Vårterminens tävlingar

Då verkar kraven vara alldeles för låga. För i annat fall skulle inte nämnda exempel förekomma i den utsträckning de gör (eller helst inte alls för hästarnas skull).

Jag undrar om det inte vore bättre med ryttartest bedömt av godkänd domare.

Men det kräver ju inte så mycket av ryttaren för att rida på LC-nivå. Ärligt talat är det ju knappt grundutbildade hästar.

Målet med att ridningen ska vara kontrollerad är väl att ryttaren är snäll mot hästen och har kontroll på den, inte att ekipaget uppfyller en viss nivå vid programridning?

Det är ju mycket som påverkar resultaten.
Jag var sur över poängen med min kallblodstravare för en vecka sedan, tyckte att vi fick skrutt-betalt för en ritt som kändes trevlig men tydligen inte såg lika trevlig ut. Vi fick 60.000% på LB. För tre år sedan, med mycket sämre utbildad och tränad häst, har vi fått 61,något på LA:4 (samma ekipage, alltså, för att vara övertydlig).
Jag har fått upp till 63% i LB på fyraårig fjording (sämsta resultatet var 59.8%) och den fjordingen kan jag lova, gick betydligt sämre än nordistravaren.

Utifrån att det kan skilja så lite med väldigt olika ritter, så är det inte säkert att en programridning för domare är rätt sätt, heller.

Det viktigaste i mitt tycke är att man är snäll mot hästen.
Och det kan man - igen i mitt tycke - vara även om man testar något som är för svårt. Så länge man inte kräver att hästen genomför, utan ställer frågan och inte pressar vidare när hästen misslyckas.

Det ger inte mycket till framgångar på tävling.
Men jag (jo, jag har massor av konstiga hästar som får tävla lite nu och då) har ridit en unghäst på LC och struntat i att korrigera fel galopp när hästen slog om på en diagonal där den skulle ha hållit samma galopp.
Poängen var ändå "förstörda" och jag tyckte att det var lämpligare att hästen fick gå så avslappnat som möjligt (det gjorde han inte; domarkommentaren blev "kommer att bli trevlig när den vänjer sig vid tävlingssituationen: hästen var fem år och hingst och helt ofokuserad och rätt överladdad). Bättre att låta hästen larva på när resultatet ändå var pajat, än att försöka pressa fram något som bara hade stressat hästen.

Intressant diskussion, tycker jag! :)

Men det kräver ju inte så mycket av ryttaren för att rida på LC-nivå. Ärligt talat är det ju knappt grundutbildade hästar.

Målet med att ridningen ska vara kontrollerad är väl att ryttaren är snäll mot hästen och har kontroll på den, inte att ekipaget uppfyller en viss nivå vid programridning?

Jag var sur över poängen med min kallblodstravare för en vecka sedan, tyckte att vi fick skrutt-betalt för en ritt som kändes trevlig men tydligen inte såg lika trevlig ut. Vi fick 60.000% på LB. För tre år sedan, med mycket sämre utbildad och tränad häst, har vi fått 61,något på LA:4 (samma ekipage, alltså, för att vara övertydlig).
Jag har fått upp till 63% i LB på fyraårig fjording (sämsta resultatet var 59.8%) och den fjordingen kan jag lova, gick betydligt sämre än nordistravaren.

Utifrån att det kan skilja så lite med väldigt olika ritter, så är det inte säkert att en programridning för domare är rätt sätt, heller.

Och det kan man - igen i mitt tycke - vara även om man testar något som är för svårt. Så länge man inte kräver att hästen genomför, utan ställer frågan och inte pressar vidare när hästen misslyckas.

Men jag (jo, jag har massor av konstiga hästar som får tävla lite nu och då) har ridit en unghäst på LC och struntat i att korrigera fel galopp när hästen slog om på en diagonal där den skulle ha hållit samma galopp.
Poängen var ändå "förstörda" och jag tyckte att det var lämpligare att hästen fick gå så avslappnat som möjligt (det gjorde han inte; domarkommentaren blev "kommer att bli trevlig när den vänjer sig vid tävlingssituationen: hästen var fem år och hingst och helt ofokuserad och rätt överladdad). Bättre att låta hästen larva på när resultatet ändå var pajat, än att försöka pressa fram något som bara hade stressat hästen.

Precis så!

Jag förstår ändå inte meningen med att tävla LA när man knappt grejar en LC med godkända procent. :confused: Testa saker som är för svåra kan man ju göra på andra ställen än på tävlingsbanorna.

Jag tycker också det här är intressant att diskutera. Och uppenbarligen tycker vi väldigt olika, eller så har vi helt olika ekipage "framför ögonen". De exempel jag tog upp är inte jämförbara med dina resultat omkring 55-60+ %.
Väldigt många (eller de flesta) på den nivån jag tänker på (och gett som exmpel tidigare) pressar sina hästar till att prompt göra allt som ingår i programmet, vilket inte fungerar då varken häst eller ryttare är färdiga för uppgiften. Och det är inte alls snällt mot hästen.
Men jag undrar hur man kan komma åt sådan dålig ridning/dåligt horsemanship. Jag tror inte att alla rider för en tränare, eller kanske använder sig av en tränare typ "hon i stallet som startat LA/MB" men som saknar kunskap för att kunna träna andra.

Jag tycker också det här är intressant att diskutera. Och uppenbarligen tycker vi väldigt olika, eller så har vi helt olika ekipage "framför ögonen". De exempel jag tog upp är inte jämförbara med dina resultat omkring 55-60+ %.
Väldigt många (eller de flesta) på den nivån jag tänker på (och gett som exmpel tidigare) pressar sina hästar till att prompt göra allt som ingår i programmet, vilket inte fungerar då varken häst eller ryttare är färdiga för uppgiften. Och det är inte alls snällt mot hästen.
Men jag undrar hur man kan komma åt sådan dålig ridning/dåligt horsemanship. Jag tror inte att alla rider för en tränare, eller kanske använder sig av en tränare typ "hon i stallet som startat LA/MB" men som saknar kunskap för att kunna träna andra.

Kval för varje nivå isåfall. Nu var det på förslag att man måste kvala till 120 nivå för att få bort dom värsta dårarna vilket känns helt vettigt. På något vis måste tänket " tävla till varje pris oavsett" samt ""Alla har rätt att tävla" regleras på något vis och mer omsorg om hästen måste komma in i bilden. Jag tycker denna tävlingshets eskalerat något otroligt. Det är liksom ingen rättighet och det är levande djur vi sysslar med.

Kval för varje nivå isåfall. Nu var det på förslag att man måste kvala till 120 nivå för att få bort dom värsta dårarna vilket känns helt vettigt. På något vis måste tänket " tävla till varje pris oavsett" samt ""Alla har rätt att tävla" regleras på något vis och mer omsorg om hästen måste komma in i bilden. Jag tycker denna tävlingshets eskalerat något otroligt. Det är liksom ingen rättighet och det är levande djur vi sysslar med.
Jag håller med helt... (det är ju lite enklare i hoppning, när man lätt kan dra en gräns vid X antal fel).
Inte för att jag i princip har ngt emot att folk rider runt i klasser de inte är färdiga för - jag förstår det inte, men fine, vill man ha usla poäng så...
Vad jag däremot har ngt emot är hästar som går så dåligt och är så oeftergivna och obalanserade att de inte har någon som helst framåtbjudning eller förtroende - det är förfärligt att se, oavsett vilket program ryttaren har tänkt sig att släpa sig runt. Här i krokarna ser man en hel del ekipage som tänker sig att de ska rida MsvC fastän de borde gå hem och träna MYCKET innan de ger sig ut öht.
Tyvärr har domarna en tendens gå runt ämnet i sin kritik, det heter ofta "för dagen si eller så" även om det är uppenbart att ekipaget är ljusår från att höra hemma i klassen. (Därmed inte sagt att alla domare är rätt personer att bedöma vem som är färdig för vad)
Och jag antar att detsamma gäller för många tränare :/

Det kan mycket väl vara så att vi har olika typer av ekipage framför ögonen.
Jag tänker på sådana som mig själv som landar kring 55-59%.
Inte tillräckligt duktiga (eller möjligen i mitt fall, har lite begränsade hästar som tävlar C-ponnyfjording bland häst) för att klara godkäntnivån men heller inga riktiga katastrofer (under 55% är ganska illa kan jag tycka, om det inte finns en väldigt bra förklaring vilket det ibland ju kan göra).

Att sätta hästen på pottkanten är inte OK när det märks för hästen att det är där den hamnar. Den där dåliga ritten jag hänvisade till som jag gjorde förra året med min då femårige hingst landade på 53.75, vilket jag ser som rena katastrofen. Det var en LB som kanske var lite svår för hästen. Men det var inte programmets svårighetsgrad som drog ner poängen så hårt, utan hästens orutin. Med normalt beteende hade han antagligen landat runt 56-57% vilket ju är lite bättre om än långt från bra.

De där katastroferna har jag faktiskt inte sett några av, även om det vanligen är flera ekipage som landar efter mig i resultatlistorna.

Självklart rider nog inte alla för tränare även om de tävlar. Och vissa tränare är bra men inte inriktade på tävlingsdressyr.

Jag tänker att det egentligen är lek så länge man håller sig på lätt klass. Vill man "satsa" och gå högre, då blir det mer allvar och svårare.
LA är visserligen inte bara att "larva runt i" eftersom det kan kräva en del träning för att en häst ska kunna fixa galopp-programmet, men om man i övrigt inte tycker att poängen är så viktiga, så är ju inte det heller jättesvårt.
Säger hon som med viss ansträngning klarat sig över 60% i LA med ett par olika hästar (dock en kallblodstravare och en fjording; för fjordingen finns det inte synligt i TDB eftersom det var ett ras-mästerskap och i mina ögon oerhört generös bedömning).

. Här i krokarna ser man en hel del ekipage som tänker sig att de ska rida MsvC fastän de borde gå hem och träna MYCKET innan de ger sig ut öht.
Tyvärr har domarna en tendens gå runt ämnet i sin kritik, det heter ofta "för dagen si eller så" även om det är uppenbart att ekipaget är ljusår från att höra hemma i klassen. (Därmed inte sagt att alla domare är rätt personer att bedöma vem som är färdig för vad)
Och jag antar att detsamma gäller för många tränare :/

Hihi, på midsommar ska jag göra just det.
Med min nordis som fick 60.0 i LB, ska jag starta MSV C...
Min enda "ursäkt" är väl att vi som sagt lyckats få drygt 61 i LA:4 för några år sedan och hästen har styrkan men jag är inte tillräckligt bra på att presentera honom.

@kryddelydd Måste bara säga att jag hänger upp mig på att du väldigt ofta skyller på dina begränsade hästar. Jag köper det inte. Här uppe har vi fjordingar som går stadigt i LA på 63-67%. De är inga supermovers på något vis utan helt vanliga fjordingar på runt 140 cm, som rids av en vanlig ryttare. Du får inte 55% för att hästen du sitter på är kass, du får det för att du inte visar den bättre.

(Känner att jag är berättigad att säga detta också eftersom jag själv tävlar ponny som inte har supergång och jag VET vad som krävs för att kunna visa upp en sån på banan.)

Amen!!!

Haha what? Du och Tiger gjorde ju en jättefin ritt!

Inte galoppen!!! Fattningarna kändes bra. Avbrotten okej. Men annars så är det varje galoppsprång "Nu bryter han av, nu bryter han av, nu bryter han av"-känsla genom typ hela programmet :p Men den känsla har varit mkt bättre hemma så det var bra att uppmärksammas på det.

Men jag är ändå nöjd över vår insats, är helt annorlunda o rida nu efter chefens intåg. Tur jag inte hittar gamla filmer för det har varit SÅ hemskt även om det kanske maskerats lite av att jag hållt i o klämt åt för kung o fosterland....

Det syntes inte så mkt! Men han är ju så sjukt ponnysöt så risken finns att jag tittade mer på det!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar