Vårterminens tävlingar

Så var vår tredje tävling avklarad. Framridning utomhus och hästen kändes jättefin och pigg. Blev dock extremt tittig når vi väl kom in i ridhuset och glodde på alla små öppningar i sargen och vill helst inte alls förbi "hålet" där vi blev insläppta, tappade själv koncentration så blev lite slarviga vägar, landade på 62,5 % till slut (LC:2). Andra klassen (LB:1) var hon lite trött men avslappnad och vi kom runt på 63 % ingen placering idag heller men är nöjd med andra klassen.
Film kommer…

Ska på tävling om två veckor men kan inte bestämma mig för vilka klasser jag ska starta. Antingen blir det en LC + en LB, eller två LB. LC programmet är så jäkla simpelt och kort bara så det känns nästan lite onödigt att starta. Å andra sidan har jag känn att första klassen kommer att gå åt till att hästen ska spöka av sig.. :angel: Startar vi däremot båda LB-klasserna så är det ena programmet lite väl svårt för oss i dagsläget. Eller egentligen är det mest 10m galoppvolterna jag oroar mig över, känns inte som att jag kommer få honom tillräckligt ihopsamlad på ny bana. Gah, får nog diskutera med tränaren. :D

@mazariin: om jag var du skulle jag rida LC+LB, och så får både du och hästen en "lätt resa" med LC där ni båda kan spöka av er ;) låter klokt att diskutera med din tränare!

Nu har jag avklarat premiären med nya hästen på dressyrbanan!
Vi var iväg på en pay and ride, red LC1 och LB1. Tilläggas bör att jag under hela min livstid gjort... fyra starter i dressyr, med klubbtävlingar och pay and ride inräknat. Jag är alltså ingen dressyrryttare i grund och botten. Hästen, 16 år, har gått som hopphäst större delen av sitt liv, men gick nästan bara dressyr hos tidigare ägare. Han är en fantastisk individ som tycker ALLT är kul och som jag lär mig så mycket på varje gång jag sitter upp!
Vi blev så klart (typsikt mig) sena, så framridningen till Lc:n blev väl kort och jag fick honom inte avspänd och lösgjord på den korta stunden. Dels är han äldre och behöver längre framridning, och dels händer det så mycket i huvudet på den hästen att man behöver en rätt lång stund för att få honom mentalt redo. Inne på banan var han rädd för hörnen och allmänt springig, men han rör sig snyggt och gör det han ska. Jag hade ingen bra känsla, men jag ser på filmerna att det inte syns utåt hur spänd och "all over the place" han är. Galoppen är hans bästa gångart, och vi fick 8or på båda galoppvolterna. Totalt runt 67% lyckades vi ändå få ihop efter den ritten. Det är personbästa med typ 4% för mig så jag var självklart nöjd med procenten, men känslan var inte bra och de dömer ju snällare på en pay and ride.
Inför LB:n red jag fram mer ordentligt, och fick då en helt annan känsla. Vi kom ut i hörnena och hade egentligen bara två missar; den första galoppfattningen eftersom jag red så lungt under skritten då jag inte ville att han skulle takta att vi inte var redo för en galopp, samt avbrottet efter den sista galoppdiagonalen då herr välutbildad tyckte vi gött kunde fortsätta i förvänd galopp istället för att bryta av. Båda de två fick vi 6,5 på, resten var 7or och två 8or på sista uppridningen och halten. Totalt 70,5% och ett jättepersonbästa :)

Känns roligt att läsa också att jag fick 7or på min sits. Den har jag jobbat med jättemycket, men sedan vi köpte den nya hästen kommer det så mycket mer naturligt att sitta bra! Över lag positiva kommentarer, men med tryck på att han behöver ta lugnare och längre steg. Om två veckor blir den "riktiga" premiären, då är det dags för första omgången i div 3 dressyr och jag ska rida LB1 för laget. Känner mig sjukt taggad för det nu :)

Nu har jag avklarat premiären med nya hästen på dressyrbanan!
Vi var iväg på en pay and ride, red LC1 och LB1. Tilläggas bör att jag under hela min livstid gjort... fyra starter i dressyr, med klubbtävlingar och pay and ride inräknat. Jag är alltså ingen dressyrryttare i grund och botten. Hästen, 16 år, har gått som hopphäst större delen av sitt liv, men gick nästan bara dressyr hos tidigare ägare. Han är en fantastisk individ som tycker ALLT är kul och som jag lär mig så mycket på varje gång jag sitter upp!
Vi blev så klart (typsikt mig) sena, så framridningen till Lc:n blev väl kort och jag fick honom inte avspänd och lösgjord på den korta stunden. Dels är han äldre och behöver längre framridning, och dels händer det så mycket i huvudet på den hästen att man behöver en rätt lång stund för att få honom mentalt redo. Inne på banan var han rädd för hörnen och allmänt springig, men han rör sig snyggt och gör det han ska. Jag hade ingen bra känsla, men jag ser på filmerna att det inte syns utåt hur spänd och "all over the place" han är. Galoppen är hans bästa gångart, och vi fick 8or på båda galoppvolterna. Totalt runt 67% lyckades vi ändå få ihop efter den ritten. Det är personbästa med typ 4% för mig så jag var självklart nöjd med procenten, men känslan var inte bra och de dömer ju snällare på en pay and ride.
Inför LB:n red jag fram mer ordentligt, och fick då en helt annan känsla. Vi kom ut i hörnena och hade egentligen bara två missar; den första galoppfattningen eftersom jag red så lungt under skritten då jag inte ville att han skulle takta att vi inte var redo för en galopp, samt avbrottet efter den sista galoppdiagonalen då herr välutbildad tyckte vi gött kunde fortsätta i förvänd galopp istället för att bryta av. Båda de två fick vi 6,5 på, resten var 7or och två 8or på sista uppridningen och halten. Totalt 70,5% och ett jättepersonbästa :)

Känns roligt att läsa också att jag fick 7or på min sits. Den har jag jobbat med jättemycket, men sedan vi köpte den nya hästen kommer det så mycket mer naturligt att sitta bra! Över lag positiva kommentarer, men med tryck på att han behöver ta lugnare och längre steg. Om två veckor blir den "riktiga" premiären, då är det dags för första omgången i div 3 dressyr och jag ska rida LB1 för laget. Känner mig sjukt taggad för det nu :)

:D vad kul! Det är alltid skönt att få veta att man är på rätt spår :)

Attans har letat lite tävlingar i slutet av april men allt är fullt - jag har helt enkelt för dålig framförhållning, fast det kanske är lika bra vi behöver få upp formen lite mer och befästa den lite mer i LB innan vi startar. nu får jag sikta på Maj/Juni istället :)

@mazariin: om jag var du skulle jag rida LC+LB, och så får både du och hästen en "lätt resa" med LC där ni båda kan spöka av er ;) låter klokt att diskutera med din tränare!

Ja det lutar åt det! Lite butter att dom valt just det C-programmet, för det är verkligen löjligt kort. :p Tvivlar på att han ens hinner spöka klart innan programmet redan är över liksom. :cool::D

@Smulan75 Det är verkligen något som jag också är jättedålig på.. att man måste vara ute i så god tid! Är ju van vid hoppningen där det dels finns massor tävlingar att välja på men även att man i stort sett alltid får vara med, hur sent man än anmäler sig.
Nu har jag ju tur att jag rider i lag på dressyren, för då är det ju speciella tävlingar för det och man har förtur som lagryttare. Annars hade jag nog aldrig kommit iväg.. :p

Så var vår tredje tävling avklarad. Framridning utomhus och hästen kändes jättefin och pigg. Blev dock extremt tittig når vi väl kom in i ridhuset och glodde på alla små öppningar i sargen och vill helst inte alls förbi "hålet" där vi blev insläppta, tappade själv koncentration så blev lite slarviga vägar, landade på 62,5 % till slut (LC:2). Andra klassen (LB:1) var hon lite trött men avslappnad och vi kom runt på 63 % ingen placering idag heller men är nöjd med andra klassen.
Film kommer…

LC:2

LB:1

Mina tyglar är för långa (igen… :angel:) och i andra klassen mister hon lite bjudning då hon blir trött, våra ökningar är heller inte så bra, de brukar vara bättre hemma och så har vi våra förhatliga skänkelvikningar i skritt….. :arghh::rage:

@MalanMjöl , danska program? Intressant med inridning i skritt och sedan igångsättning i trav, det hade jag gillat!

Ja danska program, inridning i skritt är ganska OK, skänkelvikningar i skritt är dock- svårt :p Den konstiga bågen som dom kallar för "enkel serpentin" i LC 2 är också konstig.

Konstruktiv kritik mottages förresten gärna :)

Nu har vi gjort andra dressyrtävlingen för säsongen, LC2 och LB1. Vis av erfarenhet ;) valde jag två klasser där LC2 fick vara "titta av sig"-klassen innan LB1an som jag red för laget (och då vill man ju rida bra). Visste också att det var framridning ute med massa träd på ena sidan och att vi inte tävlat här innan, så jag tänkte att vi ska ha låååång tid på oss.
Fast tydligen var ingenting farligt idag alls, utan vi tuffade på med full koncentration hela framridningen (fast det blåste och träden prasslade!) och båda programmen! Inga missar från hästens sida, fast jag red fel väg en gång... :D Typiskt! Slutade trea och tvåa och det var över tjugo starter i båda klasserna så jag är supernöjd! Det var lite snålt dömt, jag låg runt 65% båda klasserna med bara nån tiondels procent till segraren. Men bäst av allt var att han var AVSPÄND och då bjöd han framåt lite lite bättre :) Även om han är långsammast och lufsigast av alla hästar :D
Ska se om jag kan länka till en film...:) Så får ni oja er över hans harva ridhuset-trav ;)

Tävling idag och vi slog till med att bli 3:a! :o Jag blev så rörd när jag tog protokollet att jag grät en liten skvätt. Fina hästen! :love: Startade allra först och resultatet 66,6% stod sig hela dagen, men det var riktigt jämt mellan placeringarna! Hade samma procent som tvåan, men hon hade högre poäng på allmänt intryck. Sen var det tätt mellan resten av de placerade ekipagen. Sååå himla roligt och jag är riktigt stolt över oss båda. Det finns fortfarande mycket kvar att fila på men vi hade ett mycket bättre flyt i galoppen idag (fick bla 8 på fattning och 7,5 på volterna!). Herr farbror var som vanligt tittig och spänd, men kunde tänka sig liiite att lita på mig iaf ;) Det där "lilla" gör mkt! Extra kul att få rida ärevarv, pålle blev riktigt taggad :D Skulle behöva den energin när vi är inne själva på banan :p

Det blev alltså en lång dag ändå, jag som tänkte att det skulle bli en kort dag för en gångs skull :p Men jag klagar verkligen inte!! Hästen var helt fantastisk hela tävlingsdagen, tålmodig och riktigt världsvan! :heart Älskade tokhäst! :love:

Nu laddar vi om för nästa helg med lagtävling! :bump:

Startade första omgången i Div 3 dressyr igår, LB:1. Andra tävlingen för mig och Roland tillsammans, blev lite spänd framridning då det var vattenpölar överallt, och han helst inte vill gå i vatten. Väl inne i ridhuset var han fortfarande spänd och släppte inte riktigt ner mig på ryggen så det kändes som jag mest studsade omkring. Gjorde dock mitt bästa för att studsa med och inte mot i takten:) Hade dock inte några riktiga missar, och fick till sista mellantraven riktigt bra, i mitt tycke, domaren tyckte inte det då jag fick 5,5...
Slutresultat 61, 4 och en fjärdeplacering, min fina häst! Nu ska matte träna lite mer dressyr och inte bara galoppera fort i skogen, men har flyttat hästen från ridskolan hem till min syster så har inte tillgång till ridbana och ridhus längre. I skogen är Roland ännu väldigt spänd och het, så riktigt dressyrjobb får vänta då han blir frustrerad. Vi tränar mest på takten och tempot så han ska kunna vara i skogen utan att själv bestämma tempot.

Tänker mig att jag ska rida msvA i år och provade en p&r. Blev lite felridningar (nytt program 2016:angel:) men tycker ändå jag lyckades få runt henne helt ok 67% och ja..väldigt generöst dömt. Startade dagen efter och mesred. Hon blev för lång och piruetterna blev mer volt tillbaka..:o:angel: Blev bara 57%. Domarna uppskattade dessutom inte de fina byten på medellinjen:confused::D

Annars har vi två plac i msvB4 på tre starter och vann dessutom första omgången i div I :)

Tänker mig att jag ska rida msvA i år och provade en p&r. Blev lite felridningar (nytt program 2016:angel:) men tycker ändå jag lyckades få runt henne helt ok 67% och ja..väldigt generöst dömt. Startade dagen efter och mesred. Hon blev för lång och piruetterna blev mer volt tillbaka..:o:angel: Blev bara 57%. Domarna uppskattade dessutom inte de fina byten på medellinjen:confused::D

Annars har vi två plac i msvB4 på tre starter och vann dessutom första omgången i div I :)
Fina Heddan :) (men är det 4or i MsvA numera :confused: vart är världen på väg?!)
Hon har verkligen blivit fin :up: (jag såg er live i div1 också :D ni var bäst i ert lag, om jag hade fått bestämma ;))

Ja d är fem i vart fjärde numera.:). Var faktiskt fler som tyckte vi var bäst i laget. Hon var helt fantastiskt fin att rida där! Men du vet.. bedömningssport. Sen var det såklart jätteroligt för min lagkompis att komma tvåa.
Fina Heddan :) (men är det 4or i MsvA numera :confused: vart är världen på väg?!)
Hon har verkligen blivit fin :up: (jag såg er live i div1 också :D ni var bäst i ert lag, om jag hade fått bestämma ;))
d

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar