Vårterminens tävlingar

När skiljer folk på bakom hand och bakom lod ? ... Känns som ett aldrig sinande problem ;) ffa blir det ju ett stort problem om folk som diskuterar inte skiljer på menings betydelsen utan "diskuterar" oavsett .

Nej, jag tycker inte att bakom lod automatiskt betyder en fyra - absolut inte, så ja, jag tycker att bedömningen var sned. Men det jag reagerar främst på är kommentarerna, eller snarare bristen på kommentarer.

Men det är skillnad på bakom lod o bakom lod, och här är det väldigt ofta väldigt mycket, drar ihop sig och inte stadig i sin bakom lod form, finns inget snett i den bedömningen och jag höll med om direkt att kommentarerna var trista.

Jodå, för det var inte så att den hamnade mycket bakom lod.

Precis, men det framgick inte av ditt inlägg utan du skrev det mer ihop med ponnyns form som du visste minsann en som får 70 %, då blir det lätt att det uppfattas som om ponnyns form skulle få70 % vilket faktiskt några/någon i diskussioner förut menat att ryttare får ( Ponnyn nöp sig nästan genomgående bringan i programmet men fick ändå 70 %)( annat inlägg alltså

Fast domaren gjorde i det fallet rätt, kommentarerna är motivering till poängen och ger man icke godkänd poäng ska kommentaren berätta varför rörelsen inte blev godkänd. Så att det blir samma kommentar många gånger, och att det blir negativa kommentarer på underbetyg är korrekt.
Sedan kan man alltid diskutera var på skalan poängen ska hamna, och att man önskar att skrivaren och domaren hade hunnit ge fler kommentarer och kanske varit mer stöttande i framförallt slutkommentaren som är friare att skriva tips för framtiden i.

Det var inte tidsbrist som skapade de uteblivna övriga kommentarerna.

Tipset var "ta hjälp med formen".

Nej, jag tycker inte att bakom lod automatiskt betyder en fyra - absolut inte, så ja, jag tycker att bedömningen var sned. Men det jag reagerar främst på är kommentarerna, eller snarare bristen på kommentarer. Skrev han bara "Över tygeln" på alla som gick över tygeln också då? Ett program handlar inte enbart om hästens form. En felaktig form kan absolut dra ner poängen genomgående och förstås på det allmänna intrycket, men man kanske kan kommentera något annat också?

De som sprang över tygeln (dvs resten av startfältet utom de sex-sju i toppen) fick fler och mer nyanserade kommentarer.

A och X fick ju samma betyg på den icke existerande traven efter första galoppen som på det mesta andra. Det är ju också knasigt.

De som sprang över tygeln (dvs resten av startfältet utom de sex-sju i toppen) fick fler och mer nyanserade kommentarer.

A och X fick ju samma betyg på den icke existerande traven efter första galoppen som på det mesta andra. Det är ju också knasigt.

Fick ni någon motivering till 5 på gångarterna?

Oavsett om poängen var rätt eller inte i relation till startfält och ritten så är det ändå en otroligt tråkig bedömning med pinsamt dåliga kommentarer. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man måste ha så, i mitt tycke, trist attityd när man dömer, speciellt inte när man dömer i lätta klasser. Oavsett vad man tycker så kan man ändå på något sätt låta positivitet och pepp genomsyra protokollet och bedömningen. Jag kan egentligen inte se att varken ryttare eller ägaren var direkt sura över bedömningen även om de inte höll med utan helt enkelt att domaren dömde med tråkig attityd.

I LC (och även LB) så tränar man på att tävla. Ekipaget tillsammans, hästen eller ryttaren är i det stora hela nybörjare, ringrostiga eller i startskedet för tävling. Vadå att alla vet att i LB höjs kraven på bärning etc till skillnad från LC? Äh va? jag har aldrig märkt den skillnaden, inte alls! Det minsta man kan göra när man dömer i dessa låga klasser är att vara positiv så att man peppar ryttare till att fortsätta vilja tävla och åka ifrån tävlingsplatsen med en bra känsla oavsett procenten på papper.

Domaren kan ju döma ritten, säga vad som är bra/mindre bra och släppa fokus på vart näsan är och i slutkommentaren lägga till något som "... för dagen lite spänd och svag, hamnar bakom lod genomgående i programmet vilket tyvärr drar ner poängen. Fortsätt jobba på att stärka formen. Fortsatt lycka till" I min värld inte så svårt. Nä tråkig bedömning av en tråkig domare, oavsett om poängen var rätt eller inte så skulle den domaren behöva gå en kurs i "hur att inte döda suget att tävla hos barn/ungdomar/andra människor".

Oavsett om poängen var rätt eller inte i relation till startfält och ritten så är det ändå en otroligt tråkig bedömning med pinsamt dåliga kommentarer. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man måste ha så, i mitt tycke, trist attityd när man dömer, speciellt inte när man dömer i lätta klasser. Oavsett vad man tycker så kan man ändå på något sätt låta positivitet och pepp genomsyra protokollet och bedömningen. Jag kan egentligen inte se att varken ryttare eller ägaren var direkt sura över bedömningen även om de inte höll med utan helt enkelt att domaren dömde med tråkig attityd.

I LC (och även LB) så tränar man på att tävla. Ekipaget tillsammans, hästen eller ryttaren är i det stora hela nybörjare, ringrostiga eller i startskedet för tävling. Vadå att alla vet att i LB höjs kraven på bärning etc till skillnad från LC? Äh va? jag har aldrig märkt den skillnaden, inte alls! Det minsta man kan göra när man dömer i dessa låga klasser är att vara positiv så att man peppar ryttare till att fortsätta vilja tävla och åka ifrån tävlingsplatsen med en bra känsla oavsett procenten på papper.

Domaren kan ju döma ritten, säga vad som är bra/mindre bra och släppa fokus på vart näsan är och i slutkommentaren lägga till något som "... för dagen lite spänd och svag, hamnar bakom lod genomgående i programmet vilket tyvärr drar ner poängen. Fortsätt jobba på att stärka formen. Fortsatt lycka till" I min värld inte så svårt. Nä tråkig bedömning av en tråkig domare, oavsett om poängen var rätt eller inte så skulle den domaren behöva gå en kurs i "hur att inte döda suget att tävla hos barn/ungdomar/andra människor".

Ja!

Om vi hade varit yngre (tvåbeningarna) hade det nog varit sista starten på länge.

Förvåning är nog ordet.

Jaja, vi tränar även på vilka vi inte ska rida för :D

Fast att hästen är ju inte bara "lite bakom". Hade den gått med stöd i handen och påskjut bakifrån men trots det hamnat lätt bakom lod med näsan hade jag köpt din kommentar. Men här är den ju långa stunder med nosen i bringan. Det är ett allvarligt fel och ska såklart ge ordentliga poängavdrag. Däremot kan man som domare såklart ge andra kommentarer också.

Att rida LC och LB är till viss del att träna på att tävla. Det innebär inte att man kan bortse från att hästen går i en felaktig form. Det är väl snarare väldigt bra att man som ryttare får veta det, istället för att få höga poäng och tro att det man gör är rätt? Nu menar jag inte att Lil-sis och AmandaF tycker det, de är erfarna och har koll på att nosen ska fram. Utan jag menar mer som princip.

Ponnyn är superfin och det kommer som alla säger bli bra med mer styrka.

I det program som visas kryper den dock bakom hand och tappar sambandet mellan bakben och hand. Om ryttaren flera gånger försökt lyfta nosen och korrigera problemet hade jag sett mer positivt på det än jag gör nu, när ryttaren (på filmen) snarare verkar vilja att ponnyn går i den formen.

Vart ska man tävla då, om antalet tävlingar som erbjuder lätt C är mycket få och man inte "får" tävla lätt B för att man inte är riktigt redo? Ska man strunta i att tävla då? Lägga sig ner och dö? Det lär man ju verkligen lära sig något på...

Om jag har förstått saken rätt är den aktuella ponnyn väldigt ung? Det är min också. Vi åker på alla tävlingar som erbjuder lätt C, men för stora hästar (där jag måste starta på grund av min ålder) är utbudet inte stort. Min har dessutom spänt sig i de tidigare tävlingarna, och jag åker inte 30 mil för att hon ska starta EN lätt C med usla poäng för att hon spänner sig, som sen smittar av sig på självförtroendet och känslan för oss båda två till nästa gång. Då startar jag hellre även en lätt B efteråt, skit samma om poängen inte blir så bra om känslan är bättre. Så jäkla stor skillnad är det inte på lätt C och lätt B1. Vi startar dock inte B3:an än, det är för svårt.

De domarna jag red för i helgen, olika i de olika klasserna, var JÄTTEBRA. Jag vet att vi inte är perfekt redo för den svårare klassen, men vi fick BRA feedback, både positiv och negativ. Man måste självklart få veta vad man behöver träna på, men också vad man gjorde bra. Unghästarna måste ju också få lära sig någonstans.

Fast att hästen är ju inte bara "lite bakom". Hade den gått med stöd i handen och påskjut bakifrån men trots det hamnat lätt bakom lod med näsan hade jag köpt din kommentar. Men här är den ju långa stunder med nosen i bringan. Det är ett allvarligt fel och ska såklart ge ordentliga poängavdrag. Däremot kan man som domare såklart ge andra kommentarer också.

Att rida LC och LB är till viss del att träna på att tävla. Det innebär inte att man kan bortse från att hästen går i en felaktig form. Det är väl snarare väldigt bra att man som ryttare får veta det, istället för att få höga poäng och tro att det man gör är rätt? Nu menar jag inte att Lil-sis och AmandaF tycker det, de är erfarna och har koll på att nosen ska fram. Utan jag menar mer som princip.

Ponnyn är superfin och det kommer som alla säger bli bra med mer styrka.

I det program som visas kryper den dock bakom hand och tappar sambandet mellan bakben och hand. Om ryttaren flera gånger försökt lyfta nosen och korrigera problemet hade jag sett mer positivt på det än jag gör nu, när ryttaren (på filmen) snarare verkar vilja att ponnyn går i den formen.

Fast jag har väl inte sagt något om att poängen skall vara högre? Ingenstans vad jag kan se utan snarare tvärt om? Bara för att formen är inkorrekt så betyder det ju inte att det behöver stå över hela protokollet och på varje rad? Det jag menade var att man kan skriva andra saker också och avsluta med att för dagen är hästen för svag/inte går i korrekt form därför är det poängavdrag som förklaring till den procenten som getts. Att man inte behöver skriva det på varje bedömningspunkt. Det är för mig att tjata, att inte se något annat. Jag tycker inte att det fanns en enda positiv eller peppande kommentar i protokollet som på något sett skall göra att man vill hem och träna och tävla igen.

Jag har fått flera dåliga procent men väljer också bort att tävla för de domare som endast ger tråkiga kommentarer, inga kommentarer eller som i övrigt bara har dålig attityd. Jag kan ta en procent på 50 om det är så att ritten inte var värd mer men jag vill ändå att domaren gör ett så pass bra jobb i sin bedömning att jag är pepp på att tävla igen när jag åker därifrån. Så nej, jag säger varken att ritten skulle ha mer eller mindre betalt. Bara att bedömningen var skittråkig och rena döden för barn och ungdomars tävlingsintresse!

Sen tycker jag att din egen kommentar: I det program som visas kryper den dock bakom hand och tappar sambandet mellan bakben och hand. Om ryttaren flera gånger försökt lyfta nosen och korrigera problemet hade jag sett mer positivt på det än jag gör nu, när ryttaren (på filmen) snarare verkar vilja att ponnyn går i den formen. Känner jag lite frågetecken kring? Om nu ponnyn tappar sambandet mellan bakben och hand hur skulle det kunna hjälpa att lyfta nosen? Skulle det göra att det åter får samband mellan hand och skänkel? Jag tänker mer så att ryttaren valde att låta ponnyn tuffa på bara för att få se en tävlingsbana och få en go känsla, oavsett vart näsan befinner sig. Istället för att börja korrigera på tävlingsbanan, det kan man göra hemma tycker jag. Träna hemma, visa upp i den form som är möjlig på tävlingsbana!

Vart ska man tävla då, om antalet tävlingar som erbjuder lätt C är mycket få och man inte "får" tävla lätt B för att man inte är riktigt redo? Ska man strunta i att tävla då? Lägga sig ner och dö? Det lär man ju verkligen lära sig något på...

Om jag har förstått saken rätt är den aktuella ponnyn väldigt ung? Det är min också. Vi åker på alla tävlingar som erbjuder lätt C, men för stora hästar (där jag måste starta på grund av min ålder) är utbudet inte stort. Min har dessutom spänt sig i de tidigare tävlingarna, och jag åker inte 30 mil för att hon ska starta EN lätt C med usla poäng för att hon spänner sig, som sen smittar av sig på självförtroendet och känslan för oss båda två till nästa gång. Då startar jag hellre även en lätt B efteråt, skit samma om poängen inte blir så bra om känslan är bättre. Så jäkla stor skillnad är det inte på lätt C och lätt B1. Vi startar dock inte B3:an än, det är för svårt.

De domarna jag red för i helgen, olika i de olika klasserna, var JÄTTEBRA. Jag vet att vi inte är perfekt redo för den svårare klassen, men vi fick BRA feedback, både positiv och negativ. Man måste självklart få veta vad man behöver träna på, men också vad man gjorde bra. Unghästarna måste ju också få lära sig någonstans.

Ja hon är fem med ett halvårs konvalescens bakom sig, precis fått börja galoppera på böjt spår.

Före det regelbundet riden i tre månader.

Det fattas oceaner av styrka!

Fast jag har väl inte sagt något om att poängen skall vara högre? Ingenstans vad jag kan se utan snarare tvärt om? Bara för att formen är inkorrekt så betyder det ju inte att det behöver stå över hela protokollet och på varje rad? Det jag menade var att man kan skriva andra saker också och avsluta med att för dagen är hästen för svag/inte går i korrekt form därför är det poängavdrag som förklaring till den procenten som getts. Att man inte behöver skriva det på varje bedömningspunkt. Det är för mig att tjata, att inte se något annat. Jag tycker inte att det fanns en enda positiv eller peppande kommentar i protokollet som på något sett skall göra att man vill hem och träna och tävla igen.

Jag har fått flera dåliga procent men väljer också bort att tävla för de domare som endast ger tråkiga kommentarer, inga kommentarer eller som i övrigt bara har dålig attityd. Jag kan ta en procent på 50 om det är så att ritten inte var värd mer men jag vill ändå att domaren gör ett så pass bra jobb i sin bedömning att jag är pepp på att tävla igen när jag åker därifrån. Så nej, jag säger varken att ritten skulle ha mer eller mindre betalt. Bara att bedömningen var skittråkig och rena döden för barn och ungdomars tävlingsintresse!

Sen tycker jag att din egen kommentar: I det program som visas kryper den dock bakom hand och tappar sambandet mellan bakben och hand. Om ryttaren flera gånger försökt lyfta nosen och korrigera problemet hade jag sett mer positivt på det än jag gör nu, när ryttaren (på filmen) snarare verkar vilja att ponnyn går i den formen. Känner jag lite frågetecken kring? Om nu ponnyn tappar sambandet mellan bakben och hand hur skulle det kunna hjälpa att lyfta nosen? Skulle det göra att det åter får samband mellan hand och skänkel? Jag tänker mer så att ryttaren valde att låta ponnyn tuffa på bara för att få se en tävlingsbana och få en go känsla, oavsett vart näsan befinner sig. Istället för att börja korrigera på tävlingsbanan, det kan man göra hemma tycker jag. Träna hemma, visa upp i den form som är möjlig på tävlingsbana!

Jag tolkade din kommentar "Domaren kan ju döma ritten, säga vad som är bra/mindre bra och släppa fokus på vart näsan är och i slutkommentaren lägga till något som "... för dagen lite spänd och svag, hamnar bakom lod genomgående i programmet vilket tyvärr drar ner poängen." som att du tyckte man skulle släppa fokus på nosens placering. Sedan måste ju domarna kommentera varför man ger tex betyg 4. Man kan inte ge 4 på en volt och som enda kommentar skriva "rund volt" utan en motivering ska med om varför betyget inte är godkänt.

Sedan håller jag med, som jag skrev i inledningen, att det går att vara mer positiv än den här domaren var!

Angående att lyfta nosen, så tex ett uppresande tygeltag i kombination med att du ber om mer energi är ju ett sätt att få fram nosen. Nu valde ryttaren inte att göra det, och det finns säkert en tanke med det. Jag ville bara ge min syn på vilket intryck ritten gav mig.

Jag har utbildat många unghästar och vet att styrka lätt gör att nosen hamnar bakom och ser inga problem med det. Men stödet måste hela tiden finnas i handen, och ett samband med bakbenen. För när det försvinner övergår det från att vara en liten fråga om styrka till att vara ett helt annan, och mycket allvarligare, fel.

Det stod att galoppen var spänd, men inget annat.

Det kan jag tycka var märkligt eftersom ponnyn rörde sig rent. Ev. spänning kommer ju in under lösgjordhet (och kanske även framåtbjudning).
Det blev förvisso inte så mycket till ökningar, men det borde ändå inte ge "med tvekan godkänt".

Formen behöver förbättras vilken den också gör när ponnyn blir starkare, och det är ju du och ägaren medvetna om. Tycker ponnyn annars ser himla trevlig ut och du rider mjukt och fint :)

Tycker det är väldigt spännande med bedömningsporter - som vi är väl medvetna om det är ;)

Den dressyrdommare som brukar hjälpa mig har själv varit på mig flera gånger att min häst inte var i "rätt" form för LB:1 Tydligen är detta ganska viktigt :p ;)

Jag ser inget fel i att man som ryttare väljer att starta en klass man är medveten om att hästen inte är "klar" för men att man får förbereda sig att man får bedömning därefter.

Senaste LB:1 an som jag red så hade jag en häst som gick i "rätt form" men som enligt dommarens slutkommentar "inte gör mer än den ska" och fick mest 6:or. så som alla andra säger är väl 4:or egentligen korrekt - hästen gör det den ska - men går i uppenbar fel form. dvs 4 = Ej fullt godkänd

Man kan tycka det känns okänsligt av dommaren att kommentera på varje punkt att hästen gick i fel form. Men samtidigt så är det väl bara ett sakligt konstaterande från dommarens sida och som det sagts innan så bör han motivera varför hästen inte får ett godkänt betyg på varje punkt. Eftersom han inte nämner något mer så har själva rörelsen utförts rätt och troligen gett en 6-7:a om hästen bara gått i rätt form.

Man kan som ryttare själv tycka att hästen gör sitt bästa utifrån sina förutsättningar och att den inte är stark nog osv, men dommaren ser bara en ögonblicksbild och förutsätter att man ska komma med en häst som är väl förberedd för sin uppgift.

Precis, men det framgick inte av ditt inlägg utan du skrev det mer ihop med ponnyns form som du visste minsann en som får 70 %, då blir det lätt att det uppfattas som om ponnyns form skulle få70 % vilket faktiskt några/någon i diskussioner förut menat att ryttare får ( Ponnyn nöp sig nästan genomgående bringan i programmet men fick ändå 70 %)( annat inlägg alltså

Jag skrev såhär "En bekant till mig hade en häst som gärna kröp bakom lod. För domare som inte la så stor vikt vid just det kom hon upp i närmare 70% i lb1, för de gjorde allt annat helt superbra. För domare som la stor vikt vid det fick hon i stort sett 4or genom hela programmet.." Alltså en inflik i att vissa domare dömer mycket hårdare än andra så fort hästen dippar minsta lilla bakom lod. Alltså lite; det är så det är, det är en bedömningssport och vissa domare väljer att se förbi vissa saker som andra domare ser som ett Big NoNo.
Jag har heller aldrig sagt något om procenten, utan attityden hos domaren med rätt trista kommentarer i protokollet och framför allt efteråt.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar