Vårterminens tävlingar

Det har jag inte sagt vad jag vet, däremot säger jag att om man tycker att domaren t ex var för hård eller negativ eller kortfattad eller för generös mot en, så borde ens tränare kunna förklara varför domaren skrev så. Domaren kan och ska inte skriva en hel roman om vad som var bra och mindre på bra på varenda bedömningspunkt, det säger ju poängen på den bedömningspunkten ihop med en kommentar om vad som avvek åt det sämre eller bättre hållet.

Och det skrev jag inte heller, att varenda punkt behöver en roman.

Äh, jag återgår till min grotta. Enklast så.

Jag skrev "känna sig snålt bedömd".

Man kan _känna_ sig snålt bedömd utan att någon annan håller med. Det är ju en _känsla_. Ungefär som när min upplevelse är kola-seg men kritiken är "ärtig ponny". Känslan och vad som syns stämmer ju inte alltid.

Jaha, Så att känna sig snålt bedömd innebär inte att man tycker man har blivit snålt bedömd :confused:

Nej min tränare är konstruktiv utan att säga att jag är värdelös. Och oerhört noggrann.

Varför är det puttinuttigt att även peka på det som var okej? Det finns ju många som klarar av det. Uppenbarligen. Man blir inte bättre av att bara få höra vad som är dåligt hela tiden.
Det låter ju jättebra!

Som någon annan skrev, så efter att ha varit skrivare själv så vet man hur svårt det är att hinna få med allt. På våra klubbtävlingar filmar vi alla ritter och domaren pratar in sina kommentarer direkt på filmen, då får man se samtidigt och domaren hinner vara betydligt mer utförlig. Men så länge det inte funkar så på riktiga tävlingar, utan man skriver på papper så går inte det.
Då får man, som sagt, lita på att det som inte nämns ÄR okej utan att behöva få det bekräftat. Rider man för en bra tränare man trivs med och litar på, så borde man vara tillräckligt säker på vad som var bra eller inte. Då kan man också lättare skaka av sig kommentarer man inte håller med om, för visst kommer de också.

Ingen kommentar på AI. Orkar inte springa och hämta protokollet igen (har grävt ner det längst in i byrålådan! :angel:)
Men jag är 99% säker på att det var följande:
Gångarterna: 3,5
Framåtbjudning: 3,5
Lösgjordhet: 3,5
Ryttarens sits: 4
Korrekthet: 4

Och som sagt är jag väl medveten om de högre kraven i LB, men utifrån kraven (som jag tolkar det) och hur det kändes, om jag ändå ska försöka var lite objektiv och sträng, hade jag väl gett mig själv följande typ:
G: 4,5
F: 5
L: 4,5
RS: 5,5
K: 5

Nästa inlägg:
Oj! :eek:
Nej, för jag tänkte faktiskt lite åt det hållet (eller eg. Hur ser hans gångarter egentligen ut från mark?) , så jag tömkörde dagen efter tävlingen. Men jag såg absolut inga konstigheter eller så. Kände också på benen, men utan minsta konstighet där heller.
Så den slutsats jag drog (och delvis därav min teori om längningar tidigare i tråden) var att just den domaren inte tyckte att han hade tillräckligt med "flash" och "sprätt" i sina gångarter...

Men fick inte du 6 på gångarterna? Ja menar skillnaden mellan 3,5 och 6 är ju- jättestor. Och de andra poängen, vad är det för vits att hitta på så låga, alltså om man under ett program inte fått en enda 3,5 hur kan man då tro med 99 % säkerhet efteråt att man fått det på tre av fem punkter? och när det finns på EQ?? t.o.m dina egna poäng är lägre än de du fick, eller har jag fel ?( och Johanna B som skrev det tidigare?)

För inte är det så att du påstår dig ha fått 3,5 på gången för att mena på domare dömer konstigt och spä på det förakt en del här inne visar bl a ? , som du skriver "inte tillräckligt med flash o sprätt", för du ser inget fel på gångarterna dagen efter? att mena att då har man ingen chans för man får jättejättelåga poäng per automatik om hästen inte är flashig?

Ska tillägga att det finns många som väljer tränare som tar betalt för att säga sånt ryttarna vill höra, och kanske lite överdrivet mycket beröm? Iallafall jag vill veta vad som måste bli bättre, det som är bra kan man lägga åt sidan. Där har vi ju olika tycke och smak såklart, men jag tycker inte det ger mig nånting att typ bara höra om allt som är bra. Skit i det, jag vill ju förbättra det som är dåligt!

Kan detta hänga ihop med att folk sen blir förvånade över kritik och enligt dom, brist på beröm, av domare sen?
Det hänger väldigt mycket ihop med debatten som pågått länge allmänt . Många elever har tränare som inte riktigt förmår utifrån egen kunskap och insikt att utifrån elev se till just den enskilda elevens behov av lämpligaste häst typ för att kunna nå mål och ha glädje av den .

Många debatter har handlat om
Just tränarnas roll och ansvar att ärligt utifrån kunskap och utifrån elevens läge, inte rekommendera Ferrari hästar att köpa när ryttarna hade fått ett så mycket bättre material med en Volvo x 2014+ modell ;) typ ;)

@Dressyrtjejen_97 om bedömning på helhetsintrycken med koefficient är 3,5 osv är det nästan unikt . Typ aldrig någonsin sett det trots hur mycket jag skrivit klasser, vistats på tävlingar, följt tävlingar samt tävlat själv .... ? Trots låga klasser /låg standard emellanåt ?

Jag har jättesvårt att förstå dina argument varför du tycker det är vettigt och gynnande att starta klasser "bara på kul för att känna av/få erfarenhet" osv utifrån det ?

Senast ändrad:
Det hänger väldigt mycket ihop med debatten som pågått länge allmänt . Många elever har tränare som inte riktigt förmår utifrån egen kunskap och insikt att utifrån elev se till just den enskilda elevens behov av lämpligaste häst typ för att kunna nå mål och ha glädje av den .

Många debatter har handlat om
Just tränarnas roll och ansvar att ärligt utifrån kunskap och utifrån elevens läge, inte rekommendera Ferrari hästar att köpa när ryttarna hade fått ett så mycket bättre material med en Volvo x 2014+ modell ;) typ ;)
Håller med dig, är många gånger man hade velat byta hästar på vissa ryttare; duktiga ryttare på mediokra hästar och tvärtom... :cautious:

Det låter ju jättebra!

Som någon annan skrev, så efter att ha varit skrivare själv så vet man hur svårt det är att hinna få med allt. På våra klubbtävlingar filmar vi alla ritter och domaren pratar in sina kommentarer direkt på filmen, då får man se samtidigt och domaren hinner vara betydligt mer utförlig. Men så länge det inte funkar så på riktiga tävlingar, utan man skriver på papper så går inte det.
Då får man, som sagt, lita på att det som inte nämns ÄR okej utan att behöva få det bekräftat. Rider man för en bra tränare man trivs med och litar på, så borde man vara tillräckligt säker på vad som var bra eller inte. Då kan man också lättare skaka av sig kommentarer man inte håller med om, för visst kommer de också.
Vilken bra idé att filma och få med domarkommentarerna.

Intressant att höra era synpunkter. Allting är relativt brukar jag tänka, man kan inte utgå ifrån att alla har samma förutsättningar. Så lite måste man nog låta folk få göra sin egen bedömning. Är man inte redo för klassen så lär det ju synas i resultatet.

Då har man det ju svart på vitt sen. Så länge man inte behandlar hästen illa, drar och sliter, bankar och slår, använder sporrar och tyglar på ett fult sätt, osv, så finns det många andra saker som spelar in för hur bra eller dåligt det går och vilken % man får.

Själv har jag tex ryggproblem, pga en ryggskada, och har svårt att sitta ner i arbetstraven. Framför allt i dom lättaste klasserna då det är mycket transportsträckor och stora volter och lite som händer i största allmänhet. Då blir jag alldeles stel och hästen anpassar sig till det, vilket drar ner på %.

Så nu har jag provat en svårare klass, med mer rörelser och moment och "svårare" då enligt skalan och hör och häpna, lyckades jag inte kamma hem nära 70%. Då har jag legat på runt 55-59 % i dom lättare klasserna och känt mig ganska frustrerad. Inte pga bedömningen, den håller jag helt med om, utan pga problemet jag har som gör det svårt för mig att förbättra ridningen i dom klasserna.

Men tack och lov så är det möjigt att "hoppa över" "lättare" klasser och prova en "svårare" på så vis kan jag fortsätta att utvecklas. Ibland tar det tid att komma underfund med sånt här. För mig har det handlat om att lära mig förstå bedömningssystemet och tävlingsdressyren i största allmänhet. Vi är inga nybörjare, varken jag eller hästen, inga ungdomar heller, så min häst har absolut inte blivit utsatt för något han inte är redo för. Det har bara varit mitt "mod" som inte varit redo för dom "svårare" klasserna.

Men tack och lov så är det möjigt att "hoppa över" "lättare" klasser och prova en "svårare" på så vis kan jag fortsätta att utvecklas.

Man kan inte hoppa över de lättare klassera och prova en "svårare" när man tävlar, då man måste kvala till de svårare, under förutsättning då att när du använder korrekt benämningen lätt klass att du verkligen menar lätt klass och att du hoppat till det som är svårare sas över lätt klass.

Intressant att höra era synpunkter. Allting är relativt brukar jag tänka, man kan inte utgå ifrån att alla har samma förutsättningar. Så lite måste man nog låta folk få göra sin egen bedömning. Är man inte redo för klassen så lär det ju synas i resultatet.

Ja precis, det lär synas i resultatet och det är väl ursprunget egentligen till denna diskussion att det då var fel på domaren som slog ner så mkt på att hästen gick bakom hand!

Man kan inte hoppa över de lättare klassera och prova en "svårare" när man tävlar, då man måste kvala till de svårare, under förutsättning då att när du använder korrekt benämningen lätt klass att du verkligen menar lätt klass och att du hoppat till det som är svårare sas över lätt klass.
Jo, man kan gå direkt från tex LC:1 till MSVC, utan att "kvala", på regional tävling. Det jag menar är att det är möjligt att "hoppa" över en eller två klasser rent generllt ända upp till MSVC om man vill (på regional tävling). Sen om vi pratar nationell tävling måste man kvala först. Men där är jag inte än :-)

Ja precis, det lär synas i resultatet och det är väl ursprunget egentligen till denna diskussion att det då var fel på domaren som slog ner så mkt på att hästen gick bakom hand!
Aha, det har jag missat. Men annars läste jag att någon tyckte det skulle kvalas även i dom lättare klasserna, vilket skulle vara dödsstöten för mig som då nog aldrig skulle komma vidare. Kanske jag iof skulle kunna få dispans, pga mitt "handikapp", men vet inte om jag skulle haft motivation nog att driva igenom något sånt...

Jo, man kan gå direkt från tex LC:1 till MSVC, utan att "kvala", på regional tävling. Det jag menar är att det är möjligt att "hoppa" över en eller två klasser rent generllt ända upp till MSVC om man vill (på regional tävling). Sen om vi pratar nationell tävling måste man kvala först. Men där är jag inte än :-)

Men Msv c räknas ju till "lättare" klass.

Driva? Du skaffar läkarintyg , betalar och ansöker. Får du det så får du det, får du inte så får du inte.

Fast jag har ju väldigt svårt att tro att någon får dispens från kval pga handikapp :confused: Det blir ju inte enklare ju svårare klass man rider så det tror jag inte! Då får man ju rida handikappklasser isåfall.

Fast jag har ju väldigt svårt att tro att någon får dispens från kval pga handikapp :confused: Det blir ju inte enklare ju svårare klass man rider så det tror jag inte! Då får man ju rida handikappklasser isåfall.

Inte dispens från kval kära FIO;), dispens från att behöva sitta ner i traven pga ryggproblem och rida lätt istället. Fattade jag det som, kan ju ha fel:angel:,
Men jag håller ändå med, jag är rätt säker det inte går igenom dessutom finns en uppsjö av ryttare som har ryggproblem men rider ändå , ibland i perioder så kan de inte rida så jag tror inte Fiadors rygg är så ovanlig.

Edit, läste fel,Fiador vill ha kval för o slippa lätta klasser om det blev kval i dem.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar