Vårterminens tävlingar

@Pancakes Tänkte detsamma! Jag hade ju med kameran och fotade lite folk jag kände när jag hade ridit klart. Då hade jag ju kunnat fota er också :)
Fast nu när jag tänker på det har jag nog ett foto på dig, för jag fotade prisutdelningen i lb1. Men det är ju inte riktigt lika kul som bilder från programmet ;)

@Pancakes Jag har alltid min mamma med mig (vi har hästen ihop) men hon filmar ju, så jag har inga kort på mig själv från ritten heller :( men ibland har jag med mig en tjej från stallet som är jätteduktig på att fota, så då får jag mängder med bilder. Tyvärr brukar hon bara vilja följa med på hopptävlingarna av någon anledning ;)

@Pancakes Jag har alltid min mamma med mig (vi har hästen ihop) men hon filmar ju, så jag har inga kort på mig själv från ritten heller :( men ibland har jag med mig en tjej från stallet som är jätteduktig på att fota, så då får jag mängder med bilder. Tyvärr brukar hon bara vilja följa med på hopptävlingarna av någon anledning ;)

Ah, men hon kanske kan fota lite innan då? :) Jag åker ju helt själv ibland så jag är inte bortskämd med varken bild eller film. Konstigt att din kompis bara vill följa med på hoppning? :confused: Förstår inte varför ;) Hamnar vi på samma tävling nån mer gång så ska jag komma ihåg att hålla utkik efter dig och ta några kort!

Ni som är lite mer tävlingsvana, hur tycker ni LB:2 2016 programmet är? Jag har ju hittills bara ridit LC och har tänkt debutera LB:1 i mitten av juni men sen följer två LB:2 tävlingar och jag är lite sugen på att testa. Har fått mellan 62-65% i LC. Är det dumt att prova LB:2 redan?

Jag har bara ridit det på en programridning än så länge, men startar min första tävling för säsongen den 18 juni i just LB:2. Jag gillar verkligen programmet! Det passade min häst bra också.
Det är lite mer övergångar än i LB:1, men annars tycker jag att det är bra utformat program. :) Mycket bättre än det som fanns för typ 15 år sen. :P

Jag har bara ridit det på en programridning än så länge, men startar min första tävling för säsongen den 18 juni i just LB:2. Jag gillar verkligen programmet! Det passade min häst bra också.
Det är lite mer övergångar än i LB:1, men annars tycker jag att det är bra utformat program. :) Mycket bättre än det som fanns för typ 15 år sen. :P

Tack för svar! Ska rida igenom det med min tränare så får vi se. Jag tror säkert vi klarar det men det känns som ett litet stort hopp mellan LC1 till LB2 :D

Tack för svar! Ska rida igenom det med min tränare så får vi se. Jag tror säkert vi klarar det men det känns som ett litet stort hopp mellan LC1 till LB2 :D

Det är ett ganska stort hopp faktiskt. Jag red det programmet i söndags med min sexåring. Har ridit det gamla LB2 programmet tidigare på honom men detta kräver lite mer tycker jag. Finns flera svårigheter faktiskt för nivån. Men tyckte om programmet och att det känns mkt mer som ett steg närmare LA än det förra LB2 programmet.

Det är ett ganska stort hopp faktiskt. Jag red det programmet i söndags med min sexåring. Har ridit det gamla LB2 programmet tidigare på honom men detta kräver lite mer tycker jag. Finns flera svårigheter faktiskt för nivån. Men tyckte om programmet och att det känns mkt mer som ett steg närmare LA än det förra LB2 programmet.

Tack för svar! Det var som jag trodde alltså :) Vi gör ju alla de momenten hemma på träning men att få ihop allt till ett program på tävling är en helt annan sak. Vi får öva och se hur det blir.

@Guldaskig, Är det bara lätt C1 du ridit innan? Jag har fyra starter vardera i lätt C1+2, fyra i lätt B1 och två i, gamla, lätt B2. Då är en av starterna i C2 och B1 programridning. Fördelen tycker jag med att rida just lätt C2 och lätt B1 på samma tävling är att de programmen är lika, volterna är lite mindre i B-programmet och det är mer förlängda gångarter, men jag tycker de är snarlika. (Och innan någon måste kommentera det, jag vet också att det är högre krav i lätt B, men om man enbart tittar på själva programmen...) Däremot känns det som om steget mellan C1 och B-programmen är större, kanske ganska självklart.

Jag har som sagt bara startat det gamla B2-programmet två gånger i höstas, och har inte mer än tittat lite snabbt på det nya då det inte är aktuellt för oss i nuläget. Jag tycker det nya verkar svårare för en orutinerad häst än vad det gamla var, vilket gör att jag förmodligen inte kommer starta det på min i år. Jag startar inte heller det ännu svårare B3-programmet av samma anledning.

Nu sitter ju jag på en orutinerad sexåring medan din häst är vuxen (?), och du hade väl en lätt B1 inplanerad innan? Jag hade nog testat det programmet först och utifrån hur det går där bestämt mig sen för att testa det svårare. En vuxen normalt välriden häst ska klara att starta en lätt B, så svår är inte den nivån. Många av de rörelser som ingår i i alla fall B1 och gamla B2 red jag i vardagen när jag tävlade hoppning, så det är ju inga konstigheter egentligen. :)

@ginnies jag vet, jag har även hört kommentarer om att Msvc inte kräver mer än LA3-LA4 i varken form eller samling! Men det förklarar ofta alla missnöjda kommentarer om att " jag borde fått mer poäng" rider man Msvc på samma sätt som LA är det inte konstigt att det inte blir mer poäng. Samma sak i Lb... " det är ju bara Lb" men det är inte så jäkla bara... Antingen är det en grön häst eller grön ryttare eller så är ekipaget grönt.

Bara för att man inte kan slå ihjäl sig i dressyr (som i hopp och ft)innebär inte det att det inte kan vara väldigt svårt och hästar kan tappa förtroendet även där. Det visar sig dock på andra sätt!

@Kiwifrukt Jag har bara ridit LC1 då LC2 gått som lagtävling här. Min häst är 15 år och vi kommer, precis som du säger, hinna rida en LB1 innan en eventuell start i LB2 så vi hinner känna lite på det. Men jag tror inte heller att min tränare skulle råda mig att starta om hon inte trodde att vi skulle klara av det :)

Bra med fler erfarenheter! Vad i programmet upplevde du som svårare?

Bra med fler erfarenheter! Vad i programmet upplevde du som svårare?

Än det gamla LB2?

Halvbågarna är ju svårare tex, är ju alltid svårt att rida på medellinjen efter volt på en unghäst eller för en grönare ryttare som inte tänker på att möta upp med skänklarna, och verkligen rider framåt direkt ur volten sen galopp-trav-galopp övergångarna över diagonalen är svåra oxå, lätt att det blir vingligt och att hästen ramlar isär, att man bromsar sig ner och därmed tappar rytmen, att man håller i för mkt i fattningen..dom kommer rätt snabbt efter hörnet oxå med en unghäst eftersom man inte kan utnyttja hörnpasseringarna på samma sätt som med en häst som är starkare.

Senast ändrad:
@Kiwifrukt Jag har bara ridit LC1 då LC2 gått som lagtävling här. Min häst är 15 år och vi kommer, precis som du säger, hinna rida en LB1 innan en eventuell start i LB2 så vi hinner känna lite på det. Men jag tror inte heller att min tränare skulle råda mig att starta om hon inte trodde att vi skulle klara av det :)

Får jag passa på att fråga er hur skritten på serpentinbågarna är tänkt i LC:2 2015?

Det står vid passerande av medellinjen avbrott till skritt och ca 6 skrittsteg. Jag bara tog förgivet att det skulle vara 6 steg över medellinjen, alltså målet 3 före o 3 efter. Hur hinner man annars svänga igen? :o

http://www3.ridsport.se/Tavling/Dressyr/Dressyrprogram1/

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 138
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024