Vårterminens tävlingar

Även jag har tävlat idag, red LB:3 för första gången. Hennes tredje start i livet.

Var dubbla banor så mycket folk på framridningen så trångt och hon blev stressad. Ännu mer ute på banan, så hon blir lite av och på i bjudningen. Fick ändå en hel del 7 och 7,5or. Däremellan hade vi någon tvåa och trea. Hon fick överslag i skallen och la in lite bakutsparkar och sånt.

Blev lite putt på domaren som på allmänna intrycket skrev kommentaren "var noga med vägarna" samtidigt som vi fått kommentarer i programmet att serpentinerna var välplanerade och bra väg på något annat ställe...

Blev 59.54% vilket jag i sig inte är ett dugg nöjd med, men jag är glad att domaren kunde använda skalan och blanda 7.5 med 2 :p och så är jag nöjd att det gick att komma till ridning mellan de otäcka hörnen och bakutsparkarna!

Tjosan hejsan idag har vi således debuterat MsvB min ponny och jag! Har haft ågren och ångest, inte minst har diskussionen här i tråden påverkat mig eftersom jag vet att vi inte är färdiga för klassen egentligen. Men jag lyckades hålla huvudet kallt och vi red på 60,9%! Målet att rida MsvB på 60% har jag haft så himla länge och jag är så glad att vi lyckades, dessutom på första försöket.

Skolorna var mycket bättre idag (6,5 på öppnorna och 6 på slutorna), och även ryggningen var bättre även om den var snällt bedömd. Första bytet blev inget alls (2a med koeff) och det andra var hon på hjälpen men ett par steg efter bak (4a).

Är supernöjd med både mig själv och min amazing ponny!
13445306_10208388911912287_7929552656357004776_n.jpg

13417426_10208388911672281_2633919051017284817_n.jpg

13407294_10208388910992264_8154896742156069058_n.jpg

13442393_10208388910792259_2102178457332324301_n.jpg

Jag måste bara säga att du är en fantastisk motivation för mig som också rider ponny, fast än så länge på en extremt basic nivå. Du har visat att det GÅR att ta sig högre än lätt B som överårig på ponny, och dina ponnyer är dessutom så himla fina och välskötta, ett föredöme även där. ;)

Inte galoppen!!! Fattningarna kändes bra. Avbrotten okej. Men annars så är det varje galoppsprång "Nu bryter han av, nu bryter han av, nu bryter han av"-känsla genom typ hela programmet :p Men den känsla har varit mkt bättre hemma så det var bra att uppmärksammas på det.

Men jag är ändå nöjd över vår insats, är helt annorlunda o rida nu efter chefens intåg. Tur jag inte hittar gamla filmer för det har varit SÅ hemskt även om det kanske maskerats lite av att jag hållt i o klämt åt för kung o fosterland....

Gör ett försök att länka till filmer o protokoll :D

https://www.instagram.com/p/BGpkitMi3CN/

https://www.instagram.com/p/BGpl6fii3F8/

https://www.instagram.com/p/BGpl6fii3F8/

https://www.instagram.com/p/BGpujqHC3Kc/

https://www.instagram.com/p/BGpvqHRC3M4/

Vi var alltså på P&R och red LC:2. Fick mest muntlig kritik efteråt för att jag inte hade honom mer igenom o ställd åt höger på böjda spår o i hörn. Jag har svårt o hitta rätt där iom att han byter sida lite hipp som happ men jag själv har svårare i höger varv. 65 % fick vi.

Idag har vi varit iväg igen. Red LC:2 och LB:1. I LC:2 satte vi personligt rekord :banana::banana: Hade en trevlig känsla och inga större missar. Vi landade på 66,167 %. Nästa mål på listan blir att få åtminstone en 8:a.

I LB:1 fick vi lite bensinstopp. På framridningen kändes han så fin. Lätt, luftig och lyhörd. Men, när vi gick från framridningen var det som att släppa ut luft ur en ballong. Vi hade tre stora missar och i galoppen kapade jag hörnen medvetet eftersom han aldrig hade orkat ta en hörnpassering. Trots detta landade vi på 60,174 %

Det känns som ett stort fall framåt att vi trots missar kan hålla oss på godkända procent :up:

Tävling även i igår, en LB:2.

Red i lördags kväll, bästa hon någonsin gått. Red även söndag morgon eftersom tävlingen var på em och hon inte skulle få gå ut. Jättefin!

Började rida fram och hon var jättefin! Lugn och avslappnad och allt kändes toppen! Tills det var ca 10 min kvar, då fick mitt sursto nog och bestämde att hon inte ville vara med längre. Istadig, sprang på tvären och slog mot skänkeln.

Gick iaf in på banan och genomförde programmet, eftersom hon behöver träna på att tävla. Ingen tittighet men hon var sur och bromsig. Är ingen idé att bråka med henne eller att ta igenom massor utan bara låtsas som det regnar. Blev en tämligen usel ritt, med flera sparkar och bromsigheter. Blev totalt 57.5% vilket jag ändå tyckte var överbetalt. Men antar att bromsigheten inte syns så mycket som den känns eftersom vi fick 6/6.5 på en del rörelser som jag tyckte kändes hemska.

Nu får tanten gå på välbehövligt sommarlov. Hon har ändå gjort en fantastisk resa, och utvecklats massor under de här månaderna hon varit hos oss!

IMG_9297%20copy%20copy.jpg

IMG_9364%20copy%20copy.jpg

Vi var också på tävling igår, startade vår andra LA. Tyvärr hade det regnat i tre dagar och banan var otroligt blöt och tung, vilket gjorde att min häst var ovanligt ovillig att röra sig och försökte undvika dom värsta pölarna. Inte alls van vid att behöva driva på honom inne på banan. :p Mellangångarterna gick inte att hitta och bristen på bjudning gjorde honom ganska framtung. Men jag är ändå nöjd med starten, han kämpade på bra och vi fick till bl.a. skänkelvikningarna bättre än senast! Stannade på 59,629% och fick kommentaren att det var en jämn och avslappnad ritt, men att hästen kunde varit bättre fram för skänkeln och ha bättre bärighet. Rättvist bedömt enligt mig. :)

Tjosan hejsan idag har vi således debuterat MsvB min ponny och jag! Har haft ågren och ångest, inte minst har diskussionen här i tråden påverkat mig eftersom jag vet att vi inte är färdiga för klassen egentligen. Men jag lyckades hålla huvudet kallt och vi red på 60,9%! Målet att rida MsvB på 60% har jag haft så himla länge och jag är så glad att vi lyckades, dessutom på första försöket.

Skolorna var mycket bättre idag (6,5 på öppnorna och 6 på slutorna), och även ryggningen var bättre även om den var snällt bedömd. Första bytet blev inget alls (2a med koeff) och det andra var hon på hjälpen men ett par steg efter bak (4a).

Är supernöjd med både mig själv och min amazing ponny!
13445306_10208388911912287_7929552656357004776_n.jpg

13417426_10208388911672281_2633919051017284817_n.jpg

13407294_10208388910992264_8154896742156069058_n.jpg

13442393_10208388910792259_2102178457332324301_n.jpg

Stort grattis till en sådan fin debut! :bow: Jättekul att följa er utveckling!

Jag å pållen tävlade i helgen, en LB:2. :) Regn hela dagen men tur iaf att det var hyfsat varmt, runt 15 grader. Började lite nervöst då jag insåg att jag glömt kavajen :o Som tur var så hade min klubbkompis precis ridit och kunde låna ut sin kavaj. Skönt...! Men jag va tvungen att gå tillbaka efter en minut för att fråga snällt om jag kunde få låna hjälmen också :angel: Kan inte fatta hur jag missat så grovt i min packning (som jag alltid är väldigt noga med), tur för mig att jag har snälla klubbkompisar :bow: och som va på samma tävling - annars hade jag väl fått tiggt runt på tävlingsplatsen..

Framåt och positiv häst på framridningen! :love: Själva tävlingen va inomhus, men för våran del hade det nog gått bättre utomhus :angel: Pålle blev väldigt spänd och tittig (mer än vanligt), för bokstäverna var ju utplacerade som piedestaler med blommor på så det va ju sååå läskigt tyckte farbror häst.. :banghead: Fick startsignal väldigt snabbt, vilket va lite synd - hade hoppats på att kunna rida något varv iaf innan start. Men med tanke på spändheten gick det helt ok! Landade på 57,5% med flest missar i traven (skyggade lite här och där..), och denna gång fungerade galoppen mycket bättre! Kanske han hade hunnit titta av sig lite i traven, eller så galopperade han på så pass att han glömde dom läskiga bokstäverna :p Himla roligt iaf, kändes verkligen som att handbromsen lättade i galoppen och det är ett stort steg för oss! :up:

Jag var ju också och tävlade i helgen! Vår första för i år och andra totalt, på bortaplan vill säga.
Vi red LB:2 och jag är nöjd med hästen, piloten är jag inte lika nöjd med. Hästen har inte tävlat så mycket innan och han blir lätt spänd på nya ställen. I lördags så slappnade han av rätt fort ändå och jag tyckte att vi fick till en lagom framridning.
Inne på banan slutar jag rida. (Nånsin hört det av en ryttare för? :angel: )
Vi slutade på 59,167%, men hade nog passerat 60% om det inte varit för galoppanslagen gånger flera i första mellantraven som gav en 3: a i betyg. Sen fick vi 4 på en snett igenom i galopp med travabrott med ny fattning (bed.punkt 14): Blev lite missförstånd och han bröt av själv för tidigt.
Kan jag bara RIDA lite bättre så kommer ju betygen följa med upp, men vi lär ju oss fortfarande. :)

Domaren tyckte att hästen var trevlig med plus för galoppen, men att han brister stundtals i sin lösgjordhet. Och ja, det är ju där min ridning kommer in igen. :cautious:

Heddan har haft en fin tävlingssäsong under våren. Fem starter i msvB4 och tre placeringar. Dessutom vann vi alla omgångar i div I o såklart då också totalt. Två starter i msvB5 varav i den ena utgick vi eftersom hon la tungan över bettet men i den andra kom vi 2:a. Vi har även provat tre starter i msvA där hon fortfarande är lite skör och har lite egna programpunkter..:angel:
blogger-image--368163266.jpg

Totalvinst div I
13332867_10209585450022968_6984321072549195164_n.jpg

Tvåa msvB5
En av tävlingsfilmerna:)

Jag har även lagt ner att rida på kandar helt o hållet eftersom hon inte trivs alls på det. Tränar o tävlar enbart på träns. Så skönt att de slopade kandartvånget!

Igår var Lukas (min kallblodstravare) och jag på tävling. Stoooor tävling, nationell och regional, med massor av fina hästar - och så min travare.
Vi startade MSV C:1 och hästen kändes väldigt fin på framridningen och helt energifattig i själva starten.
Femmor för skolorna utom ena öppnan, och så en femma för ökade traven (rättvist, fick inte till takten). Fyror på ett par ställen i galopprogrammet: ett stegs tvekan blev till "avbrott" och en fyra, och i samlade vänstergaloppen slog han om till höger galopp och det var en hel del trassel innan jag fick honom att fatta vänster galopp igen så där blev det också en väldigt rättvis fyra.
Sjuor för samlade högergaloppen inklusive förvända, för ena enkla bytet (det andra fick femma med travinslag) och ytterligare ett par moment, slutade på 59.36% och en elfte plats av femton startande.

Jag behöver åtminstone inte skämas ihjäl mig även om @ginnies tycker att jag är orättvis mot min häst som startar honom i en klass han inte är redo för.

Jag behöver åtminstone inte skämas ihjäl mig även om @ginnies tycker att jag är orättvis mot min häst som startar honom i en klass han inte är redo för.

Då tycker jag du ska citera där jag skrivit det om er som ekipage.

Nej, just det du hittar inget för du har på eget bevåg fört över vad jag tyckte om ponnyns LB ridning/start till din start, varför kan man undra, uppmärksamhet?

Inte kunde jag veta det antagligen alla andra vet här inne att du redan för ca 3 år sen red flertal msv c starter på kallblodet, och att du som du själv skrev, tränat under tiden och att bytena oftast var rena och den gör piaff etc etc, hur kunde jag veta att den under de 3 åren blivit så väldigt mycket bättre och starkare?

Då tycker jag du ska citera där jag skrivit det om er som ekipage.

Nej, just det du hittar inget för du har på eget bevåg fört över vad jag tyckte om ponnyns LB ridning/start till din start, varför kan man undra, uppmärksamhet?

Inte kunde jag veta det antagligen alla andra vet här inne att du redan för ca 3 år sen red flertal msv c starter på kallblodet, och att du som du själv skrev, tränat under tiden och att bytena oftast var rena och den gör piaff etc etc, hur kunde jag veta att den under de 3 åren blivit så väldigt mycket bättre och starkare?
tja. När jag berättade om anmälan så förfasade du dig (inlägg 373 som svar på mitt inlägg 371).Det jag avsåg med att tagga dig i det här fallet var mer att visa att man inte alltid har rätt när man är så kategorisk som du uttryckt dig i den här tråden.

Idag gick det å andra sidan åt skogen med det mesta och vi fick ganska rättvisa 56%.

tja. När jag berättade om anmälan så förfasade du dig (inlägg 373 som svar på mitt inlägg 371).Det jag avsåg med att tagga dig i det här fallet var mer att visa att man inte alltid har rätt när man är så kategorisk som du uttryckt dig i den här tråden.

Ha ha du skulle ge mig en knäpp på näsan? och kategoriskt? nää, inte det heller då jag upprepat många ggr att alla kan få mindre bra betalda ritter - även om hästen är tillräckligt stark och tränad för klassen egentligen.

Jag friskar upp ditt minne:
Prince Fair skrev: ( alltså inte jag)
Här i krokarna ser man en hel del ekipage som tänker sig att de ska rida MsvC fastän de borde gå hem och träna MYCKET innan de ger sig ut öht.

Du svarade,( på Prince Fairs inlägg):
Hihi, på midsommar ska jag göra just det.
Med min nordis som fick 60.0 i LB, ska jag starta MSV C...

Allt jag gjorde var då att jag svarade att det inte var något att hi hia över, du skrev ju själv " på midsommar ska jag göra just det", och "det" var här det Prince Fair avsåg, de som rider Msv C men behöver träna MYCKET mer- du har själv satt dig i den kategorin genom att svara som du gjorde,. Inte jag , du själv. Mig veterligen har jag inte skrivit något alls om ditt kallblod, det är du som väldigt gärna vill få det till det av någon underlig anledning.

Och egentligen från början, så svarade jag den bunt här inne som förfasade sig över domarens poängsättning på ponnyfilmen, den var ju rätt och riktig.

Allt jag gjorde var då att jag svarade att det inte var något att hi hia över, du skrev ju själv " på midsommar ska jag göra just det", och "det" var här det Prince Fair avsåg, de som rider Msv C men behöver träna MYCKET mer- du har själv satt dig i den kategorin genom att svara som du gjorde,. Inte jag , du själv. Mig veterligen har jag inte skrivit något alls om ditt kallblod, det är du som väldigt gärna vill få det till det av någon underlig anledning.

.

Jag har tydligen misstolkat dig.
Men jag har sett dig och andra uttrycka er ganska dömande om när man "får" starta olika klasser.
Jag hör ju till dem som har svårt eller inte klarar uppnå 60% i klasser med mina skruttar, och uppfattar att det är ett gäng här som menar att man då är ute och cyklar.
Och det får man förstås tycka, men jag upplever att du och några till med dig uttrycker er svepande och dömande och kategoriserande: man "får" bara prova att gå upp i klass när man är stadigt över den ena eller andra nivån.

Jag hör till kategorin "Inte värst duktig men tycker att det är kul och vill få vara med och leka".
Och jag vill få leka på den nivån jag själv vill prova, inte den du eller någon annan tycker att jag ska få prova (med reservation, förstås, för att jag definitivt inte får vara med svårare än MSV C)

Men som sagt, jag har tydligen missuppfattat dig.

Det jag gjord under midsommar var att starta en häst i MSV C, som på de senaste tre åren hade 60.0 på LB som resultat. Vilket rimligen hör till nämnda kategori: starta betydligt svårare klass än man har resultat för.

Jaja.
Jag tror att vi delvis har olika ekipage för tanken: jag anser att det sker en del påhopp på dem som misslyckas och tycker att det är trist med dömande tonfall.
Å andra sidan finns det möjligen de som startar hästar i klasser de inte har en chans att fixa ens hjälpligt men jag inbillar mig ju att de hästarna vanligen går betydligt bättre på träning därhemma och att de inte är så illa förberedda som det verkar som om andra tror.

Nu ska jag inte plåga tråden på ett tag.
Tror jag.

Ha en bra dag!:)

Det jag gjord under midsommar var att starta en häst i MSV C, som på de senaste tre åren hade 60.0 på LB som resultat. Vilket rimligen hör till nämnda kategori: starta betydligt svårare klass än man har resultat för.
Alltså, det hänger såklart inte enbart på exakt vilka tävlingsresultat man har gjort tidigare :)
Diskussionen blir tämligen förvirrande när de enda fakta vi har är att ni har gjort 60% i LB vid något tillfälle och nu ska starta MsvC. Kanske är hästen gott och väl klar för MsvC, det kan man såklart inte veta om ett ekipage man bara känner till via (text)inlägg på Buke.

Problemet är inte att man startar hästar som är begränsade och kanske bara når upp till säg 62% om de går riktigt bra (och därmed kan ha betydligt mer blygsamma resultat en mindre bra dag), utan när folk trots att hästarna går så genuint dåligt att de inte hade nått godkänt i LB ändå envisas med att starta tex MsvC. Trots att allt, inklusive lösgjordhet och framåtbjudning saknas, och knappast lär ha funnits på träning heller. I mina trakter iaf ser man det oftare än man skulle vilja tro, och det var det jag syftade på i mitt inlägg.

Alltså, det hänger såklart inte enbart på exakt vilka tävlingsresultat man har gjort tidigare :)
Diskussionen blir tämligen förvirrande när de enda fakta vi har är att ni har gjort 60% i LB vid något tillfälle och nu ska starta MsvC. Kanske är hästen gott och väl klar för MsvC, det kan man såklart inte veta om ett ekipage man bara känner till via (text)inlägg på Buke.

Problemet är inte att man startar hästar som är begränsade och kanske bara når upp till säg 62% om de går riktigt bra (och därmed kan ha betydligt mer blygsamma resultat en mindre bra dag), utan när folk trots att hästarna går så genuint dåligt att de inte hade nått godkänt i LB ändå envisas med att starta tex MsvC. Trots att allt, inklusive lösgjordhet och framåtbjudning saknas, och knappast lär ha funnits på träning heller. I mina trakter iaf ser man det oftare än man skulle vilja tro, och det var det jag syftade på i mitt inlägg.

Skriver igen: det kan vara så att vi har olika ekipage för ögonen.

Och det intressanta - ur mina ögon - är egentligen inte vad min häst och jag kan eller inte.
Det intressanta är en stark benägenhet att ta för givet (vilket du backar lite från i det här inlägget) att en häst som går rätt risigt i den enda LB-starten man gjort, inte kan vara klar för högre klasser.

Att man liksom utgår från att det är tomma ord om ägaren försöker hävda att hästen egentligen är bättre än resultatet speglar, och att man hellre fäller än friar. Och där, menar jag, blir det ganska tråkiga inlägg. Inget av de inlägg jag egentligen reagerar på, har varit riktat mot mig utan de har haft annan adressat.

Personligen bryr jag mig inte om man tycker att jag rider dåligt: jag är inte värst bra på att presentera min oväntat talangfulla häst.
Men jag tycker att det är synd när man är ganska hårdhänt mot andra här, eftersom det är mycket möjligt att det finns fler än jag vars hästar faktiskt träningsmässigt hemma kan gå svårare klass än den klass där man misslyckas.
Min kusin har en jättefin häst, "halvblodstyp" som är väl utbildad. Hennes få tävlingsstarter har hamnat på samma nivå som mina lägsta. Men hon är helt klart en bättre ryttare än jag, och har en helt klart bättre häst. Men hennes nerver stökar till det enormt för henne - hon blir så nervös inför tävlingsstart att det liksom inte vill sig.
Som sagt: det är sådana ekipage som får mig att reagera på en del inlägg och resonemang i den här tråden.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38