Vårterminens tävlingar

Så kom min och X debut i helgen. Hon är ju inte så stark ännu efter skadan så hon dippar in med nosen när hon inte orkar. Jag tycker hon var superduktig. Domaren höll inte med, 46,79 %. Vi får hoppas att det går bättre på nästa start som är nu i veckan.

Alltså fy vilken tråkig bedömning! Jag kände när jag tittade på filmen hur jag blev argare och argare för varje kommentar.. visst, jag ser ju också att formen inte är optimal men det finns väl ändå fler grejer att titta på? Och sen att kommentera så efteråt.. tycker det tyder på en rätt dålig inställning hos domaren. Borde han verkligen döma så låga klasser där många är ute för kanske första gången?
En bekant till mig hade en häst som gärna kröp bakom lod. För domare som inte la så stor vikt vid just det kom hon upp i närmare 70% i lb1, för de gjorde allt annat helt superbra. För domare som la stor vikt vid det fick hon i stort sett 4or genom hela programmet..

Så kom min och X debut i helgen. Hon är ju inte så stark ännu efter skadan så hon dippar in med nosen när hon inte orkar. Jag tycker hon var superduktig. Domaren höll inte med, 46,79 %. Vi får hoppas att det går bättre på nästa start som är nu i veckan.

Alltså, bedömningen kan knappast kallas pinsam. Däremot är kommentarerna från domaren trista.

Jag förstår inte varför man istället inte rider LC på en ponny som inte är klar för LB . Ponnyn- som visst är jättetrevlig- har ju varken bärighet, elasticitet eller eftergift för LB, inte i närheten. Att få fyror när nosen dippar in mot bringan kan knappast anses som konstigt.

Borde han verkligen döma så låga klasser där många är ute för kanske första gången?

Jag tycker det är av vikt att ryttaren inte sätter sin häst eller ponny i ett felaktigt program, måste vara snorsvårt å döma när grunden är om domaren är snäll fyramässig, det är ju ingen hemlighet att i LB som börjar domaren titta på bärigheten på ett annat sätt än i LC..

@ginnies Ja, visst. Men jag pratar om domarens attityd, inte hans poäng. Lc1 och lb1 är ju ofta de klasserna du börjar att tävla i. Med det menar jag inte att man är nybörjare, bara nybörjare på tävling. På något sätt känner jag att i de låga klasserna är det jätteviktigt att ge konstruktiva kommentarer för att uppmuntra utveckling och fortsatt tävlande

@ginnies
. På något sätt känner jag att i de låga klasserna är det jätteviktigt att ge konstruktiva kommentarer för att uppmuntra utveckling och fortsatt tävlande

Jag håller med dig helt så, men här är det en ponny som inte är klar för LB, blir liksom snett, och säkert väldigt svårbedömt, när man inte håller sig till de klasser man ska vara i.

Att folk red för dåliga vägar..? Hahah, måste ju ha varit svårt för honom att se det eftersom han var fult upptagen med att stirra på nosen och skriva "bakom hand" hela tiden. Men han kanske körde någon copy paste på sina kommentarer. Näe, SÄMST!

Jag tycker faktiskt det är ganska dålig stil av er här inne och klaga så på domarens sätt o se formen.

Som en del av er gör. Tänk på alla de trådar som varit om tävlande och bakom lod, här kommer det en som inte bara är bakom lod , den är ofta bakom hand också- faktiskt självklart ska då det kosta poäng., så poängen är säkert rätt, tom kanske snällt om man ska valsa det åt nåt håll, kommentarerna är också rätt om än trista.

• Gilla
Reactions: fio
Jag tycker faktiskt det är ganska dålig stil av er här inne och klaga så på domarens sätt o se formen.

Som en del av er gör. Tänk på alla de trådar som varit om tävlande och bakom lod, här kommer det en som inte bara är bakom lod , den är ofta bakom hand också- faktiskt självklart ska då det kosta poäng., så poängen är säkert rätt, tom kanske snällt om man ska valsa det åt nåt håll, kommentarerna är också rätt om än trista.

Efterlyser mer nyanserade kommentarer. Typ "bakom hand, rund volt". "Bakom hand, bra väg." Osv.

Den oklara ponnyn pustade sig igenom en LB för ungponny idag på drygt 62%. Med positiv feedback och såklart påpekande att den behöver stärkas.

För domare som inte la så stor vikt vid just det kom hon upp i närmare 70% i lb1, för de gjorde allt annat helt superbra. För domare som la stor vikt vid det fick hon i stort sett 4or genom hela programmet..

Jag tror inte någon häst kan gå med nosen åt bringan och göra allt annat superbra. Det blir liksom inte rätt i ridningen.

• Gilla
Jag tror inte någon häst kan gå med nosen åt bringan och göra allt annat superbra. Det blir liksom inte rätt i ridningen.
Ok, din poäng har gått fram. Jag red inte toppenbra, det håller jag med om. Och för dagen är hon inte 100 men hur många är det på en lokal LättB. För din info så tränar vi på att tävla. Det handlar om att vänja ponnyn vid att tävla utan att pressa. Hon ska tycka att det är ok, och idag var hon mycket tryggare.

Så inte lägre krav men annan bedömningsform (dvs helhet istället för moment för moment.)

Det är ju det som gör att kraven på sätt o vis blir lägre.
Lättare o få lite högre poäng inte riktigt samma bedömning, siar in i framtiden lite.

Jag har inget emot din ponny, ser jättefin ut, jag bara reagerade på att så många inte gillade domarens bedömning. Bedömning är poängen, kommentarerna är skriftspråket.
KL
Det har ju genom åren varit en del diskussioner om bakom lod osv, då är det också, tycker jag, viktigt att inte dissa en domare som faktiskt sätter rätt poäng, annars blir det faktiskt så att de vi här har diskuterat med faktiskt får rätt även om det är på låg nivå. Så helt rätt av domaren, galet om en sådan ritt skulle få 70 % för att en volterna är runda eller halterna på rätt ställe.

• Gilla
Ok, din poäng har gått fram. Jag red inte toppenbra, det håller jag med om. Och för dagen är hon inte 100 men hur många är det på en lokal LättB. För din info så tränar vi på att tävla. Det handlar om att vänja ponnyn vid att tävla utan att pressa. Hon ska tycka att det är ok, och idag var hon mycket tryggare.

Det är ju det som gör att kraven på sätt o vis blir lägre.
Lättare o få lite högre poäng inte riktigt samma bedömning, siar in i framtiden lite.

Jag har inget emot din ponny, ser jättefin ut, jag bara reagerade på att så många inte gillade domarens bedömning. Bedömning är poängen, kommentarerna är skriftspråket.
KL
Det har ju genom åren varit en del diskussioner om bakom lod osv, då är det också, tycker jag, viktigt att inte dissa en domare som faktiskt sätter rätt poäng, annars blir det faktiskt så att de vi här har diskuterat med faktiskt får rätt även om det är på låg nivå. Så helt rätt av domaren, galet om en sådan ritt skulle få 70 % för att en volterna är runda eller halterna på rätt ställe.

Det är klart att de inte skulle ha haft 70%!

Men runt 55 hade känts mer ok, spec i förhållande till bedömningen av övriga ekipage.

Nej, jag tycker inte att bakom lod automatiskt betyder en fyra - absolut inte, så ja, jag tycker att bedömningen var sned. Men det jag reagerar främst på är kommentarerna, eller snarare bristen på kommentarer. Skrev han bara "Över tygeln" på alla som gick över tygeln också då? Ett program handlar inte enbart om hästens form. En felaktig form kan absolut dra ner poängen genomgående och förstås på det allmänna intrycket, men man kanske kan kommentera något annat också?

Jodå, för det var inte så att den hamnade mycket bakom lod. Eftersom hästen rörde sig taktmässigt, var extremt lydig och lyhörd och ryttaren rider prydligt med snygga vägar, var de i 9 av 10 starter i lb1 närmare 70% än 60%.
Det var bara det att den tionde domaren valde att fokusera mer på formen än på det andra, än vad tidigare domare gjort. Och så är det ju, alla domare dömer ju på sitt sätt. Vi har till exempel en domare här i krokarna som jag älskar att rida för. För även om man känner sig missnöjd med ritten och får låga procent, har hon en positiv bedömning med utvecklande kommentarer som gör att man ändå känner sig nöjd och vill fortsätta träna. Hon är perfekt för att döma låga klasser! :)

Fast domaren gjorde i det fallet rätt, kommentarerna är motivering till poängen och ger man icke godkänd poäng ska kommentaren berätta varför rörelsen inte blev godkänd. Så att det blir samma kommentar många gånger, och att det blir negativa kommentarer på underbetyg är korrekt.
Sedan kan man alltid diskutera var på skalan poängen ska hamna, och att man önskar att skrivaren och domaren hade hunnit ge fler kommentarer och kanske varit mer stöttande i framförallt slutkommentaren som är friare att skriva tips för framtiden i.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar