Nu har jag avklarat premiären med nya hästen på dressyrbanan!
Vi var iväg på en pay and ride, red LC1 och LB1. Tilläggas bör att jag under hela min livstid gjort... fyra starter i dressyr, med klubbtävlingar och pay and ride inräknat. Jag är alltså ingen dressyrryttare i grund och botten. Hästen, 16 år, har gått som hopphäst större delen av sitt liv, men gick nästan bara dressyr hos tidigare ägare. Han är en fantastisk individ som tycker ALLT är kul och som jag lär mig så mycket på varje gång jag sitter upp!
Vi blev så klart (typsikt mig) sena, så framridningen till Lc:n blev väl kort och jag fick honom inte avspänd och lösgjord på den korta stunden. Dels är han äldre och behöver längre framridning, och dels händer det så mycket i huvudet på den hästen att man behöver en rätt lång stund för att få honom mentalt redo. Inne på banan var han rädd för hörnen och allmänt springig, men han rör sig snyggt och gör det han ska. Jag hade ingen bra känsla, men jag ser på filmerna att det inte syns utåt hur spänd och "all over the place" han är. Galoppen är hans bästa gångart, och vi fick 8or på båda galoppvolterna. Totalt runt 67% lyckades vi ändå få ihop efter den ritten. Det är personbästa med typ 4% för mig så jag var självklart nöjd med procenten, men känslan var inte bra och de dömer ju snällare på en pay and ride.
Inför LB:n red jag fram mer ordentligt, och fick då en helt annan känsla. Vi kom ut i hörnena och hade egentligen bara två missar; den första galoppfattningen eftersom jag red så lungt under skritten då jag inte ville att han skulle takta att vi inte var redo för en galopp, samt avbrottet efter den sista galoppdiagonalen då herr välutbildad tyckte vi gött kunde fortsätta i förvänd galopp istället för att bryta av. Båda de två fick vi 6,5 på, resten var 7or och två 8or på sista uppridningen och halten. Totalt 70,5% och ett jättepersonbästa
Känns roligt att läsa också att jag fick 7or på min sits. Den har jag jobbat med jättemycket, men sedan vi köpte den nya hästen kommer det så mycket mer naturligt att sitta bra! Över lag positiva kommentarer, men med tryck på att han behöver ta lugnare och längre steg. Om två veckor blir den "riktiga" premiären, då är det dags för första omgången i div 3 dressyr och jag ska rida LB1 för laget. Känner mig sjukt taggad för det nu