Vårterminens tävlingar

Får jag passa på att fråga er hur skritten på serpentinbågarna är tänkt i LC:2 2015?

Det står vid passerande av medellinjen avbrott till skritt och ca 6 skrittsteg. Jag bara tog förgivet att det skulle vara 6 steg över medellinjen, alltså målet 3 före o 3 efter. Hur hinner man annars svänga igen? :o

http://www3.ridsport.se/Tavling/Dressyr/Dressyrprogram1/

Japp, målet är mycket riktigt att fördela de sex stegen jämnt över medellinjen. :)

Japp, målet är mycket riktigt att fördela de sex stegen jämnt över medellinjen. :)

Nej inte alls, huvudsaken är att det blir skrittsteg över medellinjen, står inget i programmet att det ska vara ca 3 skrittsteg före o ca 3 skrittsteg efter medellinjen. Och de är inte 6 steg det är ca 6 steg.

Vi gjorde två starter på hemmaplan igår på träningstävling. Tyvärr var det skralt med deltagare men bra med träning ändå! I LB kändes hästen tung, plus så fick han för sig att ena kortsidan av banan var livsfarlig. :meh: Så det blev spänt och galopperna rullade inte alls. Råkade ändå vinna klassen på 63,80%. :p

Sedan hade vår tränare övertalat oss att prova rida vår första LA. Hästen kändes bättre i den här klassen men jag fick inte riktigt fram det bästa ur hans gångarter. Måste öva mera på att rida program! Det var iallafall roligt att rida och tränaren konstaterade efteråt att A-programmen passar honom bättre. Vi stannade på 56,85%. Fick bra poäng för bland annat dom förvända galopperna, men skänkelvikningarna och 10-metersvolterna i galopp drog ner. Mera träning! :)

Får jag passa på att fråga er hur skritten på serpentinbågarna är tänkt i LC:2 2015?

Det står vid passerande av medellinjen avbrott till skritt och ca 6 skrittsteg. Jag bara tog förgivet att det skulle vara 6 steg över medellinjen, alltså målet 3 före o 3 efter. Hur hinner man annars svänga igen? :o

http://www3.ridsport.se/Tavling/Dressyr/Dressyrprogram1/

Det är sex steg i "första" bågen och sex i andra. Så har i alla fall jag ridit och jag har inte fått avdrag för många steg eller att domaren kommenterat att det är för många. Flera som jag stod och tittade på på sista tävlingen gjorde likadant. Jag sitter på ponny, vilket givetvis bidrar till att vi "får plats" bättre på kort bana. Jag gillar kort-bane-programmen, men min stallkompis som var med på sista tävlingen med normalstort halvblod och ligger på samma nivå som oss kunskapsmässigt föredrar de svårare på lång bana just för att hon tycker att hennes häst inte riktigt får plats.

Det är sex steg i "första" bågen och sex i andra. Så har i alla fall jag ridit och jag har inte fått avdrag för många steg eller att domaren kommenterat att det är för många. Flera som jag stod och tittade på på sista tävlingen gjorde likadant. Jag sitter på ponny, vilket givetvis bidrar till att vi "får plats" bättre på kort bana. Jag gillar kort-bane-programmen, men min stallkompis som var med på sista tävlingen med normalstort halvblod och ligger på samma nivå som oss kunskapsmässigt föredrar de svårare på lång bana just för att hon tycker att hennes häst inte riktigt får plats.

Hur menar du i första resp andra bågen?

Hur menar du i första resp andra bågen?

Det är ju egentligen bara en båge, det vet jag. Men jag har travat in i serpentinen, brutit av till skritt, skrittat fem- sex steg, travat genom svängen, samma procedur som innan med skritten och sen ut ur serpentinen i trav. Men nu blev jag jäkligt osäker på om man verkligen ska skritta så många steg när jag ser vad andra svarat, men konstigt nog har ingen påpekat det.

Det är ju egentligen bara en båge, det vet jag. Men jag har travat in i serpentinen, brutit av till skritt, skrittat fem- sex steg, travat genom svängen, samma procedur som innan med skritten och sen ut ur serpentinen i trav. Men nu blev jag jäkligt osäker på om man verkligen ska skritta så många steg när jag ser vad andra svarat, men konstigt nog har ingen påpekat det.
Du rider helt rätt :) Du ska visa ca sex skrittsteg över medellinjen.

Det optimala är lika många steg före som efter medellinjen.

Vi har varit iväg på LB 2 och LA 1 idag. 63,167 % i LB och 59,074 % i LA. Hästen kändes generellt ganska trött och seg hela dagen. Kom ikväll på att de höll silverbröllopsfest på gården igår så kan hända hon har sovit lite dåligt :p.
Nöjd med att vi tog oss fint runt LB som första klass utan att kolla och vara spänd. Också nöjd med LA- orken tog slut när vi kom till galoppen och där föll hon isär samt att jag glömde ett enkelt byte som blev lite för hastigt och därmed fel galopp. Vi kämpar vidare och hoppas snart på en bättre placering än näst sist, haha! Film kommer så fort jag lyckas ladda upp och vända på den…

En mycket bättre helg!
Var i väg i helgen igen, denna gång för att för första gången rida 2 klasser också; LB:1 och LA:2.

Hade lite för ont om tid innan LBn, och fick inte riktigt någon bra känsla på framridning tyckte jag heller. Blev bättre på banan, men nja. Absolut ingen katastrof-runda, men med betydligt mer "småmissar" än förra helgen ändå tycker jag. Fick dock -i mitt tycke- väldigt rikligt betalt ändå! 54,1% och nytt poängrekord i LB! :banana:

Sen LAn då. Mycket bättre känsla på framridningen. Blev en kommunikationsmiss i ena skänkelvikningen som gjorde att vi kom av oss, och någon lite småmiss där också, men hallå - första gången i LA ever liksom! Även där tycker jag mig ha fått väldigt bra betalt, 48,5% och flera 6or! :bump:

Fick väldigt bra feedback tycker jag! Trots att jag absolut inte är någon duktig ryttare tycker jag att domaren ändå kunde lyfta fram många positiva saker i båda programmen, liksom komma med konstruktiv och vänlig kritik! Stor hiss för det! :bow:

Och så den sedvanliga bildbomben:
13442347_882924115164255_6038753601774798922_n.jpg

13450953_882925485164118_288189039176430014_n.jpg

LB:1

13394212_882926161830717_1601816982596518387_n.jpg

13427910_882926248497375_7126340399209201507_n.jpg

13413762_882926521830681_526564148389662394_n.jpg

LA:2

Vi har varit iväg på LB 2 och LA 1 idag. 63,167 % i LB och 59,074 % i LA. Hästen kändes generellt ganska trött och seg hela dagen. Kom ikväll på att de höll silverbröllopsfest på gården igår så kan hända hon har sovit lite dåligt :p.
Nöjd med att vi tog oss fint runt LB som första klass utan att kolla och vara spänd. Också nöjd med LA- orken tog slut när vi kom till galoppen och där föll hon isär samt att jag glömde ett enkelt byte som blev lite för hastigt och därmed fel galopp. Vi kämpar vidare och hoppas snart på en bättre placering än näst sist, haha! Film kommer så fort jag lyckas ladda upp och vända på den…

Det var ingen tävling antar jag med tanke på lindorna :confused:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 236
Senast: Vicks
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar