Vårterminens tävlingar

Jaha! Dom har jag ju ingen koll på alls :p
Det är ju ändå rätt så svårt att få till en bra 10m volt i galopp. Det borde ju inte vara med förän i LA iallafall. Är det så i alla LB där?

Nej bara i LB:0 har jag för mig. I övriga LB-program är det 15 eller 20 meter som gäller. :)

Igår var vi iväg igen och red LC1 på 62,59% Jag är mer nöjd än förra gången, vi red med mer energi och hästen lyssnade bättre. Vi missar dock på avsaktningarna till skritt vid snett igenom och halvcirkeln eftersom hästen allra helst skulle vilja fortsätta trava :D På't igen om två veckor! :up:

Igår var jag och Roland iväg för tredje gången. Red LB:1 med en bra känsla, där jag äntligen satt ordentligt, hade korta tyglar och red. Då blir han tyvärr lite taggad och vi får spänningar i övergångar och liknande, men blev ändå 63,9 % och personbästa hittills samt en 6:e placering:)
Kan jag få honom helt lösgjord så kommer vi bli farliga!

Jag gjorde två starter igår. Var laddad till tusen och hoppades på nytt personbästa i LC:1. Kunde dock snabbt konstatera på framridningen att så skulle det inte bli eftersom jag red alldeles för dåligt.

Programmet gick rätt bra trots det och vi fick 66,48% Det började bra med stadiga sjuor, sen tappar jag efter skritten och det blir några sexor innan det blir massa 6,5 och 7 resten av protokollet. "Som vanligt" blev det en sjua på korrektheten i uppvisningen på allmänt, kul också med en sjua på sitsen! Ledde mer än halva klassen men sen rasade det och jag blev första utanför placering (igen!).

Inför LB:1 försökte jag tagga till lite och få lite mer framåtbjudning och då lättare ha honom framför skänkeln och i ramen. Red in på medellinjen och gjorde en riktigt bra halt. Hälsade och tänkte "nu jävlar, nu sitter det". Oooooch så slängde ponnyskrället fram huvudet, drog ner huvudet och kliade sig :p Skit också. Red vidare och gjorde det ganska bra, men så halvvägs in i programmet tappar jag fokus helt, rider inte ordentligt utan åker mest. Kommer till och med ihåg vilken musik det var, ett tecken på att jag tänkte på helt fel saker :cautious: 64,11% hamnade vi på. Bäst var första 10-metersvolten där vi fick 7,5. Halten med kliandet gav faktiskt en sjua. En sjua i allmänna på korrektheten. Hamnade inte jättenära placering men åtminstone i övre halvan av startfältet.

Det som är lite tråkigt med min snälla, fantastiska ponny är att han alltid går så bra som jag rider, jag kan aldrig skylla på spänd, oerfaren, för het, tittig o.s.v. Hade varit gött att skylla ifrån sig ibland :p

Vi har tävlat idag igen! I Lätt C kändes han riktigt fin och relativt stabil, slutade på 66,1% och en tredjeplats. Sedan var det lång väntan tills vår följande start i Lätt B, stekhett och jag hann bli rätt trött (nattskift + 1,5h sömn innan tävling är inte att rekommendera :angel:). Fick inte till nånting inne på banan kändes det som, hästen bara sprang på och gick mot hjälperna och jag kom inte riktigt åt honom. 59,3%. Får vara nöjd ändå, det var jag som red dåligt helt enkelt.

Nu blir det en liten tävlingspaus för oss, har varit rätt intensivt senaste månaden. Hästen ska till kiropraktorn och så ska jag boka tid för tandkontroll åt honom. :)

Idag var det dags för tävling på hemmaplan, två klasser för en gångs skull, LB:1 och LB:2. Första klassen var jag jättenöjd då vi inte hade några direkta missar och han var lugn och med mig, men då ville domaren ha mer energi, typiskt:) Slutade med 63.393 och vinst!
Andra klassen blev inte alls optimal då jag hade drygt en timme mellan starterna, det var varmt och han blev trött. När jag hade ridit fram i collecting ring så drog det ut på tiden innan ryttaren innan mig startade, och det visade sig att domaren hade fel protokoll då nya versionen av programmet inte fanns i systemet. Så tyvärr blev det 30 minuters extra skritt i värmen... Väl på banan blev han taggad och hade egna idéer, som vanligt när han blir trött, så alla övergångar blev spända i princip, men känslan överlag var ändå bra. Slutresultat 61,833 och vinst även här!

Inga höjdarpoäng men, det går framåt för oss med varje tävling, och jag börjar lära känna honom mer och mer, och på träning går det framåt med stormsteg! Jag är så himla nöjd med mitt impulsköp, kunde inte ha blivit bättre!

Jag har tyvärr inga tävlings"resultat" att rapportera - och det är jag glad för. i fredags var jag över och red lånehästen igen - det hade inköpts ett "Hanging cheek snaffle" hästen var stor och stark denna gång oxå men jag fick till det lite bättre när ha fått galoppera av sig lite. Men jag kände mig inte alls redo att starta nån dressyrtävling. Jag var beredd att ta in min egen häst trots att hon skulle gå en pay & cross på lördagen - dressyrtävlingen var ju på söndagen. Men det visade sig att det anmält sig någon mer ryttare i vårat lag så nu var vi fem stycken och de pratade om att lotta bort en ryttare - varpå ja tjoade att jag mer än gärna hoppade av ;) planen var ju aldrig från början att jag skulle varit med. så jag avstod och det var jag dubblet så glad för när värmen slog till i helgen. :p

@zarmino Grattis till vinsterna! Vad intressant det är med procent. Här i krokarna ska man helst ha närmare 70% för att vinna en LB...
Tack, jag är inte bortskämd med vinster direkt, tror jag har vunnit en tävling innan!
Tja, domaren var faktiskt rätt på skalan tyckte jag, och använde både 7:or och 4:or, men det var väldigt små klasser också. Vi var sex stycken i första klassen och tre i andra... Jag skrev ponnyklasser för domaren senare under dagen, och hon tyckte att kvaliteten på storhästarna och ryttarna var bra, det var bara lite mycket missar under dagen. Jag håller med, och det känns ju sådär att vinna en klass på under 62 % men en vinst är en vinst:)

@zarmino

Jag menade inte att kritisera, jag tycker att det är bra att man kan vinna även på de procenten och jag tycker du ska vara jättenöjd över din vinst! :)

@zarmino

Jag menade inte att kritisera, jag tycker att det är bra att man kan vinna även på de procenten och jag tycker du ska vara jättenöjd över din vinst! :)
Jag tog det inte som kritik, men förstår att det är skillnad runt om i landet! På förra tävlingen vanns LB.n på 73% så det varierar väldigt även här. Och jag lovar, jag är väldigt nöjd över min vinst, men framförallt väldigt nöjd med min fantastiska häst som bara blir bättre och bättre!

Dagens resultat blev 56,5 i LB:2, själva ritten egentligen 57,5 % men -2 poäng då klantarslet här glömde lägga spöet innan vi gick in på banan. Inte speciellt nöjd med det, hästen var okoncentrerad och lite spänd men egentligen inte så farligt tittig hon var bara någon annanstans i huvudet. Tyckte hon gjorde en riktigt fin galoppdel men domaren var inte helt enig…

LA:1 red vi til 60,92 och här kändes hon fin men såklart lite matt då det var andra klassen. Egentligen ganska nöjd med det resultatet då det var vår första LA på lång bana. Blev dock lite mindre nöjd när jag läser protokollet då de tycker att hon blir lite framtung och spänd över ryggen. Kan köpa att vi inte helt är högt nog i formen ännu men tycker absolut inte att hon var spänd över ryggen.

Jaja bryt ihop och träna vidare eller något, tävlingsmänniskan i mig tycker bara inte om att komma så långt ner i resultatlistan och tycker bestämt inte om att vi får lägre och lägre procent i första klassen för dagen :grin:

Var iväg själv igen så tyvärr ingen film, skulle väldigt gärna ha sett ritten i LA så nästa gång får jag hitta någon som kan följa med och filma.

Förresten, finns där någon regel i Sverige som säger att man inte får lämna ut kritiken innan klassen är slut?
Jag startade först i LA och där var 18 startande så den höll på ca 2,5 h. Väntade en timme och kom ganska snart utanför placering och vill helst bara köra hem. Men fick veta att de inte fick ge mig mitt protokoll innan klassen var slut, blev lite paff då jag tidigare har fått kritiken innan klassen var slut.
Gick för att kolla till hästen som hade ätit upp allt sitt hö och inte tyckte det var så spännande i transporten längre så körde hem iaf.

Men ville ju ända ha kritiken så slutade med att jag körde tillbaka på vägen hem, vilket egentligen var en otroligt dum och dyr omväg. :p Men tänker att där är ju klasser med mer än 18 startande, är det då meningen att man om man startar som någon av de första ska bli där i flera timmar?

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar