Vårterminens tävlingar

@Dressyrtjejen_97
Ett tips jag kan ge är att träna längningar i uppförsbackar, det blir då lättare för hästen att hitta det rätta påskjutet. :up:

Det där ska jag också testa! Har svårt att få till ordentliga längningar med fjordingarna. Nordistravaren, som ska starta i eftermiddag, har hittat en skaplig teknik (och jag är nyfiken på hur pass väl betalt vi kommer att få för ökningarna i LB för de börjar bli vassa) men som sagt: fjordingarna... Och där erkänner jag att jag varit lite lika @Dressyrtjejen_97 i tanke: de har inte riktigt gången för att hålla.

Och det är ju sant på så sätt att fjordingarna inte riktigt är byggda för att "sprätta iväg" i långa steg, men det ska ju gå att träna fram bara man kan räkna ut hur.
Och den svagheten och en del av begränsningen sitter definitivt i mig. Så länge gångarterna är taktmässiga och inte alldeles markbundna, så ska det ju gå att få 6 eller möjligen 7 i de flesta moment. Högre än så tror jag inte att fjordingarna fixar ens med träning, just pga viss begränsning i gång. Däremot bör man ju kunna få bra poäng i exempelvis fattningar och liknande (har fått som högst 7.5 för någon galoppfattning ur skritt, men så satt den precis som den skulle, också).

Och det är ju sant på så sätt att fjordingarna inte riktigt är byggda för att "sprätta iväg" i långa steg, men det ska ju gå att träna fram bara man kan räkna ut hur.
Och den svagheten och en del av begränsningen sitter definitivt i mig. Så länge gångarterna är taktmässiga och inte alldeles markbundna, så ska det ju gå att få 6 eller möjligen 7 i de flesta moment.

Jag håller inte med att det är ryttarsvaghet, vissa, du nämner själv fjordingar, har inte den byggnad i bakbenen som krävs för att få högre poäng,kan inte böja ledgångar på rätt sätt och har redan innan ryttaren sitter upp bakbenen extriört bakom sig istället för vad domare vill se trampa framåt och under sig. Det hjälper liksom inte att länga stegen om inte bakbenen rör sig rätt, vinklar sig rätt ,skjuter på rätt och kommer under hästen rätt..

Det är klart att de inte skulle ha haft 70%!

Men runt 55 hade känts mer ok, spec i förhållande till bedömningen av övriga ekipage.
Du har "hyrt" en tävlingsryttare som ska rida din häst på tävling för att du inte vill/kan rida själv. Du får ett kvitto på hur den du anlitat sköter sitt jobb som inte är så smickrande. Du kanske ska fundera över vem du ska kritisera, om det är budbäraren eller om det är den du anlitat.

Du har "hyrt" en tävlingsryttare som ska rida din häst på tävling för att du inte vill/kan rida själv. Du får ett kvitto på hur den du anlitat sköter sitt jobb som inte är så smickrande. Du kanske ska fundera över vem du ska kritisera, om det är budbäraren eller om det är den du anlitat.

Ponnyn har gått från att nästan ha ingen höger galopp till höger klockren även på töm.

Det är ett viktigare kvitto för mig än en start.

Jag håller inte med att det är ryttarsvaghet, vissa, du nämner själv fjordingar, har inte den byggnad i bakbenen som krävs för att få högre poäng,kan inte böja ledgångar på rätt sätt och har redan innan ryttaren sitter upp bakbenen extriört bakom sig istället för vad domare vill se trampa framåt och under sig. Det hjälper liksom inte att länga stegen om inte bakbenen rör sig rätt, vinklar sig rätt ,skjuter på rätt och kommer under hästen rätt..

Fast visst spelar det roll när ryttaren också begränsar.
Det är jätteviktigt att ha förutsättningarna klart för sig, och inse att hästarna ibland har begränsningar (som mitt exempel med fjordingarna). Och att man jobbar och tränar utifrån sina förutsättningar, och då kan det krävas väldigt mycket träning på vissa hästar för att "bara" landa på godkända procent på lätt klass.
Men en skicklig ryttare kan förstås träna fram bättre resultat även av en mer "medioker" häst jämfört med en sämre ryttare (där jag alltså syftar på mig själv som "sämre").

Vi har tävlat igen, jag och X och red ihop 59,82%. Dvs 0,5 p från kval. Idag var hon mer ridbar men av-och-på i bjudningen som unga hästar kan vara. Det känns surt att det var små ryttarmissar som störde. Drev för lite med höger-ytterskänkel i en volt så det blev stoppigt och höll inte om i ett upptag så det blev avbrott. Men på det hela stora skötte vi oss. Två sjuor fick vi, en på volten i höger galopp och det kunde hon knappt fatta för två månader sen... Slutkommentaren från domaren var: trevlig liten häst i en snygg form, men stundtals ostadig. Planerat fall framåt alltså.

Ett tips jag kan ge är att träna längningar i uppförsbackar, det blir då lättare för hästen att hitta det rätta påskjutet. :up:
Vi har en skogsväg som är lite "vågig"; inte backar, men lite små uppförs- och nedförslut ganska ofta. Perfekt för att öka uppför och försöka samla ihop nedför.

Besviken efter dagens tävlingsdebut. Hästen kändes väldigt trevlig, svarade både fram och tillbaka. Fick till flotta längningar men domaren tyckte att han gick emot i stort sett hela tiden och var obalanserad. Så precis 60%, inte kul alls. Ganska dåliga siffror rätt över.
En femma för en övergång från skritt till trav utan ytterligare kommentarer.
Tja, vad säger man?
Det vore åtminstone roligt att veta vad som var fel på övergången (förutom att jag tror att jag gjorde den något för tidigt).

Tävling idag. En del missar som kostade lite, men en trevlig ridkänsla i första klassen. Fick dock kommentar om att det saknades energi, så jag satte mer tryck till andra klassen, men då tappade vi balansen och finliret. Därför inga superresultat, men jag har fått lite nya insikter i hur jag ska lägga upp ridningen på tävling. Även idag får L A i uppförande :up: Han har varit fantastisk att ha med sig och gjort dagen till ett nöje :love:
13346189_1204552876236021_8196291032129649740_o.jpg

13316978_1204552859569356_2505945028096152209_o.jpg

13403201_1204552872902688_1983798233341568458_o.jpg

Film för den som är intresserad

Sällar mig till skaran som tävlat i helgen. Red LC1 på 64,815% ... hur avrundar man? :o Till 64,82?

Haft en jättedålig känsla de senaste veckorna när jag ridit och förra träningen var katastrof, därför är jag väldigt nöjd idag. Hästen var som förbytt och det flöt på bra, förmodligen för att jag skärpte till mig ;) Nästa tävling är om tre veckor och då ska vi debutera LB1 :)

Tävling idag. En del missar som kostade lite, men en trevlig ridkänsla i första klassen. Fick dock kommentar om att det saknades energi, så jag satte mer tryck till andra klassen, men då tappade vi balansen och finliret. Därför inga superresultat, men jag har fått lite nya insikter i hur jag ska lägga upp ridningen på tävling. Även idag får L A i uppförande :up: Han har varit fantastisk att ha med sig och gjort dagen till ett nöje :love:

Wow, så fin!! :eek: :love:
Är det en nordsvensk?

Vi har varit iväg och tävlat idag igen. Idag började dagen med LB:1 och jag var taggad som fasen. Allt var som vanligt på tävling där jag alltid önskar att jag kan rida liiite mer i ramen :p Resultatet blev i alla fall nytt personbästa i LB:1, 68,036 %. Dessutom fick vi en åtta igen! Så himla glad över gamla ponnyn! Vi fick en sjätteplacering av 37 startande, samtliga av de fem första var över 70 %.

Till nästa klass försökte jag rida med bättre framåtbjudning men då tappar jag det lite i fram istället. Bestämde mig för att ändå rida på framåt, mesrida kan vi göra hemma. Det var den här domarens bedömning jag inte var riktigt nöjd med senast (även om jag mycket riktigt förstod bedömningen mer när jag såg filmen). 64,630 % var resultatet men det som är konstigt är att det som drar ner mest är allmänt intryck... Räknar man procent bara på programpunkterna ligger det på drygt 67 % medan allmänna är 6or rakt igenom. Känns som att allmänna lite mer borde spegla de poäng som är i protokollet, eller har jag fel? Jag borde givetvis ha frågat domaren på plats men det ska erkännas att jag inte kom på det förrän i bilen på vägen hem. Blev i alla fall en åtta även i det här programmet, så nu är det fyra åttor på fyra program, det har jag nog aldrig trott att vi skulle kunna få :o

Bild också på världens bästa gamling :love:

Vi var nog på samma tävling igen, @Pancakes ? :)
Jag red bara lb1, för laget. Gick inte så bra varken för mig eller för laget, haha.
Nä, men jag har inte lyckats få hästen helt lösgjord i veckan och traven kräver lite arbete för att den ska bli bra. Galoppen gick fint ändå, där har vi 7or rakt igenom om jag bara styr rätt typ. Han har bra galopp med en naturlig balans. En stor miss i ena diagonalen där hästen bytte galopp och sen inte skulle sakta av, annars ett härligt mellanmjölksprogram som gav 64,1% och någonstans i mitten i resultatet. Laget tappade en ryttare pga halt häst och hamnade i botten någon stans tror jag. Men det var fint väder och en trevlig dag som gav mig en riktigt ful bonna-bränna.. ;)

Jag hade en riktig skitkass helg, känslan på framridningen var mycket bättre än för tre veckor sen när jag fick 62% i LB:1:an. Jag red LB:1 två gånger denna helg - först förklass och sen lagklass. Första ritten tyckte jag kändes bra och förväntade mig över 60% och känslan sa att den borde vara bättre än den tidigare ritten så jag blev mycket förvånad när jag såg att jag bara fick 53% visste om att jag fattade andra galoppen för tidigt och att vi tappade formen i sista halten men det kändes inte att det skulle vara så illa. :o fick en hel del kommentarer om att hon var för öppen i formen och att hon inte bjöd fram. Jag som tyckte att det kändes som hon hade trevlig energi för dagen. Verkligen synd att man inte hade det på film. Det kändes allmänt som dommaren dömde ganska lågt - över hälften av fältet låg under 60% och ganska många rejält under.

Andra klassen drog jag ihop hästen lite mer :p och förbättrade resultatet lite. 59,6% fick några sjuor - Tyvärr ryggade hon i första halten och sen missade jag skritten efter Mellanskritten snett igenom och det blev trav direkt när jag kom ut :p Ryttarmiss med andra ord annars hade vi knappt kommit över 60%. Kände mig inte riktigt nöjd med det heller tyckte hon kändes så fin. jobbigt när man inser att man har fel känsla bara.

Du rider otroligt prydligt!
Bara så synd att du missar hörnpasseringarna, ta varje hörn och passa på att få igenom pålle i sidan.
Jag tror att du får pålle mer eftergiven och får mera bjudning därav och kanske formen kommer upp en aning då en korrekt riden hörnpassering motsvarar en 6 meters volt i böjning.
Tänk öppna, bra styrketräning!

Tävlade klubbtävling igår, red LB:2.

Jag rider en ridskolehäst, men har den på "halvfoder" dvs att jag rider den 3-4 gånger i veckan och har möjlighet att tävla. Hästen i fråga är 10 år men helt outbildad och grön. Kom till oss i höstas och har sedan dess gjort en jätteresa i ridbarhet och styrka.

Hon har vissa istadiga tendenser och igår hade hon fått gå med en annan tjej innan mig som lät henne göra ganska mycket som hon ville. Bla fick hon henne inte att galoppera alls inne på banan. SÅ jag började framridningen med en kossa, som vägrade gå framåt alls. Fick bli ordentligt arg och fräsa runt några varv i full galopp så hon skulle börja tänka fram!

det ledde till att hon blev lite mer stressad än vanligt, men vi red ihop 62.8% för en väldigt hård domare! Jag är nöjd med hästen och nöjd med resultatet. Blev en blå rosett, 1.5 poäng efter vinnaren. Hade inte kossan stannat och bajsat (på ridskolan tycker de det är bra eftersom det blir lättare att mocka då O_o) hade vi vunnit :)

Extra glad är jag eftersom alla galoppfattningarna satt som de skulle, hon haft svårt för dem eftersom styrkan inte riktigt funnits där att göra dem korrekt.

Wow vad fin han är, kul med en lite "ovanligare" ras.

Vi har varit iväg och tävlat idag igen. Idag började dagen med LB:1 och jag var taggad som fasen. Allt var som vanligt på tävling där jag alltid önskar att jag kan rida liiite mer i ramen :p Resultatet blev i alla fall nytt personbästa i LB:1, 68,036 %. Dessutom fick vi en åtta igen! Så himla glad över gamla ponnyn! Vi fick en sjätteplacering av 37 startande, samtliga av de fem första var över 70 %.

Till nästa klass försökte jag rida med bättre framåtbjudning men då tappar jag det lite i fram istället. Bestämde mig för att ändå rida på framåt, mesrida kan vi göra hemma. Det var den här domarens bedömning jag inte var riktigt nöjd med senast (även om jag mycket riktigt förstod bedömningen mer när jag såg filmen). 64,630 % var resultatet men det som är konstigt är att det som drar ner mest är allmänt intryck... Räknar man procent bara på programpunkterna ligger det på drygt 67 % medan allmänna är 6or rakt igenom. Känns som att allmänna lite mer borde spegla de poäng som är i protokollet, eller har jag fel? Jag borde givetvis ha frågat domaren på plats men det ska erkännas att jag inte kom på det förrän i bilen på vägen hem. Blev i alla fall en åtta även i det här programmet, så nu är det fyra åttor på fyra program, det har jag nog aldrig trott att vi skulle kunna få :o

Bild också på världens bästa gamling :love:

Duktiga ni är! Grattis till 6e platsen! :banana:
Nu när du säger det där med allmänna intryck... Gick och kollade mitt LB protokoll där jag ju fick 52,85%. Räknade om på bara programpunkterna, och exkluderade AI. Då hade jag fått 56,5% ungefär! :eek:
Brukar knappt titta i den där nedre rutan, utan mest på själva programmet, men insåg nu att jag fått 3,5 och 4 på AI O_o :eek: :arghh: Kan säga att när jag red LC:2 i maj hade jag 6,5 och 7 på AI.
Tycker också det är märkligt att AI kan dra ner så mycket! Alltså jag förstår om man har typ 55% exl. AI, och 53% inkl. Det kan jag köpa. Men som i mitt fall, när det skiljer typ 4%...Det känns lite märkligt...:cautious:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar