Vårterminens tävlingar

Duktiga ni är! Grattis till 6e platsen! :banana:
Nu när du säger det där med allmänna intryck... Gick och kollade mitt LB protokoll där jag ju fick 52,85%. Räknade om på bara programpunkterna, och exkluderade AI. Då hade jag fått 56,5% ungefär! :eek:
Brukar knappt titta i den där nedre rutan, utan mest på själva programmet, men insåg nu att jag fått 3,5 och 4 på AI O_o :eek: :arghh: Kan säga att när jag red LC:2 i maj hade jag 6,5 och 7 på AI.
Tycker också det är märkligt att AI kan dra ner så mycket! Alltså jag förstår om man har typ 55% exl. AI, och 53% inkl. Det kan jag köpa. Men som i mitt fall, när det skiljer typ 4%...Det känns lite märkligt...:cautious:

Tack :)

Allmänt intryck går jag ofta tillbaka och läser från tidigare protokoll, jag tänker att det är en sammanfattning på brister och förtjänster. Lite att tänka på vid träning mer konceptuellt än vad de enskilda programpunkterna är.

Sen ska en komma ihåg att det är viss skillnad på LC och LB (även om vi fick bättre i LB än LC den här gången), punkterna i allmänt intryck är inte exakt samma heller.

Varsågod! :)

Att jag aldrig tänkt på det tidigare, jag har bara tittat på programmet typ :eek:

Jo, absolut! Men från liksom 6,5-7 till 3,5-4 känns som ett lite väl långt nerhopp, tycker jag iaf. Kraven i LB är väl absolut högre, men i min mening hade kanske 4,5-5 känts rimligare iaf :)

Du rider otroligt prydligt!
Bara så synd att du missar hörnpasseringarna, ta varje hörn och passa på att få igenom pålle i sidan.
Jag tror att du får pålle mer eftergiven och får mera bjudning därav och kanske formen kommer upp en aning då en korrekt riden hörnpassering motsvarar en 6 meters volt i böjning.
Tänk öppna, bra styrketräning!

Tack :) Bra tips :up: ska tänka på det framöver.

Wow vad fin han är, kul med en lite "ovanligare" ras.

Tack :)

Varsågod! :)

Att jag aldrig tänkt på det tidigare, jag har bara tittat på programmet typ :eek:

Jo, absolut! Men från liksom 6,5-7 till 3,5-4 känns som ett lite väl långt nerhopp, tycker jag iaf. Kraven i LB är väl absolut högre, men i min mening hade kanske 4,5-5 känts rimligare iaf :)

Det är ju väldigt svårt att säga utan att ha sett ritterna. Kommentarerna ska ju motivera betyget. Vad har du fått på vad och hur har domaren skrivit?

I det protokollet där jag tycker allmänna känns konstigt har jag fått 6 på sitsen med kommentaren "fin sits". Om sitsen är fin känns det, för mig, bakvänt att få betyget godkänd (6) istället för ganska bra (7).

Jag har dock bestämt mig för att försöka släppa det nu, det hjälper mig föga att sitta och älta. Jag borde ha frågat domaren direkt istället.

@Dressyrtjejen_97 Vad fick du 3.5-4 på? och Vad skrev domaren för kommentar?

Ingen kommentar på AI. Orkar inte springa och hämta protokollet igen (har grävt ner det längst in i byrålådan! :angel:)
Men jag är 99% säker på att det var följande:
Gångarterna: 3,5
Framåtbjudning: 3,5
Lösgjordhet: 3,5
Ryttarens sits: 4
Korrekthet: 4

Och som sagt är jag väl medveten om de högre kraven i LB, men utifrån kraven (som jag tolkar det) och hur det kändes, om jag ändå ska försöka var lite objektiv och sträng, hade jag väl gett mig själv följande typ:
G: 4,5
F: 5
L: 4,5
RS: 5,5
K: 5

Det är ju väldigt svårt att säga utan att ha sett ritterna. Kommentarerna ska ju motivera betyget. Vad har du fått på vad och hur har domaren skrivit?

I det protokollet där jag tycker allmänna känns konstigt har jag fått 6 på sitsen med kommentaren "fin sits". Om sitsen är fin känns det, för mig, bakvänt att få betyget godkänd (6) istället för ganska bra (7).

Jag har dock bestämt mig för att försöka släppa det nu, det hjälper mig föga att sitta och älta. Jag borde ha frågat domaren direkt istället.

Var inga kommentarer på AI, men fick ju låga poäng där. Väl låga tycker jag, men, men.

Håller med dig om det där med sitsen!

Det där tipset ska jag nog köra copy+paste på, och våga fråga nästa gång jag ser någon konstig kommentar igen! :up:

Ingen kommentar på AI. Orkar inte springa och hämta protokollet igen (har grävt ner det längst in i byrålådan! :angel:)
Men jag är 99% säker på att det var följande:
Gångarterna: 3,5
Framåtbjudning: 3,5
Lösgjordhet: 3,5
Ryttarens sits: 4
Korrekthet: 4

Och som sagt är jag väl medveten om de högre kraven i LB, men utifrån kraven (som jag tolkar det) och hur det kändes, om jag ändå ska försöka var lite objektiv och sträng, hade jag väl gett mig själv följande typ:
G: 4,5
F: 5
L: 4,5
RS: 5,5
K: 5
Men oj vad konstigt. Då måste din häst varit nästan oren i någon av gångarterna. Jag och X fick ju 5 på gångarterna på den berömda filmen och det har de två dressyrdomare jag diskuterat poängen med förklarat att domaren helt enkelt troligen tyckte att hon antingen inte visade någon av gångarterna eller att hon var ofräsh eller väl stel i någon (är hästen halt så ska den blåsas ut). Men annars ska man normalt inte få under 6 tydligen.

Men oj vad konstigt. Då måste din häst varit nästan oren i någon av gångarterna. Jag och X fick ju 5 på gångarterna på den berömda filmen och det har de två dressyrdomare jag diskuterat poängen med förklarat att domaren helt enkelt troligen tyckte att hon antingen inte visade någon av gångarterna eller att hon var ofräsh eller väl stel i någon (är hästen halt så ska den blåsas ut). Men annars ska man normalt inte få under 6 tydligen.

Håller med. Tror aldrig att jag sett så låga siffror under "Allmänt intryck". Innan de blir så låga så borde nästan något vara fel och då blir ju ekipaget utblåst istället.

Oj! :eek:
Nej, för jag tänkte faktiskt lite åt det hållet (eller eg. Hur ser hans gångarter egentligen ut från mark?) , så jag tömkörde dagen efter tävlingen. Men jag såg absolut inga konstigheter eller så. Kände också på benen, men utan minsta konstighet där heller.
Så den slutsats jag drog (och delvis därav min teori om längningar tidigare i tråden) var att just den domaren inte tyckte att han hade tillräckligt med "flash" och "sprätt" i sina gångarter...

Håller med. Tror aldrig att jag sett så låga siffror under "Allmänt intryck". Innan de blir så låga så borde nästan något vara fel och då blir ju ekipaget utblåst istället.

Håller med!
Har inga protokoll framför mig, men normalt sett brukar AI ligga på 5,0-6,5 för mig, visserligen i LC men ändå.
Aja, har tävling igen i helgen, bl.a LB:1 igen. Får se hur det går då! :)

Nej, för jag tänkte faktiskt lite åt det hållet (eller eg. Hur ser hans gångarter egentligen ut från mark?) , så jag tömkörde dagen efter tävlingen. Men jag såg absolut inga konstigheter eller så. Kände också på benen, men utan minsta konstighet där heller.
Så den slutsats jag drog (och delvis därav min teori om längningar tidigare i tråden) var att just den domaren inte tyckte att han hade tillräckligt med "flash" och "sprätt" i sina gångarter...
Det har nog troligen mer med rörlighet vs. stelhet att göra. En av domarna jag pratade med under helgen sa att hon dömt en häst som inte var halt men troligtvis hade ont i ryggen eller liknande vilket hindrade rörligheten och den hade fått fem med understruken text (frihet, renhet) för att understryka att det var där problemen satt.

Det har nog troligen mer med rörlighet vs. stelhet att göra. En av domarna jag pratade med under helgen sa att hon dömt en häst som inte var halt men troligtvis hade ont i ryggen eller liknande vilket hindrade rörligheten och den hade fått fem med understruken text (frihet, renhet) för att understryka att det var där problemen satt.

Aha!
Det skulle ev, möjligen kunna vara en förklaring. Eller alltså, H.H är ju inte "världens mest smidiga gymnastiska katt", utan man måste verkligen lösgöra riktigt ordentligt, få honom mjuk i sidorna m.m. Det skulle kunna vara en förklaring. Men jag tyckte ändå att jag hade lösgjort honom bra, men domaren kan ju ha haft en annan syn på det.
Nej, för jag blev som sagt också lite rädd när jag såg det där, men när jag inte kände något, inte såg något och han verkade jättepigg och fräsch trots flera timmar i transporten och på tävlingsplatsen dagen innan, så tänkte jag att det ju inte kunde vara någon "ren orenhet" iaf :)

Fast det är ju inte bara gångarterna som bedöms under AI - det är ju även din sits, inverkan etc. "Flash och sprätt" behövs absolut INTE för att få åtminstone 6-7 på gångarterna i LB. Jag skulle råda dig att köra på ett tag till i LC - för ert självförtroendes skull, om inte annat. Lycka till! :)

Fast det är ju inte bara gångarterna som bedöms under AI - det är ju även din sits, inverkan etc. "Flash och sprätt" behövs absolut INTE för att få åtminstone 6-7 på gångarterna i LB. Jag skulle råda dig att köra på ett tag till i LC - för ert självförtroendes skull, om inte annat. Lycka till! :)

Aha!
Jo, det vet jag. Men tänkte, då också en del av de andra hästarna som jag tävlade emot hade -åtminstone mer- flash/sprätt tänkte jag att det kanske var lite högre krav på sånt också :)
Har en B:1 nu i helgen som är bokad sedan tidigare, sen får vi se hur det blir. Här i krokarna är det också -tyvärr- lättare att hitta B än C program, så vi får se hur det blir i framtiden....Men annars är det väl bara "på't igen" som gäller ;)

@Dressyrtjejen_97 Försök hitta någon på plats som kan filma din ritt, om du inte har någon med dej som kan göra det. Betydligt enklare att rannsaka sig själv om man får se hur det verkligen såg ut. :) Och fråga domaren efter klassens slut om det är något du undrar över i bedömningen! Lycka till!

Ni som är lite mer tävlingsvana, hur tycker ni LB:2 2016 programmet är? Jag har ju hittills bara ridit LC och har tänkt debutera LB:1 i mitten av juni men sen följer två LB:2 tävlingar och jag är lite sugen på att testa. Har fått mellan 62-65% i LC. Är det dumt att prova LB:2 redan?

@Dressyrtjejen_97 Ja det må jag säga var extremt låga siffror om hästen är fräsch. Har under alla mina år i dressyrsvängen aldrig ens hört om så låga siffror. Säger som någon annan att du måste jaga tag i en filmare nästa start så att du själv lättare kan utvärdera din ritt (jag är fö också mycket nyfiken på att se :p). Lycka till i helgen och kämpa på!

Nej precis, X fick 6.5 på gångarterna i måndags och hon rör sig som en connemara ska, dvs inte flashigt men täcker mycket mark och rörlig.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar