Vårterminens tävlingar

Kval för varje nivå isåfall. Nu var det på förslag att man måste kvala till 120 nivå för att få bort dom värsta dårarna vilket känns helt vettigt. På något vis måste tänket " tävla till varje pris oavsett" samt ""Alla har rätt att tävla" regleras på något vis och mer omsorg om hästen måste komma in i bilden. Jag tycker denna tävlingshets eskalerat något otroligt. Det är liksom ingen rättighet och det är levande djur vi sysslar med.

Kan bara instämma helt :bow:

Dock inser jag att frågan på vissa håll är kontroversiell.
Och jag tänker inte på dem som får lägre resultat någon tävling pga att hästen är väldigt spänd och för dagen inte kommer till sin rätt, det händer även de bästa. Utan på dem som faktiskt inte är redo, där hästen inte är tillräckligt utbildad och ryttaren inte är tillräckligt stabil för att kunna ledsaga sin häst på ett bra sätt.

Jag tänker att det egentligen är lek så länge man håller sig på lätt klass. Vill man "satsa" och gå högre, då blir det mer allvar och svårare.
LA är visserligen inte bara att "larva runt i" eftersom det kan kräva en del träning för att en häst ska kunna fixa galopp-programmet, men om man i övrigt inte tycker att poängen är så viktiga, så är ju inte det heller jättesvårt.

Det är nog här våra åsikter går isär. För ryttaren kanske det är "lek", men knappast för hästen. Därför gäller det för ryttaren att ledsaga sin häst på ett sätt som den klarar, som gör att den får självförtroende och en trevlig upplevelse. Det får den inte av att rejsa omkring i total obalans med en studsande klump på ryggen.

Att rida msc c handlar inte bara om konditionsorken, det är den andra sortens "ork" jag m.fl här inne menar.

Häst som piafferar (även enligt "riktiga" dressyrdomare) på korrekt sätt?
Häst som har en samlad galopp i skritt-tempo?
Häst som oftast sätter bytena i språnget korrekt?

Verkar den ha styrka nog att genomföra?

Hästen i fråga gick LA på drygt 61% för flera år sedan, och MSV C på 59.8% också då för flera år sedan.

Kanske den gick dåligt i LB-starten?

Att en häst rids galopp i skritt tempo är inte en samlad galopp per definition.
Finns det öht någon anledning att rida i skritt tempo, mer än att få den fyrtaktig och tappa språnget?

Sen har det inget med saken, dagens form att göra att hästen reds i La och MsvC tidigare?
Eller menar du att hästen skulle klara MsvC idag bara för att den knappt fått godkänt i klassen förut bara för att?

Häst som piafferar (även enligt "riktiga" dressyrdomare) på korrekt sätt?
Häst som oftast sätter bytena i språnget korrekt?

Verkar den ha styrka nog att genomföra?
Att en häst rids galopp i skritt tempo är inte en samlad galopp per definition.
Finns det öht någon anledning att rida i skritt tempo, mer än att få den fyrtaktig och tappa språnget?

Sen har det inget med saken, dagens form att göra att hästen reds i La och MsvC tidigare?
Eller menar du att hästen skulle klara MsvC idag bara för att den knappt fått godkänt i klassen förut bara för att?

Jag menar att hästen är mer tränad nu.
Fast det är sant, det skrev jag inte.
Det kunde ju ha varit så att den fått "vila sig i form" men verkligheten är att den inte tävlats mer pga att den inte höll måttet då. Så vi gick hem och tränade.
Nej, fyrtaktig galopp har den inte.

Att få ihop galoppen ganska kraftigt kan ju vara ett sätt att underlätta mjuka övergångar från galopp till skritt vid enkla byten, och för att lättare träna bakdelsvändningar. Har den för mycket framåtskjut i steget så blir det ju inte så centrerat vid bakdelsvändningar och piruetter.

Och jag skrev i och för sig inte heller, och du har heller inte frågat, vad tränare har sagt.
I detta fallet en som är domare tom Intermediaire, som anser att hästen bör klara att kvala upp till MSV B denna säsong. Utifrån hur hästen jobbar.
En tränare som också kan tänka sig att tävla hästen på MSV C nivå - eftersom den bör "tåla" nivån.

Problemet - vilket jag också HAR skrivit, är att ryttaren (dvs jag) inte är värst bra på att presentera hästen på bästa sätt.

Vi var iväg och tävlade i tisdags kväll. Apropå det här med att vara redo för nästa nivå så startade vi LA:1, jag har bestämt mig för att försöka befästa den klassen bättre under hösten. Vi red vår första LA:1 (bortsett från några starter på klubbnivå för längesen) i höstas och det här blev den andra. Tanken var att rida en lokal LA men den tänkta tävlingen blev inte av så vi hoppade på en med msv-klasser också. Det är inte som att vi ens hade en pytteliten chans till placering ändå, det är bara jag som får dåligt självförtroende när de andra ekipagen är så mycket duktigare på framridningen.

Direkt när jag satt upp var jag så nervös att det blev stretigt och dragit. Men jag lyckades rida ur det mestadels i alla fall, fick dessutom till en bra travökning! De funkar när tränaren är med men sällan annars, ponnyn har ingen supergång och jag är dålig på att förvalta det som finns.

Inne på banan lyssnade han bra, men eftersom jag bestämt att inte mesrida utan lösa det framåt blev formen lite för öppen men han rörde sig taktmässigt och bra. Mesrider jag blir galoppen lätt fyrtaktig och han tar inte för sig så bra.

Resultatet blev 60,132 %, en poäng mindre än i höstas men jag var SÅ nöjd efteråt. Målet var att göra en godkänd ritt med bra känsla att bygga vidare på och det fick jag verkligen. Vi har mer att komma med när jag har bättre ordning på ridningen :)

Och så verkar det bli dags att prova tävla, eller ja, dressyr clearround. Ska bara klura fram hur sjutton jag lyckas anmäla ponny som häst först :o LB:2 ska det bli i alla fall. Gräddponnyn är en sådan där lättskrämd varelse som kan bli rädd för sockerbitar (trots år som tävlingsponny i hoppning) eller vad som helst som flyttat sig en millimeter eller ser annorlunda ut emot någon annan dag. Så det kan gå precis hur som helst :devil:

@Miedo Hur gammal är du? Om du är över ponnyålder (dvs året du fyller 21) är det bara att anmäla precis som vanligt på hästtävling Annars spärrar systemet dig :).

@Tulip Är det månne dags för en ny tävlingstråd som fokuserar just på tävlingsrapportering? Denna har spårat från det (även om diskussionen känns både nödvändig och intressant) och det är väl inte vårtermin heller längre :).

@Fiorano Jag är för gammal för ponny ja. Problemet är att tävlingen är för både häst och ponny och då vill tdb inte låta mig anmäla alls eftersom den vill placera mig i ponnyklass. Har kontaktat supporten och hoppas få hjälp att fatta hur man ska göra :angel:

Är det månne dags för en ny tävlingstråd som fokuserar just på tävlingsrapportering? Denna har spårat från det (även om diskussionen känns både nödvändig och intressant) och det är väl inte vårtermin heller längre :).

Håller ej med alls, spåret och diskussionen hör till tävlingsrapporten tycker jag. Både lärorikt för de med mindre tävlingserfarenhet och ytterst aktuell.
@Tulip Byta namn ja, men låt tråden vara med de diskussioner som finns, please :-)

Och så verkar det bli dags att prova tävla, eller ja, dressyr clearround. Ska bara klura fram hur sjutton jag lyckas anmäla ponny som häst först :o LB:2 ska det bli i alla fall. Gräddponnyn är en sådan där lättskrämd varelse som kan bli rädd för sockerbitar (trots år som tävlingsponny i hoppning) eller vad som helst som flyttat sig en millimeter eller ser annorlunda ut emot någon annan dag. Så det kan gå precis hur som helst :devil:

Jag har en häst med stoooor flyktinstinkt, men hon har skött sig fantastiskt på tävlingarna. Jag har lagt ned stor omsorg på framridningen, att verkligen ha henne lösgjord och inramad. Det har inte varit något större problem inne på banan då. Lite ängslig förvisso, men ändå stadig och lydig, typ "matte säger att vi ska vara här så då är det väl OK då".

Så lycka till med tävlingen :bow:

@Fiorano Jag är för gammal för ponny ja. Problemet är att tävlingen är för både häst och ponny och då vill tdb inte låta mig anmäla alls eftersom den vill placera mig i ponnyklass. Har kontaktat supporten och hoppas få hjälp att fatta hur man ska göra :angel:

Jag tävlar också ponny mot stora, men jag skrev min som stor häst redan från början för att undvika eventuellt krabb med mätintyg om jag skulle skrivit henne som ponny.

Jag anmälde henne till en programridning och en lokal tävling som hade både ponny- och hästklasser samma dag, och det var inga problem att lägga in henne i storhästklassen, men det kan ju vara för att hon står som ridhäst i systemet.

Jag tävlar också ponny mot stora, men jag skrev min som stor häst redan från början för att undvika eventuellt krabb med mätintyg om jag skulle skrivit henne som ponny.

Jag anmälde henne till en programridning och en lokal tävling som hade både ponny- och hästklasser samma dag, och det var inga problem att lägga in henne i storhästklassen, men det kan ju vara för att hon står som ridhäst i systemet.

Ja det är för att hon står som stor häst :)

Min står som ponny i tdb (ifall ifall jag skulle bestämma mig för att låta någon yngre starta honom nån gång) och jag har heller aldrig haft problem att anmäla till hästklasser @Miedo. Systemet borde känna av att du är för gammal för ponnyklasserna?

Min står som ponny i tdb (ifall ifall jag skulle bestämma mig för att låta någon yngre starta honom nån gång) och jag har heller aldrig haft problem att anmäla till hästklasser @Miedo. Systemet borde känna av att du är för gammal för ponnyklasserna?

Men det är nog för att tävlingen är för både ponny och häst.

Min är också ponny i TDB och inga problem att anmäla till ridhästklasser.

Tjosan hejsan idag har vi således debuterat MsvB min ponny och jag! Har haft ågren och ångest, inte minst har diskussionen här i tråden påverkat mig eftersom jag vet att vi inte är färdiga för klassen egentligen. Men jag lyckades hålla huvudet kallt och vi red på 60,9%! Målet att rida MsvB på 60% har jag haft så himla länge och jag är så glad att vi lyckades, dessutom på första försöket.

Skolorna var mycket bättre idag (6,5 på öppnorna och 6 på slutorna), och även ryggningen var bättre även om den var snällt bedömd. Första bytet blev inget alls (2a med koeff) och det andra var hon på hjälpen men ett par steg efter bak (4a).

Är supernöjd med både mig själv och min amazing ponny!
13445306_10208388911912287_7929552656357004776_n.jpg

13417426_10208388911672281_2633919051017284817_n.jpg

13407294_10208388910992264_8154896742156069058_n.jpg

13442393_10208388910792259_2102178457332324301_n.jpg

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38