4= ej godkänd.dvs 4 = Ej fullt godkänd
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
4= ej godkänd.dvs 4 = Ej fullt godkänd
Fast han kan ha fel också. Och det är andra domare som har sett filmen och sagt till mig att de hade gjort andra val på poängskalan. Använt halvpoängen mer osv.Bedömningen kan inte vara annat än rätt, kommentarerna också även om de är som jag sa direkt- trista.
men inte för det spelar roll men jag har tävlat fler stora hästar i LB som också varit för svaga och doppat in näsan ibland eller oftare. De har legat runt 55-57 och det står jag för att jag tycker ritten är värd än idag. Sen är det fritt fram för andra att tycka annorlunda.
Fast det blir ju faktiskt en del taktmissar bl.a.
Fast han kan ha fel också. Och det är andra domare som har sett filmen och sagt till mig att de hade gjort andra val på poängskalan. Använt halvpoängen mer osv.
men inte för det spelar roll men jag har tävlat fler stora hästar i LB som också varit för svaga och doppat in näsan ibland eller oftare. De har legat runt 55-57 och det står jag för att jag tycker ritten är värd än idag. Sen är det fritt fram för andra att tycka annorlunda.
Domaren kan givetvis bara bedöma hur ekipaget ser ut just den aktuella tidpunkten. Men vi kan inte sitta här och säga att ponnyn/ekipaget inte är redo att starta lätt B, för det har vi inte en susning om.
Jag bara kontrar med att nos så nära bringa är ett allvarligt fel, och tyder på att hästen inte kan bära upp sig i den klass den går, vilket tydligen domaren ansett här, därav poängen.Allvarligt fel= 4= ej godkänt.
KL
Blir bara paff av diskussionen då många härinne hävdat i tidigare diskussioner att nos nära bringan är ett allvarligt fel och nej sådant ska inte belönas och belönas inte heller på dressyrtävlingar ( då andra menat på dressyren är helt på fel väg när man kan få poöng för kraftig bakom lod ridning), nu har vi här en domare som gjort som en del av er förut menat ska göras (även jag), och helt plötsligt har domaren fel, ska bestraffas genom att bojkottas etc, köp läget och poängen om felet är allvarligt, sedan håller jag fortfarande med om kommentarerna MEN de är inte fel, bara trista.
Framför allt tycker jag det är skrämmande att folk på ett internetforum kan uttala sig om hästen är redo att tävla den aktuella klassen eller inte, för det kan ingen av oss veta om vi inte känner ekipaget på riktigt. Det reagerar jag faktiskt mer på än att domaren varit lite tråkig i sina kommentarer.
Men det är ju fortfarande inte alls säkert att ponnyn går så hemma/på träning? Det vet inte vi, för vi har aldrig sett ponnyn i verkligheten.
Ja det folket var ju jag, och nej, bärigheten hos ponnyn är inte tillräckligt för godkänt i LB för där är väl rimligt att tro man tycker en häst eller ponny är förhållandevis klar för att börja nosa på programmet vid 60 %?- och då skrev jag att man skulle vara snäll mot ponnyn , rida LC för att erbjuda en bättre resa med längre linjer och inte så många svårigheter, och lite mer tid att förbereda, för ser du inte hur det blir när det blir för svårt? ponnyn orkar inte, biter sig i bringan, eller kommer öt då den egentligen inte är eftergiven ordentligt för att gå dessa linjer, orkar inte visa de i LB lite svårare övergångarna etc etc.
Och tro mig, jag vet många duktiga här på buke som ser med en enda blick att ponnyn faktiskt i dagsläget inte är klar för klassen ( och inget konstigt med det, den var tydligen inte riden ännu så mkt), men det är väl bara jag som vågar skriva det. Och jag vill inte gå på ponnyn eller ekipaget, däremot de som svarade efter filmvisningen och tycker att poängen är för låg och därmed peppar ryttaren dels att ogilla domare ( det kanske inte behövdes)som gör sitt jobb med rätt poäng för ett så allvarligt fel, dels peppa ryttaren "påt igen" när svaret borde vara: Åk ut men välj LC än så länge.
Min häst, och jag, behöver träna på att tävla. Vi blir inte bättre på tävlingsmomentet av att sitta hemma och rida lätt C-linjer i paddocken, vi måste ut bland andra, för det är det hon har problem med. Och om tävlingarna, och programridningarna, inte erbjuder lätt C, ja då måste vi ju tävla lätt B?
Och tro mig, jag vet många duktiga här på buke som ser med en enda blick att ponnyn faktiskt i dagsläget inte är klar för klassen ( och inget konstigt med det, den var tydligen inte riden ännu så mkt), men det är väl bara jag som vågar skriva det. Och jag vill inte gå på ponnyn eller ekipaget, däremot de som svarade efter filmvisningen och tycker att poängen är för låg och därmed peppar ryttaren dels att ogilla domare ( det kanske inte behövdes)som gör sitt jobb med rätt poäng för ett så allvarligt fel, dels peppa ryttaren "påt igen" när svaret borde vara: Åk ut men välj LC än så länge.
Men om det inte finns lätt C att välja på då? Nu vet jag inte om ryttaren har åldern inne att tävla ponnyn i en riktig ponnytävling, det kanske hon har, och då är utbudet större. För mig som också rider ungponny, fast mot stora hästar, är utbudet skrämmande dåligt. Jag har åkt till grannlänet för att ens kunna rida lätt C, där jag bor har det varit EN tävling på hela våren som var möjlig för oss och som erbjöd lätt C, den i söndags. Min häst, och jag, behöver träna på att tävla. Vi blir inte bättre på tävlingsmomentet av att sitta hemma och rida lätt C-linjer i paddocken, vi måste ut bland andra, för det är det hon har problem med. Och om tävlingarna, och programridningarna, inte erbjuder lätt C, ja då måste vi ju tävla lätt B?
Varför skulle inte programridningar erbjuda LC? Jag har faktiskt aldrig sett en enda- det finns säkert??- programrdning som inte har LC. Och om det inte finns- be om det.
Jag skulle aldrig sätta en häst/ ponny i en klass som den är långt ifrån färdig för bara för få tävla, är ju helt vansinnigt att rida linjer som är omöjligt för som här ponnyn o balansera upp sig på. Du kan väl inte på allvar mena att man ska åka ut "på det som finns" bara för att få tävla? Finns ingen passande klass, så avstår man för att vara hygglig mot sin kompanjon, alltså ponnyn. Men såklart- när jag tänker efter- så finns det en klunga som tycker så det är väl därför de satte kvalgräns till Msv B, hur många har jag inte hört säga - klart jag kan rida LA det är ju bara skänkelvikning från LB, nej det är det inte, det är bärigheten och eftergiften och styrkan som avgör om en häst är klar för en klass- inte att man kan styra och sno runt på linjerna.
Och nej, här där jag bor erbjuds lätt C på programridning ytterst sällan. Tyvärr börjar de ofta på lägst lätt B2. Då rider jag hellre en lokal start i en lägre klass, lätt C eller lätt B1, än en för svår programridning.