Vårterminens tävlingar

Men varken du, jag eller någon annan vet hur ekipaget presterar hemma. Du kan inte påstå att du VET hur en häst som du inte sett i verkligheten går hemma eller om ägare/ryttare/tränare tycker den är redo, utifrån en film på nätet?

Jo, det är väldigt enkelt och just i detta fall plättlätt, ponnyn har helt enkelt en form som räknas som ett allvarligt fel , det är stor skillnad på det och de som gick i samma klass med spänningar för omgivningen, de kan mkt väl vara mer "klara" men behöver se sig om och då sätter man inte heller dem i samma svårighet, obalanssituation.

Jo, det är väldigt enkelt och just i detta fall plättlätt, ponnyn har helt enkelt en form som räknas som ett allvarligt fel , det är stor skillnad på det och de som gick i samma klass med spänningar för omgivningen, de kan mkt väl vara mer "klara" men behöver se sig om och då sätter man inte heller dem i samma svårighet, obalanssituation.

We got the message.

Igår var det tävling i gassande sol på Nationaldagstävlingarna på Strömsholm. Det var finalprogrammet för 6-åringar och hästen var superfin. Det var första gången han startade detta programmet och resultatet blev 70%. Både jag och ryttaren var väldigt nöjda, så det var en lyckad dag. :)
b193736.jpg

Har gjort årets tävlingsdebut med Pärlby Cingel, fjordvalack -10, och Jenta Mi, fjordsto -09.

Cingel gjorde en LC:2 på 66.2% i årsdebuten, nöjd matte med jättegenerösa siffror. Han gick också en LB:1, där han var trött och mör och inte riktigt orkade men 57% var helt OK för den ritten. Vinglig, trögdriven, ingen bjudning.
Vid nästa tävlingstillfälle gick han LC:2 på drygt 62%, helt OK för en ganska dålig ritt. Bjudningen var skrutt, till stor del beroende på mycket tung och blöt ridbana. Vi gjorde åtminstone inte bort oss helt.
Tävlat bland häst, inte ponny.

Jenta fick i sitt första försök för året på LA:1 drygt 59% med svaga travökningar och några avdrag pga att jag slarvade lite med vägarna. På nästa försök var hon ostadig som sjutton i formen och fick 57-58%. Hon behöver bli stadigare.
Mitt mål är att få henne över 60%, och på sikt lite högre.
Eftersom hon är C-ponny och tävlar bland storhästar så har hon förstås svårt att räcka till. Dessutom har hon lite begränsad gång, och är inte tillräckligt stark ännu.
Vi envisas med att hålla oss på LA:1 eftersom den klassen är (kan vara) kvalande till fjordhästSM.

På måndag ska jag göra årsdebut i dressyr på min kallblodstravare, han får gå LB och jag har förhoppningar om att han kan få skaplig bedömning eftersom han börjat bli relativt bärig. Men vi får se.

Varför sysslar jag ens med dressyr?! :crazy: :( :arghh:

LB:1 debut idag. Skulle tävlat redan förra helgen men kunde inte pga. omständigheter. Så LB:1 debuten blev idag istället. Kan väl sammanfatta det som att jag ändå är "okej-nöjd" med ritten, men inte alls med procenten.
Framridningen var väldigt rörig. Trots enorm bana var folk rätt närgångna, vilket t.om. gjorde att Herr Häst kickade i luften, samt överlag var rätt distraherad. Får väl köpa en röd rosett till svansen, fast jag inte alls tycker att han är mötesskygg egentligen. :down:
Anyway, sen inne på banan gjorde han ändå sitt absolut bästa och tog i till 110%. Han brukar vara lite "tugnstyrd" i sidorna och visserligen ställa bra i halsen, men inte riktigt helt igenom kroppen. Men t.om. det lyckades vi galant med idag! Längningarna på diagonalerna blev också förvånandsvärt bra - inga glappombyten och enorm skillnad mellan arbets- mellan trav/galopp. Nästan så det gick väl mycket framåt tyckte jag. Den enda riktiga missen var att galoppvolten till vänster blev lite oval.

Kände dock inte att jag öht fick betalt för min ritt idag. Såg redan på Equipe innan att domaren verkade ligga lite lågt i sin bedömning, så tänkte att 55 % får jag vara nöjd med.
Jag fick 52,857% och kom typ sist :cry:
Tänkte först - men vad tusan har jag gjort för fel?! Sen när pappa hämtade protokollet så var väl reaktionen mer åt :rofl: :confused: :banghead: - hållet. Maken till märkliga kommentarer har jag aldrig sett! :cautious: Om vi ska sammanfatta det så fick jag högre betyg på det som gick skit, än det som jag tyckte gick bra. Till exempel fick jag betydligt högre på den ovala galoppvolten än på mina riktigt ordentliga mellangångarter... Nej, men det var jättekonstigt! Kan PMa om någon vill veta mer exakt vad som stod...

Och så lite bilder. Såhär ser man alltså ut när man rider LB:1 på 52%...
(Bilderna håller väl ungefär samma kvalité som resultatet idag - dåliga. Ber om ursäkt får kvalitén!)

13343121_878205812302752_5746617110555756592_n.jpg

13327596_878200705636596_849117117342588400_n.jpg

13307298_878090465647620_77369179446248286_n.jpg

De 2 nedre bilderna är från galoppen - han håller alltså inte på att ramla framlänges! :rofl:

@Dressyrtjejen_97 apropå låga poäng.
Du skriver att det var "enorm" skillnad i tempo. Kanske det var så att hästen "rann iväg" för dig och därmed tappade korrekta ökningar?
Det har jag fått stryk för några gånger: hästen springer fortare men blir springig och därmed blir poängen därefter...

@Dressyrtjejen_97 apropå låga poäng.
Du skriver att det var "enorm" skillnad i tempo. Kanske det var så att hästen "rann iväg" för dig och därmed tappade korrekta ökningar?
Det har jag fått stryk för några gånger: hästen springer fortare men blir springig och därmed blir poängen därefter...
Nja, det tycker jag faktiskt kanske inte...
Iaf så antydde inte kommentarerna det. Utan dessa (kommentarerna) konstaterade mer att det var för liten skillnad och att det gick för långsamt helt enkelt. Och på ena mellantravsdiagonalen var min enda tanke "släpper jag lite, lite i hand nu börjar han galoppera" - tror knappt någonsin Herr Häst har travat så stort med så stora steg. Tur att han är mjuk att sitta på iaf, annars hade jag nog inte ens kunnat sitta ner i det :D

Men den förklaringen till ovanstående som jag kan komma på, är att HH helt enkelt inte har tillräckligt bra gångarter för att kunna hävda sig i LB. Han har inte tillräckligt med "flash" och "sprätt" i de större/snabbare delarna av gångarterna för att det ska räcka till mer än en 5a typ. Men det är bara min teori...
Vilket gör att jag helt enkelt får rida helt på känsla, och så länge jag blir nöjd, får jag strunta i att han inte får mer än 50-55% :)

Iaf så antydde inte kommentarerna det. Utan dessa (kommentarerna) konstaterade mer att det var för liten skillnad och att det gick för långsamt helt enkelt. Och på ena mellantravsdiagonalen var min enda tanke "släpper jag lite, lite i hand nu börjar han galoppera" - tror knappt någonsin Herr Häst har travat så stort med så stora steg. Tur att han är mjuk att sitta på iaf, annars hade jag nog inte ens kunnat sitta ner i det :D

Men den förklaringen till ovanstående som jag kan komma på, är att HH helt enkelt inte har tillräckligt bra gångarter för att kunna hävda sig i LB. Han har inte tillräckligt med "flash" och "sprätt" i de större/snabbare delarna av gångarterna för att det ska räcka till mer än en 5a typ. Men det är bara min teori...
Vilket gör att jag helt enkelt får rida helt på känsla, och så länge jag blir nöjd, får jag strunta i att han inte får mer än 50-55% :)

Jag minns inte, fick du ritten på film? Kika i så fall på den och jämför med kommentarerna. Har du kanske nån tränare som kan hjälpa dig att titta?

Det krävs inte särskilt mycket gång för att kunna hävda sig i LB, min ponny har inga fantastiska gångarter för att vara ponny och på lokal nivå är han absolut med de stora hästarna poängmässigt (jag är ju vuxen så tävlar bland stora hästar). Vi får inga höga poäng på längningarna visserligen, men det beror mest på att jag är jäkligt dålig på att rida dem när inte min tränare står och håller koll på mig :o

Jag minns inte, fick du ritten på film? Kika i så fall på den och jämför med kommentarerna. Har du kanske nån tränare som kan hjälpa dig att titta?

Det krävs inte särskilt mycket gång för att kunna hävda sig i LB, min ponny har inga fantastiska gångarter för att vara ponny och på lokal nivå är han absolut med de stora hästarna poängmässigt (jag är ju vuxen så tävlar bland stora hästar). Vi får inga höga poäng på längningarna visserligen, men det beror mest på att jag är jäkligt dålig på att rida dem när inte min tränare står och håller koll på mig :o

Tyvärr inte :(

I see! Nej, för kommentarerna fick ju mig vid första anblick att brista ut i skratt, faktiskt :(
Galoppvolten som var allt annat än rund, fick jag högre poäng på än mina längningar liksom... :confused:
Men det är väl bara att komma igen nästa gång, I guess!

Tyvärr inte :(

I see! Nej, för kommentarerna fick ju mig vid första anblick att brista ut i skratt, faktiskt :(
Galoppvolten som var allt annat än rund, fick jag högre poäng på än mina längningar liksom... :confused:
Men det är väl bara att komma igen nästa gång, I guess!

Synd, det är nyttigt annars :) Jag ska själv kika på filmerna från min senaste tävling idag och jämföra med protokollen.

Jag kikade just på protokollet till min senaste LB:1 där jag var nöjd med ritt men tyckte vi fick lite dåligt betalt (och filmen kommer säkert visa att min känsla var lite off ;) ), bland annat på längningarna. Jag tyckte att "nu jäklar börjar det sitta på tävling" men poängen på de momenten är:

Trav med förlängd steglängd: 6, visa mer skillnad.
Mellanskritt, längning av hästens form: 6, mjuk övergång, går med med handen, ge mer tygel.
Snett igenom förlängd språnglängd höger galopp: 5, snubblar (det var VÄLDIGT upptrampat på en del ställen på banan och precis där lyckas jag mitt pucko rida med min stackars ponny. Dåligt av piloten!)
Mellangalopp vänster: 6, under bak, visa mer skillnad.
Mellantrav: 6, skjut på mer bak.

Min gissning är att jag inte alls red så bra längningar som jag trodde, dels eftersom jag blir rätt nervös på tävling fortfarande och dels för att jag aldrig rider dem så bra som när min tränare är på plats. Någon tyckte jag skulle skylla på att hästen före var riktigt snajsig med jättetrevliga gångarter men det tror jag inte att jag tjänar något på i längden ;)

Men vet du vad.
Hästen kan, i egenskap av storhäst, rimligen inte vara för begränsad gångmässigt för att gå godkänd LB.
Jag har i år ridit en LB-klass, på en sexårig fjordvalack. Han orkade inte "hela vägen fram" men fick 58.6% som resultat för ett halvrisigt program (trött i skalle och kropp efter att ha gått en LC:2 samma dag). Vi fick en femma för förlängd steglängd i galoppen med kommentaren "visa mer skillnad" och för mellangaloppen med kommentaren "rinner iväg". I mellantraven fick vi också 5 och "springigt".

nu var visserligen inte du och jag på samma tävling för samma domare, men jag har svårt att tro att din "herr häst" har mindre gång än min sexåriga D-ponnyfjording.

Så helt ärligt tror jag att du än så länge inte är tillräckligt duktig på att via upp hästen i ett dressyrprogram, för att domarna ska godkänna.
Det behövs inte flashighet eller bensprattel för lätta klasser.
Mit sjuåriga fjordsto, C-ponnystorlek, som också tävlar mot storhästar har i år fått 6 för galopplängningen i LA vid båda två försök, medan traven inte räcker riktigt utan där har hon fått 5-5.5 vilket är lite snopet för jag vill upp i 60%.
Men om en sjuårig fjording utan större gång kan "duga" till sexor i galoppökningarna så bör vilken "storhäst" som helst ha tillräckligt med gång och steg för det, bara hästen presenteras på ett bra sätt.

Jag inser att den här kommentaren möjligen låter elak men meningen är att få dig att tänka i andra termer än att hästen inte duger.
Lär dig av kommentarerna, ta dem med ödmjukhet. Även om du inte håller med. Jag blev lite besviken senaste försöket på LA med stoet för jag fick 5.5 eller 5 för förvända galopperna och tyckte det var snålt men domaren tyckte att hon inte riktigt orkade hålla ihop. Antagligen blev hon lite lång och tappade bärighet. Och jag får åka hem och träna mer på bärighet i galoppen för att få bättre siffror nästa gång.

Det är också så att jag förra sommaren fick "lydig häst" som kommentar efter en ritt där jag tyckte att hon var jätteolydig. Så det är inte alltid det ser ut som det känns.

Barb och jag har säsongsdebuterat idag på hemmaplan. Usel uppladdning och skulle nog egentligen inte startat alls. Hela veckan har det varit massor av fix med lördagens ponnytävling där jag var tävlingsledare. Vår anläggningansvarige hamnade på sjukhus och det blev extra roddigt på fredagen, vi hade staketen klara först kl 23:30. Sen heldag på lördagen och tio timmar gassande sol. Hej migrän. Mådde så illa hela natten att jag tom fick (min alldeles fantastiska) make att ut och gå på promenad med mig mellan 3-5 i morse :o. Red därmed inte igår och i fredags lallade vi en sväng i skogen.

Var ofokuserad på framridningen, hade ingen plan eller känsla för nåt. Är egentligen inte jättemissnöjd, men jag fuckade uppa alla skolorna (5, 4, 4 4) och de enkla bytena (5,4). Det funkar liksom inte att ha underkänt på alla koeffar. Blev 58, nånting och vårt sämsta resultat nånsin i klassen. Men skit i det, nu är vi tillbaka på banan igen och det är bara att träna vidare :). Och nästa gång ska jag sätta upp håret bättre-det ramlade ner efter första travökningen. Snyggt.

https://www.instagram.com/p/BGRqySkpsFE/?taken-by=mysdressyr

Barb laddar inför en galoppökning :D!
13394142_10208296645365681_1547760267311122359_n.jpg

Barb och jag har säsongsdebuterat idag på hemmaplan. Usel uppladdning och skulle nog egentligen inte startat alls. Hela veckan har det varit massor av fix med lördagens ponnytävling där jag var tävlingsledare. Vår anläggningansvarige hamnade på sjukhus och det blev extra roddigt på fredagen, vi hade staketen klara först kl 23:30. Sen heldag på lördagen och tio timmar gassande sol. Hej migrän. Mådde så illa hela natten att jag tom fick (min alldeles fantastiska) make att ut och gå på promenad med mig mellan 3-5 i morse :o. Red därmed inte igår och i fredags lallade vi en sväng i skogen.

Var ofokuserad på framridningen, hade ingen plan eller känsla för nåt. Är egentligen inte jättemissnöjd, men jag fuckade uppa alla skolorna (5, 4, 4 4) och de enkla bytena (5,4). Det funkar liksom inte att ha underkänt på alla koeffar. Blev 58, nånting och vårt sämsta resultat nånsin i klassen. Men skit i det, nu är vi tillbaka på banan igen och det är bara att träna vidare :). Och nästa gång ska jag sätta upp håret bättre-det ramlade ner efter första travökningen. Snyggt.

https://www.instagram.com/p/BGRqySkpsFE/?taken-by=mysdressyr

Barb laddar inför en galoppökning :D!
13394142_10208296645365681_1547760267311122359_n.jpg

Ser ju jättebra ut!! :D
Kul att ni är tillbaka på banan nu!

Men vet du vad.
Hästen kan, i egenskap av storhäst, rimligen inte vara för begränsad gångmässigt för att gå godkänd LB.
Jag har i år ridit en LB-klass, på en sexårig fjordvalack. Han orkade inte "hela vägen fram" men fick 58.6% som resultat för ett halvrisigt program (trött i skalle och kropp efter att ha gått en LC:2 samma dag). Vi fick en femma för förlängd steglängd i galoppen med kommentaren "visa mer skillnad" och för mellangaloppen med kommentaren "rinner iväg". I mellantraven fick vi också 5 och "springigt".

nu var visserligen inte du och jag på samma tävling för samma domare, men jag har svårt att tro att din "herr häst" har mindre gång än min sexåriga D-ponnyfjording.

Så helt ärligt tror jag att du än så länge inte är tillräckligt duktig på att via upp hästen i ett dressyrprogram, för att domarna ska godkänna.
Det behövs inte flashighet eller bensprattel för lätta klasser.
Mit sjuåriga fjordsto, C-ponnystorlek, som också tävlar mot storhästar har i år fått 6 för galopplängningen i LA vid båda två försök, medan traven inte räcker riktigt utan där har hon fått 5-5.5 vilket är lite snopet för jag vill upp i 60%.
Men om en sjuårig fjording utan större gång kan "duga" till sexor i galoppökningarna så bör vilken "storhäst" som helst ha tillräckligt med gång och steg för det, bara hästen presenteras på ett bra sätt.

Jag inser att den här kommentaren möjligen låter elak men meningen är att få dig att tänka i andra termer än att hästen inte duger.
Lär dig av kommentarerna, ta dem med ödmjukhet. Även om du inte håller med. Jag blev lite besviken senaste försöket på LA med stoet för jag fick 5.5 eller 5 för förvända galopperna och tyckte det var snålt men domaren tyckte att hon inte riktigt orkade hålla ihop. Antagligen blev hon lite lång och tappade bärighet. Och jag får åka hem och träna mer på bärighet i galoppen för att få bättre siffror nästa gång.

Det är också så att jag förra sommaren fick "lydig häst" som kommentar efter en ritt där jag tyckte att hon var jätteolydig. Så det är inte alltid det ser ut som det känns.

Du är inte elak! :)
Nej, det var bara en tanke från min sida, att hans gångarter kanske inte var tillräckligt "flashiga" för LB. Tömkörde också idag, och verkligen tittade med kritiska ögon på hans längningar, och åtminstone 5-6 bör vi nog rimligen kunna skrapa ihop. Även om det känns mycket flashigare på, så tycker jag nog i framtiden att 5 på längningar absolut är realistiskt.
Men det är bara kämpa på och på't igen! :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar