Vårterminens tävlingar

Första tävlingen med min nya häst i fredags. Red Lc:1 och Lb:1, hade förväntat mig en spänd häst då han gärna blir lite tittig vid förändringar. Dock märktes det rätt snabbt att han tävlat hoppning på hög nivå, då han gick in i en bubbla och bara lyssnade på sin matte och visade upp sig:)
I första klassen var han fin, vi hade lite missar, men red på 65 % och blev första utanför placering med två poäng. I andra klassen blev han lite taggad, så det blev fler missar, men slutade på 62 % och en 4:e plats!
Överlag har jag verkligen köpt mig en fin häst, och jag ser fram emot våra vidare tävlingar!

Grattis till placeringen :bump:

Vilken superhärlig häst! Ni är ett jättefint ekipage! Träna på att hålla din hand stilla så blir det ännu bättre.
Vi ska fixa +20 kg muskler på pålle, -20 kg fläsk på matte och så jobba på att inte få för långa tyglar, sedan vågar vi oss nog på att tävla på riktigt :p

Liten tävlingsrapport:
Tävlade en klubbtävling (fast inte på min hemmaklubb) idag. LC:2 2015. Har inte tävlat dressyr på 3 år själv, och aldrig tävlat dressyr på min häst, som jag fö. haft i 11,5 månader nu.

Det gick både jättebra och jättedåligt.
På framridningen kändes han jättefin och varje minsta detalj kändes perfekt. Sen inne på banan kändes det som att ingenting stämde. På grund av yttre störningar på läktaren var han jättespänd på hela den kortsidan och ville inte alls gå ut i det ena hörnet där. Dessutom gjorde jag massa slarviga och jobbiga "småfel", som att ena 15 m volten i trav snarare blev 13 m, halten på rätt över ridbanan blev kanske 2 m för tidig, och på galopp-diagonalerna där han blev lite stark framåt och hängde lite, så lossade jag inte riktigt i handen förrän efter typ 2 språng osv. osv. Var jättebesviken på mig själv när jag kom ut från banan. Herr Häst var jätteduktig och kämpade på, men jag gjorde massa småfel och "lät inte honom komma till sitt rätta element". Mina tidigare resultat i LC(:1-2 2008) har legat mellan 43-53% med en näst-sista plats som bästa placering. Mitt mål för idag var preliminärt att komma över 50% och sekundärt att slå mitt gamla rekord på 52,92%/näst-sista plats. Känslan efter ritten var att jag givetvis "vunnit" sistaplatsen och fick vara glad om jag ens fick 43%. :cry:

Så fick jag se protokollet och såg nog bokstavligen ut som -> :eek: O_o :confused:
Där stod det nämligen jättemånga, jättefina kommentarer och jag fick dessutom min livs första 7:a! :o
Det blev 59,00% totalt, och en 4:e plats av 10 startande. 3:an hade dessutom bara 0,5% högre än mig. Fick en jättesöt liten blå-vit rosett som pris :D

Så jag får nog ändå vara nöjd, även om jag känner mig grovt "överbedömd".

Några bilder från dagen. Vad gör jag med skänklarna förresten?! :confused:
12512387_840566232733377_7370929317032319407_n.jpg

12495064_840566252733375_734448794991678401_n.jpg

12321564_840566119400055_3359823554226370408_n.jpg

Jag å pålle gjorde säsongsdebut i måndags, en underbart härlig och solig vårdag! Blev en lååång dag men det blir ju det när man rider 2 klasser à cirkus 40 st. ;) Red 2st LB:1 och det blev 59% i första klassen och 61% i andra. Hästen va helt fantastisk hela tävlingsdagen. :heart Kändes fin och trevlig på framridningen, och jag är ändå nöjd med min insats där. Pålle blev sedan spänd på banan och jag fick jobba hårt för hans uppmärksamhet - att han ska våga lita på mig och hålla sig inom min ram. Helt ok trav och skrittprogram - där är vi så pass stabila att vi kan prestera ok trots spändhet. Vi tappade ramen lite i galoppen, men inte totalt och han går på mkt mer framåt så det är ett steg i rätt riktning! :) Sista starten avslutade vi programmet fint med 2st 6,5 och 2st 7or, med slutkommentar "Ni kommer bli riktigt bra om du får till mer flyt. Glimtar till!" :D

Vi har trots allt höjt lägstanivån och det känns himla roligt! Dessutom kunde vi hålla koncentrationen uppe hela dagen med två klasser. :up:

Jag och C var och tävlade MsvC:1 idag. Utan lysande resultat. 60,2 % är väl egentligen ok eftersom det är hans andra start på den här nivån och vi låg typ på samma i LB förra året. Men det känns ändå tråkigt. Jag borde ridit bättre. Det är försiktigt och snällt men nästa gång lovar jag att rida ordentligt!
La in bedömning också, så ni kan se om ni håller med eller inte. För det mesta gör jag det, men inte i alla bedömningar. Sista fattningen hade jag nog satt 6,5 på t,ex

Jag och C var och tävlade MsvC:1 idag. Utan lysande resultat. 60,2 % är väl egentligen ok eftersom det är hans andra start på den här nivån och vi låg typ på samma i LB förra året. Men det känns ändå tråkigt. Jag borde ridit bättre. Det är försiktigt och snällt men nästa gång lovar jag att rida ordentligt!
La in bedömning också, så ni kan se om ni håller med eller inte. För det mesta gör jag det, men inte i alla bedömningar. Sista fattningen hade jag nog satt 6,5 på t,ex

Då tävlade du mot en från oss, Don Larson som kom 3:a.

Vilken fin kavaj du har, underbart med färg!

Tycker det verkar som en trevlig häst! Och jag personligen älskar att titta på filmer med domarkommentarer. Mera sånt :up:

Tycker det verkar som en trevlig häst! Och jag personligen älskar att titta på filmer med domarkommentarer. Mera sånt :up:
Han är trevlig, men han är en av de svåraste hästar jag någonsin ridit. Blir introvert när han blir spänd och har haft mycket problem med bakdelen tidigare (som du kanske läst i 07-tråden) så vi har inte kunnat träna ordentligt under det året jag haft honom. Men nu har vi äntligen hittat problemet och har börjat komma igång, så jag ser fram emot att kunna bygga lite muskler på honom, och kunna rida på riktigt.

Jag tycker inte du ska vara så hård mot dig själv! Jag tycker faktiskt att du lotsade honom väl genom programmet. För dagen så saknas ju dock lite styrka så att han dels kommer upp och ut i formen och dels kan orka lite mer böjning i skolorna. När han blir lite mer avslappnad kommer du förmodligen även slippa taktmissarna och att det blir lite bättre flyt. Och då kommer det bli kanon! Ni har jättemkt potential! Så jag tycker faktiskt att du presterade så väl som man kan begära av er i dagsläget!

Tack @Saigon jag ser mkt fram emot våren med ny sadel (den här klämmer och det är svårt för honom att komma upp kring manken) och vi ska på mental träning för oss tillsammans. Jag ska lära mig hur jag får honom att slappna av och lyssna på mig. Sen kommer nog styrkan också, med tiden.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar