Varmblod som ridhäst

Travhästen är avlad för ändamålet i många år och har därför utvecklat den gångarten väl. Samma sak ser man mer o mer på kallblodstravarna. Man avlar på de bäst travande individerna och får på det viset succesivt rentravande hästar. Sen har olika travare (varmblod) lättare eller svårare för galopp. Såg på hopptävlingen i E-tuna i Augusti många hästar med otroligt bra galopp (enbart travhästar). Ser på min häst i hagen att han kan bära sig i galoppen men vi har inte kommit så långt i hans utbildning än. Det jag uppskattar med min travare är framåtbjudningen som jag mindre ofta fått känna på hos halvblod. Han har åxå mjuk gång och är taktmässig, alltså väldigt trevlig att sitta på!

Det går men det krävs mycket jobb och kunskap..

Jag har ett 6-årigt sto som jag fick i våras, skulle åkt på slakt, men man är ju lite blödig och vill helst rädda alla hästar... :smirk:
Håller på att rida till henne. Vi har kommit en bra bit mot från början, men visst finns det mycket jobb som ligger framför oss. Som fd travare-ägare får man i alla fall lära sig att glädja sig åt framgånmgarna :)
Jag tror det är lite vanesak att rida varmblod. är man van vid andra hästar och kommer upp på ett oskolat varmblod, vilket ju de flesta är, så kan jag tänka mig att man inte tycker det är så behagligt..
Det tyckerb jag med, att det är en trevlig ras!! :D

Du får gärna Pm:a mig om du vill..

Tyvärr tror jag att många har en felaktig uppfattning om varmblod som ridhästar. Att de inte kan galoppera, att de är bråkiga och svåra att hantera.

Denna skeva uppfattningen tror jag kommer från att det är många nybörjare som köper varmblod. Personer som egentligen kanske borde vänta några år med att köpa häst.
För enligt min uppfattning så är varmblodet i genomsnitt en något svår häst att köpa om den kommer direkt från travet.
Varför? Jo, för att den har så otroligt hög energiförbrukning i och med att den har gått i hårdträning x antal år. Plötsligt får hästen bara stå still och så småningom börja ridas in. Självklart blir hästen väldigt het och brallig då! Den har ju MASSOR av överskottsenergi på lager som vill och kommer att komma ut.
Är det då en oerfaren människa som harhand om hästen kan det gå tokigt. Vet flera fall där ägaren har blivit rädd för hästen.

Jag har ett varmblod som jag har haft sen han var 5 år. Nu är han 13.
Det var många avkastningar, tårar och en hel del ilska. Men jag gav mig inte! :devil:
Några nytagna bilder:

http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/xyz018/vwp?.dir=/Micko03&.dnm=Micko+ser+hagkompisen..jpg

http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/xyz018/vwp?.dir=/Micko03&.dnm=Mysig+bild!.jpg

http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/xyz018/vwp?.dir=/Micko03&.dnm=P1010004.jpg

http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/xyz018/vwp?.dir=/Micko03&.dnm=H%f6stritt.jpg

Jag har stött på flera ridtravare under mina 30 hästår. Och det som jag lagt märke till är att de hästmänniskor som köpt sig en ridtravare för att de är billiga, har trott att det bara är att hoppa upp och rida. Har de fortsatt rida enligt den tron, så har de haft heta, hispiga och svårridna hästar. Men de hästmänniskor, som köpt ridtravare och sedan KÄNT att de faktiskt begär för mycket av sina hästar och i stället skyndad långsamt och lagt ner tid... lagt ner MASSOR av tid... Lag ner ÅRATALS med tid, har faktiskt sedan haft en suverän allroundhäst, att rida ut som kompis, men även träna och tävla mindre klubbtävlingar och så vidare med. BÅDE i dressyr och hoppning.

:bow:

Ursäkta;

Robin Z :confused: Travstam :confused:

Du menar hingsten som Peter Eriksson red och som verkar i svensk avel idag ? han inte INTE travblod i de tre första leden i allafall !

Usch, jag bara väntar på att den här tråden ska urarta precis som alla de andra - med travhästägare som berättar att deras hästar minsann har kapacitet för Grand Prix-dressyr och kan hoppa över månen, och de mer, ähum, skeptiska som alltid måste påpeka att de a-l-d-r-i-g har sett en travare som inte har varit både livsfarlig och felriden å det grövsta... :smirk:

Travare kan bli trevliga ridhästar, om man inte har höga ambitioner åt tävlingshållet. Ska man hitta en travare som har förutsättningar för något mer än lätt klass får man leta både länge och noga. Tur då att det finns människor som jag, som inte ser tävling som det allra viktigaste i världen. Min medryttarpålle är vbl-travare, har gått på banan, är i stort sett bara grundriden, och har en rent ut sagt fruktansvärd galopp, men det gör mig absolut ingenting. Är jättenöjd med att rida mysiga skogsturer och försöka plocka fram formen på ridbanan. Det han saknar i utbildning och ridbarhet, det tar han igen i ren vilja. Han är enormt mån om att vara till lags, och gör alltid sitt absolut yttersta trots att han egentligen inte kan. Han försöker alltid förstå vad jag vill att han ska göra, trots att vi inte talar samma språk.

Det är möjligt att en skickligare ryttare än jag skulle kunna göra honom till en "ordentlig ridhäst", vad det nu är. Själv är jag inte på långa vägar tillräckligt duktig.

Tack asfaltsflickan...

ex. Mitt varblod är en jättebra ridhäst, han löshoppar 1,30... sorry men vad sa det om riddugligheten? Känner många hästar som löshoppar 1,30...

Men en sak är ju bevisat, varmblod (dvs. varmblodiga travare) kan bli mycket bra distanshästar. Däremot hoppning, dressyr, fälttävlan? Vi har ännu inte sett några exempel... kom tillbaka när ni har ett exempel på nationell nivå tack... och observera korsningar räknas inte! För mycket av "problemen" när man ska skola om en travare (det som gör att det tar mycket lång tid och kräver en mycket duktig ryttare för att lyckas bra) är faktist rent miljömässiga, ex. Mamma far alltid iväg i snabb trav, då gör bäbis också det... galoppen tränas inte i unga år...

Som någon sa, efter åratal av träning så har du fått en bra kompis att luffa runt i skogen med, träna dressyr och hoppning och som med hedern i behåll även tävlar på lokal nivå...

En sak som man ska tänka på är att det oftast är väldigt stor skillnad i hastighet på hästar som startat och de som inte har det, det gäller även kallbloden.

De som startat är oftast hetare och ligger mer på bettet. En häst osm inte startat har ju aldrig riktigt fått prova på hur det är att springa riktigt fort och känna på tävlingsatmosfären. Det märks speciellt om man kikar på premie- ocj kvallopp och jämför med vanliga lopp. De som går premie och kval för första gången är ofta väldigt lugna och har inte bråttom nånstans. Men nånstans på vägen sen så försvinner det.

Men jag tror att det går att träna bort hetsigheten även på en starthäst, det handlar mest om ägarens/tränarens inställning.

De kan bli fina ridhästar oavsett om de startat el ej, med tid och tålamod så går det. Det finns ju exempel på de som aktivt tävlar i hoppning.

Travare som ridtränas under sin travkarriär rids oftast inte utan man åker häst. Därför kan det nästan vara enklare att köpa en häst som aldrig blivit riden tidigare, då slipper man en del problem.

Galoppen går att träna så att den blir rund och fin. Givetvis blir den inte lika bra som en dressyrhästs i toppklass men bättre. Enligt min erfarenhet så ska man galoppera mycket och med så mycket samling hästen orkar för att få fram en bra galopp. En tid så bara skrittade och galopperades vårat varmblod när hon reds, det resulterade i en rund galopp.

Ett varmblod är oftast en häst med jättefint temperament, lugna och samarbetsvilliga. Ibland så samarbetsvilliga att de blir jättestressade när de inte förstår vad ryttaren menar. Då får man ta det lugnt och försiktigt. De är för det mesta vana vid att resa och träffa nya hästar.

Jag skulle vilja påstå att ett varmblod är lite av ett projekt och en kul utmaning om man gillar det. Ett utbildat varmblod är en lugn och fin allround häst, en bra första häst helt enkelt.

"Varmblod som ridhäst"

För min del: Nej.

Sedan beror det på vad ryttaren har för krav.

Om jag vill ha en hund att jaga med så skaffar jag en utpräglad jakthund inte en kinesisk nakenhund.

Var i Robin Z:s stamtavla hittar du travare?

Jag kan bara hitta hannoveranare, franska halvblod och engelska fullblod.

Nu får du nog förklara dig lite!

Immer

Travare e utmärkat ridhästar MEN satsar man på att tävla msv och högre bör man inrikta sig på nån annan ras

Ja, varför skulle de inte vara bra ridhästar för?

Tar man sig an en travare har man oerhört mycket att lära, just för att deras medfödda förutsättningar som ridhästar inte är de bästa, och för att det krävs litet extra för att få ut det bästa rid och gångartsmässigt ur en travare.

De passar alldeles utmärkt till att lufsa runt i skogen, träna på hemmaplan och tävla i lättare klasser men siktar man på de högre nivåerna kanske en travare inte riktigt klarar av att ta er dig på tävlingsnivå.

Så det beror helt enkelt på vad man har för mål inom den närmaste framtiden, om en travare skulle passa in på dina krav eller inte, men att de är trevliga ridhästar i allmänhet är det inget snack om iallafall!

Varmblodstravare som ridhäst? JAAAA! Som tävlingshäst i de höga klasserna? Nja. Men det finns undantag och hade fler toppryttare tagit sig an en travare och tränat och utbildat den så hade vi nog sett fler travare i svår klass i hoppning i alla fall, men nu är det ju inte så. Men som trevlig ridhäst för vanligt folk så fungerar det alldeles utmärkt med en travare, bara man tränar den på rätt sätt. :)

Det går att skola om travare till ridhäst. Min travare (som är Amerikansk travare) har jag till och med börjat att träna hoppning med. Det går jättebra.

Det är framavlat. Ser man unghästar och föl i hagen så väljer de för det mesta att ta sig fram i trav eftersom det är deras bästa gångart. Många travkorsningar avslöjar sig som korsningar just på bakbensaktiviteten. Sen finns det ju som alltid bättre och sämre travare. Många av de som är mindre bra på banan kan vara bra som promenadhästar, men det kan lika gärna vara tvärt om.

Eftersom de är avlade på prestation så kan de utseendemässigt skilja sig enormt mycket åt exteriört, i temperament och gång. Individen är dock lika fin oavsett om det är ett flb, hlb eller vbl. :D

Min teori om den varmblodiga travhästen som ridhäst, är att en bra häst är alltid en bra häst och en dålig häst är alltid en dålig häst.

Tyvärr så rider man på de dåliga varmblodiga travarna. De bra varmblodiga travarna går på travet och springer in pengar. Så de köper man inte som ridhästar för flera miljoner.

Det finns halvblod avlade för ridning som är lika dåliga som de dåliga varmblodiga travarna att rida på.

Så en billig häst är alltid en billig häst, oavsett ras. Och bra hästar kostar pengar, oavsett ras.

Det är ju ganska orättvist att jämföra travets bottenskrap med ridavelns hästar. Man borde ju jämföra bottenskrap med bottenskrap. En travare som inte kan springa fort, den har något i fysiken som tar emot. Och det kommer ofelbart att ta emot även i ridning.

Jag tycker att min travare är en trevlig ridhäst! Han har mycket lätt för galoppen och kan bära sig i alla gångarter, därmed inte sagt att han alltid går perfekt eller att jag är något vidare på att rida.
Men han är balanserad och har som sagt väldigt lätt för sig. Nu harjag inga BRA bilder på honom men här finns några stycken! Var snälla med kommentarerna bara!

Ja visst kan man ha VarmblodsTravare som ridhäst.
Om man accepterar att de faktist är VarmblodsTravare med de förutsättningar de har, och skyndar långsamt, med lagoma krav och inte för höga mål, så kan det gå Galant.

Att de sedan inte har riktigt lika gångarter som "RidHästar", det är en annan sak. Alla har de olika "startpunkter". Men de kan komma lika långt som "vanliga" RidHästar, om man ser till deras förutsättningar. Men sedan är de ju alla olika, både "RidHästar" och "Travare", vissa kommer längre än andra. Men även de som inte kommer fullt lika långt, kan vara Minst lika Trevliga för det.

Din varmblodiga travare ser då bra mycket trevligare ut än en massa kassa halvblod som jag har sett.

Jag gillar särskilt halsen och rygglinjen. Dessutom ser han välmusklad ut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 732
Senast: hundtant
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 549
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka