Vårterminens tävlingar

Det är ju egentligen bara en båge, det vet jag. Men jag har travat in i serpentinen, brutit av till skritt, skrittat fem- sex steg, travat genom svängen, samma procedur som innan med skritten och sen ut ur serpentinen i trav. Men nu blev jag jäkligt osäker på om man verkligen ska skritta så många steg när jag ser vad andra svarat, men konstigt nog har ingen påpekat det.

Vad har andra svarat?
Och det är 3 bågar i serpentinen.

Nej det är samma där som för de flesta andra övergångarna i programmet, det inns inget optimalt ställe där de exakt ska vara.

Är det så? Jag har alltid hört från tränare och domare att målet är ca tre steg före och tre efter medellinjen. Tror till och med det finns något protokoll där jag fått "tidigt avbrott" när de flesta stegen hamnade före medellinjen (men minnet kan lura mig).

Nej det är samma där som för de flesta andra övergångarna i programmet, det inns inget optimalt ställe där de exakt ska vara.

Syftar du nu på galoppfattningarna och travövergångarna från galopp? De ska båda ske mellan 2 angivna bokstäver. Att mittemellan inte optimalt utan det ska bara vara mellan dessa bokstäver?

Tycker det är intressant att galoppfattningarna ska ske på typ svåraste linjen av de enkla linjerna. Det var min absolut första magknipreaktion :D Tur vi fick snabb hjälp. Får se om det lyckas när vi väl rider programmet. Mitt mål är att inte hoppa ut, viktigt nog :p

Det är ju egentligen bara en båge, det vet jag. Men jag har travat in i serpentinen, brutit av till skritt, skrittat fem- sex steg, travat genom svängen, samma procedur som innan med skritten och sen ut ur serpentinen i trav. Men nu blev jag jäkligt osäker på om man verkligen ska skritta så många steg när jag ser vad andra svarat, men konstigt nog har ingen påpekat det.

Alltså det står ju ca 6 steg. Tydligare än så tycker jag inte det kan vara :D

Vad har andra svarat?
Och det är 3 bågar i serpentinen.

Jag har alltså ridit sex steg, eller lite mindre, på båda ställena. Jämfört med i exempelvis lätt C1 där det är två ställen man ska bryta av till skritt och skritta cirka sex steg, fast på olika ställen i programmet, en innan skrittdelen och en precis innan sista uppridningen. Andra svar verkade som att andra delar upp stegen och exempelvis skrittar först tre steg, sen trav och sen tre ut ur serpentinen. Det var det jag blev osäker på när ingen domare påpekat att jag i så fall skrittat för mycket, de ekipage jag såg på tävlingen gjorde som jag, och även de ritter jag sett på Youtube. Men det är ju fortfarande möjligt att jag har gjort fel. Det är därför jag föredrar att titta på när någon annan rider programmet, som på Youtube, jag tycker det blir mer tydligt då än att bara läsa rörelserna på protokollet.

Jag har alltså ridit sex steg, eller lite mindre, på båda ställena. Jämfört med i exempelvis lätt C1 där det är två ställen man ska bryta av till skritt och skritta cirka sex steg, fast på olika ställen i programmet, en innan skrittdelen och en precis innan sista uppridningen. Andra svar verkade som att andra delar upp stegen och exempelvis skrittar först tre steg, sen trav och sen tre ut ur serpentinen. Det var det jag blev osäker på när ingen domare påpekat att jag i så fall skrittat för mycket, de ekipage jag såg på tävlingen gjorde som jag, och även de ritter jag sett på Youtube. Men det är ju fortfarande möjligt att jag har gjort fel. Det är därför jag föredrar att titta på när någon annan rider programmet, som på Youtube, jag tycker det blir mer tydligt då än att bara läsa rörelserna på protokollet.

Nej de skrev bara tre steg på var sida om medellinjen, det är fortfarande sex på raken ;)

En mycket bättre helg!
Var i väg i helgen igen, denna gång för att för första gången rida 2 klasser också; LB:1 och LA:2.

Hade lite för ont om tid innan LBn, och fick inte riktigt någon bra känsla på framridning tyckte jag heller. Blev bättre på banan, men nja. Absolut ingen katastrof-runda, men med betydligt mer "småmissar" än förra helgen ändå tycker jag. Fick dock -i mitt tycke- väldigt rikligt betalt ändå! 54,1% och nytt poängrekord i LB! :banana:

Sen LAn då. Mycket bättre känsla på framridningen. Blev en kommunikationsmiss i ena skänkelvikningen som gjorde att vi kom av oss, och någon lite småmiss där också, men hallå - första gången i LA ever liksom! Även där tycker jag mig ha fått väldigt bra betalt, 48,5% och flera 6or! :bump:

Fick väldigt bra feedback tycker jag! Trots att jag absolut inte är någon duktig ryttare tycker jag att domaren ändå kunde lyfta fram många positiva saker i båda programmen, liksom komma med konstruktiv och vänlig kritik! Stor hiss för det! :bow:

Och så den sedvanliga bildbomben:
13442347_882924115164255_6038753601774798922_n.jpg

13450953_882925485164118_288189039176430014_n.jpg

LB:1

13394212_882926161830717_1601816982596518387_n.jpg

13427910_882926248497375_7126340399209201507_n.jpg

13413762_882926521830681_526564148389662394_n.jpg

LA:2

Varför rida program ni inte är färdiga för?

Nej de skrev bara tre steg på var sida om medellinjen, det är fortfarande sex på raken ;)

Då är det rätt uppenbart att jag har misstolkat den delen av just det programmet. :o Jag har tolkat det som att jag passerar medellinjen två gånger, jämfört med C1-an där man av sig självt bara passerar medellinjen en gång i varje moment där skrittövergången ingår. Då vet jag i alla fall det till nästa tävling som erbjuder lätt C2. :)

LA var mer en kul grej att testa. Fråga mig inte varför. LB för att det är mycket lättare att hitta än LC här i krokarna,och för att jag hellre åker ut för erfarenheten än procenten.
En kul grej för vem..? Känns lite konstigt att du känner att du behöver motivera att du startar LB, fast du egentligen tycker själv att du borde rida LC, och sen startar LA?

Varför rida program ni inte är färdiga för?

Frågan är inte riktad till mig, men jag kan tycka att det är helt OK att testa ett program för att se "hur fel" man ligger.
Dock skulle jag inte testa om jag visste/trodde att jag skulle landa under 50%.

Man kan ha olika målsättningar och olika syn på vad som är "färdig för programmet".

En kul grej för vem..? Känns lite konstigt att du känner att du behöver motivera att du startar LB, fast du egentligen tycker själv att du borde rida LC, och sen startar LA?

Ville bara "testa igenom" hela Lättklass-systemet.
Men sen tror jag att du missuppfattat mig lite. Jag vill åka ut och tävla för erfarenheten, för min skull. Visst, det kan väl vara kul med höga procent också, men för mig är erfarenheten och feedbacken så mycket mer värd. Kan säga att jag är jätteglad för mina protokoll i LB och LA i helgen, trots procenten (54 och 48). Fick jättebra kommentarer genomgående, och i LA - trots att det var min första gång och trots att vi inte är där än - fick jag faktiskt 4 st 6or. Det är jag faktiskt väldigt stolt över! Och det är just de små sakerna jag gläds åt. Bara för att ta ett väldigt tydligt exempel: Jag skulle hellre rida ett program, få 55 % och jättebra kritik och feedback, än få 60 % och sämre feedback.

Frågan är inte riktad till mig, men jag kan tycka att det är helt OK att testa ett program för att se "hur fel" man ligger.
Dock skulle jag inte testa om jag visste/trodde att jag skulle landa under 50%.

Man kan ha olika målsättningar och olika syn på vad som är "färdig för programmet".
Jo det är jag helt med på. Så brukar jag också göra, pröva en klass högre bara för att se vad som brister och behövs stärkas och sen gå ner igen. Men, inte förens jag var stadig i klasserna under på åtminstone godkända resultat så det var värt att gå upp i klasserna. Definitivt inte gå upp två klasser när man inte var stadig i sin nuvarande klass.

Hjälper ju föga när djuret man sitter på ställs inför uppgifter den inte är klar för. Har full förståelse om man visar spända och tittiga hästar dressyrbanor och staket på tävlingar, vissa individer kanske måste ha år på sig för att komma nåt så när till ro- men här har vi på kort tid 2 st häst/ponny som är outbildade och för svaga och ändå ska de gå klasser och sättas i situationer de inte är klara för.

Jag vill åka ut och tävla för erfarenheten, för min skull.

Fick jättebra kommentarer genomgående, och i LA - trots att det var min första gång och trots att vi inte är där än - fick jag faktiskt 4 st 6or. Det är jag faktiskt väldigt stolt över!

För din skull... tänk på din samarbetspartner säger jag.

Och domaren är säkert jättebra o reko o toppen, duktig på att uttrycka sig och allt, men det finns något som heter relations bedömning, både i en klass och i varje ekipage- sammanfattas: sexorna du fick kanske du fick för att det var det som var bäst och mest åt rätt håll, betyder faktiskt inte att det är godkänt för klassen egentligen, egentligen så krävs det mer bärighet för att få de poängen mot vad din häst har.

Hjälper ju föga när djuret man sitter på ställs inför uppgifter den inte är klar för. Har full förståelse om man visar spända och tittiga hästar dressyrbanor och staket på tävlingar, vissa individer kanske måste ha år på sig för att komma nåt så när till ro- men här har vi på kort tid 2 st häst/ponny som är outbildade och för svaga och ändå ska de gå klasser och sättas i situationer de inte är klara för.

OK, med risk för tjafs :p

När anser du att en häst är färdig för nivån?:)

Jag håller med om att de siffror vi har fått beskrivna talar för att hästen i fråga inte fixar ens LC på godkända procent och därmed inte bör startas LA.

Men måste hästen klara drygt 60% för att anses vara färdig? (avsett i vänligt tonfall)
Vem "bestämmer" när hästen inte är färdig?

Kan i vanlig ordning använda mig själv som exempel.
Startade för ett par år sedan en unghäst (fjording) i LA. Min målsättning var att halka över 55% eftersom det då var kvalgränsen för att få vara med i dressyren på SM för fjordhästar.
Vid första starten, som var en dålig ritt där hästen var mör i extrem värme och fortsatt vinterpäls och inte svarade, fick vi ca 53% och slutkommentar "inte färdig för klassen".
Tre veckor senare fick vi runt 57% av en annan domare och slutkommentaren "väl matchat!"
Vi når fortfarande inte riktigt 60% för alltid är det något som bommas, och alltid är det någon 7:a och har hittills kunnat norpa till oss 6.5 eller bättre i samtliga delmoment dock inte samtidigt.

Är det en sådan häst som "inte är färdig" eftersom vi inte fixar 60% eller är det en häst som "får" starta även om det inte går så bra?

Och apropå att hästen ställs inför en uppgift den inte kan klara: hästen vet knappast innan att den ska gå en 10 meters galoppvolt eller hur skänkelvikningen "ska" se ut eller hur ökningarna "ska" se ut...

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar