Vårterminens tävlingar

Idag var vi iväg igen! Slog personligt rekord på tävling med 65% i LC1 och det kändes väldigt bra! Då hade vi ändå två onödiga missar. Hade mycket bättre framridning den här gången, satsade på mycket galopp och övergångar till trav vilket gjorde susen :) Är så himla glad att jag tog mod till mig och började tävla på äldre dagar, det är verkligen SÅ roligt! :D

Förresten, finns där någon regel i Sverige som säger att man inte får lämna ut kritiken innan klassen är slut?
Jag startade först i LA och där var 18 startande så den höll på ca 2,5 h. Väntade en timme och kom ganska snart utanför placering och vill helst bara köra hem. Men fick veta att de inte fick ge mig mitt protokoll innan klassen var slut, blev lite paff då jag tidigare har fått kritiken innan klassen var slut.
Gick för att kolla till hästen som hade ätit upp allt sitt hö och inte tyckte det var så spännande i transporten längre så körde hem iaf.

Men ville ju ända ha kritiken så slutade med att jag körde tillbaka på vägen hem, vilket egentligen var en otroligt dum och dyr omväg. :p Men tänker att där är ju klasser med mer än 18 startande, är det då meningen att man om man startar som någon av de första ska bli där i flera timmar?
Det har jag heller aldrig varit med om. Protokollet kommer in till sekretariatet som skriver in det i Equipe, sen lägger vi ut det för upphämtning. Konstigt!

@MalanMjöl, jag har alltid kunnat hämta protokollen direkt. Någon gång var jag för tidig så de inte hunnit få det, men då var det för att vi stannade vid sekretariatet på väg tillbaka till parkeringen. Jag fick bara vänta någon minut. Efter det lastar vi alltid ponnyn först och hämtar pappren sen.

Som du säger känns det ju rätt meningslöst att stanna hela klassen i en klass med ~20 startande där man själv startat i början och inte har en chans till placering. Även om för hästen.

Dressyrtjejen på lokal dressyr...
Idag debuterade jag alltså lokalt, programmet vi red var LC:2 2015.
Det gick jättebra, Herr Häst har aldrig känts så fin på bortaplan som idag! :heart
Även jag, som normalt är enormt självkritisk, är nöjd med min insats idag.
Det blev någon liten miss, att jag inte fick runt honom för skänkeln ordentligt i något hörn, ena 15 m volten blev kanske 13 m och lite så. Sen på ena galopp-diagonalen råkade jag hänga lite i handen precis när jag skulle bryta av, han svarade med att bli lite tung, vilket resulterade i att han istället för att bryta av, bytte galopp och fortsatte ut mot C i nya galoppen :arghh: Har haft samma problem när jag ridit igenom programmet hemma, men lyckligtvis har det inte hänt på tävling tidigare. Även om betyget där bara blev 4,5 är jag inte allt för missnöjd, då kommentaren till densamma var "Fint byte! Men detta är LC:2, inte MsvC:2 ;)"
Resultatet i stort blev 60,5% - inget nytt poängrekord, men jag är ändå jättenöjd. Vi hamnade på delad 4:e plats, men då det inte var så många startande, blev vi inte placerade.

Om 2 veckor så ska vi testa på LB:1 lokalt. Ska bli spännande att se hur det går där! Har inga specifika mål egentligen, då jag aldrig någonsin ridit LB (inte ens på klubb/P&R/etc.) men 55% skulle ju kännas lite trevligt att få :up:

*Varning för bildbomb*

13165955_866930730096927_7287781111097910934_n.jpg

13173979_866930553430278_1478535355967528902_n.jpg

13174216_866930666763600_9127275693899832025_n.jpg

Vi har varit iväg på tävling idag igen. Kan säga att jag börjar tröttna på att vara första utanför placering :meh: På sex starter i år har det blivit en placering, tre precis utanför, en tre utanför och en fem utanför.

Idag i alla fall så kändes han mjuk och fin redan när jag satt upp för första klassen. Kom helt av mig i framridningen eftersom han inte alls kändes så bra igår :o Blev mest att jag åkte runt och inte hade någon riktig plan eftersom min ursprungliga inte var aktuell. In på banan, rider programmet som delvis kändes jättebra och delvis inte så bra. Resultatet blev 62,500 % vilket väl var ok. Jag höll inte riktigt med om alla domarens kommentarer, något som är rätt ovanligt. Men det är som det är. Tyckte dock det var roligt att rida för en domare jag inte ridit för innan! Vi slutade i övre halvan av startfältet.

Inför nästa klass, som också var LB:1, försökte jag sätta lite mer tryck. Risken med det är att jag istället tappar honom så han blir lång, men att sitta och mesrida kommer vi (jag) inte utvecklas genom så jag tänkte att det är lika bra att försöka. Det gav lite bättre procent men mycket riktigt tappade jag iväg honom emellanåt också. MEN! vi red till oss vårt livs första 8! Lyckan var enorm över denna lilla siffra! :laugh: Resultatet blev 65,893 % och det var här vi återigen blev första utanför placering. Nåja, det är såklart lite bittert men samtidigt är det roligt att vi ändå är rätt nära de där fina hästarna :)

Vi har varit iväg på tävling idag igen. Kan säga att jag börjar tröttna på att vara första utanför placering :meh: På sex starter i år har det blivit en placering, tre precis utanför, en tre utanför och en fem utanför.

Idag i alla fall så kändes han mjuk och fin redan när jag satt upp för första klassen. Kom helt av mig i framridningen eftersom han inte alls kändes så bra igår :o Blev mest att jag åkte runt och inte hade någon riktig plan eftersom min ursprungliga inte var aktuell. In på banan, rider programmet som delvis kändes jättebra och delvis inte så bra. Resultatet blev 62,500 % vilket väl var ok. Jag höll inte riktigt med om alla domarens kommentarer, något som är rätt ovanligt. Men det är som det är. Tyckte dock det var roligt att rida för en domare jag inte ridit för innan! Vi slutade i övre halvan av startfältet.

Inför nästa klass, som också var LB:1, försökte jag sätta lite mer tryck. Risken med det är att jag istället tappar honom så han blir lång, men att sitta och mesrida kommer vi (jag) inte utvecklas genom så jag tänkte att det är lika bra att försöka. Det gav lite bättre procent men mycket riktigt tappade jag iväg honom emellanåt också. MEN! vi red till oss vårt livs första 8! Lyckan var enorm över denna lilla siffra! :laugh: Resultatet blev 65,893 % och det var här vi återigen blev första utanför placering. Nåja, det är såklart lite bittert men samtidigt är det roligt att vi ändå är rätt nära de där fina hästarna :)

Grattis till din första 8:a! :bump:

@Dressyrtjejen_97 Det var ju en jättefin debut! Träna galoppdiagonalerna med att bara rida dom halvvägs och vända tillbaka till spåret vid X (alltså rider du i vänster galopp så vänd tillbaka i vänster varv). Sen försöker du rida längre och längre från X och bibehåller galoppen och tragglar övergångarna. Försök lära känna när han är på väg att byta och gör övergången till trav i det ögonblicket. Massa pepp och träna på!

Mina pålls är inte tävlingsklara än (blir säsongsdebut 5/6 och 10/7 om allt går som planerat...). Men jag är sååååå tramsigt stolt över mitt ponnybarn som jag tränar. Hon har gått från att rida på 57% på klubbtävling i LC till att i helgen ta placering i LB1 på fina 66% för en riktigt tuff StG-domare med sin heta 18-åriga hoppeponny. Det är faktiskt nästan lika roligt (och mer nervöst!) att stå sidan om som att tävla själv :D!

Det har jag heller aldrig varit med om. Protokollet kommer in till sekretariatet som skriver in det i Equipe, sen lägger vi ut det för upphämtning. Konstigt!

@MalanMjöl, jag har alltid kunnat hämta protokollen direkt. Någon gång var jag för tidig så de inte hunnit få det, men då var det för att vi stannade vid sekretariatet på väg tillbaka till parkeringen. Jag fick bara vänta någon minut. Efter det lastar vi alltid ponnyn först och hämtar pappren sen.

Som du säger känns det ju rätt meningslöst att stanna hela klassen i en klass med ~20 startande där man själv startat i början och inte har en chans till placering. Även om för hästen.

Precis, känns otroligt dum att hästen ska behöva stanna i flera timmar för att man ska få sitt protokoll! Dessutom brukar det ju inte finnas obegränsat med parkeringsplatser så borde vara bättre om de som startar tidigt beger sig hem igen när de är klara. Ska läsa igenom danska TR och se om där står något om det!

@Dressyrtjejen_97 Det var ju en jättefin debut! Träna galoppdiagonalerna med att bara rida dom halvvägs och vända tillbaka till spåret vid X (alltså rider du i vänster galopp så vänd tillbaka i vänster varv). Sen försöker du rida längre och längre från X och bibehåller galoppen och tragglar övergångarna. Försök lära känna när han är på väg att byta och gör övergången till trav i det ögonblicket. Massa pepp och träna på!

Tack så jättemycket för dina fina ord! :heart
Den övningen ska jag definitivt prova, tack!

Jag red en regional LB2 för två veckor sedan och kände mig lite kaxig med tanke på att vi fått en del bra procent på det programmet på sistone och klämde till med en fjärdeplats förra regionala tävlingen.
Men HEJ vad dåligt det gick! Jag fick nog lite scenskräck också för det kändes som att Sveriges dressyrelit var där med sina topphästar, och så kommer lilla jag och lilla sportkossan....
Han var dryg på framridningen, stod emot, gick inte fram, var "rädd" för allt (klassiskt sportkosseknep när man har för mycket energi och inte vet vart man ska göra av den). Liite bättre inne på banan men jag fick verkligen ponnysparka runt honom och det kändes ju inte så bra... 64% blev det (i mitten av resultatlistan) men kunde lika gärna varit 50% för hela min känsla var BLÄ! Men det var mycket mitt fel också för jag hade inte ridit ordentligt de sista dagarna innan tävlingen och det märktes ju direkt.

I söndags var vi iväg igen, fast på lokal nivå, omgång två av div3. Sedan förra tävlingen har jag hoppat, galopparbetat och verkligen varit supernoga med att han ska ta skänkeln DIREKT! Har gjort lite andra justeringar i utrustningen också, samt slutat med havre till förmån för lusernmix. Och SATAN vad bra det gick! Trea i LC:2 med 67%, Tvåa i LB:1 med 67% och laget kom på en andraplacering. Bäst var ju att han faktiskt pinnade på även inne på banan - vanligtvis släpper jag spöet och då är det totalt batterislut... Jag är SÅ glad!! Fick våra första 8-or i LCn, en på uppridningen(!) och en på den fria skritten. Domaren tyckte att sportkossan hade utvecklingsbara gångarter - hurra!! :D Och han var så otroligt lugn, snäll och det kändes verkligen som att han bara "Japp, nu är det tävling, jag vet hur man gör!". Han är ju mitt lilla "problembarn" och har aldrig tävlat i sitt liv innan han kom till mig så jag får ibland ta ett steg tillbaka och bara vara lycklig över att han överhuvudtaget går att ha med på sånt här!

Så nu är det en omgång kvar av Div3, sedan ska jag sluta rida LC och gå upp på LB/LAnivå. Tittar redan lite på höstens tävlingar och se om jag kan få till nåt trevligt i närheten :D

"Fint byte! Men detta är LC:2, inte MsvC:2 ;)"

:D tja sånna kommentarer kan man ju inte vara helt missnöjd över, du kommer med andra ord inte ha så svårt när du kommer upp i MsvC:2 ;)

Visst är procenten väldigt varierande utifrån startfält! det känns generellt att ju större startfält desto mer "jämn" blir fördelningen och ofta är det spritt mellan 55-70%
Jag tittar lite på starter och ibland tänker jag taktiskt att jag skulle hellre starta en LB:3 på en tävling där de bara har klasser med LC-LB än att jag startar en LB:2 på en tävling där de även tävlar LA-MSV klasser :p Det finns väl en anledning till att man i första hand ska tävla mot sig själv och försöka förbättra sin egen procent eftersom det är sån slump i vilka man tävlar emot.

Jag ska starta en tävling ikväll som jag tycker är lite intressant den har nämligen två LB:1 klasser och det verkar som att de inte slår ihop resultaten utan bedömmer det som två klasser - iof så är det två olika dommare, det ska bli intressant att se efteråt skillnaden på procenten i klasserna - om man valde rätt klass ;)

Fast byte i språnget är det inte förrän i MsvB ;)
Ett enkelt byte är en övergång till skritt och ny fattning och det antar jag att ni inte gjorde eftersom du skrev:
"vilket resulterade i att han istället för att bryta av, bytte galopp och fortsatte ut mot C i nya galoppen"

Aha! Nu är jag helt med :)
Nej, det gjorde vi inte (enkelt byte alltså)...

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar