hästskötar-mamma att det var kul med dressyr ;)

Jag var också och tävlade igår. LA:1, hade en udda känsla på framridningen som jag aldrig känt hos hästen innan. Lyckades inte få honom igenom och lösgjord riktigt så något ostadig i formen programmet igenom. I galoppen låg han på något helt otroligt, det var bara fullt ös medvetslös som gällde. Vilket resulterade i ett omslag i första galoppen och trassel i den andra när han inte fick som han ville. Dock lyckades jag för första gången hålla båda förvända galopperna utan trassel. Den första fick kommentaren "nå över tempo". :laugh:
Det jag är mest nöjd över är andra mellantraven och ökade skritten, 7p på vardera.
Slutresultat strax över 62% och långt ner i resultatlistan, vinnaren hade över 70%.

I helgen har jag och Barb varit på connemarariksen :). Vå har tävlat i dressyr, eneglsk ridklass och ställt ut. Började med dressyren där vi red riksmästerskapet i LAP1 på 66.84% vilket reulterade i en vinst! Så himla glad över både vinsten och att jag hittade tillbaka till rätt bra ridkänsla i programmet. Jag red verkligen hela vägen och gav inte upp.

I engelska ridklassen blev vi femma. Fick kritiken att den individuella visningen var utmärkt, välvisat för hand men för försiktigt i gruppmomentet. Uställningen gav 88778=38p och gav en silverplakett :).
13872882_10208728681446313_1682269075158651012_n.jpg

13876095_10208728683246358_7455994917777016446_n.jpg

13892320_10208728686206432_31620618617004239_n.jpg

13895338_10208728686526440_5644258413041896258_n.jpg

I helgen har jag och Barb varit på connemarariksen :). Vå har tävlat i dressyr, eneglsk ridklass och ställt ut. Började med dressyren där vi red riksmästerskapet i LAP1 på 66.84% vilket reulterade i en vinst! Så himla glad över både vinsten och att jag hittade tillbaka till rätt bra ridkänsla i programmet. Jag red verkligen hela vägen och gav inte upp.

I engelska ridklassen blev vi femma. Fick kritiken att den individuella visningen var utmärkt, välvisat för hand men för försiktigt i gruppmomentet. Uställningen gav 88778=38p och gav en silverplakett :).
13872882_10208728681446313_1682269075158651012_n.jpg

13876095_10208728683246358_7455994917777016446_n.jpg

13892320_10208728686206432_31620618617004239_n.jpg

13895338_10208728686526440_5644258413041896258_n.jpg
Bra jobbat! Härligt att få kvitto på allt hårt jobb!

Har startat en MsvC1 idag. Lyckades försova mig ordentligt men kom ändå i väg med ponnyn knappt borstad och definitivt oflätad. Fastnade lite i stressen när jag red och det blev aningen för forcerat. Men det kändes ändå hyfsat och vi hade inga direkta missar mer än dåliga slutor. 62,6% är jag väldigt nöjd med under förutsättningarna :).

Vi tog hem vinsten i klubbmästerskapet förra veckan på 64% i LB. Det var skralt med deltagare men jag tänker vara nöjd ändå. :D Hästen däremot blev tittig och tappade bjudning, så programmet hade kunnat gå bättre. Har ännu inte kommit fram till vad jag ska göra när han blir så låst och bakom skänkeln inne på banan. På framridningen bjuder han framåt hur fint som helst. :cautious:

Idag har det varit en bra tävlingsdag!
Vi var iväg i fredags också, men i hoppning, där jag först blev petad från placering av sista ryttaren med en halv sekund, för att sedan i sista klassen rida 1 hundradel över maxtiden i grunden och då inte få fortsätta. Då var det ingen rolig tävlingsdag (eller jo, jag är nöjd med rundorna men det regnade och jag vann inte tillbaka startavgiften).

Så idag var det dressyr. Jag ville ha revansch! Dock är jag ju ingen dressyrryttare i grund och botten och fick min första placering för några veckor sen bara. Men jag körde all in.
I lb1 hade jag bästa känslan på ryggen någonsin inne på en bana. Galoppinslag i både skritten och traven när han skygga lite, men annars en bra känsla. Blev chockad när jag såg resultatet 69% och det räckte till en tredjeplats!
Var nöjd och belåten och rätt sugen på att åka hem och stryka från lb2 då himlen öppnade sig och gjorde den tunga banan till gyttja. Men jag red på, och väl inne på banan gav jag mig den på att jag skulle RIDA och inte åka. Känslan var dock sådär... inga missar, men dåligt flyt tyckte jag.
Gick bort till bilen och började byta om, tänkte åka hem. Det blir inga bra procent av det där tyckte jag.
Men tänk vad fel man kan ha.. 73% fick vi! Och det räckte till en vinst! Jag är fortfarande i chock. Det är personbästa med 8%.

Visst, domaren ligger högt ofta. Hon dömer positivt och räds inte att sätta 8or. Men hon slänger in 4or och 3or också så det är ju inte så att hon ger bort poängen. Hon är en bra domare som gör att man kan va nöjd även över 55% eftersom hon verkligen trycker på det som är bra.
Och jag låg över 5% mer än tvåan. Helt sjukt ju. Lilla jag och min häst. Fick slutkommentaren "kaxig ritt med utstrålning på svårt underlag" så jag antar att hon gillade att jag verkligan red! Är fortfarande lite i chock..

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 971
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 220
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar