Vårterminens tävlingar

Bedömningen kan inte vara annat än rätt, kommentarerna också även om de är som jag sa direkt- trista.
Fast han kan ha fel också. Och det är andra domare som har sett filmen och sagt till mig att de hade gjort andra val på poängskalan. Använt halvpoängen mer osv.

men inte för det spelar roll men jag har tävlat fler stora hästar i LB som också varit för svaga och doppat in näsan ibland eller oftare. De har legat runt 55-57 och det står jag för att jag tycker ritten är värd än idag. Sen är det fritt fram för andra att tycka annorlunda.

men inte för det spelar roll men jag har tävlat fler stora hästar i LB som också varit för svaga och doppat in näsan ibland eller oftare. De har legat runt 55-57 och det står jag för att jag tycker ritten är värd än idag. Sen är det fritt fram för andra att tycka annorlunda.

Så du menar din ritt är värd ett poäng mer per bedömningspunkt?

Fast det blir ju faktiskt en del taktmissar bl.a.

Tycker du att gångarterna är rena eller orena?
Beror ev. taktmissar på problem gångartsmässigt eller beror de på att hästen inte arbetar riktigt rätt med sin kropp?
Personligen kan jag tycka att man bör dra ned på lösgjordhet samt framåtbjudning (alltså hur den arbetar över ryggen och med sina bakben, kontakten med bettet, lättheten i utförandet).

Fast han kan ha fel också. Och det är andra domare som har sett filmen och sagt till mig att de hade gjort andra val på poängskalan. Använt halvpoängen mer osv.

Kan inte annat än hålla med. 55% är inget toppresultat. Detta är LB. Även om det finns brister i uppvisningen så finns där också förtjänster att ta hänsyn till.

Och vem mer än ryttaren, i det här fallet ägaren och hästens tränare VET om hästen är redo för klassen? Ser domaren hästen på hemmaplan? Vet han (eftersom det är en han i det här fallet) exakt hur hästen är tränad och hur den går annars? I de allra flesta fall är svaret faktiskt nej på den frågan. Random personer vet definitivt inte om hästen är redo.

Min kan prestera betydligt bättre på hemmaplan, på lätt C -nivå ligger hon stadigt hemma på runt 5-10 procent högre än vad hon hittills presterat på tävling. Enligt domarutbildad tränare. Men själva tävlingsmomentet kan stressa upp en ung häst att mycket av det den "egentligen kan" faller ihop som ett korthus.

Domaren kan givetvis bara bedöma hur ekipaget ser ut just den aktuella tidpunkten. Men vi kan inte sitta här och säga att ponnyn/ekipaget inte är redo att starta lätt B, för det har vi inte en susning om.

Domaren kan givetvis bara bedöma hur ekipaget ser ut just den aktuella tidpunkten. Men vi kan inte sitta här och säga att ponnyn/ekipaget inte är redo att starta lätt B, för det har vi inte en susning om.

Jag bara kontrar med att nos så nära bringa är ett allvarligt fel, och tyder på att hästen inte kan bära upp sig i den klass den går, vilket tydligen domaren ansett här, därav poängen.Allvarligt fel= 4= ej godkänt.
KL
Blir bara paff av diskussionen då många härinne hävdat i tidigare diskussioner att nos nära bringan är ett allvarligt fel och nej sådant ska inte belönas och belönas inte heller på dressyrtävlingar ( då andra menat på dressyren är helt på fel väg när man kan få poöng för kraftig bakom lod ridning), nu har vi här en domare som gjort som en del av er förut menat ska göras (även jag), och helt plötsligt har domaren fel, ska bestraffas genom att bojkottas etc, köp läget och poängen om felet är allvarligt, sedan håller jag fortfarande med om kommentarerna MEN de är inte fel, bara trista.

Jag bara kontrar med att nos så nära bringa är ett allvarligt fel, och tyder på att hästen inte kan bära upp sig i den klass den går, vilket tydligen domaren ansett här, därav poängen.Allvarligt fel= 4= ej godkänt.
KL
Blir bara paff av diskussionen då många härinne hävdat i tidigare diskussioner att nos nära bringan är ett allvarligt fel och nej sådant ska inte belönas och belönas inte heller på dressyrtävlingar ( då andra menat på dressyren är helt på fel väg när man kan få poöng för kraftig bakom lod ridning), nu har vi här en domare som gjort som en del av er förut menat ska göras (även jag), och helt plötsligt har domaren fel, ska bestraffas genom att bojkottas etc, köp läget och poängen om felet är allvarligt, sedan håller jag fortfarande med om kommentarerna MEN de är inte fel, bara trista.

Men det är ju fortfarande inte alls säkert att ponnyn går så hemma/på träning? Det vet inte vi, för vi har aldrig sett ponnyn i verkligheten. Att ekipaget har fått dåliga poäng, fine, det opponerar jag mig inte mot. Det är en ung häst och de tränar på att tävla. Men i en så pass lätt klass som lätt B1 ändå är tycker jag domaren kan ge lite mer nyanserade kommentarer än vad @Amanda_F har fått, många som rider den klassen är relativt nya på att rida dressyr på tävling, och man blir inte motiverad att lära sig mer på att ENBART få reda på allt man gjorde fel. Man behöver KONSTRUKTIV KRITIK. Nu är vad jag förstått detta absolut inte en nybörjare på dressyr egentligen, utan det är ponnyn som är ung och då kanske man kan ta det bättre än en som är ute för första gången.

Framför allt tycker jag det är skrämmande att folk på ett internetforum kan uttala sig om hästen är redo att tävla den aktuella klassen eller inte, för det kan ingen av oss veta om vi inte känner ekipaget på riktigt. Det reagerar jag faktiskt mer på än att domaren varit lite tråkig i sina kommentarer.

Framför allt tycker jag det är skrämmande att folk på ett internetforum kan uttala sig om hästen är redo att tävla den aktuella klassen eller inte, för det kan ingen av oss veta om vi inte känner ekipaget på riktigt. Det reagerar jag faktiskt mer på än att domaren varit lite tråkig i sina kommentarer.

Ja det folket var ju jag, och nej, bärigheten hos ponnyn är inte tillräckligt för godkänt i LB för där är väl rimligt att tro man tycker en häst eller ponny är förhållandevis klar för att börja nosa på programmet vid 60 %?- och då skrev jag att man skulle vara snäll mot ponnyn , rida LC för att erbjuda en bättre resa med längre linjer och inte så många svårigheter, och lite mer tid att förbereda, för ser du inte hur det blir när det blir för svårt? ponnyn orkar inte, biter sig i bringan, eller kommer öt då den egentligen inte är eftergiven ordentligt för att gå dessa linjer, orkar inte visa de i LB lite svårare övergångarna etc etc.

Och tro mig, jag vet många duktiga här på buke som ser med en enda blick att ponnyn faktiskt i dagsläget inte är klar för klassen ( och inget konstigt med det, den var tydligen inte riden ännu så mkt), men det är väl bara jag som vågar skriva det. Och jag vill inte gå på ponnyn eller ekipaget, däremot de som svarade efter filmvisningen och tycker att poängen är för låg och därmed peppar ryttaren dels att ogilla domare ( det kanske inte behövdes)som gör sitt jobb med rätt poäng för ett så allvarligt fel, dels peppa ryttaren "påt igen" när svaret borde vara: Åk ut men välj LC än så länge.

Men det är ju fortfarande inte alls säkert att ponnyn går så hemma/på träning? Det vet inte vi, för vi har aldrig sett ponnyn i verkligheten.

Förhoppningsvis så gör den inte det, för förhoppningsvis sätter en ryttare som utbildar en ponny som i dagsläget är så lite riden, den inte i sådana situationer så det blir så tydligt. För att förtydliga: Man utbildar och stärker på längre linjer, jobbar mer med styrka och eftergift, stabiliserar formen, tar man in denna ponny i detta läge i för trånga linjer så viker den nosen åt bringan och då stärker man det istället för tvärtom.

@Amanda_F jag tror att domaren är en av dem som fokuserar på hur grundformen på ekipaget ser ut inne på banan väldigt nogsamt.... I ditt fall så anser domaren att hästen går bakom hand. Inte bakom lod . Eftersom bakom hand är ett allvarligt fel och inte alls samma sak som bakom lod i betydelse, så har domaren nog i detta fallet fokuserat på det.

Domaren ska ju öht inte döma något annat än vad denne ser för dagen. Men jag håller med om att det var trist kommenterat i sak osv. Slutkommentaren "ta hjälp med formen" eller hur det var uttryckt är ju brutal men samtidigt ärlig utifrån vad den domaren ansåg att den såg för dagen.... Men kul ? Nej verkligen inte .

Jag tycker diskussionerna om din ritt verkar gå isär så mycket som den gjort just pga att som jag läser det drar många likhetstecken mellan bakom hand och bakom lod, som är två helt skilda saker, och då blir det svårt i diskussionen.

F.ö är ju inte denna tråd en diskussionstråd i grunden som jag tolkat den men nu har ju så många sidor stötts och blötts ang din ritt så jag flikar in en kommentar också . Hoppas du kan leva med ytterligare en som adresserar din ritt :o

@mackan självklart kan jag leva med ett till inlägg. Har ju lagt ut filmen och då får jag leva med att folk tycker saker. Jag tycker att det kan vara intressant och jag tycker att alla har rätt till sin egen åsikt. Men sen ska jag inte stånga mig blodig för att andra ska ha samma åsikt som jag. För det är det som är grejen med bedömningssporter antar jag... :angel:'

f.ö. tänker jag att domaren ser att jag inte är en helt orutinerad ryttare och därför inte polerar sina kommentarer som om det vore en helt orutinerad ryttare. Han tänker att jag borde veta bättre. Och det har han också all rätt att tänka. Precis som jag får tänka att han är en tråkig och onyanserad domare. :meh:

Ja det folket var ju jag, och nej, bärigheten hos ponnyn är inte tillräckligt för godkänt i LB för där är väl rimligt att tro man tycker en häst eller ponny är förhållandevis klar för att börja nosa på programmet vid 60 %?- och då skrev jag att man skulle vara snäll mot ponnyn , rida LC för att erbjuda en bättre resa med längre linjer och inte så många svårigheter, och lite mer tid att förbereda, för ser du inte hur det blir när det blir för svårt? ponnyn orkar inte, biter sig i bringan, eller kommer öt då den egentligen inte är eftergiven ordentligt för att gå dessa linjer, orkar inte visa de i LB lite svårare övergångarna etc etc.

Och tro mig, jag vet många duktiga här på buke som ser med en enda blick att ponnyn faktiskt i dagsläget inte är klar för klassen ( och inget konstigt med det, den var tydligen inte riden ännu så mkt), men det är väl bara jag som vågar skriva det. Och jag vill inte gå på ponnyn eller ekipaget, däremot de som svarade efter filmvisningen och tycker att poängen är för låg och därmed peppar ryttaren dels att ogilla domare ( det kanske inte behövdes)som gör sitt jobb med rätt poäng för ett så allvarligt fel, dels peppa ryttaren "påt igen" när svaret borde vara: Åk ut men välj LC än så länge.

Men om det inte finns lätt C att välja på då? Nu vet jag inte om ryttaren har åldern inne att tävla ponnyn i en riktig ponnytävling, det kanske hon har, och då är utbudet större. För mig som också rider ungponny, fast mot stora hästar, är utbudet skrämmande dåligt. Jag har åkt till grannlänet för att ens kunna rida lätt C, där jag bor har det varit EN tävling på hela våren som var möjlig för oss och som erbjöd lätt C, den i söndags. Min häst, och jag, behöver träna på att tävla. Vi blir inte bättre på tävlingsmomentet av att sitta hemma och rida lätt C-linjer i paddocken, vi måste ut bland andra, för det är det hon har problem med. Och om tävlingarna, och programridningarna, inte erbjuder lätt C, ja då måste vi ju tävla lätt B?

Min häst, och jag, behöver träna på att tävla. Vi blir inte bättre på tävlingsmomentet av att sitta hemma och rida lätt C-linjer i paddocken, vi måste ut bland andra, för det är det hon har problem med. Och om tävlingarna, och programridningarna, inte erbjuder lätt C, ja då måste vi ju tävla lätt B?

Varför skulle inte programridningar erbjuda LC? Jag har faktiskt aldrig sett en enda- det finns säkert??- programrdning som inte har LC. Och om det inte finns- be om det.

Jag skulle aldrig sätta en häst/ ponny i en klass som den är långt ifrån färdig för bara för få tävla, är ju helt vansinnigt att rida linjer som är omöjligt för som här ponnyn o balansera upp sig på. Du kan väl inte på allvar mena att man ska åka ut "på det som finns" bara för att få tävla? Finns ingen passande klass, så avstår man för att vara hygglig mot sin kompanjon, alltså ponnyn. Men såklart- när jag tänker efter- så finns det en klunga som tycker så det är väl därför de satte kvalgräns till Msv B, hur många har jag inte hört säga - klart jag kan rida LA det är ju bara skänkelvikning från LB, nej det är det inte, det är bärigheten och eftergiften och styrkan som avgör om en häst är klar för en klass- inte att man kan styra och sno runt på linjerna.

Jag tycker inte heller att bedömningen var orättvis, tråkiga kommentarer ja, men domaren ser bara tävlingsuppvisningen, formen/styrkan för dagen och kan inte döma annorlunda.
Det är synd då ponnyn har fina gångarter och sida men man ser tydligt att den motsätter sig hand och hamnar starkt bakom hand när den inte kan komma loss fram.
Kontakten bakben till hand går förlorad och den har inte förmågan/styrkan för dagen att arbeta lösgjort över ryggen med aktiva bakben och eftergiven form.
Jag kan också tycka som någon skrev, hade ryttaren visat korrigeringar och hjälpt ponnyn med mer bakbensaktivitet kanske domaren dömt annorlunda.
Jag kan också säga "påt igen" men jag skulle lägga mer vikt på att träna inom utbildningsskalan och vänta med tävling så ponnyn känner att den orkar och kan bära sig bättre och sätta en bra grund innan tävling- allt för att se till ett ökat självförtroende för fortsatt tävlingskarriär.

Men om det inte finns lätt C att välja på då? Nu vet jag inte om ryttaren har åldern inne att tävla ponnyn i en riktig ponnytävling, det kanske hon har, och då är utbudet större. För mig som också rider ungponny, fast mot stora hästar, är utbudet skrämmande dåligt. Jag har åkt till grannlänet för att ens kunna rida lätt C, där jag bor har det varit EN tävling på hela våren som var möjlig för oss och som erbjöd lätt C, den i söndags. Min häst, och jag, behöver träna på att tävla. Vi blir inte bättre på tävlingsmomentet av att sitta hemma och rida lätt C-linjer i paddocken, vi måste ut bland andra, för det är det hon har problem med. Och om tävlingarna, och programridningarna, inte erbjuder lätt C, ja då måste vi ju tävla lätt B?

X och A tävlar också bland stora hästar.

Kan vi inte bryta den här diskussionen nu? Ibland håller man med domaren, ibland inte. Så är det i en bedömningssport. Känns som att alla har fått säga sin åsikt nu ;) Låt oss inte förstöra tävlingstråden med att gnabbas!
I helgen red jag - i mitt tycke - min bästa LB1a någonsin, fick 64% och hamnade i mitten av resultatlistan (själv kände jag att vi hade presterat bra mycket bättre!). "Fin bjudning men slarviga vägar" var anledning till det lite låga resultatet. Då kände jag verkligen att domaren nog hade fikat under min ritt, för jag rider på världens lataste kossa med noll bjudning, och därför är jag superduperpetnoga med vägarna. Men sånt får man ta. Alla tycker inte lika.

Jag skulle gärna vilja lägga in en film här, men vet inte hur jag länkar från facebook? Iaf startade vi vår första LA efter ovanstående LB, och då var vi tillbaka på "dålig bjudning men noggrannt och prydligt" (det var en annan domare :)). Skrapade ihop 61,1% och det tyckte jag var jättebra med tanke på att det gick långsammare än långsammast ;) Inget spö? Då tar sportkossan semester... ;)
Förra året på samma tävlingsplats kunde jag knappt rida fram pga min häst stack eller slängde sig åt sidan i var tredje steg, och i helgen uppförde han sig exemplariskt så jag är glad ändå! :) Bara att träna vidare.

Varför skulle inte programridningar erbjuda LC? Jag har faktiskt aldrig sett en enda- det finns säkert??- programrdning som inte har LC. Och om det inte finns- be om det.

Jag skulle aldrig sätta en häst/ ponny i en klass som den är långt ifrån färdig för bara för få tävla, är ju helt vansinnigt att rida linjer som är omöjligt för som här ponnyn o balansera upp sig på. Du kan väl inte på allvar mena att man ska åka ut "på det som finns" bara för att få tävla? Finns ingen passande klass, så avstår man för att vara hygglig mot sin kompanjon, alltså ponnyn. Men såklart- när jag tänker efter- så finns det en klunga som tycker så det är väl därför de satte kvalgräns till Msv B, hur många har jag inte hört säga - klart jag kan rida LA det är ju bara skänkelvikning från LB, nej det är det inte, det är bärigheten och eftergiften och styrkan som avgör om en häst är klar för en klass- inte att man kan styra och sno runt på linjerna.

Min häst är klar för lätt B hemma, men tyvärr tappar hon formen på tävling för att hon, åtminstone fram till i söndags när hon äntligen kändes bättre och det visades också på resultatet, spänner sig på framridningen och sen är formen borta. Om hon inte tränar på att vistas på framridningen, hur ska hon annars vänja sig? Och nej, här där jag bor erbjuds lätt C på programridning ytterst sällan. Tyvärr börjar de ofta på lägst lätt B2. Då rider jag hellre en lokal start i en lägre klass, lätt C eller lätt B1, än en för svår programridning. Om du sen tycker att jag är oschysst mot min häst får du faktiskt tycka det, jag tycker det är mer oschysst att tvinga hästen gå ett program som är för svårt för att det står programridning och inte lokal start på pappret. Jag har aldrig påstått att det aktuella ekipaget skulle ha högre poäng än de fick, eller att det är bra att åka ut med en häst som inte är redo. Men varken du, jag eller någon annan vet hur ekipaget presterar hemma. Du kan inte påstå att du VET hur en häst som du inte sett i verkligheten går hemma eller om ägare/ryttare/tränare tycker den är redo, utifrån en film på nätet?

I övrigt håller jag med @Fossing att diskussionen är både tråkig och onödig att förstöra tråden med, så jag lämnar gärna det här ämnet.

Och nej, här där jag bor erbjuds lätt C på programridning ytterst sällan. Tyvärr börjar de ofta på lägst lätt B2. Då rider jag hellre en lokal start i en lägre klass, lätt C eller lätt B1, än en för svår programridning.

Och vem har sagt att det är bättre med en för svår programridning? Inte jag i alla fall...
Och du kan väl länka till några av alla de programridningar som börjar på LB2?, tittar man i TDB`n så finns nog inte en enda som inte börjar på LC, eller för den delen har en del även LD.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar