Vårterminens tävlingar

Red en programridning igår, LB:1 på 62%. Inledde programmet med 7or och avslutade med 8or, sen där emellan blev det lite blandad kompott :angel: Trav- och skrittdelarna var stabila, men i galoppen blev han spänd och hög i formen vilket ju givetvis drar ner en hel del. Plus var att han ändå tänkte framåt och vägarna var bra! Jag är väldigt nöjd trots allt för vi blev sena pga lång lastning och jag hade beräknat lite fel med tiden, så hade bara 20 min till framridning.. Men tog det med ro och pålle va framåt och positiv där så det var jättekul att få den känslan :love: Väl på banan var det lite läktare och läskiga reklamskyltar som störde, och jag behöver helt enkelt rida mer på "tittiga" ställen så jag lär mig hantera det bättre.

Ser fram emot tävlingsdebuten för säsongen om några veckor! :D

Nu är det en vecka kvar till årets tävlingsdebut! (En lokal LB:2) Jag tänker alltid att jag inte är nån tävlingsmänniska och att det inte spelar nån roll om man vinner bara ritten känns bra. Och det tycker jag ju - känns allt skit är ju en rosett inget att vara glad för. MEN nu när jag sitter och kollar equipe och väntar på startlistor blir jag supertaggad och känner att NU JÄVLAR ;)
Fast jag får nog tagga ner lite för annars är det väldigt lätt att min kära häst tolkar mitt jävlaranamma som spänning :D Så andas, koncentrera, följ planen Fossing! :D Jag återkommer om det funkar. :)

Vi red säsongens första tävling igår. Mjukstart med en LC:1. Jag var sjukt otaggad och efter hundra saker som gått fel tänkte jag "varför håller jag ens på med den här skiten?" Droppen var typ när jag tog fram kavajen och kemtvätten inte meddelat att en knapp lossnat. Nåja, översta knappen är inte viktigast. När jag sen ska knäppa nedersta knappen lossnar den också :eek: Undrade varför jag inte bara packade ihop och åkte hem...

Men, upp och rida fram. Ponnyn var JÄTTEFIN. Mycket finare än de senaste dagarna när vi aldrig nått riktigt fram. Inne på banan tyckte jag att jag kunde ridit med lite bättre tryck, men förutom några slarvfel var jag nöjd. Blev ännu mer nöjd när resultatet kom, 69,44% vilket är det bästa vi fått.

Resultatet räckte till en femteplats :) så plötsligt var det värt allt strul med förberedelserna :D kul att min gamla ponny fortfarande står sig i konkurrensen med stora hästar!

Blev lite ändrade planer för vår del, men imorgon blir det tävlingsdebut! :nailbiting::bump: Startar LC E.B. Special och LB K.N. Special på en klubbtävling. Knappast bekanta program för er svenskar. :p Räknar med att vara mycket nervös och ha en ganska spänd och tittig häst med mig inne på banan, så får vi till något moment som känns avslappnat får jag nog vara nöjd. :angel: Vill mest komma ut och känna på honom på bortaplan.

Vi har varit på programridning i dag. 62,04% i LC:1, 64,33% i LC:2. Superbra upplägg, efter programmet fick man rida igenom de delar som var sämst med hjälp från domaren. Jag är så nöjd, det är bara andra gången vi är "borta" och rider program och jag hade så mycket bättre känsla i dag än förra gången!

Jag red min första LB:3 idag, och är jättenöjd med mina 59.09%. Duktiga Lilla Hästen. Vi är inte riktigt på den nivån, egentligen, men tävlingen var nära, så jag såg det som övning. Fast det där med säsongens första tävling innebär att alla saker har gått och gömt sig - tack snälla stallägaren för gummisnoddarna jag fick när jag insåg att mina egna hade rymt. :)

Nåja, då var tävlingsdebuten avklarad. Hästen var som väntat väldigt spänd, livrädd för det bortre hörnet och hängde sig i handen på mig. Första klassen (LC) kändes piss, men kunde iallafall skratta åt det efteråt. Slutade på 59%. Andra klassen (LB) kunde han slappna av lite bättre, men då glömde jag rida ridvägarna istället. O_o Herregud vilka ojämna volter och slarviga hörn... :o Fick 56% där, och råkade komma på andra plats på något konstigt vis. Alltid kul med rosett även om det inte kändes som vi förtjänat den direkt. :laugh:

Nåja, då var tävlingsdebuten avklarad. Hästen var som väntat väldigt spänd, livrädd för det bortre hörnet och hängde sig i handen på mig. Första klassen (LC) kändes piss, men kunde iallafall skratta åt det efteråt. Slutade på 59%. Andra klassen (LB) kunde han slappna av lite bättre, men då glömde jag rida ridvägarna istället. O_o Herregud vilka ojämna volter och slarviga hörn... :o Fick 56% där, och råkade komma på andra plats på något konstigt vis. Alltid kul med rosett även om det inte kändes som vi förtjänat den direkt. :laugh:

Grattis! Det viktigaste är ju att man är nöjd med något, och har hästen slappnat av bättre i andra än i första klassen så är ju det en framgång. Hur är bedömningen hos dig relativt bedömningen på svenska lokala tävlingar i lätta klasser?

Grattis! Det viktigaste är ju att man är nöjd med något, och har hästen slappnat av bättre i andra än i första klassen så är ju det en framgång. Hur är bedömningen hos dig relativt bedömningen på svenska lokala tävlingar i lätta klasser?

Tack! Ja på det stora hela får jag nog vara nöjd! Hästen var fin i den andra klassen, hade fått betydligt bättre resultat om jag inte mesridit honom och slarvat så med ridvägarna.

Det kan jag inte svara på, men skulle tycka att det borde vara samma? Det är väl samma bedömningssystem så. :)

Sådär! Årets tävlingsdebut är gjord och det blev en finfin fjärdeplacering i LB:2 på 67.1%!
Jag red inte så mycket under veckan pga att jag var lite krasslig, så jag får ta på mig att vi var lätt hysteriska på framridningen. Han höll sig dock i skinnet inne på banan men skulle titta på ALLT och stod emot rättså bra. I ett ridhus vi typ har bott i det senaste året... Suck.
Så nästa tävling tar vi och rider den där förklassen också så får vi nog bättre flyt. Tidigare har han fått totalt bensinstopp i andra klassen om jag ridit två, men han har tydligen bättre kondis och mer ork nuförtin :D
Men det är ju det som är spännande, att ingenting är statiskt och att man får klura för att komma på vad som är bäst just nu!

Råkade spontananmäla mig till en dressyrtävling på onsdag. Visserligen bara klubbnivå, men inte på min hemmaklubb. Programmet är LC:2 2015. Just nu är min känsla någon blandning av :D och :nailbiting:. Har inte tävlat dressyr sedan oktober 2013, men det ska ändå bli väldigt kul. Mitt gamla poängrekord (LC:2 2008) ligger på 52,93% hoppas jag kan nå upp till det åtminstone!

Bild från en av mina senaste dressyrträningar. Lycka :heart
Om vi är lika fina på tävlingen (och jag dessutom trampar ner hälarna för en gångs skull) kanske vi kan skrapa ihop 55% till och med....:up:
12801605_826072120849455_7795700135695815708_n.jpg

Råkade spontananmäla mig till en dressyrtävling på onsdag. Visserligen bara klubbnivå, men inte på min hemmaklubb. Programmet är LC:2 2015. Just nu är min känsla någon blandning av :D och :nailbiting:. Har inte tävlat dressyr sedan oktober 2013, men det ska ändå bli väldigt kul. Mitt gamla poängrekord (LC:2 2008) ligger på 52,93% hoppas jag kan nå upp till det åtminstone!

Bild från en av mina senaste dressyrträningar. Lycka :heart
Om vi är lika fina på tävlingen (och jag dessutom trampar ner hälarna för en gångs skull) kanske vi kan skrapa ihop 55% till och med....:up:
12801605_826072120849455_7795700135695815708_n.jpg

Lycka till! Kommer gå jättebra :D Fin häst!!

Första tävlingen med min nya häst i fredags. Red Lc:1 och Lb:1, hade förväntat mig en spänd häst då han gärna blir lite tittig vid förändringar. Dock märktes det rätt snabbt att han tävlat hoppning på hög nivå, då han gick in i en bubbla och bara lyssnade på sin matte och visade upp sig:)
I första klassen var han fin, vi hade lite missar, men red på 65 % och blev första utanför placering med två poäng. I andra klassen blev han lite taggad, så det blev fler missar, men slutade på 62 % och en 4:e plats!
Överlag har jag verkligen köpt mig en fin häst, och jag ser fram emot våra vidare tävlingar!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar