Varmblod som ridhäst

Nej jag tycker inte att detta är ett intresant ämne.
(ändå svara jag på tråden :smirk:)
Vad menar du med en ordentlig ridhäst? Att rida i skogen och mycket lätt nivå dressyr och hoppning visst, det går att göra på alla levande hästar även ardenner så där är inget att diskutera.
Tävlingshästar i hopp och dressyr nej. Travare har alldeles för dålig galopp för att kunna gå svårare hoppklasser och dressyren är dem inte byggda för.
Därmed inte sagt att dem inte skulle kunna hoppa enstaka höga hinder eller lära sig galoppombyten, skolor, passage. men det skulle aldrig komma upp i den nivå som krävs för högre klasser.

Travare är däremot världsbäst på travet

och dressyren är dem inte byggda för.

Okej inte för tävlingsdressyren, vilket ju bara visar hur fel det har blivit, men att säga att en hästras eller en enstaka häst för den delen inte är gjord för dressyren! :eek: :crazy:

Dressyren ska vara till för hästen och inte tvärtom...
Därför finns det ingen häst som inte är gjord för dressyren!

M.a.o tycker jag att det är tävlingsdressyren det är fel på och inte någon hästras.

För övrigt kan en varmblods travare få en mycket fin galopp det tar dem bara längre tid.

Hrm...ett till tillägg om ardenner's. De har väldigt bra förutsättningar (ofta) för att utföra piaff, passage m.m. m.m. Dock är de ju tunga och inte så uttrycksfulla så inom tävlingsdressyren funkar det ju inte, men de kan bli helt otroliga skolhästar!

Dock är det ju inte så många som använder dem på det sättet.

Har ett vamblod som är jättetrevlig att rida, . Tränar barock och det ridsättet tycker Jag tar stor hänsyn till just individhästen...(det hade inte gått att rida "ridskoleridningen" på han, hehe har försökt det...)

Jag har sett många fina ridhästar som kommer från banan. Min egen inräknad. Har aldrig suttit på en häst med ett sånt otroligt steg.
Vad man sen anser är en ordentlig ridhäst är ju olika. Jag anser att de kan bli mer än bara ordentliga. Men då krävs en duktig ryttare och såklart är det bra om hästen har lite i sig.
De är oftast väldigt positiva till det man lär dom tycker jag. Väldigt smarta och lättlärda hästar, men det kan ju vara en individfråga också.

Alla varmblod kanske inte kan komma upp till OS nivå, men o andra sidan kan ju inte alla halvblod det heller. :smirk:

Om hästen blir en bra ridhäst eller inte tror jag beror mest på hur den tränas.
det är olika individer och alla kan inte ha samma egenskaper. Att säga att varmblod inte kan bli bra ridhästar är fel och ofta en fördom . förmodliogen har personen ifråga inte alls någon erfarenhet t av varmblod.

Erfarenhet av varmblod?

Jag tycker inte det är någon större skillnad på att rida ponny, kallblod eller varmblod (de tre huvudgrupper som hästraserna indelas i).

Du kanske menar varmblodig travare? DET är i så fall en helt annan sak. :D

Immer

Tack så mycket! Alltid roligt när andra berömmer ens häst! Det har varit en del arbete men jag är nöjd med resultatet!

som jag skrev så kan alla hästar lära sig passage etc. Med den mening som du citerade "... dressyren är dem inte byggda för" så skrevs det i sammanhanget att travare inte kan bli bra tävlingshästar i "ridsportsammanhang" då de har för dålig galopp och TÄVLINGSdressyren har dem inte förutsättningar för. Det var detta det handlade om och ingenting annat. Dressyrarbete hemma i paddocken för att göra hästen mjuk, smidig och stark är en helt annan sak det kan man SJÄLVKLART rida på vad som helst. Även ardenner, som jag anser är en arbetshäst som man kan rida lite på men inte en ridhäst i första hand

Ja okej. Då är vi på samma plan. Uppfattade det som att du tyckte att det bara var vissa hästae som kudne komma längre.

Jo i mina ögon är ardenner's också främst arbetshästar, men det är läskigt att se en riden och se hur lätt de har för sig, förutom tyngden som sätter lite stopp för uttrycksfullheten.

min häst är en jättebra ridhäst, och nu snackar jag i vanlig-ridhäst nivå,
han är 4 år och det snällaste man kan hitta, det utgör ju en stor del av ridhäst grejen oxå.
han sticker, brallar, skenar osv aldrig.
hans starkaste gångart är galopp och har aldrig haft svårt för den, inte det minsta. den är underbar och jättefin och han kan gå i kort, kort galopp.
hans andra gångarter är oxå mkt fina och han har hög ridbarhet och går i form i alla gångarter, samlar sig mkt lätt, rids även akademískt och är käsnlig för vikthjälperna, han gör halt direkt från galopp med hjälp av endast vikthjälperna, i de andra gångarterna oxå försej,
han är arbetsvillig och lättlärd.
han hoppar lätt 1.10 men inte hoppat högre pga av hans ålder. har en utomordentlig hoppteknik och bedömer avstånd bra och använder verkligen ryggen i språnget.
han är allt som en ridhäst ska vara.
att han dessutom är unghäst kan man inte tro, han beter sig inte som en.

han är dessutom bara 1,48 cm och mkt kort i kroppen, i bra ridhästmodell alltså.
snälla, sluta klaga på dom, och säga att de saknar ridbarhet och att de inte kan bli lika bra som andra ridhästar.
min kan.
och det har inte varit svårt att nå dit vi nått nu.
så så är inte fallet heller, att det är jättemycket jobb med att utbilda travarna som ni skriver.
inte för alla.
:rofl:

jag har höga ambitioner för tävling och min häst klarar högre klasser än Ld och Lc tex.
han är inte alls en sån häst som "bara klara klubbnivå".
"Ska man hitta en travare som har förutsättningar för något mer än lätt klass får man leta både länge och noga"
jag har en sådan travare och ja han är en på miljonen. det går inte att beskriva men han är det.
skulle jag sälja honom skulle han kosta minst 20.000 och det är han värd minst. så duktig är han. och han är bara 4 år än så länge.

Hej!
Du skriver: "kom tillbaka när ni har ett exempel på nationell nivå tack..."

Har just suttit o kollat lite i resultat till en annan tråd i snarlik diskussion, du ville ha nat. namn! Här har du några!

Chabraten :MsvB samt även duktig i fälttävlan. Utah IX-Huntley Hanover, mycket duktig liten kille ca 152 cm, som fortfarande rids(f.1980)!

Speedy Ola LA en D-ponny
Good Luck Pride MsvB D-ponny E: Garrett Lobell-Caleb
Kesebro Ideal ponny som var mkt duktig, läs mer om den i tråden på hoppning om ni vill.

Även om jag inte skulle vilja ta på mig jobbet att skola om en travare själv så respekterar jag dom som gör det bra!
Anser som många av er andra, en travhäst är inte skapad för att gå i yttersta eliten, men om den kommer ditåt så är det en mycket större bedrift än de som haft häst med rätt förutsättning.

helt_galen:
kom inte och dra alla över en kam, alla har inte dålig galopp, alla har inte svårt för att lära sig galoppen ens. du skall se min travares galopp, han galopperar finare än vad många "vanliga" ridhästar gör.
min häst passar iaf för tävling inom dressyr. sådeså. :smirk:

Nu är det faktiskt så att de med riktigt bra galopp är helt klart mer undantag än regel..

att travarna ofta har svårt att gå samlat i galopp beror ju oftast inte på hästen... det har mycket att göra med vem det är som rider hästen.

Ser många "halvgalna" travare på klubbtävlingarna här hemma... Men jag vet också hur deras ryttare rider... Det är oftast bra tjohoo och sen galopp så fort det går. Inte konstigt att hästarna då inte kan gå samlat!

Det är INTE travarnas fel att de har dålig galopp, det är ryttarens. Med rätt träning går det alltid...

Men snälla, visst beror en del på ryttaren, men till allra sörsta delen beror det just på att travaren är avlad för att TRAVA fort, en travares galopp är ganska ovässentlig i den sport den är avlad för.

Visst, de är inte skapta för det, jag vet.... Men det går att få fin ordentlig galopp på dem om man arbetar dem rätt och inte flängrider jämt.....

Att man mest träffar på travare som inte är speciellt bra ridhästar beror ju på att många unga, mindre duktiga ryttare får en billig travare för att det blir billigt och enkelt för föräldrarna...

Jag tycker att det är en fruktansvärt ointressant fråga. Självklart kan man rida på dem, men det kan man göra på kor och kameler också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 732
Senast: hundtant
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 549
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka