Vårterminens tävlingar

Vi startade en LB igår kväll och hade bättre känsla än någonsin tidigare på tävling! Travprogrammet kändes hyfsat stabilt och där fick vi helt ok poäng. Tyvärr drog vi till med ett taktfel i mellanskritten... :meh: 4,5p för det momentet drog ju ner rejält. I galopprogrammet var det en otroligt lång och tråkig transportsträcka runt nästan hela banan, där jag tappade bort honom lite så han blev lång och platt i formen. Slutade på 59,7% strax utanför placering. Hade det inte varit för det retliga taktfelet hade vi åtminstone kommit oss en bit över 60%-strecket. :p Hem och träna!

Startade LB:1 an i onsdags, hästen kändes jättefin på framridningen med fin energi och framåtbjudning, lite tittig och skyggade lite för några hästar som kom förnära enligt henne - röd fuxdam :p ;)

Inne på banan tappade jag fokuset, började med att rida förbi transporten med dommaren för att "visa" och vet inte om jag spände mig för hon blev spänd och la i handbromsen. I första galoppen - höger - blev jag så osäker på om jag hade rätt galopp så satt bara och tänkte på det. det var rätt som tur var. och ridningen blev väl lite därefter. fick kommentaren, gör det hon ska men vill se mer energi och power. 62,7% - 10 av 18. :p kände mig inte så jättenöjd efteråt även om jag tycker betyget speglade ritten. hade velat lyckas ha kvar dendär fina känslan från framridningen. ja sen tror jag man lurar sig lite för framridningen var ganska stor med gott om plats när man kom in på banan kändes den jätteliten :p

Jag och Caspian startade MsvC:1 igår kväll. Det har ju antingen gått bra eller inte alls och eftersom livet inte varit toppen senaste veckan bestämde jag mig för att bara rida igenom programmet utan att spänna bågen. Målet var kvalprocent för att klara kval nummer 2 och inte behöva tänka på det om jag vill spänna bågen vid senare tillfällen. Och det gick! Han behöver ju stärkas en hel del så det är en genomgående kommentar... 62,66 tror jag det blev... Ungefär så här glada var vi (redan innan!)
13254027_10157408874810497_653381383395927046_n.jpg

Va på samma tävling som @Amanda_F, fast red LB:1 :) Pålle kändes helt ok framåt, något okoncentrerad bitvis dock :angel: Måste bli bättre att få herr farbror koncentrerad på mig helt enkelt haha :p På banan va han väldigt tittig på staketet, så fick verkligen ställa lite ifrån, jobba med innerskänkel och hålla honom aktiverad.. Han tittade på en bokstav och sprätte till en gång men annars så höll han sig på mattan :D Trots att han var spänd så tuffade han ändå på FRAMÅT, så det är jag väldigt nöjd med och jag tyckte vi hade ett jämnt flyt! Vi hade några missar men överlag är jag nöjd med oss båda! Otroligt nöjd med vänster galopp, d va nog vår bästa någonsin på tävling :love: Det blåste till och vi fick medvind och helt plötsligt vart det fart på herr häst :D Blev nästan lite väl pigg efter galoppen :angel: Så himla kul att han bjuder till :love:
Blev däremot besviken när jag fick protokollet, mest 6or rakt igenom och knappt några kommentarer :cautious: Missarna höll jag helt med om, men vi gjorde mycket bra oxå som jag inte tyckte belönades. 58,5% landade vi på och hamnade övre andra halvan i resultatlistan. Brukar sällan klaga på bedömningen men denna gång gör jag det :o Jag tar iaf med mig den härliga känslan vi hade i travprogrammet och vänstergaloppen, och hur laddad han blir i slutet när han vet att han får briljera med sin fina trav :love: DESSUTOM lastade jag honom helt själv och han tvekade inte ens att gå på!! :love:

Nu laddar vi mot start i LB:2 om en månad! :bump:

Blev däremot besviken när jag fick protokollet, mest 6or rakt igenom och knappt några kommentarer :cautious: Missarna höll jag helt med om, men vi gjorde mycket bra oxå som jag inte tyckte belönades.

vad tråkigt att det var så dåligt med kommentarer, då vet man ju inte vad dommaren vill att man ska förbättra till nästa gång.

Säsongsdebuterade med debut i MsvB:5 förra helgen! Helknäppt, jag vet! Det berodde på konstigt tidsprogram och strukna klasser..... Men Pålle var riktigt duktig och med mig nästan hela ritten trots ösregn och hemskt underlag. Tyvärr hade vi problem med serien på framridningen och jag översamlade honom inne på banan så det blev spänt och hoppigt. Jag är väldigt nöjd med ritten men domaren var av en annan åsikt, omdömen som markbundna byten, för raka skolor och avsaknad av längning i ökningarna stod i protokollet. Procenten blev blygsamma 56,9%. Fast jag känner mig väldigt stolt över att ha utbildat mig egen häst så långt helt själv. ❤️❤️ Jag inser ju också att kraven ökar ju högre upp i klasserna vi kommer.

Så kom min och X debut i helgen. Hon är ju inte så stark ännu efter skadan så hon dippar in med nosen när hon inte orkar. Jag tycker hon var superduktig. Domaren höll inte med, 46,79 %. Vi får hoppas att det går bättre på nästa start som är nu i veckan.

Så kom min och X debut i helgen. Hon är ju inte så stark ännu efter skadan så hon dippar in med nosen när hon inte orkar. Jag tycker hon var superduktig. Domaren höll inte med, 46,79 %. Vi får hoppas att det går bättre på nästa start som är nu i veckan.

Jag brukar inte skriva här, men jag måste bara säga att det var en av de mest pinsamma bedömningar jag någonsin sett... Satt domaren bara och stirrade på var ponnyn hade nosen hela ritten??? Allt annat då? Trist att göra sig besväret att tävla när domarna inte kan bättre än så.

Jag brukar inte skriva här, men jag måste bara säga att det var en av de mest pinsamma bedömningar jag någonsin sett... Satt domaren bara och stirrade på var ponnyn hade nosen hela ritten??? Allt annat då? Trist att göra sig besväret att tävla när domarna inte kan bättre än så.
Så kände jag också. Sen kom han ut efter klassen och konstaterade att det var ömsom vin och vatten... och att folk red för dåliga vägar. OK. Men jag tänker inte lägga tid eller pengar på att rida för honom. Och så länge jag är tävlingsledare eller med och bokar domare i min klubb så kommer han aldrig nära oss.

Så kände jag också. Sen kom han ut efter klassen och konstaterade att det var ömsom vin och vatten... och att folk red för dåliga vägar. OK. Men jag tänker inte lägga tid eller pengar på att rida för honom. Och så länge jag är tävlingsledare eller med och bokar domare i min klubb så kommer han aldrig nära oss.

Att folk red för dåliga vägar..? Hahah, måste ju ha varit svårt för honom att se det eftersom han var fult upptagen med att stirra på nosen och skriva "bakom hand" hela tiden. Men han kanske körde någon copy paste på sina kommentarer. Näe, SÄMST!

Jag håller med @Sirap här. Visst att nosen kanske inte är på rätt plats men det finns ju annat en kan kommentera på ibland också. När jag började tävla hade jag ett helt protokoll där det bara stod "ö.t." i varenda kommentar (jag var inte så duktig på att rida då ;) ) vilket ju var sant men särskilt i lätta klasser kanske domarna kan försöka visa lite mer nyans.

Vi var iväg och tävlade igår. Hade lite mindre än en timme mellan mina starter så vi promenerade omkring, flätade om manen, kollade lite på andra ekipage och sådär.

Första klassen LC:1 tyckte jag att han blev lite, lite stark. Oftast reder jag ut det men ibland blir jag lite passiv och istället för att rida honom ordentligt mellan hjälperna så vågar jag inte trycka på utan låter honom gå där. Var inte jättenöjd efteråt men det blev jag sen! 68,33% och en fjärdeplacering i startfält på 26 blev det. Fina gamla skruttponny :love: Jag missade dock prisutdelningen eftersom den var när jag var i collecting ring till nästa klass.

Nästa klass kändes han mjukare och finare, mer mellan hjälperna och jag kom till ridning bättre. Trodde jag. Domaren tyckte inte det utan gav oss typ 6 rakt igenom programmet och allmänt intryck vilket jag inte alls var överens om. 62,85% och jag var väldigt missnöjd med bedömningen, vilket jag inte brukar vara. Sen insåg jag att det var samma sak på förra tävlingen. Så jag kanske får ta mig i kragen och vara lite mer självkritisk.

Vad som är bra är att klubbkompisarna hjälpte till och filmade båda ritterna så då kan jag ju kolla i protokollet och jämföra bedömningen med känslan. Kanske skaffa mig lite ödmjukhet inför att jag faktiskt bara tävlar lätta klasser och domaren har en utbildning för sin uppgift ;) Domaren i andra klassen gav oss faktiskt en 8 i alla fall :bump: Vi fick vår första åtta i tävlingssammanhang för två veckor sedan så det var roligt att det kom en till så snart :D

Jag håller med @Sirap här. Visst att nosen kanske inte är på rätt plats men det finns ju annat en kan kommentera på ibland också. När jag började tävla hade jag ett helt protokoll där det bara stod "ö.t." i varenda kommentar (jag var inte så duktig på att rida då ;) ) vilket ju var sant men särskilt i lätta klasser kanske domarna kan försöka visa lite mer nyans.

Typ så. Ja hon är bakom lod (för det är sällan hon kryper undan bettet) men i övrigt då?

Men klubben verkar gilla honom så i fortsättningen är jag bara funktionär på våra tävlingar.

Typ så. Ja hon är bakom lod (för det är sällan hon kryper undan bettet) men i övrigt då?

Men klubben verkar gilla honom så i fortsättningen är jag bara funktionär på våra tävlingar.

Tråkigt när det är så, jag brukar tycka att även om en inte håller med domaren på exakt alla punkter så brukar ändå bedömningen rent allmänt vara ok, men i det här fallet har jag full förståelse för att funktionär känns som ett bättre alternativ.

vad tråkigt att det var så dåligt med kommentarer, då vet man ju inte vad dommaren vill att man ska förbättra till nästa gång.

Precis, man vill ju veta vad man ska göra bättre och vad man faktiskt gör bra! Fick kommentarer på missarna, vilket ju är bra, men på allt annat då? Hade mest 6or och jag vill ju givetvis ha 7or och över! Brukar ligga på runt 7or vanligtvis (traven) och travdelen är vår starka sida så då undrar ju jag givetvis vad som drog ner?? Speciellt när jag tyckte han gick så bra! Jag upplevde att han gick på fint framåt och var med mig, sen i galoppen blev det lite broms (ffa volten) men det släppte till högergaloppen och där kan jag inte förstå att man inte nyanserar mer i poängen och sedan drar ner på allmänt intryck istället. Eller så syntes det inte någon skillnad haha :p Tyvärr har jag ingen film på ritten, ska vara hård på min medföljare att filma nästa gång :devil:

Men men, det är bedömningssport... och för mig är det absolut viktigaste att ta med mig känslan att pålle litar på mig mer och lyssnar - och att vi lyckades få till galoppen på ett bra sätt som ju är vår svagaste sida :)

Tycker ni är fina och med mer styrka så kommer det ju bli super :D (@lil-sis) Ponnyn är såå läcker :love: Mjukt ridet och du ger pållan en fin resa genom programmet! Tråkigt bedömt, men det är ju som det är med bedömningssport... Absolut ska formen dra ner poängen, men det finns annat som man även kan kommentera och oxå det ni gjorde bra! Du är ju medveten om vad ni behöver jobba på, du får ta med dig det positiva som du kände och jobba vidare! Lycka till med nästa tävling! :)

Så har även vi varit ute och tävlat i helgen. Jag rider ponny mot stora hästar, min är sex år men otroligt sparsamt riden som tre- och fyraåring (i princip egentligen inte mycket mer än inriden som treåring och började ridas mer ordentligt först på hösten som fyraåring), så hon är absolut inte där en "normal" sexåring är. Gick en programridning och en lokal start på våren förra året, samt tre lokala starter i höstas, och resultatet var pinsamt dåligt eftersom hon var spänd som en fiolsträng i de första tävlingarna och sen bytte taktik och tappade all form av bjudning i de två sista.

I vår var sen tanken tre lokala starter, en i april och två i maj, men kom aldrig iväg på den första på grund av hälta. På grund av det hade jag inte heller kunnat träna så mycket inför första tävlingen, så uppladdningen där var inte den bästa. Resultatet där blev väl heller inte jättebra, men det var många hästar som ballade ur p.g.a. en högtalare som stod lite illa till.

Men nu var vi iväg på sista tävlingen för våren igår, och äntligen kändes det som om hon börjat lossna och inse vad det går ut på. 58% i lätt c 2 var jag jättenöjd med, halten blev dålig och hon fattade fel galopp i höger (hennes svåra varv), annars var det inga extrema missar. Framförallt var hon avspänd både på banan och framridningen, tidigare har hon spänt sig redan på framridningen och sen har det blivit pannkaka av alltihop. Sen lyckades vi skrapa ihop lite mer än 53% i lätt b 1, ett avbrott i högergaloppen istället, och hon tappade formen ibland, men visade för första gången antydan till mellangångarter, så jag kan inte vara annat än nöjd. Och personbästa i båda klasserna.

Men men, det är bedömningssport... och för mig är det absolut viktigaste att ta med mig känslan att pålle litar på mig mer och lyssnar - och att vi lyckades få till galoppen på ett bra sätt som ju är vår svagaste sida :)
Det kanske värt att lägga dommarens namn på minne och undvika de tävlingarna - för det är ju trots allt en bra bedömning man är ute efter- oavsett om den är negativ eller positiv. Man betalar ju inte och gör sig allt besvär bara för att chansen att få en rosett ;)

Sånt himla antiklimax!!! den rödhårig har känts hur fin att rida som helst i veckan och även om vi inte är 100% överrens om när vi ska trava och galoppera så var jag supertaggad inför lördagens tävling. Sen hade jag sån tur - som inte är morgonmänniska - så första starten skulle börja 14 - jag skull startat 15 & 18. Vaknade på lördagen 6 och var så taggad så jag kunde inte somna om, gick upp och började förbereda, putsa utrustning, lasta transport - tog in och skulle börja göra ren hästen och knoppa - då ser jag att hon har fått en skada på ena bakbenet, troligen en lindrigare spark, men hon var lite svullen och hade ett sår lite nedanför hasen. :p ut och longera - inte halt, kanske, kanske, men gick över till grannen och fick en andra åsikt och vi kom fram till att det trots allt var väldigt dumt och onödigt att riskera något och att starta och hon inte hade känts 100% fräsch - nej då var det bättre att stanna hemma :( :banghead: :arghh:

Note to myself - kolla hästen de första du gör på tävlingsdagen innan du börjar med annat - :p

I lördags var det dags för tävling igen, startade en LB:1. Uppladdningen har varit sådär med en häst som börjat gå på gräs och vara ute på nätterna, så lite trött och lite stinn, men försöker alltid så mycket han bara kan. Ridpasset dagen innan kan ha varit mitt sämsta på flera år, och jag har så dåligt samvete gentemot min fina Roland.

Väl på plats på tävlingen så höll vi på att inte komma upp för sista mastodontbacken då det var grus och den gamla volvon mest bara slirade, men till slut så kom vi upp...
Framridningen gick bra, och han var så himla fin alldeles innan vi gick in. Väl på banan så blev han lite taggad och tappade bort skritten innan traven för då skulle han bara galoppera, och i sista galoppökningen satte han upp huvudet och sprang på, så det var ju bara att skratta åt honom. Annars var känslan riktigt trevlig, och emellan så kunde jag rida igenom när han blev spänd men tyvärr kom jag inte ner riktigt i sadeln och då sitter jag snett.
Slutpoängen blev 64,2 % och tre utanför placering, men bara två poäng från placering:) Däremot gick laget och vann sista omgången i div 3 tack vare det, så jag fick med mig en rosett ändå hem!

Nästa tävling blir i juli, och då ska vi debutera LA!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar