Varmblod som ridhäst

Sv: Varmblod som ridhäst

sassabrassa skrev:
Tycker det är ett ganska intressant ämne.
Vad tycker ni?
Går det att skola om ett varmblod så pass att det blir en ordentlig ridhäst?
Är jättenyfiken på frågan..
Skulle va kul att prata lite med någon som har ett vbl som ridhäst,kanske har lite bilder och så?
Har mkt lite erfarenhet av just detta ämne.
De vbl jag har ridit har varit mindre trevliga att rida.
Fast jag tycker dock de är en trevligras (lätthanterliga,snälla,positiva).

Hoppas på lite svar.. :banana:

Vad menar du med 'ordentlig ridhäst' ? Räcker det med att man ska kunna sittapå den och rida alla gångarter går det hur bra som helst :D
Jag har en vbl travare somär en toppenridhäst, men hon kan vara lite tittig och när hon blir het kan hon börja trava med frambenen i galoppen :o Men annars går hon fint, hon är mjuk och lyhörd och har trevliga gångarter. Så, ja, jag tycker att hon är en urmysig ridhäst! Hade jag varit dressyrtävlingsryttare däremot kanske jag valt mig en annan häst som har lite lättare för sig ...

Hihihi sant ... att en sån gammal tråd kom tillbaka på tapeten :o Jag kollade inte ens resten av tråden ...

Jag har alltid varit en som tyckt att "travhäsrtar ska inte vara ridhästar".. Men så tog jag en travare på foder, och tro mig, jag undrade MÅNGA gånger vad jag gett mig in på. Hon kunde inte mer än skritt trav o gaöopp, svänga o stanna. Stel som en pinne. HEMSK! Men jag började träna för instruktör och framstegen kom snabbt. Hon kämpade och kämpade o kämpade..Verkligen försökte göra det man bad om, aldrig suttit på en häst som är så.. Tillslut blev det fin form i skritt, sen i trav, och den började komma o galoppen. Hon är den roligaste häst jag haft. Och jag kan tillägga, att jag är ingen vidare ryttare, rider väl hellre än bra, men jag lyckades iaf utbilda henne. Idag är hon såld då jag vill satsa på min Shire på snart två år men jag kan mkt väl tänka mig ett varmblod till. Jag tror helt o fullt att de kan bli mkt bra ridhästar, men att de sällan får en ärlig chans.

Min egna erfarenhet har varit den att det är vansinnigt roligt att utbilda en travare men det är också svårt!

Men det positiva överväger det negativa, det är därför jag fortfarande sitter på min underbara häst och har roligt :love:

standardbilden :rofl:

Varmblodig travare som kompis och skogsmulle med lättare träning då och då, självklart. Men varmblod som mer intensiv träning och tävlingshäst, nej. Det finns redan raser som är avlade för det ändamålet.

*kl*
har inte jättemycket erfarenhet av "travare", men min syster som jobbat på travstall på banan red mycket på "sina" passhästar. den tränaren tyckte att hästarna höll bättre.

en vän hade i början av -80 talet en travare som hon tävlade hoppning msv.B med. hon vann inte helt sällan, men han gjorde alltid avtrampet på ett bakben. det såg väldigt skumt ut.:eek:

när jag jobbade som beridare hade vi en travare där för omskolning(5 år och kom från banan), galoppen va inga större problem. därimot så fick vi lägga massvis av tid på att jobba med just traven, så fort hon blev spänd/osäker så "breddade" hon. det va inget trevligt.....
den hästen gick väldigt bra för sin ägare senare men tävlades inte. tränade dock dressyr regelbundet för instruktör.

Sv: Re: Varmblod som ridhäst

SmizzSpeedy skrev:
Travhästen är avlad för ändamålet i många år och har därför utvecklat den gångarten väl. Samma sak ser man mer o mer på kallblodstravarna. Man avlar på de bäst travande individerna och får på det viset succesivt rentravande hästar. Sen har olika travare (varmblod) lättare eller svårare för galopp. Såg på hopptävlingen i E-tuna i Augusti många hästar med otroligt bra galopp (enbart travhästar). Ser på min häst i hagen att han kan bära sig i galoppen men vi har inte kommit så långt i hans utbildning än. Det jag uppskattar med min travare är framåtbjudningen som jag mindre ofta fått känna på hos halvblod. Han har åxå mjuk gång och är taktmässig, alltså väldigt trevlig att sitta på!

Hopptävling för bara varmblods travare? gud så roligt!

Ett varmblod är oftast en häst med jättefint temperament, lugna och samarbetsvilliga. Ibland så samarbetsvilliga att de blir jättestressade när de inte förstår vad ryttaren menar. Då får man ta det lugnt och försiktigt.

Instämmer helt de hästar jag ridit som varit mest samarbetsvilliga har varit gamla travare. En av dom red jag dressyrträning på en gång i veckan. När vi kom in i ridhuset kände man direkt hur hon började arbeta även om jag hade långa tyglar =). Hon var extremt samarbetsvillig tills vi kom till galoppen.... dt gic bra att jobba i den trotts att den var kass men sen var det bara att skritta av och gå hem, blev heltokig...

Inte_Ung skrev:
Min teori om den varmblodiga travhästen som ridhäst, är att en bra häst är alltid en bra häst och en dålig häst är alltid en dålig häst.

Tyvärr så rider man på de dåliga varmblodiga travarna. De bra varmblodiga travarna går på travet och springer in pengar. Så de köper man inte som ridhästar för flera miljoner.

Det finns halvblod avlade för ridning som är lika dåliga som de dåliga varmblodiga travarna att rida på.

Så en billig häst är alltid en billig häst, oavsett ras. Och bra hästar kostar pengar, oavsett ras.

Det är ju ganska orättvist att jämföra travets bottenskrap med ridavelns hästar. Man borde ju jämföra bottenskrap med bottenskrap. En travare som inte kan springa fort, den har något i fysiken som tar emot. Och det kommer ofelbart att ta emot även i ridning.

MORR. det här håller jag inte med om! Om en tavare får en skada till exempel eller inte tycker att det är kul så är det altså en dålig häst???

Salasolen: Håller helt med dig!

Inte_Ung:
Min medryttarhäst är en helt otroligt dålig travhäst för hon galopperar hellre än travar. Antagligen pga krångel på banan är hon dessutom LIVRÄDD för sulkys. Ser hon en så springer hon åt andra hållet. Fort. Hon har fem löpningar registrerade i STC, hon galopperade ut sig i tre av dem. Den hästen har jättetrevlig galopp redan nu trots att hon knappt är inriden, skritten är sisådär och traven växlar mellan riktigt skitusel till jättefin. Så kom inte och hävda att de bra travarna blir bättre ridhästar än de dåliga, det är riktigt grov generalisering.

Tillägg: Hon kostade inte många tusenlappar, mindre än kallhyran på boxen. Gör det henne till en sämre ridhäst i jämförelse med miljontravarna som bleknar om man ens säger "galoppfattning"?:devil:

min syster sa oxå att vissa "travare" hade väldigt lätt för galopp, och att det är dom "travarna" som lämpar sig bäst för omskolning.

den enda "travare" jag ridit in (ägaren lämnade den till ett beridar stall direkt för omskolning/utbildning) hade inte större problem med galoppen än andra hästar. finns ju även "ridhästar" som inte har den mest runda galoppen.
därimot hade den problem med att få till en "bra" taktmässig trav.
hon ville "bredda" så fort hon blev lite stressad/osäker.

att dom har "låg status", tror jag till stor del beror på att dom är "nästan gratis". det blir så lätt att köpa utan att ha tillräcklig kunskap....vare sig vad som behövs i foder, skötsel eller ridning.

givetvis inte alla, men på tok för många. och det är ju ofta dom som "märks"

Att ha en bra ridhäst handlar inte bara om hur galoppen fungerar, hur ser skritt och trav ut? Kan ju inte påstå att travare är så snygga att titta på bakifrån. Det finns undantag absolut, och dom hoppar 130 osv, men hur är det med arbetet mellan hindrena? Hur är det med taktmässiga gångarter osv? Vad är en bra ridhäst? För mig är en bra ridhäst, en häst som kan hjälpa mig att komma vidare i min utbildning. Ju duktigare du är "destomer" häst krävs för att nå ännu längre.

Sen skulle jag inte rekomendera en häst som just kommit från banan till en nybörjare, det är som att köpa en unghäst, och vem rekomenderar en nybörjare att köpa unghäst?

Jag rider själv varmblod och har nu gjort de i 7 år. Jättetrevlig, hoppar oxå 130, har rund och fin galopp MEN nu kommer vi inte längre, beror de på mig, Ja kanske, beror de på hans ägare, ja kanske, eller beror de på hans faktiska kapacitet? Visst vi har barit på träningar o tävlingar, men på låg nivå. Jag har inte lärt mig speciellt mycket ridmässigt på honom, mer än o blunda o hålla sig *skoja* men har jäkligt kul med honom och det är väl det jag då får värdera som en bra ridhäst i hans fall.

Blir jätteglad när någon kommer fram och talar om att det är en fin och välmusklad häst och att han inte alls ser ut som en travare. Men de kvittar för det är ju det han är. Det hjälper inte att plocka bort frysmärkning och föreställningen om "omusklade travarök" för att de ska bli en bra ridhäst som du kan komma upp i klasserna med.

En travare är en jättebra häst att ha som bästa vän och tävla/träna enklare klasser. Men de viktiga för oss som ryttare är väl ändå att titta på hästens kapacitet och vår målsättning och försöka hitta en balans där båda trivs och de gäller ju egentligen oavsett ras.

om svaret va till mig så har jag inte någon vidare erfarenhet av "travare", vilket jag redan skrivet. jag skrev om den erfarenheten av den ända "travare" jag red in när jag jobbade som beridare....
och det största "problemet" den hästen hade så va det med traven.

tanten som ägde hästen va knappast nybörjare, men hon lämnade bort omskolningen av hästen (hon va däremot till åren kommen)
hon ville ha en häst hon tyckte om till "hobby ridning" vilket fungerade utmärkt för henne och hästen. alla är inte så inriktade på att prestera i tävling. damen va över 60 år, och red regelbundet för instruktör (varannan vecka).

Ber om ursäkt om du tror att de va något påhopp, :crazy: det var det absolut inte, utan mer en allmän åsikt=) Jag håller fullständigt med om att de handlar om vad man ska ha hästen till, som sagt jag rider ju själv varmblod (travare) men har för tillfället inte några högre ambitioner, men kommer den dagen vet jag att det inte kommer vara med honom jag kommer nå dom.
//Camilla

helt ok. :D jag har inte någon erfarenhet av "travare" mer än den jag skrev om, och en som en kompis tävlade msv. hoppning på för 20 år sedan(red aldrig honom själv) en annan kompis hade en jättestor "travare" slutet på -80 som hon red dressyr på, upp tom. L:A (red aldrig honom heller, han va över 1.70. har aldrig sett en så stor "travare":D )

mycket av det jag i alla fall tror mig veta, har jag hört av min syster som jobbade i många år i ett travstall på banan.

Ja visst kan dom! Men i takt med att avel går framåt tror jag att travare har svårare och svårare att komma upp i dom klasserna (msv.hopp) dom är ju ändå avlade för att trava fort, inte hoppa högt. Och andra raser som man avlar för just hoppning blir ju bättre och bättre. Sen kommer det alltid finnas undantag, så är det ju med allt.
//Camilla

Kolla på en här sidaan och kolla vad dom andra har svarat http://www.horsetrading.se/tjanster/artiklar/36.asp . Jag har själv en fd.travare och har inga som helst problem med honom . Mer än att han kan va liite pigg när man rider ut & vänstergalloppen . Men annars inget mer .. :) / Elin

Nu Håller Jag Inte Med :mad:
Jag har en fd travare som inte passa på travbanan, är han dålig då ?! NÄ !

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 732
Senast: hundtant
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 549
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka