Vårterminens tävlingar

@Fiador vad ? Nej jag har inte öht lagt vikt vid just ditt referat och mitt inlägg har ju inget med det öht att göra i stort ? Folks redovisande av bedömning i olika län på P&R är ju uppenbarligen ett ämne som är aktuellt generellt och jag tolkar inte debatten//diskussionen som att den har så mycket med dig att göra alls ?
Nej, jag menade inte att just du hade del i det. Sen har väl diskussioner generellt en förmåga att snurra in på än det ena än det andra....ibland blir det riktigt intressant...och man lär sig alltid något nytt. Jag hade själv aldrig hört talas om detta, trodde ärligt och uppriktigt att progamridningen var en självklar del av tävlingssystemet. För mig är det i alla fall ett verktyg i det syftet...

Nej, jag menade inte att just du hade del i det. Sen har väl diskussioner generellt en förmåga att snurra in på än det ena än det andra....ibland blir det riktigt intressant...och man lär sig alltid något nytt. Jag hade själv aldrig hört talas om detta, trodde ärligt och uppriktigt att progamridningen var en självklar del av tävlingssystemet. För mig är det i alla fall ett verktyg i det syftet...
Jag tycker du ska fortsätta använda det som ett redskap! :up:
Du kommer dock aldrig få dressyrtävlande till en exakt vetenskap, är det det du eftersträvar så föreslår jag att du byter gren och rider hoppning istället. ;)

F ö luftade jag detta med min mamma idag (som är dressyrdomare om än ej aktiv längre, hon är dock överdomare fortfarande och går på domarträffarna) och hon har aldrig hört talas om att detta skulle tas upp på domarutbildningen och hon har heller aldrig varit på någon domarträff där detta ens tagits upp.

Hon sa att hon aldrig ens tänkt tanken själv när hon dömt programridningar men hon var inte främmande för att det naturligtvis kan ske, det är en helt annan miljö och situation och självklart kan man som domare färgas av det.
Hon påpekade också att det ofta bara är en eller ett par som rider samma program och många olika program vilket gör att man inte blir lika "stadig" i sin bedömning som när man dömer en hel klass som man dessutom läst in sig på innan.

Jag går också in och tittar på equipe, när det är någon jag känner, och absolut inte för att gotta mig om det går åt helsike för någon man inte gillar. Nu menar jag inte att någon i tråden har gjort det, men IRL finns det tyvärr människor som gör det, och det KAN vara ett stressande moment att veta att precis alla som vill kan ta del av resultatet omgående efter ritten.

Men så är ju livet med allt nu med sociala medier. Folk kan ta reda på obehagligt mycket genom bara några få klick. Vi hade en incident i veckan med en, förvisso väldigt ung person, som inte alls hade fått lära sig hur man beter sig/hur man behandlar andra på nätet. Det kommer nästan alltid fram dessutom.

Att hitta på sina resultat är aldrig rätt, även om jag inte för mitt liv kan komma på vad man tjänar på att påstå att man fick mycket LÄGRE poäng än vad man fick. Det omvända kan jag väl se någon form av logik i även om det inte är rätt. Men det är heller inte riktigt schysst att ta reda på en persons riktiga identitet och börja stalka vederbörande på equipe. Faktiskt.

Däremot är det ju otroligt hur mycket tid en del lägger ner på att hitta folk och kolla vad de gör eller inte gör "enligt interners fakta" ?

Det tar nästan ingen "tid" alls, inte mer än o gå in på you tube o leta rätt på en låt som man kan en del av texten på.

.

Att hitta på sina resultat är aldrig rätt, även om jag inte för mitt liv kan komma på vad man tjänar på att påstå att man fick mycket LÄGRE poäng än vad man fick. Det omvända kan jag väl se någon form av logik i även om det inte är rätt. Men det är heller inte riktigt schysst att ta reda på en persons riktiga identitet och börja stalka vederbörande på equipe. Faktiskt.

Jo man tjänar det att man aldrig kan få särskilt bra resultat för att domarna tycker gångarterna inte är tillräckligt bra, ex, etc. Någon annan att skylla på.

Och man behöver inte veta personens identitet alls , det räcker med tävlingsdatum, klass och %.
Eller område, ras och ålder.
Men det är klart, namnet gå såklart snabbast, om man vet det innan, annars kan det säkert vara att det skulle ta väldigt lång tid, men som sagt, det är inte nödvändigt och rätt oväsentligt.

Att jag rabblade hur Kryddelydd skulle komma till sina resultat här i tråden då hon frågade, var förstår av mig ogenomtänkt, jag skulle självklart tagit det via PM, så inte alla andra kunde läsa och följa vägen, men det är det såklart ingen som gjort?

Och man stalkar inte någon för att man tar reda på ett resultat, eller tar reda på om det inte finns något resultat.

68,8 med den redovisningen är rätt så unikt bra ;)

Fö så ang debatten om "riktiga domare" som dömer på P&R så givetvis har jag uttalat mig från att det är etablerade domare som dömer . Har aldrig varit med om att icke domare öht dömer en P&R .

Haha det är ju en sån där allmänt intryck så man får bara samlingsbetyg på gångarter, lösgjordhet och framtidsutsikter. Men jag trodde vi skulle få lägre på allt för det var ju så spänt och irriterat! Hon har massor med grundkvalitet så antar att det skiner igenom, apropå om domare kan se om hästen är riktigt grundtränad eller inte redo. I detta fall tror jag att det gick att se att hon är redo men var arg på något just för dagen. Allmänt intrycksbedömning är ju de där klasserna när superstjärnorna får 80-90%

Det är ett verktyg för mig oxå eftersom jag sällan tränar dressyr för tränare, men jag drar bara bort 4% så hamnar jag rätt.

Jo man tjänar det att man aldrig kan få särskilt bra resultat för att domarna tycker gångarterna inte är tillräckligt bra, ex, etc. Någon annan att skylla på.

Och man behöver inte veta personens identitet alls , det räcker med tävlingsdatum, klass och %.
Eller område, ras och ålder.
Men det är klart, namnet gå såklart snabbast, om man vet det innan, annars kan det säkert vara att det skulle ta väldigt lång tid, men som sagt, det är inte nödvändigt och rätt oväsentligt.

Att jag rabblade hur Kryddelydd skulle komma till sina resultat här i tråden då hon frågade, var förstår av mig ogenomtänkt, jag skulle självklart tagit det via PM, så inte alla andra kunde läsa och följa vägen, men det är det såklart ingen som gjort?

Och man stalkar inte någon för att man tar reda på ett resultat, eller tar reda på om det inte finns något resultat.

Det beror väl på VARFÖR man tar reda på ett resultat? För att se hur det gick för någon man känner, absolut inte att stalka. För att knäppa någon på näsan, eller för att man vill njuta av att det gick dåligt för någon (jag påstår INTE att du har njutit av någon annans dåliga resultat), det är faktiskt varken speciellt snällt eller något som jag ens kan hitta en förklaring till varför man vill göra, om det inte är för att vara taskig? Ska ingen våga skriva i tråden vad man fått för resultat på en tävling för att någon annan ska gå in och rätta en? Jag skulle själv kunna skriva 60% om jag egentligen fick 60,xxx% för enkelhetens skull. Som sagt förstår jag inte vad man får ut av att ljuga, men de allra flesta här håller sig nog faktiskt till sanningen.

Det beror väl på VARFÖR man tar reda på ett resultat? För att se hur det gick för någon man känner, absolut inte att stalka. För att knäppa någon på näsan, eller för att man vill njuta av att det gick dåligt för någon (jag påstår INTE att du har njutit av någon annans dåliga resultat), det är faktiskt varken speciellt snällt eller något som jag ens kan hitta en förklaring till varför man vill göra, om det inte är för att vara taskig? Ska ingen våga skriva i tråden vad man fått för resultat på en tävling för att någon annan ska gå in och rätta en? Jag skulle själv kunna skriva 60% om jag egentligen fick 60,xxx% för enkelhetens skull. Som sagt förstår jag inte vad man får ut av att ljuga, men de allra flesta här håller sig nog faktiskt till sanningen.

Fast uppenbarligen inte? Jag förutsätter att folk skriver korrekta resultat i tråden och gör man det finns det väl inget att rätta? Så varför skulle man då inte våga skriva i tråden?

Det blir ju tröttsamt att man ska spä på diskussionen med fel resultat för att hävda något ( som inte är sant) Eller?

Idag har således min lilla Indra debuterat på tävlingsbanan. En LC1 ute på landet, långt från nymodigheter som Equipe haha. Hon har verkligen varit en stjärna! Kanon på framridningen trots väldigt märkligt ridhus (litet och en långsidan var avspärrad med ett plastband och där innanför låg bräder och stod soffor som ett helt vardagsrum:D). Inne på banan var de fina bokstäverna med blomarrangemang lite otäcka, så ock den sedvanliga transporten med innehållande domare. Hon stod emot lite under programmet vilket ffa märktes i skrittövergångarna och i slutet av programmet var hon helt färdig och jag fick henne knappt att skritta ur sist halten :D. 64,8% och en fjärdeplats blev det, otroligt nöjd med henne!

Filmen (de första två minuterna är när vi kommer in på banan och hon kollar loss, sen är poängen med i programmet)

13619815_10208555131107663_7771123430043679588_n.jpg

13614988_10208555131907683_3466537611728126859_n.jpg

13626991_10208555132347694_407252015559870552_n.jpg

13606541_10208555132987710_3987130862503602246_n.jpg

13631521_10208555131987685_8383953513467802215_n.jpg

Man kan ju jämföra dessa två ritter och själv säga vad man tycker.:)
Pay& Ride fick vi 67% och på tävlingen veckan efter 57%:angel:
Jag tycker själv att formen är bättre på P&R men väldigt tveksam om ritten verkligen är värd 67% :confused: Vi har ju en hel del missar. På tävlingen var det lite väl många byten där det inte skulle vara. På P&R fick hon högre betyg på saker hon skulle haft lägre på och tävlingen fick hon lägre där jag ställer mig lite frågande. Bla 4 på ett rent byte och 2 el 3 på serien med motivering "flera räknefel" Jag får det bara till ett. På sista uppridningen fick hon 6 el 6.5 på P&R trots att hon bytte galopp o på tävlingen fick hon 2 av den ena domaren trots flera fina byten..:confused::laugh:
Pay&Ride
Tävling

Domare på P&R dömer upp till intermediere:) Red en MsvA för hen på tävling någon månad senare o då fick vi nog bara 59% har jag för mig..:D

Nu har ju jag tävlat mycket och tänkte själv typ 57% efter P&R o tänkte även när jag fått protokollet att jaja..det blir annorlunda på tävling sen. Sen tycker jag att hon är fin där och gör mycket bra så om vi får ihop det lite bättre så ska hon nog kunna få 67% på tävling också så småning om.:)
Hon är såå söt som gör byten på uppridningarna.

Jag har aldrig påstått att det lärs ut på domarkurser? Vad jag menar med det är ju att det upplevs likadant överallt och inte bara i Halland vilket du kan läsa om i tråden. Vad har du för belägg för att det döms likadant?

Här är det alltid samma domare som dömer tävlingarna som dömer clearround dressyren och jag vet tex i @Hedwig s fall rider hon alltid för utbildade domare som dömer höga klasser.

Jag påstår att detta inte är något som lärs ut på domarkurser. Vad är det som är otydligt i det påståendet? Jag förstår inte vad din personliga upplevelse har med det att göra faktiskt.

Att det finns domare som dömer "snällt" på PR vet jag mycket väl (även om min personliga uppfattning är det inte är rätt att göra så), precis som att domare har olika skalor på tävlingar. Dock finns domare som håller samma skala oavsett, men som lägger mer krut på att prata med ryttarna på PR, t.ex. den GP-domare jag ridit för. Häromkring döms PR ibland av utbildade domare, men lika ofta av aspiranter, tränare osv. Det är inget som ändras bara för Hedwig, Mackan eller du bara rider för utbildade domare.

Senast ändrad:
Hon är såå söt som gör byten på uppridningarna.
Jättesöt...O_o Betyget blir typ 2-3 :laugh:. Ungefär som att bytesknappen inte går att stänga av när den väl kommit igång.. Nån tävling bröt hon först av till trav sen när hon väl kom igång med bytena fortsatte hon hela vägen in i mål typ:cautious:

Jättesöt...O_o Betyget blir typ 2-3 :laugh:. Ungefär som att bytesknappen inte går att stänga av när den väl kommit igång.. Nån tävling bröt hon först av till trav sen när hon väl kom igång med bytena fortsatte hon hela vägen in i mål typ:cautious:
Min tänker liknande på träning. Han undrar typ varför vi inte började med de roliga serierna tidigare! Vi har bara ridit serier på tävling en gång och då blev det i vartannat...

C gör likadant om jag kommer ut högervarv. Bytena är jobbigare ur vänstergaloppen, så vi har börjat rida in i vänster galopp i stället..

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 971
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 220
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar