Vårterminens tävlingar

@Hedwig: Ni är så fina! :love: Så himla roligt att följa er!! Får åka å kolla på er nån gång live :D (hade faktiskt tänkt å åka till Enköping för att kolla men d blev ju lite längre tävlingsdag än jag beräknat i söndags.. :angel:)

@Hedwig: Ni är så fina! :love: Så himla roligt att följa er!! Får åka å kolla på er nån gång live :D (hade faktiskt tänkt å åka till Enköping för att kolla men d blev ju lite längre tävlingsdag än jag beräknat i söndags.. :angel:)
Tack vad gullig du är! Enköping var ju inte mycket att se med tanke på att hon hade en egen agenda där..:angel:

Alla är så duktiga och har så härliga hästar, så kul att se!

Är det någon som reagerar mycket på att domarna dömer så sjukt ojämnt?

För några veckor sedan red jag en LC:1 på 69%. Jag tyckte det var extremt högt dömt, och det matchar ganska dåligt med tidigare poäng vi fått. Exempelvis fick jag en 7:a på ena fattningen som var på dubbla spår (vilket domaren också kommenterade "dubbla spår"). En fattning på dubbla spår skall ju max vara en 6:a tycker jag. Dessutom hade vi några rejäla taktmissar där fröken Häst försökte fatta galopp där det skulle vara trav. Nu dömdes hela klassen med väldigt höga poäng rakt igenom så det är ju ändå rättvist i tävlingen.

Veckan efter startade jag LC:1 igen. Var helt nöjd med programmet och hade inga missar så, det gick bättre än helgen innan. Fick 63%. Här dömdes istället hela klassen väldigt lågt.

Jag förstår ju att detta beror på domaren och jag tycker att så länge alla döms på samma sätt (dvs där tex en fattning på dubbla spår döms som en 7a för alla) så spelar det ju ingen roll för själva tävlingen. Men det känns ju sjukt bakvänt för mig att få så mycket högre resultat på en ritt som jag tyckte var sämre än den som jag fick lägre resultat på. Det går ju absolut inte jämföra resultat på olika tävlingar och från resultatet utläsa om man utvecklas något. Ska tillägga att min häst är väldigt jämn, hon är inte tittig eller spänd eller tappar bjudning på banan utan gör alltid det jag ber om, fokuserar och är jämn i sin form och våra program brukar se väldigt lika ut. Taktmissarna jag berättade om är ungefär det största misstaget vi gjort på en dressyrbana.

Vi har varit iväg på tävling idag :)

Vi red vårt livs bästa LB:1, jag hade som mantra "lös allting framåt" eftersom jag brukar mesrida inne på banan. Jag var SÅ nöjd efteråt. Domaren var inte riktigt lika imponerad som jag ;) vi red in 65,714% i alla fall och har massa bra kritik i protokollet.

I skrivande stund ligger jag på åttondeplacering av tio, men det återstår fortfarande 19 ekipage så jag räknar inte med att ligga kvar där (är heller inte kvar på tävlingsplatsen eftersom jag startade tidigt och klassen är 6 timmar lång)

Vi tävlade också igår, startade en LC och en LB på klubbtävling. Målet var att gå honom mer avspänd inne på banan och att förbättra resultaten från föregående tävling. Och det lyckades vi med så jag är väldigt nöjd! Blev dessutom placerade som 2:a i LC, så det var ju roligt. :) I LB kammade fick vi 2% högre resultat jämfört med förra tävlingen, så det är jag också nöjd med! Sen när jag fick protokollet och tittade genom filmen insåg jag att jag red hela programmet i ett väldigt undertempo. :cautious: Måste sluta mesrida och våga rida mera framåt! Det får bli mantrat till nästa tävling. :p

Åkte i väg på en Pay&Ride idag. Programmet jag red var LC:2 2015.
På framridningen var Herr Häst ganska spänd, då det blåste och det var rätt mycket folk runt omkring. Nere på banan gick det dock desto bättre, och han var riktigt fin överlag! Var lite tittig i hörnen tyvärr, samt att han blev skrämd av något vid ett tillfälle, men annars var han bara :love: Är nöjd med min egen insats också!
Resultatet blev 62,5% - godkänt med andra ord! Mitt första godkända resultat i LC, och öht också, idag! :D
Nu taggar vi till min lokala debut (också LC:2 2015) på densamma klubb om 3 veckor.
13076837_855035137953153_2458294108819114133_n.jpg

Jag var på samma tävling som @Pancakes och red också samma klass :)
Jag har sedan några veckor tillbaka upplevt att jag inte riktigt kommer åt hästen till fullo, eller hur man nu ska förklara det. Får honom inte riktigt mentalt avspänd och med mig. Har bara haft hästen i tre månader, så om det beror på att han är trött i kroppen (flytt och pälssättning), eller om det är för att jag rider för lite dressyr över lag, eller om det bara är förra ryttarens ridning som är på väg att gå ur vet jag inte. Men jag lyckas inte riktigt och han blir springig, lång och lite bitig. Hade inte så stora förhoppningar men planerade in en rätt lång framridning för säkerhets skull. Vilket visade sig inte vara tillräckligt lång.. plötsligt var det vår tur och jag kände mig inte riktigt redo!
På banan var han stundtals jättefin och stundtals som ett ånglok. Vi fick trav där det ska vara skritt och sista galoppdiagonalen gick på typ två galoppsprång. Herr häst vet att man ökar på diagonalen.. Ett omslag och ett avbrott typ en bokstav för sent.
Trots detta gör han ändå det han ska, rör sig snyggt och ser inte riktigt lika het ut som han känns. Vi slutade på 65,00% tillsammans med fyra andra ekipage.. min känsla var dock mer åt 60%.
65% är personbästa så jag är nöjd med det, men inte riktigt med känslan. Men vi får fortsätta träna och leta efter känslan!

@Pancakes Reagerade du/ni på domaren i lagklass lc? Tyckte hon dömde väldigt hårt för en div 3 lc:1. En kompis fick tex 4,5 på mellanskritten för att hästen var för öppen i formen (för mitt öga inte speciellt öppen och inte heller mot hand eller nåt). För mig känns det väldigt hårt dömt.

Jag var på samma tävling som @Pancakes och red också samma klass :)
Jag har sedan några veckor tillbaka upplevt att jag inte riktigt kommer åt hästen till fullo, eller hur man nu ska förklara det. Får honom inte riktigt mentalt avspänd och med mig. Har bara haft hästen i tre månader, så om det beror på att han är trött i kroppen (flytt och pälssättning), eller om det är för att jag rider för lite dressyr över lag, eller om det bara är förra ryttarens ridning som är på väg att gå ur vet jag inte. Men jag lyckas inte riktigt och han blir springig, lång och lite bitig. Hade inte så stora förhoppningar men planerade in en rätt lång framridning för säkerhets skull. Vilket visade sig inte vara tillräckligt lång.. plötsligt var det vår tur och jag kände mig inte riktigt redo!
På banan var han stundtals jättefin och stundtals som ett ånglok. Vi fick trav där det ska vara skritt och sista galoppdiagonalen gick på typ två galoppsprång. Herr häst vet att man ökar på diagonalen.. Ett omslag och ett avbrott typ en bokstav för sent.
Trots detta gör han ändå det han ska, rör sig snyggt och ser inte riktigt lika het ut som han känns. Vi slutade på 65,00% tillsammans med fyra andra ekipage.. min känsla var dock mer åt 60%.
65% är personbästa så jag är nöjd med det, men inte riktigt med känslan. Men vi får fortsätta träna och leta efter känslan!

@Pancakes Reagerade du/ni på domaren i lagklass lc? Tyckte hon dömde väldigt hårt för en div 3 lc:1. En kompis fick tex 4,5 på mellanskritten för att hästen var för öppen i formen (för mitt öga inte speciellt öppen och inte heller mot hand eller nåt). För mig känns det väldigt hårt dömt.

Ooh, då kanske vi hamnar på fler samma tävlingar framöver. Kom gärna fram och hälsa :) Jag brukar vara rätt ensam om att rida vit ponny :p Jag tänker att när en får procent att vara nöjd med även om känslan inte varit på topp så är det ett tecken på att det går att få riktigt fina procent när en får styrsel på allt! För mig var det tvärtom att känslan sa mer än procenten (även om jag inte har något att klaga på i protokollet direkt, har fått bra kritik!). Tre månader är som sagt inte lång tid, det kommer gå ännu bättre! :)

Jag var inte kvar såpass länge att jag såg något av de andra klasserna (startade tidigt och åkte hem så snart vi var klara, skulle iväg på kvällen). Vi har ju vårt lag i en av de andra serierna och alla klubbens ryttare som var på plats red LB:1 så jag har ingen koll alls på lagklassen LC. Kollade resultatlistan nu och de två jag kände igen hade nog ungefär samma procent som de brukar, även om det kanske inte säger så mycket i det stora hela.

@Pancakes Nästa dressyr för oss är Skövde på nationaldagen, ska du dit? :) Annars är det div 3 hopp för oss nu närmast.

Ja, jag är egentligen inte så deppig över känslan som det kanske låter på min text. Det här var min fjärde dressyrstart i livet och första på nya hästen så jag har inte så höga krav egentligen :)
Jag är också nöjd över mitt protokoll, många bra och peppande kommentarer. Det tycker jag den domaren brukar vara väldigt bra på, även vid "dåliga" ritter.
Det var lite det jag reagerade på på den andra domaren också, poängen var rätt snål och samtidigt rätt negativa kommentarer. Inger sånt protokoll man vill få om man är nybörjare och ger sig ut för att testa lite dressyr med laget. Men det är ju inte säkert att andra uppfattade det så :)

@HotrodKitten

Jag har inte bestämt mig om nationaldagen än, det passar väldigt bra geografiskt (svärmor vill komma och titta :P) men det är tight med tävlingar jag vill åka på i juni.

Ja, hon som dömde LB är trevlig att rida för! Bra och konstruktiv kritik varenda gång!

Jag får väl bryta ut från mängden, jag var iväg igår och startade LC:2

Jag hade iallafall tur med vädret, var mindre glad på morgonen när jag gick upp 5:30 och såg att det var snö ute! både bilen och transporten hade fått sommardäck - men tänkte att det slutade nog snöa så snart man kom lite längre söderut - brukar vara så, men det snöade nästan hela vägen fram till tävlingen men slutade strax innan och sen var det uppehåll ända tills vi åkte hem *pust* - som tur var så var det inte halt och det var motorväg nästan hela vägen. Vädret får minst 85% ;)

Själv fick jag "bara" 57% och hamnade sist av 12 startande :p jag kan nog bara skratta åt eländet såhär i efterhand och tar på mig allt. Jag lyckades planera framridningen helt fel- tiden gick så fort, kände att jag ville ha igång henne lite mer i galoppen och galopperade en stund, sen en skrittpaus och sen tänkte jag trava minst i tio minuter innan jag gick in på banan, men när jag kollade på klockan var det 5min kvar till min start så jag fick rida bort till banan. Inne på banan borde jag ha travat, men jag valde att skritta två varv och lät henne kolla på det otäcka domarkuren och så hittade hon monster i ett hörn. Sen var det dags att starta - så jag hade en häst som fortfarande tänkte galopp :p - vilket hon har väldigt lätt för. Jag började med att glömma bort att det inte är halt vid uppridningen så -2 poäng där - men domaren var snäll och lät mig rida upp igen och jag hade fått 6,5p om jag inte ridit fel. Fick galoppinslag i första travvolten och i serpentinerna - 4or. lyckades sen att få fel galopp på den andra galoppsträckan, fick brutit av men fattade fel igen :p och satt och kollade så mycket vad jag hade för galopp att jag höll på att rida in i staketet på kortsidan :o :D vi avslutade med lite mer galoppinslag i tvärs igenom med halt momentet :p

Det jag kan vara nöjd med är att vi fick 6-7 poäng på allt vi inte gjorde fel :p och det trots att det kändes som att jag satt och red med handbromsen i eftersom jag fegred istället för att trycka på henne som jag borde ha gjort. Fick även kommentaren Ganska bra form emellanåt - (antar att det var utom när hon lägger in galoppsteg ;))

Så inför nästa gång - bättre planering på framridningen!! synd för hon kändes jättefin på framridningen :p och så får jag öva mer på att fatta rätt galopp och känna när jag har fel :p

Vi har varit iväg på tävling idag :)

Vi red vårt livs bästa LB:1, jag hade som mantra "lös allting framåt" eftersom jag brukar mesrida inne på banan. Jag var SÅ nöjd efteråt. Domaren var inte riktigt lika imponerad som jag ;) vi red in 65,714% i alla fall och har massa bra kritik i protokollet.

I skrivande stund ligger jag på åttondeplacering av tio, men det återstår fortfarande 19 ekipage så jag räknar inte med att ligga kvar där (är heller inte kvar på tävlingsplatsen eftersom jag startade tidigt och klassen är 6 timmar lång)

Drygt 65% är ju inte dåligt!

Jag är så lycklig över min gamla Ådi! Vi har nu kamperat ihop i 7 år och han har hunnit fylla 20 år! Vilken resa vi gjort från LA till GP!

I helgen var vi iväg och red andra omgången för Lövsta future challenge. Första omgången gick åt skogen. Dålig uppladdning med hovböld och tre veckor på box. Vi hade för dålig grundkvalitet och för mycket missar.
Det ändrade vi på i helgen! :banana: Det är fortfarande mängder som vi kan och ska förbättra men nu är vi på rätt spår. Vi red ihop nästan 63% i Int. II och slutade på en 10/20 plats.

Hela klassen finns att se på nätet för de som missade live-sändningen (kostar dock en liten slant)

http://equisport.tv/video/lfc-u25-lidkoping/

Tävlade i helgen igen, blev en lång dag men fina hästen uppträdde sig som den gentleman han är :love: Och jag är sååå glad att lastningen äntligen funkar som den brukar nu, pålle kliver bara på rakt in :) Red två LB:1 (andra klassen lagomgång). Första start blev det 63% och vi hamnade i mitten, andra start 58% och hamnade bland dom sista. Orkade inte riktigt ladda om mentalt till sista start och jag red alldeles för dåligt helt enkelt för att få pålle så lösgjord som han behöver för att kunna släppa på handbromsen. Föll in i gamla vanor med att spänna mig.. Jättenöjd med hästen! :love: Trots spändhet kan han ändå visa upp sin fina mellantrav, så då kan jag inte sluta le :D Får mentalt försöka hitta den härliga känslan genom hela programmet, i stället för att tänka "oj så spänd han är". Mer mental träning på mig alltså! ;)

Gjorde våra första starter på lång bana ikväll! Jag hade aldrig ens ridit ett program på lång bana innan så var nervös till tusen innan. :nailbiting: Men det gick bra, hann checka av ridvägarna på framridningen. Skrapade ihop 64,1% i Lätt C vilket räckte till en andra plats. I Lätt B var vi båda lite trötta, hästen tappade lite bjudning och jag red slarvigt. Blev 59% för den ritten. Nöjd med dagen iallafall, det känns som det går bättre och bättre för varje tävling och det är ju bara att prova sig fram vad som funkar för oss. :)

Ska på tävling om två veckor men kan inte bestämma mig för vilka klasser jag ska starta. Antingen blir det en LC + en LB, eller två LB. LC programmet är så jäkla simpelt och kort bara så det känns nästan lite onödigt att starta. Å andra sidan har jag känn att första klassen kommer att gå åt till att hästen ska spöka av sig.. :angel: Startar vi däremot båda LB-klasserna så är det ena programmet lite väl svårt för oss i dagsläget. Eller egentligen är det mest 10m galoppvolterna jag oroar mig över, känns inte som att jag kommer få honom tillräckligt ihopsamlad på ny bana. Gah, får nog diskutera med tränaren. :D
Inte finns det några 10m galoppvolter i LB? :) 10m i trav, 15 i galopp!

Grattis till andra platsen @mazariin :)

Vi var också iväg och red en "clear round" dressyr igår kväll. Hade starttid kl 20.40 så var ganska opepp redan innan, insåg att jag hade glömt vitt schabrack + lindor hemma när jag var halvvägs till stallet men var redan sen så skulle inte hinna hem och hämta det.
Kom iväg lite sent, framridning utomhus som var väldigt blöt efter massa regn, var helt ensam och banan ligger inklämd mellan en Statoil och en relativt stor väg så hästen var lite spänd men blev hos mig, kom dock aldrig till 100% ridning. Inne på banan var hon OK men står emot lite så kändes lite som att rida med handbromsen i hela vägen. Får fel galopp två gånger i sista vänstergaloppen vilket var mitt eget fel, samt några vägar där blev lite för stora.
I allt landade vi iaf på 63,10 % i första LA:1 vilket jag dock tror var väldigt snällt dömt, men en rosett fick vi med hem iaf ;)

Annars skötte sig hästen strålande med sadling osv, första gången vi åkte helt själv så var lite orolig för hur lång tid det skulle ta att sadla.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar