@Dressyrtjejen_97
Ett tips jag kan ge är att träna längningar i uppförsbackar, det blir då lättare för hästen att hitta det rätta påskjutet.
Det där ska jag också testa! Har svårt att få till ordentliga längningar med fjordingarna. Nordistravaren, som ska starta i eftermiddag, har hittat en skaplig teknik (och jag är nyfiken på hur pass väl betalt vi kommer att få för ökningarna i LB för de börjar bli vassa) men som sagt: fjordingarna... Och där erkänner jag att jag varit lite lika @Dressyrtjejen_97 i tanke: de har inte riktigt gången för att hålla.
Och det är ju sant på så sätt att fjordingarna inte riktigt är byggda för att "sprätta iväg" i långa steg, men det ska ju gå att träna fram bara man kan räkna ut hur.
Och den svagheten och en del av begränsningen sitter definitivt i mig. Så länge gångarterna är taktmässiga och inte alldeles markbundna, så ska det ju gå att få 6 eller möjligen 7 i de flesta moment. Högre än så tror jag inte att fjordingarna fixar ens med träning, just pga viss begränsning i gång. Däremot bör man ju kunna få bra poäng i exempelvis fattningar och liknande (har fått som högst 7.5 för någon galoppfattning ur skritt, men så satt den precis som den skulle, också).