Vårterminens tävlingar

Skulle jag helt plötligt inte ha läst tråden bara för att jag undrar vad du har för belägg för att påstå att något dylikt skulle läras ut på domarkurser :confused:? Du har hela tiden pratat om hur det döms hos er på PR och vad du "tror".

Domarkurser ägnas åt annat än att diskutera PR och klubbtävlingar osv. Att uppmana domare att lägga sig på olika skalor beroende på vilken typ av tävling det är görs inte. Att sedan folk dömer olika är en annan femma, och som sagt så döms PR ofta av icke-domare.

Jag har aldrig påstått att det lärs ut på domarkurser? Vad jag menar med det är ju att det upplevs likadant överallt och inte bara i Halland vilket du kan läsa om i tråden. Vad har du för belägg för att det döms likadant?

Här är det alltid samma domare som dömer tävlingarna som dömer clearround dressyren och jag vet tex i @Hedwig s fall rider hon alltid för utbildade domare som dömer höga klasser.

Vi har tävlat, dock var det ingen höjdare! Red första dagen och hästen kändes gudomlig när jag började rida fram. Efterdrog sadelgjorden och åkte på sadeltvång och det händer I princip aldrig. Hon var riktigt irriterad och skulle i efterhand ha strukit mig då. Nu red jag vår 5-årsklass ändå och fick inga glädjepoäng direkt, 68.8 vilket ändå blev en inofficiell "vinst" eftersom vi bara var två ekipage. Då hade vi hunnit få in tre kosparkar, galopp i travökningen, omslag i båda förvända och trav istället för skritt i enkla bytena... Dagen efter var hon ännu argare och fick utgå. Vi har sen dess fått sadeln fixad så får se hur det går nästa gång!

Ha ha, @LenaH. Equipe-stalka, vilket underbart utryck. Den snor jag! :D

Snackade så sent som igår med en vænnina om våndorna med att alla har koll på allt. Hon lider av grym prestationsångest och tyckte att "Førr kunde man ju obemærkt smyga sig ivæg till ngn liten håla och starta, men det ær ju helt kørt nuførtiden, nær varenda jævla mænnska får ett litet pling I mobilen så fort man startat" :arghh::D

Jag har aldrig påstått att det lärs ut på domarkurser? Vad jag menar med det är ju att det upplevs likadant överallt och inte bara i Halland vilket du kan läsa om i tråden. Vad har du för belägg för att det döms likadant?

Här är det alltid samma domare som dömer tävlingarna som dömer clearround dressyren och jag vet tex i @Hedwig s fall rider hon alltid för utbildade domare som dömer höga klasser.
Man kan ju jämföra dessa två ritter och själv säga vad man tycker.:)
Pay& Ride fick vi 67% och på tävlingen veckan efter 57%:angel:
Jag tycker själv att formen är bättre på P&R men väldigt tveksam om ritten verkligen är värd 67% :confused: Vi har ju en hel del missar. På tävlingen var det lite väl många byten där det inte skulle vara. På P&R fick hon högre betyg på saker hon skulle haft lägre på och tävlingen fick hon lägre där jag ställer mig lite frågande. Bla 4 på ett rent byte och 2 el 3 på serien med motivering "flera räknefel" Jag får det bara till ett. På sista uppridningen fick hon 6 el 6.5 på P&R trots att hon bytte galopp o på tävlingen fick hon 2 av den ena domaren trots flera fina byten..:confused::laugh:
Pay&Ride
Tävling

Domare på P&R dömer upp till intermediere:) Red en MsvA för hen på tävling någon månad senare o då fick vi nog bara 59% har jag för mig..:D

Nu har ju jag tävlat mycket och tänkte själv typ 57% efter P&R o tänkte även när jag fått protokollet att jaja..det blir annorlunda på tävling sen. Sen tycker jag att hon är fin där och gör mycket bra så om vi får ihop det lite bättre så ska hon nog kunna få 67% på tävling också så småning om.:)

Ha ha, @LenaH. Equipe-stalka, vilket underbart utryck. Den snor jag! :D

Snackade så sent som igår med en vænnina om våndorna med att alla har koll på allt. Hon lider av grym prestationsångest och tyckte att "Førr kunde man ju obemærkt smyga sig ivæg till ngn liten håla och starta, men det ær ju helt kørt nuførtiden, nær varenda jævla mænnska får ett litet pling I mobilen så fort man startat" :arghh::D

Man väljer hålor som inte använder Equipe ;)

Intressant att allas olika erfarneheter med poängskalan. De PnR jag är med och anordnar har alltid riktig domare. Möjligt att de ligger på en aningen högre skala, men inte så mycet som 5-10 procentenheter. (Vill även i sann besserwisserton påtala att PnR inte kan benämnas som träningstävling eftersom ranking inte får ske, utan är tävlingsträning:p).

Fö är jag en equipestalker av rang, tycker det är jättekul att se hur det går för folk på tävling. Och det är intet särskilt svårt att ta reda på vem nån är här på buke. Om ni tror att ni är anonyma för att ni har ett nick är ni fel ute.

Skulle gå in och läsa om Bukes tävlingsresultat men hamnade i ett jäkla tjafs om domarnas sätt att döma på tävling V.S. icke-tävling och folk som på riktigt snokar reda på medlemmars resultat på TDB för att motbevisa dem, ren lågstadieanda. Herregud vad fjantigt.

Ja , det var jag. Som du menar "snokar". Och är fjantig.
Jag läser ju inte så mycket här inne och skriver inte så ofta så det är tydligt att jag inte kan era interna koder och regler.
Inte visste jag att det är helt OK att hitta på poäng bara för att elda på en diskussion.

Uppenbarligen är det bättre med något som inte är sant bara för att få en hetsig diskussion än att hålla sig till sanningen.
Dessutom så pekas faktiskt på sätt och vis domarkåren ut, för det är ju de som inte kan döma.

Att jag kollade upp dessa 3 ekipage( varav en av dem hedersamt sa det var en miss) var att deras påståenden stämde riktigt illa med mot vad det borde vara.

Inte kunde jag veta att de flesta av er här inne vill ha det så- för att kunna förfasa sig över kass poängsättning.

Och så blev man en Equipe-Stalker. Tänk att jag trodde att Eq tillkom bl.a av den anledningen, att ryttare inte skulle kunna ljuga så lätt.
En annan anledning är - vad jag trodde- att det skulle locka "folk" att följa poängsättningar, just för att göra dressyren lite mer intressant för gemene man, alltså en form av "offentlig handling".

Tänk så fel man kan ha.

Jag fattar inte riktigt varför det blivit ett ämne alls att så många i så många län och allmänt, erfar att P&R döms lite mer "snällt" på typ halvpoängen än på tävling ?
Jag förstår inte varför det är ett problem eller spelar roll alls ?
Klubbtävlingar har dömts på samma sätt de också i alla tider och dessutom inte sällan betydligt mer generöst /olämpligt högt . Varför är det ett problem att P&R ev döms på halvpoängen lite högre här och där ??? Det vet ju de flesta att det är just en P&R och deltar också just med vetskapen om skillnaden just för att de av olika anledningar eftersöker just skillnaden - och då menar jag givetvis inte utifrån poäng ;)

Ang equipe och redovisade resultat osv: jag följer och kollar där också hela tiden och tycker det är jätteroligt att kunna få resultat från vänner och bekanta och folk man är nyfiken på !

Jag tror det är ytterst få som år 2016 eller ens år 2010 som tror de är anonyma på nätet ????
Däremot är det ju otroligt hur mycket tid en del lägger ner på att hitta folk och kolla vad de gör eller inte gör "enligt interners fakta" ?

Vi har tävlat, dock var det ingen höjdare! Red första dagen och hästen kändes gudomlig när jag började rida fram. Efterdrog sadelgjorden och åkte på sadeltvång och det händer I princip aldrig. Hon var riktigt irriterad och skulle i efterhand ha strukit mig då. Nu red jag vår 5-årsklass ändå och fick inga glädjepoäng direkt, 68.8 vilket ändå blev en inofficiell "vinst" eftersom vi bara var två ekipage. Då hade vi hunnit få in tre kosparkar, galopp i travökningen, omslag i båda förvända och trav istället för skritt i enkla bytena... Dagen efter var hon ännu argare och fick utgå. Vi har sen dess fått sadeln fixad så får se hur det går nästa gång!
68,8 med den redovisningen är rätt så unikt bra ;)

Fö så ang debatten om "riktiga domare" som dömer på P&R så givetvis har jag uttalat mig från att det är etablerade domare som dömer . Har aldrig varit med om att icke domare öht dömer en P&R .

Senast ändrad:
68,8 med den redovisningen är rätt så unikt bra ;)

Fö så ang debatten om "riktiga domare" som dömer på P&R så givetvis har jag uttalat mig från att det är etablerade domare som dömer . Har aldrig varit med om att icke domare öht dömer en P&R .

Fast är det årgångsklasserna så brukar ju de bästa ligga över 80%

Fast det är inget system. Det är bara att tänka 0.5 poäng snällare
Jo, men det är ju tävlingsdressyr (även när man tränar) och DET är ett system. Ett system för hur det ska utföras och se ut och ett system för hur det ska bedömas på tävling. Det är ju det som programridningen ska lära en. Det är ju fördel om det man ska lära sig också går att lära sig med dom verktyg man har. Sen kan man ju alltid lägga på 3-5% (själv då) för att få det mer positivt. ;)

Rutinerade tävlingsryttare om redan KAN systemet behöver ju inte programridningen och det är ju inte dom den är till för främst utan för dom INTE kan. Varför ska dom lära sig fel?

Jo, men det är ju tävlingsdressyr (även när man tränar) och DET är ett system. Ett system för hur det ska utföras och se ut och ett system för hur det ska bedömas på tävling. Det är ju det som programridningen ska lära en. Det är ju fördel om det man ska lära sig också går att lära sig med dom verktyg man har. Sen kan man ju alltid lägga på 3-5% (själv då) för att få det mer positivt. ;)

Rutinerade tävlingsryttare om redan KAN systemet behöver ju inte programridningen och det är ju inte dom den är till för främst utan för dom INTE kan. Varför ska dom lära sig fel?

Därför att dom förmodligen skulle sluta rida om dom fick en rättvis bedömning.

Jag fattar inte riktigt varför det blivit ett ämne alls att så många i så många län och allmänt, erfar att P&R döms lite mer "snällt" på typ halvpoängen än på tävling ?
Jag förstår inte varför det är ett problem eller spelar roll alls ?
Klubbtävlingar har dömts på samma sätt de också i alla tider och dessutom inte sällan betydligt mer generöst /olämpligt högt . Varför är det ett problem att P&R ev döms på halvpoängen lite högre här och där ??? Det vet ju de flesta att det är just en P&R och deltar också just med vetskapen om skillnaden just för att de av olika anledningar eftersöker just skillnaden - och då menar jag givetvis inte utifrån poäng ;)

Ang equipe och redovisade resultat osv: jag följer och kollar där också hela tiden och tycker det är jätteroligt att kunna få resultat från vänner och bekanta och folk man är nyfiken på !

Jag tror det är ytterst få som år 2016 eller ens år 2010 som tror de är anonyma på nätet ????
Däremot är det ju otroligt hur mycket tid en del lägger ner på att hitta folk och kolla vad de gör eller inte gör "enligt interners fakta" ?
Anledningen att det blev så stor sak i diskussionen var väl för att det framkom att jag ridit programridning med högre resultat i en högre klass än en lägre (som alla utgår ifrån varit tävling;)). Så antar att det är skälet till att det blivit så viktigt att framhålla att progamridning ALLTID bedöms med högre procent än tävling.

Själv blir jag bara rent principiellt förvånad över att man kan tycka det upplägget är OK (3-5% högre bedömning på programridning och det vet ALLA utom dom onivigda som tex jag). Förstår inte vitsen med det helt enkelt. Vad lär man sig då inför tävling? Hur "snällt" är det att inte få rätt poäng? och ändå värre, om man inte ens känner till att det är så....och verkligen tror att man håller på att göra framsteg...hur kommer det då att kännas på tävling sen...det finns ju andra parametrar på tävling som också drar ner på resultatet...

@Fiador vad ? Nej jag har inte öht lagt vikt vid just ditt referat och mitt inlägg har ju inget med det öht att göra i stort ? Folks redovisande av bedömning i olika län på P&R är ju uppenbarligen ett ämne som är aktuellt generellt och jag tolkar inte debatten//diskussionen som att den har så mycket med dig att göra alls ?

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 220
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar